1403-02-18 19:39
159
0
89903
مسئول گروه‌های جهادی بسیج سازندگی کلاله:

بسیج سازندگی یکی از پایه‌های پیشرفت و توسعه کشور است

مسئول گروه‌های جهادی بسیج سازندگی کلاله گفت: بسیج سازندگی در ایران به‌عنوان یکی از مفاهیم اساسی و حیاتی در حوزه توسعه و پیشرفت جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد. این مفهوم اهمیت بسیاری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «گلستان ما»؛ بسیج سازندگی یکی از اقشار مهم بسیج است که در راستای محرومیت‌زدایی و آبادانی کشور فعالیت می‌کند. در این مصاحبه، با مهدی فرخ‌نژاد، مسئول برتر استانی گروه‌های جهادی بسیج سازندگی شهرستان کلاله، به گفتگو می‌پردازیم و از اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی در این شهرستان جویا می‌شویم.

«گلستان ما»: به‌عنوان سؤال اول اگر بخواهید یک تعریف از بسیج سازندگی داشته باشید؛ تعریف شما چه خواهد بود؟

فرخ‌نژاد: بسیج سازندگی را می‌توان به‌عنوان فرایندی توصیف کرد که در آن افراد یا گروه‌ها به منظور تحقق اهداف مشترک، با همکاری و هماهنگی، به فعالیت‌های سازنده و توسعه‌بخشی در جوامع و سازمان‌ها مشغول می‌شوند. این اقدامات شامل تربیت نیروی انسانی ماهر و متعهد، ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، ایجاد فضایی برای تبادل دانش و تجربه، و تشویق به مشارکت فعال در فرایندهای توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی است. در این فرایند، همه افراد به‌عنوان یک سرمایه اساسی در مسیر توسعه و پیشرفت مشارکت دارند و از توانمندی‌ها و تجربیات خود برای ارتقای وضعیت جامعه بهره می‌برند.

«گلستان ما»: اهمیت وجودی و جایگاه بسیج سازندگی در ایران چیست؟

 فرخ‌نژاد: اگر بخواهیم در بعد کشوری و ملی به بسیج سازندگی نگاه کنیم، بسیج سازندگی در ایران به‌عنوان یکی از مفاهیم اساسی و حیاتی در حوزه توسعه و پیشرفت جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد. این مفهوم اهمیت بسیاری در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد.

به عنوان مثال در توسعه اجتماعی و اقتصادی نیز نقش‌آفرینی می‌کند به این صورت که بسیج سازندگی با فراهم کردن فضاهای مشارکت و همکاری در جوامع، به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند و با توجه به مشارکت فعال افراد، امکان اجرای پروژه‌های زیربنایی، توسعه صنایع محلی، و ارتقا سطح زندگی جامعه فراهم می‌شود.

بسیج سازندگی در حوزه استقلال و امنیت ملی نیز نقش‌آفرینی می‌کند به این ترتیب که با ایجاد فرهنگ بسیج در جامعه، به تقویت امنیت و استقلال ملی کمک می‌کند و مسلماً این فرهنگ باعث می‌شود که تمام اقشار جامعه در مقابل تهدیدها و مخاطرات مشترک متحد شوند و به دفاع از مصالح ملی بپردازند.

توسعه فرهنگی و ارزشی نیز از جمله اهدافی است که توسط بسیج سازندگی تحت لوای اقدامات و ذات آن دنبال می‌شود به‌طوری که بسیج سازندگی به عنوان یک فرهنگ مشترک، ارزش‌ها و اصولی را ارتقا می‌دهد که به توسعه فرهنگی جامعه کمک می‌کند و این فرهنگ شامل مواردی مانند همبستگی، همدلی، تعهد به توسعه، و تحقق عدالت اجتماعی است.

 «گلستان ما»: مهم‌ترین اقدامات بسیج سازندگی در شهرستان کلاله چه بوده است؟

 فرخ‌نژاد: در طول سال‌های گذشته، بسیج سازندگی شهرستان کلاله اقدامات متعددی در راستای محرومیت‌زدایی و آبادانی این شهرستان انجام داده است.

 بسیج سازندگی در قالب طرح‌های مختلف، اقدام به ساخت و مرمت منازل مسکونی برای خانواده‌های نیازمند در روستاهای شهرستان کلاله کرده است و ساخت ۳ واحد منزل مسکونی برای خانواده‌های بی‌بضاعت شهرستان کلاله از جمله اقدامات بسیج سازندگی کلاله بوده است که در این راستا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار در کنار تسهیلات مسکن روستایی هزینه شده است.

ایجاد و مرمت راه‌های روستایی یکی دیگر از حوزه‌هایی است که در راستای محرومیت‌زدایی در روستاها توسط بسیج سازندگی اقدام شده است و با توجه به وضعیت نامناسب برخی از راه‌های روستایی در شهرستان کلاله، بسیج سازندگی در این زمینه نیز فعالیت‌های چشمگیری انجام داده است و پروژه آسفالت راه مواصلاتی دو روستا زاو بالا و پایین به طول ۲ کیلومتر با اعتبار بالغ بر ۸ میلیارد تومان توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی انجام شد.

با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در برخی از روستاهای شهرستان کلاله، مسلماً در حوزه احداث و مرمت مدارس و فضاهای آموزشی در کنار آموزش‌وپرورش، سازمان نوسازی مدارس و خیرین، بسیج سازندگی نیز ورود کرده و اقدامات مؤثری در سال‌های گذشته انجام داده است که پروژه مهدکودک در مصلی شهرستان با اعتبار یک میلیارد ریال در حال اجرا است.

 ساخت ۷۰ چشمه سرویس بهداشتی برای مساجد و حسینیه‌ها، مدارس و افراد تحت پوشش بهزیستی نیز از جمله اقدامات بسیج سازندگی در طول سال بود.

 آبرسانی و لوله‌کشی آب شرب برای برخی از روستاهای شهرستان کلاله از جمله دیگر اقدامات جهادی بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج کلاله بود؛ با توجه به مشکل کمبود آب شرب در روستای کولر شهرستان کلاله، بسیج سازندگی با همراهی اهالی با اعتبار ۲۰ میلیاردریالی به طول ۲ کیلومتر لوله‌کشی و آبرسانی برای اهالی روستا کرد. 

 «گلستان ما»: در حوزه کشاورزی نیز اقداماتی داشته‌اید؟

 فرخ‌نژاد: مسلماً در زمینه کشاورزی با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و اهمیت اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت ما حوزه کشاورزی است و در این راستا آبرسانی و احداث و مرمت کانال‌های آب کشاورزی از جمله اقدامات در این حوزه محسوب می‌شود. در حوزه دامداری نیز اقداماتی انجام شده است که واکسیناسیون و ویزیت رایگان دام‌های دامداران را عنوان کرد.

 «گلستان ما»: در راستای ادامه شعار سال که ریشه آن اقتصاد مقاومتی است، چه اقداماتی انجام گرفته است؟

 فرخ‌نژاد: راه‌اندازی بیش از ۱۰ کارگاه خیاطی کوچک زودبازده به‌وسیله صندوق‌های قرض‌الحسنه شهرستان و اشتغال مستقیم برای ۳۵ نفر از اقدامات ما در راستای اقتصاد مقاومتی است.

 «گلستان ما»: بسیج سازندگی در حال حاضر چه برنامه‌هایی برای ادامه فعالیت‌های خود در شهرستان کلاله دارد؟

 فرخ‌نژاد: بسیج سازندگی شهرستان کلاله برنامه‌های متعددی برای ادامه فعالیت‌های خود در این شهرستان دارد که ادامه ساخت و مرمت منازل مسکونی، راه‌های روستایی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها، کانال‌های آب کشاورزی و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز در روستاها، حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به روستاییان و توسعه فرهنگ کار و تلاش و روحیه جهادگری در بین جوانان از اهم این اقدامات خواهد بود.

 «گلستان ما»: بسیج سازندگی در راستای تحقق شعار سال چه اقداماتی را می‌تواند مدنظر داشته باشد؟

 فرخ‌نژاد: مسلماً آموزش و ارتقا مهارت‌ها یکی از مقوله‌هایی است که باید به آن توجه بیشتر شود و باید با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌های فردی و حرفه‌ای افراد در زمینه‌های مختلف مانند کارآفرینی، کشاورزی، صنعت، فناوری و مهندسی اقدام شود.

حمایت مالی و فنی از کسب و کارهای محلی از جمله دیگر اقدامات مدنظر می‌تواند باشد که با ارائه حمایت‌های مالی و فنی به کسب و کارهای محلی، به‌ویژه کسب و کارهای کوچک و متوسط، به منظور ایجاد شغل و ایجاد ارزش‌افزوده در جوامع محلی می‌توان سهمی در تحقق شعار سال داشت.

ترویج تولید محلی و مصرف داخلی باید مورد توجه قرار گیرد به این صورت که تشویق به تولید محصولات محلی باکیفیت و ترویج مصرف آنها در داخل کشور به جای وابستگی به واردات می‌تواند باعث افزایش تولید، اشتغال‌زایی شود.

 توسعه فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت نیز از جمله برنامه‌های بسیج سازندگی است که با ارتقا فرهنگ کارآفرینی و تشویق افراد به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و خلاقیت در زمینه‌های مختلف انجام خواهد شد.

«گلستان ما»: به نظر شما بسیج سازندگی چگونه می‌تواند در راستای تحقق شعار سال مردم را همراه خود کند؟

فرخ‌نژاد: بسیج سازندگی به عنوان یک مفهوم در کشورهایی مانند ایران به معنای مشارکت گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای است و در این راستا و همراه‌کردن مردم، باید مؤلفه آموزش و اشتیاق به مشارکت در مردم تقویت شود. ارتقا آگاهی و توانمندی‌های مردم در زمینه‌های مختلف اقتصادی و توسعه‌ای، از جمله کشاورزی، صنعت، کسب و کارهای کوچک و متوسط، می‌تواند افراد را به مشارکت فعال‌تر و بیشتر ترغیب کند.

توجه به درون شعار اصلی ما است و در این راستا محلات می‌تواند مدنظر باشد و استفاده از توانمندی‌های محلی سهم بسزایی در تحقق شعار سال خواهد داشت به‌طوری که تشویق به استفاده از توانمندی‌ها و منابع موجود در هر منطقه و جامعه می‌تواند باعث رونق محلی و افزایش درآمد مردم شود.

مسلماً ترویج فرهنگ کارآفرینی و کاریابی یکی دیگر از مواردی است که ما را می‌تواند به هدف نزدیک کند و با ایجاد فرهنگی از کارآفرینی و ایجاد شغل در جامعه، از طریق آموزش‌ها، دوره‌های آموزشی و حمایت‌های مالی می‌تواند افراد را به ایجاد کسب و کارهای جدید و اشتغال‌زایی ترغیب کند و همچنین مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های عمومی با ارتقا فرهنگ مشارکت مردم در طرح‌ها و پروژه‌های عمومی می‌تواند باعث توسعه سریع‌تر و پایدارتر شهرها و روستاها شود.

انتهای حبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.