1400-09-29 13:17
663
0
77646
وقتی بی‌تدبیری مسئولان زنجیره غذایی مردم را نشانه می‌رود؛

دام مولد زیر ساطور گرانی نهاد‌ه‌های دامی/ کشتاری که باعث نابودی صنعت دامداری می‌شود

به دنبال بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی و نبود مراتع کافی، دامداران اقدام به کشتار دام‌های مولد خود می‌کنند که این اقدام در واقع زنجیره غذایی مردم را نشانه رفته که در صورت ادامه این روند طی چند ماه آینده باید منتظر گرانی گوشت قرمز باشیم.

به گزارش گلستان ما، به نقل از صبح توس، چند سالی است که به دلیل خشکسالی و بالا رفتن قیمت نهاده های دامی، دامداران رغبت کمتری نسبت به پرورش دام های سبک و سنگین دارند. این مشکلات از سال گذشته با کم یاب شدن نهاده های دولتی شدت گرفت به صورتی که هزینه نگهداری دام از درآمدی که دامدار از فروش دام به دست می آورد بیشتر شد و دامداران شروع به فروش دام های خود با کمترین قیمت کردند. داستان اینجا به پایان نرسید و دامداران شروع به فروش دام های مولد خود کردند که این امر می‌تواند در طولانی مدت باعث به خطر افتادن زنجیره غذایی مردم و کم یاب شدن گوشت طی چند ماه آینده شود.

ضرورت حل هرچه سریعتر مشکل نهاده‌های دامی 

محمود قربانزاده، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در گفت و گو با صبح توس، پیرامون بالا رفتن آمار کشتار دام های مولد اظهار کرد: دلیل بالا رفتن آمار کشتار دام های مولد توسط دامپروران چیزی نیست جز افزایش قیمت نهاده های دامی و نبود مراتع مناسب برای چرای دام ها لذا تا زمانی که این مشکل دامداران حل نشود شاهد آن خواهیم بود که به دلیل بالا بودن هزینه های نگهداری دام، دامدار مجبور به کشتار دام های خود می شود.

وی افزود: کشتار دام آبستن ممنوع است و در جهت کاهش این امر، طرح تشدید نظارت بر کشتار دام در خراسان رضوی از تیر ماه سال جاری اجرایی شد که به دنبال آن اکیپ های دامپزشکی به همراه دستگاه های سنوگرافی در میادین عرضه دام و کشتارگاه های صنعتی استان استقرار یافتند تا تمامی دام های مولد پیش از کشتار مورد سنوگرافی قرار گیرند و از کشتار دام های آبستن جلوگیری شود.

قربانزاده با اشاره به اینکه نیمی از کشتار دام در خراسان رضوی در کشتارگاه صنعتی مشهد انجام می شود، گفت: با جلسات متعددی که با جهاد کشاورزی، انجمن کلینیک های دامپزشکی، اتحادیه دامداران و اتحادیه فروشندگان گوشت داشتیم، طرح تشدید نظارت بر کشتار دام های آبستن را اجرایی کردیم و مقرر شد در شهرستان هایی که امکانات سونوگرافی را ندارند، تست آبستنی از طریق کلینیک های دامپزشکی همان شهرستان انجام شود.

کاهش 20 درصدی کشتار دام‌های مولد با اجرای طرح تشدید نظارت بر کشتارگاه‌ها

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: با اجرای طرح تشدید در کشتارگاه های خراسان رضوی به طور میانگین از کشتار ۲۰ درصد دام های سبک مولد و ۵ درصد از کشتار دام های سنگین مولد جلوگیری شد با این حال این نکته را نباید فراموش کنیم که ما در حد توان خود جلوی کشتار دام های مولد آبستن را می گیریم اما مشکل اصل دامداران نهاده های گران دامی است و تا زمانی که مشکل آن ها حل نشود شاهد کشتار بیرویه دام های مولد هستیم.

وی یادآور شد: زمانی که دامدار مجبور به کشتار دام خود شود هرچقدر هم ما به عنوان دامپزشکی از کشتار دامش در کشتارگاه ممانعت کنیم، او دامش را به کشتارگاه های زیر زمینی و خانگی میبرد که این کشتارگاه های غیر مجاز فاقد هرگونه استاندارد و اصول بهداشتی هستند.

قربانزاده تصریح کرد: اکیپ های بازرسی ما نظارت های دائمی از مراکز عرضه گوشت و فراورده های دامی دارند که در این بازرسی ها در صورت کشف گوشت کشتار شده خارج از سیستم کشتارگاهی قطعا علاوه بر ضبط گوشت، در صورت شناسایی محل کشتار غیر مجاز، آن محل نیز پلمپ و عاملان آن به سیستم انتظامی و قضایی تحویل داده می شوند.

تفکیک لاشه‌های نر از ماده

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی خاطر نشان شد: یکی دیگر از اقدامات ما در جهت کاهش کشتار دام مولد، تفکیک لاشه های نر از ماده بوده است بدین صورت که لاشه های نر با مهرهای آبی رنگ دامپزشکی و لاشه های ماده با مهرهای قرمز رنگ از هم تفکیک داده می شوند از این رو به دلیل اینکه مردم تمایل کمتری به خرید گوشت دام ماده دارند این اقدام توانسته تا حدودی دامداران را از کشتار دام مولد خود منصرف کند.

وی ادامه داد: در ۸ مال ابتدای سال جاری به دنبال ۱۰۸ هزار بازرسی ناظران ما از محل های عرضه فراورده های دامی از جمله گوشت فروشی ها، رستوران ها، فست فودها، لبنیاتی ها و فروشگاه های زنجیره ای، ۱۰۵۴۲ مورد غیر بهداشتی مشاهده شد که ۹۵۷۸۱۲ کیلوگرم فرآورده دامی غیر بهداشتی ضبط شد که از این مقدار ۴۳۱ هزار کیلوگرم آن معدم شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.