1401-03-14 08:50
3383
0
80312
در میزگرد تخصصی گلستان ما مطرح شد؛

تکاپوی صهیونیست بین الملل برای تحریف مکتب امام(ره)/ دلیل حضور پررنگ بانوان در تظاهرات 57 چه بود؟+فیلم

کارشناسان میزگرد تخصصی «میراث امام(ره) در انقلاب اسلامی» معتقد هستند که صهیونیست بین الملل به دنبال تحریف مکتب امام (ره) هستند و همچنین در این میز گرد به هنر معمار کبیر انقلاب برای احیای حقوق زن و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید شد.


به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ حزن انگیز‌ترین خبری بود که از صدای جمهوری اسلامی ایران مخابره شد، « روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی به ملکوت اعلی پیوست»، گویا تمام ایران یتیم شده بود، مردم نه نای‌ایستادن داشتند و نه نای رفتن زمان در ۱۴ خرداد سال ۶۸ متوقف شده بود.

رفتن امام(ره) که انقلاب اسلامی را بنیانگذاری کرده بود باعث نشد که لوکوموتیو انقلاب در‌ایستگاه خرداد سال ۶۸ متوقف شود چرا که امام(ره) با دم مسیحایی خود به روح این ملت دمیده بود، میراث امام (ره) را نزدیک به ۲۲۰ هزار شهید انقلاب و دفاع مقدس و صد‌ها هزار نفر ایثارگر و آزاده به جای جای ایران به تبرک برده بودند.

۱۴ خرداد و سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی بهانه‌ای شد تا در میز گرد تخصصی «میراث امام (ره) در انقلاب اسلامی» به گفتگو و تبادل نظر بنشینیم و صفحه افتخارات انقلاب اسلامی را ورق بزنیم و ره توشه‌ای برای گام دوم انقلاب اسلامی برداریم.

حمیدرضا بهمنی‌نژاد در این نشست تخصصی گفت: ضرورت بازنگری به مکتب امام (ره) در چند مسأله و موضوع نهفته است و یکی از آن‌ها فاصله گرفتن از حیات حضرت امام (ره) است و امسال سی و سومین سالگرد ارتحال امام (ره) را پشت سر می‌گذاریم و هرچه فاصله بیشتری از دوران حیات امام (ره) می‌گیریم ضرورت بازخوانی بیش از بیش احساس می‌شود.

این کارشناس مسائل و تحلیلگر سیاسی معتقد است: در برابر نسل‌های جدید که به منظومه و مبانی فکری امام (ره) سفرکرده آشنا نیست دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند که این مبنانی فکری و مکتب امام (ره) را تحریف کنند و لذا این مسأله اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.

خطر تحریف بیخ گوش مکتب امام (ره)

بهمنی‌نژاد افزود: خطر تحریف ایجاب می‌کند بیش از گذشته به منظومه فکری امام (ره) بپردازیم، مسأله تحریف عمری به درازای تاریخ دارد و در کتاب مقدس برخی از انبیاء مورد تحریف قرار گرفته است و قرآن کریم قوم‌یهود را به عنوان یکی از تحریف گران معرفی می‌کند و یکی از دشمنان که دنبال تحریف مکتب حضرت امام (ره) است صهیونیست بین‌الملل است.

وی افزود: در تاریخ تحریف واقعه عاشورا و غدیر را مشاهد می‌کنید در خطبه پنجم نهج الابلاغه‌ امیرالمؤمنین(ع) به این مسأله اشاره می‌کند و می‌بینم که پس از رحلت نبی مکرم اسلام (س) جامعه عرب به دوره جاهلیت سقوط کرد، نکته مهمی که مقام معظم رهبری فرمودند که اگر راه امام (ره) را گم و یا فراموش کنیم و یا عامدانه خدایی نکرده کنار بگذاریم سیلی خواهیم خورد.

این کارشناس و تحیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: اگر می‌خواهیم تحریف مکتب امام (ره) اتفاق نیفتد باید به صورت مکرر به بازخوانی مکتب امام (ره) بپردازیم، بازخوانی مکتب امام (ره) در راستای جریان هدایتگری و جهاد تبیین است، مکتب امام (ره) چیزی جز مکتب هدایت بخش اسلام نیست و از سیره و منش ائمه اطهار(ع) و پیامبر مکرم اسلام(س) الگو گرفته است و اگر بخواهیم ابعاد کلی مکت حضرت امام (ره) را تصور کنیم عقلانیت، معنویت در کنار عدالت سه ضلع اصلی مکتب امام (ره) را تشکیل می‌دهد.

بهمنی نژاد ابراز داشت: در کنار آن می‌توانیم به برخی از شاخصه‌ها نیز اشاره کرد، به نظر من یکی از اصلی‌ترین اصول حاکم بر مکتب امام (ره) در واقعه تأکید بر اسلام اصیل و انقلابی است که به تعبیر حضرت امام (ره) « اسلام ناب محمدی» یاد می‌شود و در سیره و روش حضرت امام (ره) احیاء سیره ناب محمدی (ص) را مشاهده می‌کنیم و در کنار آن نفی اسلام انگلیسی و غربی را شاهد هستیم و امام (ره) اسلام متحجرو غربی را نمی‌پذیرد و می‌گوید این اسلام سر در آخور مستکبران دارد.

وی گفت: طرفداری از مظلومین عالم و مستضعفان و مخالفت با کاخ نشیان و مرفعان بی‌درد یکی دیگر از ابعاد مکتب امام (ره) است و امام (ره) تا لحظه‌های آخر عمر با منش مستضعفین زندگی می‌کردند و در یک عبارتی فرمودند که «یک مو کوخ نشینان را به کاخ نشینان ترجیح می‌دهد».

اشرافی‌گری در فضای حرم حضرت امام (ره) مغایر با مکتب امام (ره) است

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: این اتفاقاتی که در ساخت بنای مرقد امام (ره) رقم خورد و اشرافی‌گری در فضای حرم حضرت امام (ره) این نوع رفتار از نظر بنده با مکتب حضرت امام (ره) که اجازه نمی‌داد حسینیه جماران ابتدایی‌ترین اقدامات رقم بخورد مغایرت دارد، نسل جدیدی که به مرقد امام (ره) می‌رود شکوه و عظمت این بنا را می‌بیند و روح بلند امام (ره) در حمایت از مستضعفین را نمی‌بیند.

بهمنی نژاد افزود: مخالفت صریح امام (ره) با هر گونه بیگانگان از دیگر ویژگی مکتب امام (ره) بود و معمار کبیر انقلاب بار‌ها بیان کردند که آمریکا شیطان بزرگ است و این اصل اساسی از مکتب امام (ره) بود و بنیانگذار انقلاب اسلامی تا لحظات آخر عمر خود از این اصل کوتاه نیامد.

وی گفت: امام (ره) فرمودند «نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کیْ و تا کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهی‌مان نمی‌شناسند. »

دیگر کارشناسان این میز گرد در توضیحات تکمیلی این مبحث در خصوص مکتب امام (ره) تأکید کردند که اسلام بودن کلید واژه اساسی مکتب انبیاء و قرآن در مکتب امام (ره) را است.

مصیب عباسی نیز در این میز گرد به موضوع نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام (ره) و الگوی راهبردی برای تحقق دانشگاه اسلامی گریزی زد و گفت: دهه ۴۰ دهه، دهه پیوند دانشگاه با نهضت امام (ره) بود، پس از قیام ۱۵ خرداد اتصال دانشگاه با این پیوند را شاهد بودیم، در آن زمان جریان مارکسیستی و لیبرالی در درون ایران فعال بود و جامعه جوان دانشگاهی در درون خود به نهضت امام (ره) می‌رسد و از آن دهه تاکنون این پیوند ادامه دارد به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان در پیروی از نهضت امام (ره) نهضت تبیین را در نشر ارزش‌های امام (ره) انجام می‌دهند.

مجامع دانشگاهی دم‌های رژیم پهلوی و شاه معلون را سست کرد

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان ادامه می‌دهد: زمانی که این تحولات به گوش محمدرضا پهلوی می‌رسد از دانشگاه مایوس می‌شود و با خود میاندیشند دانشگاهی که خود فضای آن را ایجاد کرده چرا باید در مسیر نهضت امام (ره) باشد و وقتی در دهه ۵۰ دانشگاه در جنبش‌های اجتماعی وارد می‌شود قدم‌های رژیم پهلوی و شاه معلون سست شد.

عباسی ابراز داشت: نوک پیکان تحولات دانشجویی به سمت مقابله با آمریکا و تفکرات آمریکا در ایران قرار گرفت، ‌اندیشه‌های سیاسی مقابله با صهیونیسم و استکبار‌گری در بین دانشجویان ایرانی به یک اصل تبدیل شد.

وی بابیان اینکه دانشگاه و دانشجو از یک جایگاه بالا و مبنایی قرار دارد، یادآور شد: حضرت امام (ره) در یک جمله پر معنا می‌فرماید «دانشگاه منشأء همه تحولات است » و اگر دانشگاه تحول یابد می‌تواند جامعه را متحول سازد ودانشگاه می‌تواند جامعه را به افتخار برساند و از سویی می‌تواند به تباهی برساند، مهم تحول دانشگاه است، دانشگاه باید دانشگاه باشد دانشگاه باید اسلامی باشد و حضرت امام (ره) اسلامی بودند را مبنای تحول و صلح و آزادی و گسترش آن می‌بیند.

این کارشناس اجتماعی متذکر شد: امام (ره) دو ماموریت آشنا ساختن انسان‌ها با فطرت انسان در جهت توحیدی و دوم ماموریت اجتماعی در شناسایی نیاز‌ها و ارائه راهکار را در‌شان دانشگاه می‌داند، حل مسأله باید از سویی انسان‌های متخصص و با تعهد باشد،  امام (ره) دانشگاه بدون تعهد را رد می‌کنیم و همینطور حوزه علمیه بدون تهذیب و تعهد نیز در منظومه فکری امام (ره) جایی ندارد، امام (ره) با اسلام متحجر و اسلام مرفع بی‌درد زاویه داشت و اگر دانشگاه مبنای تحول است باید تحولات را در درون خود ایجاد کند، چرا که دانشگاه خشت و گل نیست و انسان ساز است و در مکتب امام (ره) دانشجو بسیار ویژه دیده شده و در سخنان حضرت امام (ره) بیان می‌شود نجات دانشگاه از انحراف موجب جلوگیری جامعه از انحراف می‌شود.

مقابله با نفوذ فرهنگی، علمی و آموزشی در دانشگاه‌ها

عباسی متذکر شد: باید با نفوذ فرهنگی و علمی و نفوذ آموزشی در جامعه دانشگاهی مقابله شود، نقشه علمی کشور و آن سند دانشگاه اسلامی که توسط دولت و شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده باید در دستور کار قرار گیرد و هر دولتی سر کار می‌آید ماموریتش در قبال دانشگاه مشخص است و مشکلی که داریم این است اسناد را خوب تنظیم می‌کنیم ولی این اسناد خوب اجرا نمی‌شود.

وی افزود: تحول در دروس تا علم و فناوری باید در دانشگاه دنبال شود، اگر بنا باشد غربی و شرقی برای ما رشته تحصیلی تعریف کند و ما دنبال‌کننده و نشر دهنده آن باشیم نمی‌توانیم به تحول برسیم و لذا حضرت امام (ره) به علم دنیا تأکید دارند و باید هر دو راه بیاموزیم و باید در دانشگاه مسائل توحیدی و الهی تقویت شود و این همت بالا می‌خواهد و باید عهد ببندیم اگر نقشه علمی در دانشگاه تعریف کردیم با آمد و رفت دولت‌ها متوقف نشود و هر روز بهتر از دیروز سند را رصد کنیم و پایش داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه متذکر شد: حضرت امام (ره) می‌فرماید« دانشجویان چشمشان باز است. شما مطمئن باشید اگر این مکتب را عرضه نمایید و حکومت اسلامی را چنانکه هست به دانشگاه‌ها معرفی کنید، دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد. دانشجویان با استبداد مخالفند؛ با حکومت‌های دست نشانده و استعماری مخالفند؛ با قلدری و غارت اموال عمومی مخالفند؛ با حرامخوری و دروغپردازی مخالفند. با اسلامی که طرز حکومت اجتماعی و تعالیم دارد، هیچ دانشگاه و دانشجویی مخالفت ندارد. » و باید وحدت مذهبی را در دانشگاه افزایش دهیم و مناسک مذهبی را به صورت علنی برگزار کنیم.

عباسی تأکید کرد: همانطور که می‌بینیم معمار انقلاب و بینانگذار یک نظام نوین در دنیای امروز به صراحت و قاطع انتظارات خود را از جامعه دانشگاهی مطرح می‌کند، براساس مکتب امام (ره) اگر جریان انحرافی و انسان منحرف در دانشگاه دیدیم باید به مردم قاطعانه معرفی کنیم تا مسیر دانشگاه به انحطاط کشیده نشود.

وی گفت: اگر دانشگاه نبود این همه مدیران که فارغ التحصیلان دانشگاه هستند تربیت نمی‌شد و این توسعه علمی رقم نمی‌خورد، گرچه در میزان پرونده‌های ارسالی در سطح بازار و جامع رشد داریم ولی میزان تخلف و جرائم در دانشگاه‌ها کم است و این مسأله اهمیت دانشگاه را نشان می‌دهد.

این کارشناس اجتماعی معتقد است که اگر جوان می‌خواهد در مکتب امام (ره) تربیت شود باید سیر مکتب را از مهد کودک تا دانشگاه دنبال کنیم و سال آخر دبیرستان و دانشگاه باید رابطه منطقی شکل بگیرد.

دیگر کارشناسان این میز گرد نیز در این بخش ضمن ارج نهادن به تلاش‌های انجام شده به ویژه در ارتقاء جایگاه علمی ایران اسلامی هنوز تا رسیدن به دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی فاصله وجود دارد و باید تلاش شود که خروجی دانشگاه‌ها را در یک جوان تحصیل کرده و متحد انقلاب اسلامی ببینیم.

همچنین کارشناسان این میزگرد معتقد هستند که در رشته علوم انسانی شاید توجه لازم صورت نگرفته و بسیاری از مبنای دروس غربی است و حسرت از اینکه حتی یک کتاب در مبنای اسلامی اساتید تدریس کرده باشند به چشم می‌خرود و در این حوزه‌ها مشکلات اساسی است که باید اصلاح شود.

نصرت بابایی نیز در این میزه گرد به جایگاه زنان از منظر امام (ره) گریزی زد و گفت: بیشترین مشکلات در حوزه اجتماعی به حوزه زنان و خانواده بر می‌گردد و دشمنان نیز از این منظر بیشترین بهره را بردند و بسیاری از توطئه‌های دشمنان از این قشر و با هدف اضمحلال خانواده است.

وی گفت: در سال ۵۷ دو دیدگاه عمده وجود داشت یکی دیدگاه تحجرگرایی بود که به اسم دفاع از دین حضور اجتماعی بانوان را در جامعه رد می‌کرد و دیگری را دیدگاه تجددگرایی زنان بود که مورد حمایت حکومت پهلوی قرار داشت و در آن استفاده ابزاری از زن نهفته بود.

امام (ره) چگونه جایگاه زنان را احیاء کرد

این کارشناس مسائل خانواده بیان کرد: حضرت امام (ره) نیز با ظرافت خاص جریان سومی را راه‌اندازی کردند که باعث شد حضور بانوان را در جریان انقلاب شاهد باشیم، در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از بانوان اهل‌اندیشه بودند ولی بستری برای ظهور و بروز استعداد‌های اجتماعی خود نداشتند و امام (ره) از این ظرفیت استفاده کرد و این بانوان بودند در مسیر انقلاب پیشقراول شدند و در راهپیمایی‌ها حضور گسترده بانوان را شاهد هستیم به گونه‌ای که در ۱۷ شهریور بیشترین شهدا را بانوان تشکیل می‌دادند.

بابایی تأکید کرد: این مسأله برای بسیاری از کارشناسان اجتماعی آن زمان جای سؤال داشت که این تعداد زن کجا بودند و این هنر امام (ره) بود که توانست از این ظرفیت استفاده کنند و در دوران دفاع مقدس نیز بانوان پرتلاش بودند و خدمات ویژه‌ای را در پشتیبانی از دفاع مقدس داشتند.

وی افزود: حضرت امام (ره) برای احیاء جایگاه زنان به سیره بانوان بزرگ اسلام تأکید داشتند و تلاش کردند که این معصومین خاندان اهل البیت (ع) در تاریخ به فراموشی سپرده نشود و از این رو نامگذاری روز میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن را از سوی امام (ره) شاهد بودیم و این مسأله یک نقطه بسیار مهم بود و هدف امام (ره) این بود که بانوان بین حضور اجتماعی و خانوادگی آن‌ها و مسائل شخصی و عبادی خود ارتباط برقرار کنند و در سال‌های نخست انقلاب خیلی خوب در این زمینه گام برداشته شد.

این کارشناس زن و خانواده متذکر شد: امام (ره) برای بانوان حرمت زیادی قائل بود و برای شخصیت زن حیثیت انسانی و حیثیت تکمیلی و ذاتی در نظر داشت چرا که زن باید نسل آینده را تربیت کند و جملات زیادی داریم که مسأله مادری را به عنوان یک مسأله اصلی می‌داند و بیان می‌کردند نباید به گونه‌ای رفتار شود که مسأله مادری در جامعه کمرنگ شود.

بابایی یادآور شد: وقتی مقام معظم رهبری نیز به عنوان رهبر جامعه انتخاب شدند این دیدگاه تدام داشت و با وجود مخالفت‌ها و شیطنت‌های رسانه‌ای آن خط اصلی همچنان نیز وجود دارد و جامعه زنان که معتقد به اصل نظام و ولایت فقیه هستند باید به به دنبال پرررنگ کردن این جریان باشند.

وی ابراز داشت: نکات زیادی در حوزه بانوان مثل ازدواج، مادری، همسری و حضور اجتماعی و به خصوص حضور آنان در مسائل سیاسی وجود دارد که به گفته برخی از کارشناسان در حضور سیاسی حضور زنان کمرنگ است و باید براساس بیانات مقام معظم رهبری و امام (ره) در این مسیر عمل شود.

این کارشناس خانواده ابراز داشت: امام (ره) فرمودند زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند و وقتی به کلمه به کلمه این جمله توجه می‌کنیم می‌بینیم حضور بانوان در مسائل اجتماعی الزامی است و مقدرات یعنی مسائل اساسی جامعه و منظور از دخالت نیز دخیل شدن در مسائل کشور است، امام تأکید داشند که این حضور اجتماعی را نباید مساوی با اشتغال بدانیم و اشتغال بخشی از این حضور اجتماعی است و متأسفانه دیدگاه برخی از افراد این است که تنها حضور زن در مسائل اجتماعی اشتغال است.

بابایی تأکید کرد: یکی از نکاتی که باید به آن پرداخته شود جهاد تبیین در خانواده است و مادری زن نباید تحت شعاع قرار گیرد، وظیفه ۲۶ دستگاه است که نسبت به مسأله عفاف و حجاب اقدام کند و جزء آوار‌هایی است که از قبل به این دولت رسیده و این آوار‌برداری به این راحتی صورت نمی‌گیرد.

کارشناسان این میز گرد در این بخش به مسأله عفاف و حجاب در بین بانوان تأکید کردند و معتقد هستند که نباید طراحان غربی مد و لباس جامعه ما را انتخاب کنند از سویی دیگر صرفاً نباید به روی لباس کار کنیم و باید‌اندیشه‌ها را تغییر دهیم.
همچنین کارشناسان این برنامه اجرای برخی از سیاست‌ها مثل سند ۲۰۳۰ با وجود سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را خلاف دیدگاه معمارکبیر انقلاب اسلامی برشمردند.

محمدرضا بهرامی، کارشناس و مجری این میزگرد نیز تأکید کرد ‏مکتب امام (ره) یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا می‌کشاند، به انحراف می‌برد، این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام (ره) است، خود امام (ره)بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.

وی اعتقاد دارد که امام خمینی (ره) برای دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، پیام‌ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده‌اند که اگر با دقت و از ابعاد گوناگون تجزیه و تحلیل شوند، راه نجات یک ملت و کشور مشخص و در صورت عمل به آن رهنمود‌ها، این امر محقق می‌شود.

به گفته بهرامی امام خمینی (ره) بر این موضوع تأکید داشت که اگر زنان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند، از درون این جامعه مردانی پاک پدید می‌آیند. بها دادن امام خمینی (ره) به رشد و کمال زن به این دلیل بود که زنان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملت‌ها میدانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان‌سازی زنان، در جامعه‌ای به ابتذال و انحطاط سوق داده شود، آن جامعه و افرادش به نابودی و گمراهی کشیده می‌شوند.

مجری کارشناس این میزگرد در جمع‌بندی سخنان و مباحث ارائه شده توسط اساتید گفت: ‏ ‏امام خمینی (ره) شریعت و دین را بستر حرکت خود میدانست و در راه سعادت کشور و ملت، آنچه را که از طریق آموزه‌های دینی آموخته بود به اجرا می‌گذاشت و معتقد بود که این یک تکلیف الهی است، وی اعتقاد داشت که با بهره‌گیری مطلوب از معارف اسلام ناب و‌اندیشه‌ها و سیره معصومین، می‌توان به حکومت‌ایده‌آل اسلامی و با برپایی اسلام ناب محمدی(ص) در جهان برسیم و‌امیدواریم شاهد ‏روزی باشیم که تمام ملت‌های تحت ستم، از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته و علیه قدرت‌های مستبد بپاخیزند و موج بیداری اسلامی به بیداری جهانی تبدیل گردد و تمدن نوین اسلامی به معنای حقیقی شکل گیرد.

گرچه مکتب امام (ره) مثل اقیانوس بی‌کرانی است که صفحه صفحه آن در رو به روی ما گشوده شده است ولی در این میز گرد براساس مقتضیات زمانی و اهمیت مسائل مطرح شده به این سه مؤلفه توجه شد.
 

انتهای پیام/
 

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.