1402-05-31 09:12
668
0
86190
یادداشت؛

داشته‌ها و بایسته‌ها در کلام رهبری

توجه عمیق به موضوعات و راهبردها مستلزم پژوهش علمی برای ضرورت تبیین و ادامه نقشه راه است، لازم است، در حوزه تبیینی اقدام عاجل صورت پذیرد.

 به گزارش گلستان ما، علی منصوری در یادداشتی نوشت: سخنان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بُعد معرفتی و شناختی و راهبردی دارای فصول مختلف و موضوعات ناظر بر اجرایی جهت پیشرفت از وضعیت حال و رسیدن به وضعیت مطلوب بود.

 توجه عمیق به موضوعات و راهبردها مستلزم پژوهش علمی برای ضرورت تبیین و ادامه نقشه راه است، لازم است، در حوزه تبیینی اقدام عاجل صورت پذیرد.

 حضرت آقا در فرماندهان سپاه به سر فصل‌هایی در خصوص چگونگی تشکیل سپاه و عملکرد سپاه در جنگ تحمیلی، خدمات‌رسانی به مردم، خنثی‌سازی نقشه و توطئه و فتنه‌های دشمنان انقلاب توسط سپاه، اثرگذاری سپاه در سازندگی کشور، اثربخشی آن در حوزه امنیت و بازدارندگی سیاست‌های خصمانه دشمن؛ پیشرفت‌های نظامی غیرقابل‌تصور در منطقه و بیان علل دشمنی دشمنان با سپاه و توجه خاص ولی‌امر مسلمین به مسئله خودسازی در مجموعه نیروهای سپاه و بسیج متذکر شد و در پایان به بیان راهبردهای اجرایی برای رسید به قله رفیع جامعه تمدن اسلامی به‌عنوان راهکار اجرایی؛ وظایف را بیان فرمودند.

 لذا ضرورت بازخوانی از عملکرد اثربخش سپاه به معنای آشناشدن نسل جوان با حوادث انقلاب و شناخت دقیق از آنچه بودیم و آنچه هستیم به فرموده مقام معظم رهبری: «شناسنامهٔ خودمان را فراموش نکنیم؛ (زیرا) یکی از اهداف شیاطین عالم، خودفراموشیِ ما است.» 

 فراموشی از داشته‌های ارزشمند نقطه آغازی هویتی است و توجه به میراث گران‌بهای گذشته نقطه اعتماد و خودباوری برای جهش و تعالی است. حضرت امام خامنه‌ای به نکات مهم راهبردی و پیام محور، در خصوص منحصربه‌فرد بودن تشکیل سپاه فرمودند: «شاخصه منحصربه‌فرد بودن سپاه چه بود؟ ایثار، فداکاری، حضور جهادی دائمی و شبانه‌روزی، اطاعت و تسلیم در مقابل امام بزرگوار، رشد و زایش درونی سپاه… سپاه در آغاز تشکیل از یک مجموعه چند صدنفری تشکیل شد؛ اما کمتر از دو سال، تبدیل به یک سازمان نظامی گسترده (شد). همین موجب شد بتواند در همکاری با ارتش چند عملیّات بزرگ را به سامان برساند… وبا گذشت حدود چهار دهه، یک کانون عظیم و کاملاً مجهّز دفاعی نظامی و بزرگ‌ترین سازمان ضدّتروریستی دنیا را داریم»  

 مقام معظم رهبری با اشاره به عملکرد سپاه در مواجهه با بحران‌های دست‌ساز دشمن می‌فرمایند: «در نیمه‌های دی‌ماه سال ۵۷، سران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان جمع شدند در کنفرانس گوادلوپ؛ برای اینکه این انقلاب پا نگیرد، سیاست راهبرد بحران‌های پیاپی را طرّاحی کردند، سازمانی که این سیاست را شکست داد، سپاه» 

 عملکرد خوب سپاه در دفاع مقدس و افزایش توانایی‌های محیرالعقول هوافضا و تکنیک‌های نظامی و حضور خداپسندانه آنان در سازندگی و امورات زیربنایی در بخش‌های گوناگون؛ خنثی‌سازی فتنه‌های پی‌درپی دشمنان و امید آفرینی در فضای عمومی کشور و حضور دشمن سوزانه سپاه در حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش و جبهه مقاومت در منطقه؛ باعث گردیده که دشمنان انقلاب به‌وسیله بنگاه‌های خبری امپریالیستی و صهیونیستی خود، با تزریق خبرهای کاذب و شایعه‌های بی‌اساس و صدها ترفند ظالمانه؛ چهره سپاه و بسیج را مخدوش کنند.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین‌خصوص می‌فرمایند: «نه فقط سازمان سپاه جذّاب است، بلکه افرادش هم جذاب‌اند؛ سردار بلندمرتبه‌اش مثل شهید سلیمانی یک‌جور؛ جوان فداکارش مثل شهید حججی یک‌جور؛ پاسدار بی‌پیرایه و دلاوری مثل ابراهیم هادی یک‌جور، هرکدام از اینها یک الگویند، یک الگوی تمام‌نشدنی؛ یکی از بخش‌های مهمّ فعّالیّت دشمن مخدوش کردن چهره سپاه و بسیج است؛ چرا؟ چون سپاه و بسیج جذّاب است؛ این جذّابیّت، آنها را نگمی‌کندی‌کند. باخبر دروغ، با شایعه دروغ، با انواع حیله‌ها می‌خواهند این الگوگیری وجود نداشته» اشد. 

 مقام معظم رهبری با عنایت به آسیب‌هایی که می‌تواند زمینه لغزش را برای سپاه و اقشار جامعه فراهم کند، می‌فرمایند: توصیهٔ آخر؛ توکّل، توسّل، معنویّت، دعا را از دست ندهید؛ اُنس با قرآن را از دست ندهید؛ اُنس با اهل‌بیت و عترت را از دست ندهید؛ اجتناب از گناه را فراموش نکنید. (مهر سال ۹۸) و در دیدار اخیر نیز به چهار عوامل خطرزا اشاره داشته و فرمودند: «غفلت از خدا، مغرور شدن به دستاوردها، خسته شدن از کار جهادی، بی‌توجّنعمت‌هایعمت‌های الهی؛ [ایننعمت‌هاینعمت‌های عظیم الهی که خدا به ما داده غفلت کنیم و تا یک نابسامانی در مقابل ما قرار گرفت ما را مأیوس کند. یک مشکلی که پیش می‌آید یادمان می‌رود که خدای متعال صد مشکل ما را حل کرده، حالا این هم یک مشکل؛ [این] چه اهمّیّتی دارد. پاسداری سپاه از خود؛ این پاسداری از خویش در فرهنگ قرآنی اسمش «تقوا» است. سفارش مؤکّد حضرت آقا به‌ضرورت آراستگی معنوی و علمی و هم‌نسل‌هایی نسل‌های جدید سپاه، از گذشتگانتان بالا»  ببرید.» 

 سرفصل بعدی علت دشمنی با انقلاب؛ اگر بخواهیم اشاره‌ای گذرا به دلایل دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی بپردازیم می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛ عمده‌ترین علت دشمنی امریکا و کشورهای غربی پایبندی به اسلام ناب و ارزش‌های اسلامی و استقلال‌طلبی ملت ایران است

 مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: «و اللّه که امریکا از هیچ‌چیز ملت ایران، به‌قدر مسلمان بودن و پایبند بودن به اسلام ناب محمّدی، ناراحت نیست. او می‌خواهد شما از این پایبندی‌تان دست بردارید. او می‌خواهد شما این گردنِ برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟». ۱۳۶۹/۲/۱۲ در دیدار معلمان کارگران. در بیست و چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علت تامه دشمنی امریکا و دشمنان انقلاب با جمهوری اسلامی را این‌گونه می‌فرمایند: «آن چیزی که دشمن می‌کند بسیج می‌کند، حاکمیّت سیاسی اسلام است. حاکمیّت سیاسی اسلام مگر چه خصوصیّتی دارد که آنها را وادار به عکس‌العمل می قطعاً؟».

 قطعاً شناخت عوامل اصلی دشمنی‌ها با نظام جمهور می‌تواند، اولاً زمینه آمادگی و مقابله با دشمن را ثانیاً نماید ثانیاً توانمند بها را افزایش داد، ثالثاً برنامه‌ریزی منطقی برای مواجهه با دشمن جز راهبردها قرارخواهد گرفت. حضرت امام خامنه‌ای (ادام ا… ظله) موضوع اصلی مخالفت با انقلاب را به دلیل حاکمیّت سیاسی اسلام دانسته و دلایل دشمنی با حاکمیت اسلامی این‌گونه بیان می‌فرمایند: «۱- مخالفت نظام اسلامی با ظلم ۲- مخالفت نظام اسلامی با دست‌انداز منافع ملت‌ها ۳- اعتقاد نظام اسلامی به کرامت انسان و مخالفت با تبعیض نژادی ۴- رفتار دولت‌های آمیز با دولت‌های غیر متخاصم و مقابله با پیمان‌شکنان و دروغ‌گویان».

 در نکته پایانی مقام معظم رهبری به ۱۰ راهبرد اجرایی اشاره فرموده که چشم‌انداز اجرایی برای همه دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و تکلیف ولایی است. (امروز وظیفهٔ ما اینهاست: ۱ - مراقبت دائمی از انقلاب ۲- وحدت ملّی ۳- مشارکت‌دادن مردم ۴- کمک‌کردن به آحاد مردم بخصوص به طبقات ضعیف ۵- کار جهادی مسئولان به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. ۶- امروز روز خسته شدن و ناامیدشدن نیست ۷- امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است ۸- اعتماد باید باشد، نمی‌گویم انتقاد نباشد؛ انتقاد همراه با اعتماد ۹- این راه را دنبال کردیم، به توفیق الهی دنبال خواهد شد ۱۰- پیروزی بر دشمن قطعی است.)

 انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.