1401-09-29 10:57
1119
0
82675
فیلم/

رونق بازارهای گلستان در آستانه «شب یلدا»

مردم استان گلستان چند روز مانده به شب یلدا سرگرم خرید هندوانه، شیرینی و آجیل هستند تا این آئین باستانی را در یک دورهمی خانوادگی خاطره‌انگیز کنند، تصاویری از حال و هوای بازار شب یلدا را در این گزارش ویدئویی مشاهده کنید.

اینجا بلدترین برج از شب‌های پرستاره پاییز است، صدایمان را از عمق بلندترین شب سال می‌شنوید، گرچه بلندی یلدا در یک دقیقه است ولی برای ما ثانیه به ثانیه آن زیباست چرا که در این شب بلند بهانه‌ای برای شاد بودن داریم، زندگی هم به همین بهانه‌های کوچک زیبا است.

در شب یلدا انار محبت را با سرخی عشق و عاطفه در کنار خانواده دانه می‌کنیم، لبخند و شادی را در اوج گرمای نگاه پدر و مادر گره می‌زنیم و همین یک دقیقه طولانی بودن شبی را جشن می‌گیریم که شاید فردای آن باید به فکر عبور از زمستانی باشیم که نیاز است اگر راننده تاکسی هستیم یک مسافر بیشتر ببریم، فروشنده هستیم یک ساعت بیشتر بفروشیم و غیره تا تب گرم گرانی هم بگذرد.


اما مهم نیست که انار یلدایمان ترش باشد، مهم نیست هندوانه که خریدیم رنگ به رخسار نداشته باشد، مهم این است که ما کنار هم هستیم، حتی همین اتفاقات کوچک بد هم در شب یلدا مضمون شادی می‌شود، فقط کافی است که نگاهمان به یلدا نگاه اهورایی و زیبایی باشد که خداوند به ما داده و ما آن را جشن می‌گیریم.


شاید ناب‌ترین حالتِ عاشقی در یلدای زندگیمان از سمتِ کسانی باشد که کنارشان ذره ذره قد بلند کردیم و خاطرات تلخ و شیرین که تجربه یک عمرمان شده را با آن‌ها سپری کردیم از این رو است که یلدا رمز و راز عجیبی دارد، یک دقیقه طولانی‌تر ثمره یک عمر خاطره زیبا و دلچسبی شده که پس انداز زندگیمان کردیم که در مشقت و سختی‌های زمستانه هم یاد گرمای کانون خانواده می‌افتیم، از این رو هم است که برخی می‌خواهند یلدایمان را تلخ کنند تا این خاطرات شیرین را فراموش کنیم و از زندگی تنها برایمان سختیش به یادگار بماند ولی خانواده‌های ایرانی از این صفحه‌های سیاه روزگار مثل تاریکی‌هایی عصر پهلوی عبور می‌کنند.


اما هیچ کسی حاضر نیست که در شب یلدا به لبخند پدری دلگرم نشود و به خنده مادری دلشاد، این شب مقناطیسی دارد که دورترین آدم‌های این کره خاکی را هم به هم نزدیک می‌کنند، در دل آخرین شب‌هایی پاییز است که یادمان می‌افتد کسی هم هست که همیشه دلخوش به ما باشد، حالا مهم نیست که چقدر پیش پای ما سختی و مشقت زندگی باشد، خانواده‌های ایرانی یاد گرفتند که اگر با هم باشند از مرز مشکلات عبور می‌کنند و به سرزمین خوشبختی می‌رسند حتی با یک خانه اجاره‌ای، یک موتور سیکلتی که هزینه یک خانواده چهار نفره را می‌دهد، زندگی با این تلاش‌ها زیبا است، ما یادگرفتیم که بزرگترین حامی ما خدا باشد، انقلابی عمل کردن هم از پاییز آموختیم که پس از هر خزان و زمستانی بهار زیبا نهفته است به شرط آنکه ریشه‌هایمان مثل انقلاب ۵۷ عمیق باشد که با هر بادی به خود نلرزد.


پاورچین پاورچین سری هم به بازار سطح شهر زدیم، در اوج گرانی شیرینی و آجیل و میوه، هندوانه فروشی هم بود که می‌گفت سودکمتر می‌کنم تا خانواده‌ها شاد باشند، شیرینی فروشی هم بود که به فکر خانواده‌های بی‌بضاعت بود و آجیل فروشی که مواسات را در یلدای ۱۴۰۱ ر‌ها نکرده بود.


از نعلبدان تا الغدیر از کاشانی تاانتهای خیابان آذر بساط میوه فروشان برای آخرین شب پاییز پهن است، بازار میوه فروشان این روز‌ها داغ داغ است و همه می‌خواهند تا یلدا نرسیده میوه‌های خود را بفروشند و کنار خانوادشان باشند.


یکی از خریداران میوه حرف جالبی به فروشنده زد و می‌گفت یلدا همیشه زیبا و خاطر‌انگیز است حتی اگر جایی نریم یا چیزی نخوریم چون که همیشه یاد و خاطرات و یا تصورات زیبا از شب یلدا در ذهن ما می‌گذرد، از هندوانه، انار و تخمه بگیر تا جک‌های بی‌مزه و تکراری که در این شب می‌شنویم و باز هم به آن می‌خندیم.


یکی زوج جوانی هم در بازار اجیل می‌گفت: امسال تصمیم داشتیم بریم خونه مادرم ولی با این گرانی اجیل و شیرینی گفتیم بهشون فشار نیاد تصمیم گرفتیم که به همراه نی نی کوچلویی که داریم سه نفری جشن بگیریم اما خانمم گفت سفره یلدامون رو ببریم خانه مادرم تا همه دور هم باشیم و این شب با دور هم بودن زیبا است.


علی، یکی از جوانان گرگانی هم می‌گفت که یلدا مصادف با سالگرد ازدواجشون هست و به این بهانه هر سال یلدای ماندگاری را داریم و شاید هیچ شبی برایمان مثل یلدا خاطر‌انگیز نباشه و الانم دنبال این هستم که با یک جشن خانوادگی خانمم غافلگیر کنم.

برا برخی از خانم‌ها هم سفره‌آرایی شب یلدا مهم است و از اینکه در این شب چی بخرند و چی بپوشند دغدغه داشتند، البته می‌گفتند آخرش هم کاری که خودمون بخوایم انجام می‌دیم و همیشه هم قشنگ می‌شود.


مسئولان نظارت بر بازار هم از ۲۶ آذر طرح‌های نظارتی در بازار ارائه کردند و قول دادند که به شکایت مردم از گران فروشی و کم فروشی و عدم درج قیمت به صورت ویژه رسیدگی کنند تا کام مردم در این شب‌ها تلخ نشود.


بازار شیرینی فروش‌ها هم دراین روز‌ها داغ داغ است و اگر می‌خواهیم کیک در شب یلدا بخرید فروشندگان می‌گویند به شب آخر نگذارید که در بازار کمیاب می‌شود و از الان باید به فکر آن باشید.


بازار نعلبدان هم این روز‌ها شلوغ‌تر از روز‌های دیگر است و فروشندگان میوه و تربار بیشتری سفارش دادند و تب بازار هم نشان می‌دهد که برای خرید در بازار دلچسب نعلبدان باید وقت بگذارید.


گرچه دوست داشتیم از مردم در خصوص آگاهی آن‌ها از پشینه شب یلدا و علت برپایی این جشن و همچنین یلدا را با چه کسی جشن می‌گیرند و چه مراسمی در شب یلدا دارند و نظرشان را در مورد بازار بگیریم و با آن‌ها صحبت کنیم ولی این بازار دلچسب و شوق مردم برای خرید مایحتاج شب یلدا ما را محو شادی‌هایی کرد که شاید برای هر لبخندی پدری عرق جوین ریخته تا‌امشب به یادماندنی‌تر شود.


این شور و هیجان باعث شد که ما هم دلتنگ یلدا شویم گرچه توفیق آن شده که یلدا را در برج هشتم امامت رضوی باشم ولی آروزی بخت بلند برای طالع شما در این شب طولانی سال دارم و‌امیدوارم زیر سایه امام مهربانی‌ها عمر شادی‌های خانواده‌های ایرانی به کوری دشمنان کوتاه نشود.


ولی توصیه می‌کنم ظرف‌های سفالی و قدیمی را در بیاورید، اتاق‌ها را گردگیری کنید، برای هم آرزو‌های نیک داشته باشید و با فال حافظ به سراغ قرنی برویم که شاید زیباترین و قشنگترین اتفاق تاریخ بشریت در آن رقم بخورد، به‌امید آن روز.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.