1401-05-18 09:43
1099
2
81121
به قلم داود خاندوزی؛

خبرنگار در بحران هویت/ بنویسید رسانه بخوانید روابط عمومی

فعال رسانه ای استان گلستان در یادداشتی نوشت: خبرنگاران در چنین فضایی با عشق به کار خود ادامه می دهند، برایشان مهم نیست که در سیاست ها چه کسی از آنها سبقت می گیرد، در اعتبارات چه کسی بیشتر می گیرد، در حمایت ها چه کسی تمجید می شود، می نویسند شاید گره ای باز شود.

به گزارش گلستان ما؛ قدم برداشتن بر روی سنگ‌های مرمری مشکلاتی که هر ساله در ۱۷ مرداد ساییده شده یعنی اینکه‌ایستادن خبرنگاران در این شرایط شبیه معجزه است، حالا در این شرایط مسئولان می‌خواهند خبرنگاران در مسیر توسعه استان بدوند!

رسانه‌ای که این روز‌ها در ابر مشکلات اقتصادی محو شده چگونه می‌تواند فانوسی برای رسیدن به ساحل توسعه باشد؟ ، متخصصانی بی‌هویت، بی‌تخصصانی با هزار و یک روزمه، رسانه‌هایی با تیراژ‌های کم و رسانه‌های برخط پرمخاطبی به هیچ پشتیبانی در مترو اطلاع‌رسانی استان گلستان از هم سبقت می‌گیرند.

این بلبشو‌ها باعث شده که هویت خبرنگاران نیز در استان به خطر بیفتد، برخی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شدند و برخی دیگر هم باید کار‌های روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند تا عبا خبرنگاری بر تنشان گشاد نشود و بتواند کمک‌های دستگاه‌های اجرایی ممد حیاتشان شود.

سیاست‌های ناکارآمد در طول یک دهه اخیر هم باعث شده صدای رسایی از رسانه‌ها شنیده نشود این مسأله هم باعث شده که خبرنگاران غرق در مشکلات خود باشند و از سویی دیگر آنگونه که باید برای حل مشکلات استان گلستان تأثیرگذار نباشند، شاید برای این مسأله است که برای موضوعی مثل خلیج گرگان باید رسانه‌های استان همجوار بلندگوی ما شوند به طوری که استاندار گلستان بیان کند که اگر لایروبی نشود در استان نمی‌مانم!

هنوز سیاست‌های ارشاد باعث نشده که خبرنگاران با هویت و استقلال پا در عرصه اطلاع‌رسانی بگذارند از این رو است که اخبار در رسانه‌ها بوی اقدامات دولت را می‌دهد و جای پیگیری مشکلات مردمی در آن‌ها خالی‌تر از گذشته است حتی رسانه‌ای رسمی چون صدا و سیما که به دلیل وابستگی به اعتبارات دولت چنین مسیری را رفته و حالا اینکه رسانه‌های معاند که تشنه به خون انقلاب اسلامی هستند می‌گویند می‌خواهیم «صدای مردم باشیم».

با وجود اینکه هر ساله میلیارد‌ها تومان یارانه و حمایت از سوی وزارت ارشاد و دستگاه‌های دولتی به مطبوعات تزریق می‌شود ولی این یارانه‌ها هدفمند به مطبوعات تزریق نمی‌شود و ساز و کاری برای حل مشکلات خبرنگاران وجود نداشته است.

با وجود اینکه دنیا به سمت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در حوزه برندینگ پیش می رود ولی هنوز صنایع ما از رسانه‌ها گریزان هستند چرا که ظرفیت‌های اسمی رسانه‌ها به فعلیت نرسیده و منشأء اثر تبلیغات در رسانه‌ها آنگونه که باید برای آن‌ها کارساز نبوده است.

از این رو برخلاف بسیاری از کشور‌های دنیا بلاگر‌ها در تبلیغات حرف نخست را می‌زنند و گاهی هم هنجارشکن می‌شوند، این‌ها بخش کوچکی از سنگ‌های پیشروی رسانه‌ها است و اما با این وجود بسیاری از خبرنگاران در چنین فضایی با عشق به کار خود ادامه می‌دهند، برایشان مهم نیست که در سیاست‌ها چه کسی از آن‌ها سبقت می‌گیرد، در اعتبارات چه کسی بیشتر می‌گیرد، در حمایت‌ها چه کسی تمجید می‌شود، می‌نویسند شاید گره‌ای باز شود، می‌نویسند شاید حرف من و شمایی باشد که امروز در جامعه این متن را می‌خوانیم.

بی راهه نیست که در چنین فضایی خبرنگاران در چالش‌های بزرگ استانی تنها هستند، نه آنگونه که باید پشتیبانی مردمی دارند نه مذاق دولتمردان از بیان کم کاریی‌ها خوش می‌آید از این رو است که بی‌مهری‌ها به خبرنگاران زیاد شده و گاهی این رویکرد‌های ژورنالیستی به تندروی در برخی از جریان‌های سیاسی تعبیر می‌شود.

مسئولان در حالی دست یاری به سوی اصحاب رسانه دراز می‌کنند که در ۱۷ مرداد برای حل این مشکلات قدم از قدم برنداشتند، امنیت شغلی، بیمه و مشکلات معیشتی سرجای خودش، نام و نشان خبرنگاران را برگردانید.

به قلم داود خاندوزی؛ فعال رسانه‌ای گلستان

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.