1398-09-12 12:55
2186
0
66524
شیپور آماده باش در گلستان به صدا در آمد؛

جولان بیماری آنفلوانزا/ مراجعه بیش از ظرفیت به مراکز درمانی گرگان

جولان بیماری آنفلوانزا در گلستان چند وقتی است شیپور آماده باش را در مرکز درمانی استان به صدا در آورده و حالا اپیدمی بیماری در کنار کمبود تخت و پرسنل، مراکز درمانی گرگان فلج کرده است.

به گزارش گلستان ما، زهرا بهرامی: اپیدمی آنفلوانزا همچنان در گلستان ادامه دارد و طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا اواخر هفته گذشته چهار بیمار مبتلا به آنفلوانزا در استان جان خود را از دست داده‌اند؛ هرچند به گفته علوم پزشکی کمبود دارو در استان رفع شده اما مسئولان بیمارستانی می گویند کمبود نیرو و تخت بیمارستانی همچنان مشهود است. با این حال بررسی های میدانی از داروخانه ها نشان می دهد داروهای معتبر این بیماری بسیار کم یابند.

هفته گذشته سراج الدین عارف نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گستان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر این‌که اپیدمی آنفلوانزا در گلستان ادامه دارد ولی کمبود دارو نداریم آمار داد که تاکنون ۴۱۷ نفر بیمار مشکوک به آنفلوانزا در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند و ۳۰۰ مورد نمونه‌گیری انجام داده‌ایم که از این تعداد ۴۳ مورد مثبت بوده است.

با این حال مردم می‌گویند ازدحام و شلوغی مراکز درمانی با آمار منتشر شده از سوی مسئولان همخوانی ندارد.

یک بیمار مبتلا آنفلوانزا در گلستان در این باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: بیشتر داروخانه‌های گلستان نه داروی آنفلوانزا دارند و نه واکسن آنرا؛ اما علوم پزشکی گلستان در رسانه‌ها اعلام می‌کند مشکل کمبود دارو نداریم.

نیما دیلم افزود: اکثر پزشکان از بستری بیماران مبتلا به  آنفلوانزا در بیمارستان‌ها اجتناب کرده و استراحت در منزل را به بیماران پیشنهاد می‌کنند.

 

وی ادامه داد: شواهد و قرائن موجود از وضعیت بیمارستان‌ها و افراد مبتلا با آمار مسئولان همخوانی ندارد و مرگ افراد مبتلا به آنفلوانزا حساسیت و نگرانی مردم را بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: هرچند مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مرگ چهار  بیمار مبتلا به آنفلوانزا در گلستان خبر دارند اما به نظر می‌ رسد آمار خیلی بیشتر از رقم اعلام شده است و مسئولان تلاش دارند بر روی وضعیت وخیم استان سرپوش بگذارند.

دیلم تصریح کرد: تقریباً تمام تخت‌های بیمارستانی بخش عفونی در شهرهای مختلف و مرکز استان پُر است اما مسئولان می‌گویند وضعیت نگران کننده نیست.

تخت و پرسنل نداریم

مردم نگران شیوع بیماری آنفلوانزا در استان هستند و نسبت به کمبودهای موجود در زمینه دارو و تخت بیمارستانی گلایه دارند؛ اما کمبود دارو تنها مشکل موجود در این حوزه نیست و مسئولان بیمارستان فوق تخصصی کودکان طالقانی گرگان از کمبود نیرو در کادر درمانی به عنوان چالش اصلی در روزهای اخیر یاد می‌کنند.

یک منبع آگاه در بیمارستان طالقانی گرگان به خبرنگار مهر گفت: اپیدمی آنفلوانزا ادامه دارد و هرچند نسبت به ۱۰ روز قبل تعداد مراجعان به این بیمارستان کمتر شده اما این افت شدید نیست.

تا هفته گذشته شدیداً با کمبود دارو مواجه بودیم و هم‌اکنون این مشکل رفع شده اما بیمارستان شلوغ است و تخت و پرسنل نداریم

وی افزود: تا هفته گذشته شدیداً با مشکل کمبود دارو مواجه بودیم و هم‌اکنون این مشکل رفع شده و نیاز روزانه بیماران این بیمارستان تأمین می‌شود اما بیمارستان همچنان شلوغ است و تخت و پرسنل نداریم.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در همه  ۲۹ تخت بخش عفونی بیمارستان، بیماران مبتلا به آنفلوانزا بستری هستند و فقط سه پرستار خدمات درمانی و بالینی بیماران این بخش را بر عهده دارند.

وی با این توضیح که برای هر سه بیمار باید یک پرستار داشته باشیم و الان به ازای هر ۹ یا ۱۰ بیمار یک پرستار داریم، خاطرنشان کرد: روز جمعه گذشته مسئولان دانشگاه از وضعیت بیمارستان بازدید داشتند و به نظر می‌رسد به دنبال راهکاری برای حل مشکلات موجود هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از شهرهای استان دارای بیمارستان نیستند و گلستان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه است، بیمارستان‌های گرگان (مرکز استان) بیماران سایر شهرستان‌ها را هم پوشش می‌دهند. آخرین وضعیت مراکز درمانی استان در ارائه خدمات به بیماران مبتلا به آنفلوانزا را از معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان جویا شدیم و عباس بدخشان در این‌باره به خبرنگار مهر اظهار کرد: بیمارستان طالقانی تنها بیمارستان فوق تخصصی کودکان در مرکز استان است و این روزها با حجم زیادی از بیمارانی که دچار علائم تنفسی شده‌اند، مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه تمام این بیماران تنفسی نیاز به بستری ندارند، توضیح داد: روز جمعه به محض اینکه به ما اطلاع دادند تختی برای بستری بیماران در طالقانی وجود ندارد به همراه سایر معاونت‌های دانشگاه و رئیس بیمارستان، از این مرکز درمانی بازدید کردیم.

مدیریت تخت انجام می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با این توضیح که سه استراتژی برای حل این مشکل در دستور کار دانشگاه قرار گرفت، بیان کرد: به مسئول مدیریت تخت بیمارستان تکلیف شد بیمارانی که اورژانسی نیستند فعلاً بستری نشوند و با انجام مدیریت تخت، فضای کافی برای بستری بیماران اورژانسی تنفسی فراهم شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فقط بیمارانی که معیارهای بستری را دارند در این مرکز بستری می‌شوند، گفت: با معاونت توسعه دانشگاه در خصوص مدیریت پرسنلی و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز هماهنگ شده است و در بیمارستان پنج آذر فضای جانشین در نظر گرفته‌ایم و ظرف یکی دو روز آینده در اختیار بیمارستان طالقانی قرار می‌گیرد.

بدخشان توضیح داد: به زودی بیماران عمومی و ترجیحاً غیرعفونی بیمارستان طالقانی به بیمارستان پنج آذر منتقل می‌شوند تا تخت کافی برای بستری بیماران آنفلوانزا در بیمارستان طالقانی فراهم شود.

وی با تایید اینکه هنوز با کثرت مراجعه در مراکز درمانی استان مواجه هستیم، افزود: اکثر بیماران دارای سرماخوردگی ساده هستند اما به دلیل اینکه بحث آنفلوانزا مطرح است خانواده‌ها نگران هستند و مراجعه می‌کنند؛ اشکالی ندارد اما در واقع بسیاری از این‌ها نیاز است درمان را در منزل ادامه دهند.

وی ادامه داد: اگر متخصصان ما تشخیص بدهند بیمار به بستری و مراقبت ویژه نیاز دارد تخت برای بستری داریم و در این خصوص مشکلی نداریم.

بدخشان تصریح کرد: بخش‌هایی که قرار است به عنوان پشتیبان در نظر بگیریم نیاز به پرستاران باتجربه دارند و از پرستاران موجود استفاده می‌کنیم و جایگزینش را از پرستارانی که در قالب طرح و یا اگر وزارتخانه مجوز بدهد شرکتی اضافه کنیم در سایر بخش‌ها خدمت می‌کنند.

وی با این توضیح که بیماران مبتلا به آنفلوانزا فقط در مواقعی که دچار مشکلات تنفسی می‌شوند نیاز به خدمات ویژه دارند، به وضعیت بیمارستان صیاد شیرازی گرگان هم اشاره و بیان کرد: به غیر از بخش عفونی صیاد یک بخش دیگر را هم تخلیه کردیم و یک طبقه از بیمارستان را به بیماران مبتلا به آنفلوانزا اختصاص داده‌ایم.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه هم‌اکنون کمبود دارویی در مراکز درمانی استان نداریم، خاطرنشان کرد: توصیه ما این است رعایت بهداشت فردی، شستن دست‌ها، ممانعت از دست دادن و روبوسی کردن و محدود کردن تماس‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا این دو هفته هم سپری شود.

مردم معتقدند راهکارهای موقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای مقابله با اپیدمی آنفلوانزا در گلستان کافی نیست و اپیدمی این بیماری مراکز درمانی گرگان را فلج کرده است اما مسئولان دانشگاه امید دارند با به صدا در آمدن شیپور آماده باش در مراکز درمانی ظرف دو هفته آینده اپیدمی آنفلوانزا در استان مهار شود.

انتهاي پيام/

  • منبع خبر : مهر

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.