1402-01-09 13:01
775
0
84257
محمدرضا بهرامی فعال اجتماعی و رسانه گلستان:

بدحجابی با صدور بخشنامه و فشار حل نمی‌شود/ فساد و ناامنی در سایۀ بی‌حجابی!

کنشگر اجتماعی گلستان گفت: اگر امر به‌ معروف را در یک دایره محدود، آن هم به وسیله افراد معلومی، زندانی کنیم، دشمن هم در تبلیغات خود شروع به سمپاشی می‌کند.

به گزارش گلستان ما؛ محمدرضا بهرامی فعال اجتماعی و رسانه استان در گفتگوی با خبرنگار ما اظهار کرد: متأسفانه علیرغم دغدغه‌های بسیار، در گذر بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی هنوز سازوکار استانداردی برای مسئله ارزشمند عفاف و حجاب تعیین نشده است و بدون تعارف باید اعتراف کرد که خلاهای قانونی و اجرایی در این زمینه وجود دارد.

این فعال اجتماعی گفت: حجاب و پوشش بانوان جز لاینفک فرهنگ و تمدن ایرانی است اگر چند نفر محدود در قسمت‌هایی از شهر کشف حجاب کردند این باعث نمی‌شود که این تلقی ایجاد شود جامعه به سمت فراموش کردن ارزش‌های فرهنگی خود رفته است.

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل کشور افزود: نگاه برخی از بزرگان در رابطه با مساله عفاف و حجاب یکسان نیست، بعضا شنیده می‌شود که می‌گویند دیگر امر به معروف و نهی از منکر در مساله عفاف و حجاب فایده‌ای ندارد. آب از سر گذشته است و دیگر جواب نمی‌دهد.

بهرامی تصریح کرد: این نگاه انفعالی برخی از بزرگان را بگذاریم کنار نگاه انگیزشی و بی‌نظیر امامین انقلاب، امام راحل میفرماید:«در امر به معروف و نهی از منکر - مساله عفاف و حجاب-  لازم نیست که صد در صد به نتیجه برسیم. حتی اگر یک در صد اثر داشت واجب است.» و مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «بعضی می گویند که باید احتمال تاثیر وجود داشته باشد من می گویم احتمال اثر همه جا قطعی است مگر درنزد حکومت های قلدر، قدرتمندان وسلاطین...؛ برای مردم حرف اثر دارد.»

وی اظهار داشت: دولت باید مساله عفاف و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند.

این فعال اجتماعی افزود: البته تجربه نشان داده است که تنها با بخشنامه و فشار، مشکل بدحجابی حل نمی‌شود و بایستی در کنار تدبیر و قاطعیت، اراده جمعی و کار فرهنگی ازسوی مسئولان و متولیان امر دراین خصوص وجود داشته باشد.

بهرامی درباره شیوه برخورد با مساله بدحجابی بیان کرد: مراجع سیاست گذار ما متعدد هستند و انسجام لازم را ندارند و هرکس به سلیقه و تشخیص خود، جزیره‌ای کار می‌کند که باید تغییراتی در این ساختار‌ها ایجاد شود.

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل کشور گفت: به نظر زمانی در اجرای این اصل موفق خواهیم شد که در کنار قرارگاهی عمل کردند جنبه رحمانی دین را افزایش دهیم و از احساسات بیهوده بپرهیزیم و به صورت ترجیحا لسانی، هماهنگ و در راستای قانون، عمل کنیم تا تاثیر خود را آن طور که مدنظر است بنماید.

وی تاکید کرد: برای اینکه حرکت قرارگاهی ما در اشاعه امر عفاف و حجاب به خوبی اجرا شود لازم است توسط مراجع عظام، استاندارد‌ها در حوزه رعایت حجاب به طور شفاف مشخص گردد؛ چراکه این موضوع به سلیقه و تشخیص افراد گذاشته شود، طبیعی است هر کس به سلیقه خود عمل می کند.

بهرامی تصریح کرد: از جمله آسیب‌هایی که نیاز است در این رابطه مورد توجه قرار گیرد، سوء استفاده های سیاسی و انتخاباتی و حزبی است که به شدت باعث تخریب قلمرو دینی و بی اعتنایی مردم به امور دینی می‌شود.

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل کشور افزود: آسیب بعدی در این مقوله  نادیده گرفتن تکثر اجتماعی و چندگانگی نظام‌های ارزشی است؛ در جامعه مدرن دیگر نمی‌توان از همه بخشهای جامعه، طبقات و اجتماعات و خرده فرهنگ ها انتظار داشت که به سلطه یک نظام معنایی و یک نظام ارزشی تن در دهند؛ سبکهای زندگی در جامعه مدرن متنوع است و هر سبک زندگی با الگوهای رفتاری و هنجارهای اجتماعی خاصی تناظر دارد و ایران معاصر از این مسئله مستثنی نیست. هرچند الگوهای ما سبک زندگی اسلامی است ولی نیاز هست به عنوان یک اصل بیشتر به آن پرداخته شود و نسبت به ترویج و فرهنگ سازی آن اقدام صورت گیرد.

وی حاکمیتی ساختن مساله بی حجابی یا بدحجابی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ازآسیب های دیگر است اینکه حاکمیت، نیروهایی را برای اجرای این اصل و نظارت همه جانبه استخدام کند و به آنها حقوق بدهد در حالیکه این کار می بایست قلبا و به خاطر دین انجام شود؛ چراکه مقصود و منظور مادی، محرک آنها برای اجرای این اصل می شود و اینها به بهانه های گوناگون در سطح شهر به حرکت در می ایند و نقش محتسب را ایفا می کنند؛ محتسبانی که لزوما شناخته شده نیستند و معلوم نیست کی و کجا سر می رسند؛ اما هر لحظه ممکن است حاضر شوند و آمرانه و خشن رفتار کنند. اینکه هر از چند گاهی در سطح شهرها مانور دهند و نمایش قدرت اجرا کنند و کار آنها تذکر لسانی نباشد؛ شاید با این نوع برخوردها به تعبیر برخی کارشناسان موجبات دین گریزی شود و انتشار اتمسفر بی اعتمادی در فضای کنش صورت گیرد.

کنشگر اجتماعی استان تصریح کرد: اگر ما امربه‌معروف را در یک دایره محدود، آن هم به وسیله افراد معلومی، زندانی کنیم، دشمن هم در تبلیغات خودش بنا میکند سمپاشی کردن؛ که در ایران بناست از این به بعد، نسبت به زنهای بدحجاب، این‌طور عمل شود! این واجبِ به این عظمت را، که قوام همه چیز به آن است، بیاورند در دایره‌ای محدود، در خیابانهای گرگان؛ آن هم نسبت به چند نفر زنی که وضع حجابشان مثلاً درست نیست. این است معنای امر به معروف!؟ این است معنای حضور نیروهای مؤمن در صحنه‌های گوناگون جامعه!؟ قضیه، بالاتر از این حرفهاست. تخلّفها یک اندازه و یک نوع نیست.

بهرامی گفت: معمولا ما انتظار داریم کسانی که در گرداب منکرات غوطه ور شده اند یک دفعه آنها را از گرداب در آوریم و یک مسلمان ایده آل بسازیم؛ در حالی که تربیت امری تدریجی است و فضایل و رذایل هیچ کدام یک مرتبه در جان انسان ها به وجود نمی آیند. در حقیقت می توان گفت که از علل نزول تدریجی قرآن توجه به این نکته مهم است، چرا که قرآن کتاب تربیتی است و برای هدایت انسان ها به سوی کمال مطلوب نازل شده است.

عضو مجمع مشورتی نظام مسائل کشور بیان کرد: یکی از امتیازات مکاتب الهی تشویق به خوبی ها و ارزش هاست. پیامبر مکرم اسلام(ص) از عامل تشویق در جهت پیشبرد اهداف استفاده های زیادی می کرد. برای کسانی که دو رکعت نماز برای خدا می خواندند جایزه تعیین می کرد. پست های حساس سیاسی، فرهنگی و نظامی را به افراد لایقی می سپرد و به این ترتیب، امت را به نیکی و پاکی دعوت می فرمود. برای نمونه اسامه بن زید هجده ساله را به عنوان فرمانده لشکر منصوب فرمود و....

وی تاکید کرد: در نگاه چندلایه، تکثر و تنوع دستگاه‌های مسئول فرهنگی و بعضا عدم انسجام و یکپارچکی آنها، می بایست ساختارها و فرایندهای مرتبط با مسأله‌ ارزشی حجاب‌ را بسیار حکیمانه‌ مورد توجه وبررسی‌ قرار داد؛ بی شک ورود غیر کارشناسانه و سلیقه ای، جزیره ای و نیز موازی کاری توام با افراط و تفریط،  ما را از نتیجه مطلوب دور خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.