1403-02-29 16:01
155
0
90045
به بهانه روز تکریم از امامزادگان؛

تکریم امامزادگان با سنت‌های گلستان گره‌ خورده است

از شب نورز گرفته تا شب‌های احیاء و شهادت ائمه معصومین (ع) تا مراسم‌هایی مثل ازدواج در امامزادگان جزو سنن گلستانی‌هاست و مردم به بهانه‌های مختلف به سراغ آن می‌روند.

 به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ گلستانی‌ها امامزادگان را با آغوش باز پذیرفتند و این مسئله باعث شده که در جای‌جای این استان شاهد حضور امامزادگان مختلفی باشیم و حتی در تاریخ هم شاهد آن هستیم که باوجودآنکه این امامزادگان ایرانی نبودند؛ اما ازآنجاکه پیام‌آور عدل و معنویت در جامعه بودند حتی برای آنها مردم دیار مؤمنان جنگیدند و از آنها دفاع کردند.

این مسئله باعث شده که امامزادگان در پی نسل‌ها در این خطه گرامی داشته شود، هر کدام از امامزادگان دارای فضای معنوی خاصی است که باعث شده که علاوه بر مردم استان گلستان مسافران نیز از جای‌جای مختلف کشور پا به این اماکن مقدس بگذارند.

رهبر انقلاب اسلامی نیز باتوجه‌به اهمیت این امامزادگان به تبدیل‌شدن آن به قطب فرهنگی تأکید داشته و در این راستا نیز سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌گام بوده و خدمات ارزنده‌ای را ارائه کرده است.

 در برنامه‌های ملی و مذهبی مختلف امامزادگان نقطه امیدی به شمار می‌رود و مردم گلستان از دیرباز سنت‌های خود را با حفظ کرامت و حرمت این امامزادگان گره زدند.

از شب نورز گرفته تا شب‌های احیاء و حتی شهادت ائمه معصوم (ع) تا مراسم‌هایی مثل ازدواج امامزادگان در بین سنن گلستانی‌ها جایگاه خاصی دارد و مردم به بهانه‌های مختلف به سراغ آن می‌روند.

 در کنار این امامزادگان نیز عموماً مزار شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را شاهد هستیم و این مسئله بیانگر حرمت و جایگاه این بقاع متبرکه است که باعث شده قطعی از بهشت در جای‌جای این استان به وجود بیاید.

روز پنجم ذی‌القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان» نام‌گذاری شده که فرصت مغتنمی است که در این روز به جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه بپردازیم.
 حجت‌الاسلام حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان دراین‌رابطه می‌گوید: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان همواره برای نکوداشت و بزرگداشت بقاع متبرکه در تلاش است، در استان گلستان ۱۲۳ امامزاده واجب‌التعظیم داریم که در اوقاف ما خود را خدام این اماکن متبرکه می‌دانیم.

 وی افزود: این اماکن همواره مورد استقبال مردم گلستان قرار دارد و ازاین‌رو در راستای ترویج فرهنگ معنوی شاهد آن هستیم که موقوفات زیادی در استان به وجود آمده که بیشتر آنها کارکرد مذهبی دارد و به رونق این امامزادگان و مساجد و حسینیه و غیره کمک می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: بیش از پنج هزار موقوفه فعال در سطح استان گلستان وجود دارد و در حوزه‌های مختلف که واقفان نیت کردند این موقوفات منشأ خیروبرکت هستند.

 مهدیان بیان کرد: در سال گذشته شاهد آن بودیم که ۶۷ موقوفه جدید در استان گلستان به ثبت رسیده و این مسئله نشانگر زنده‌بودن این سنت حسنه در بین مردم گلستان است.

 حجت‌الاسلام محمدکاظم موسوی‌متقی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این باره می‌گوید: در ایام تجلیل و تکریم از امامزادگان واجب‌التعظیم هستیم و باید تلاش کنیم که به آن غایت و هدف بزرگ یعنی تبدیل‌شدن به قطب فرهنگی که مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی است امامزادگان نزدیک شوند.

 مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: گلستان دارای ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی زیادی در حوزه بقاع متبرکه است و شاهد آن هستیم که امامزاده‌ای مثل یحیی بن زید (ع) به قطب فرهنگی استان گلستان تبدیل شده و همایش بین‌المللی با حضور همه سلایق برای آن برگزار می‌شود.

 متقی یادآور شد: این ایام بهترین زمان برای تحلیل از خدامی است که خالصانه به رونق بقاع متبرکه و بازسازی و انجام امورات آن کمک می‌کنند.

 وی افزود: در راستای روز ملی امامزادگان در سطح کشور ۳۱ برنامه استانی برگزار شد و ۳۵۰ عنوان برنامه از قبیل طرح‌های عمرانی و مرمت و بازسازی صحن و فضاهای جدید رونمایی شده است.

 مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ابراز داشت: ۳۵ هزار نیروی مردمی در این امامزادگان در تلاش هستند و هیئت‌امنای این امامزادگان از دل مردم بر خواستند.

 متقی بیان کرد: تلاش این خدام نیز باعث شده که فرهنگ وقت در انقلاب اسلامی رشد و توسعه پیدا کند، در پیش از انقلاب شاید تنها ۵۰ تا ۷۰ مورد موقوفه داشتیم؛ ولی پس از انقلاب ما شاهد آن بودیم تا سال ۱۳۸۸ در سال بیش از ۲۰۰ مورد وقف و در مقطعی از زمان به دو هزار وقف رسیدیم.

 وی افزود: سال گذشته یک هزار و ۵۰ وقف جدید در سطح کشور ثبت شده و این وقف‌ها شامل زمین و کاربری مسکونی و تجاری با نیات مختلف مردم بود.

 جاذبه‌های گردشگری مذهبی (امامزاده‌ها و زیارتگاه‌ها) نقش مؤثری در زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره بزرگان دینی دارد و نیاز است که باتوجه‌به اقوام مختلف و حضور امامزادگان متعدد در سطح استان گلستان مسئولان امر برنامه‌ریزی لازم داشته باشند.

 امامزادگان استان گلستان امروز علاوه بر کارکردهای مذهبی و فرهنگی کارکردهایی در زمینه گردشگری نیز دارند که برای رونق اقتصادی استان نیز می‌توان از این ظرفیت‌ها بهره جست.
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.