1401-08-17 09:37
958
2
82183
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:

حقوق و مزایای یک کارگر نزدیک به 10 میلیون تومان است/ سایه اشتغال ناقص بر سر نرخ بیکاری تک رقمی گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: حقوق و مزایای یک کارگر نزدیک به 10 میلیون تومان ابرای کارفرما هزینه در بردارد و برای نخستین بار است که شاهد رشد 57.4 درصدی کارگران در کشور هستیم.

به گزارش گلستان ما؛ یکی از موضوعاتی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته رشد اقتصادی کشور است، قطعاً این رشد اقتصادی منجر به حل معضل بیکاری جوانان نیز خواهد شد و شاید بتوانیم اقدامات دولت را با شاخصه نرخ بیکاری کشور ارزیابی کرد.

اما نکته حائز اهمیت این است که نرخ بیکاری در استان گلستان گول زننده است و بسیاری از اشتغال استان، اشتغال فصلی و مربوط به بخش کشاورزی است که گاهی دستمزد‌هایی پایین‌تر از حداقل حقوق یک کارگر را در ماه در بر دارد.

در این راستا حسین خواجه مظفری در گفتگو با گلستان ما گفت: امسال تعهد اشتغال ما در سالجاری ۳۱ هزار و ۳۱۰ نفر بود که ۲۱ هزار و ۳۹۹ نفر در سامانه رصد ما تاکنون ثبت نام کردند که شامل ۶۸.۳۵ درصد از تعهد اشتغال سالجاری می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: امسال هم استاندار گلستان و هم در وزارتخانه تأکید شده که آماری که به مردم ارائه می‌کنیم آمار درستی باشد، در استان گلستان گرچه نرخ بیکاری پایینی را داریم و در تابستان ما نرخ بیکاری ۷. ۲ درصد را ثبت شده ولی بیشتر اشتغال ما در استان اشتغال ناقص است.

خواجه مظفری بابیان اینکه نرخ بیکاری میانگین کشور ۹. ۲ درصد در تابستان بود، افزود: به دلیل این اشتغال ناقص نرخ بیکاری ما در استان پایین بود و بیشتر این اشتغال‌ها مربوط به بخش‌های کشاورزی و اشتغال فصلی است.

وی گفت: در استان قزوین، سمنان و یزد بیکار کمی را شاهد هستیم در استان سمنان حاضر بودند که نیروی کار به این استان بفرستیم حداقل حقوق کار را به کارگران اعزامی بپردازند.

این مقام مسئول یادآور شد: نرخ بیکاری به صورت فصلی در نظر گرفته شده و این مسأله باعث می‌شود که نرخ بیکاری ما پایین نشان دهد و این مسأله در اختیار استان نیست.

خواجه مظفری به راست آزمایی از اشتغال ایجاد شده اشاره کرد و گفت: هر ماه تقریباً نزدیک به یک هزار و ۸۰۰ نفر از اشتغال ایجاد شده مورد راست آزمایی قرار می‌گیرد و در سه ماه گذشته آمار ثبت شده ما ۷۱ درصد بود که با بررسی‌های ما تقریباً ۶ هزار نفر از اشتغال‌های به وجود آمده کاهش یافت.

وی تأکید کرد: این راست آزمایی به صورت پیامکی و تماس تلفنی و بازرسی می‌دانی انجام می‌شود و از این نظر رتبه سوم را در بحث راست آزمایی در کشور داریم و این راست آزمایی از سوی وزارتخانه انجام می‌شود و تقریباً ۷۵ درصد راست آزمایی ما درست بوده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: مدیرکل بازرسی استانداری نیز به این مسأله ورود پیدا کرده و آن‌ها نیز به اشتغال ایجاد شده نظارت دارند، این اشتغال دولتی نیست و بیشتر اشتغال در بخش خصوصی و از طریق تسهیلات اشتغالزایی ایجاد شده است.

خواجه مظفری تأکید کرد: بیشتر اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی، خدمات و صنعت است و همچنین رشد اشتغال شرکت‌های دانش بنیان نیز رو به رشد بوده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: به مسائل فرهنگی و ورزشی کارگران رصد داریم و در این راستا در این روز‌ها مسابقات قرآنی کارگری برگزار می‌شود و جدا از آن نیز به مسائل معیشتی کارگران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهتمام دارد و امسال ۵۷. ۴ درصد افزایش حقوق کارگران را شاهد بودیم و این مسأله هیچ وقت رقم نخورده است.

خواجه مظفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر با این افزایش حقوق نزدیک به ۱۰ میلیون تومان برای یک کارفرما اشتغال یک کارگر هزینه در بر دارد و بخشی از این هزینه مربوط به بخش تأمین اجتماعی است و‌امید داریم با وزیر جدید شاهد تحول بیشتری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.