1393-05-31 19:00
957
0
1432
یادداشتی از مرتضی قندهاری ؛

استیضاح و تدبیر / سخنان نادران فضا را به نفع مجلس تغییر داد

بسیاری از نمایندگانی که در جلسه استیضاح درباره رای نهایی خود مردد بودند بعد از سخنان الیاس نادران و دفاع آشفته وزیر در بخش دوم که ناشی از سنگینی فضای جلسه پس از سخنان نادران بود تصمیم شان را به دادن رای عدم اعتماد گرفتند.

به گزارش گلستان ما ؛ اینکه استیضاح وزیرعلوم ضرورت داشت یا خیر موضوع اصلی این نوشته نیست، بلکه حواشی، قدرت و توانایی اقناع مخالفان و موافقان قابل بحث است که توانست نتیجه استیضاح را به عدم اعتماد بکشاند. نتیجه ای که حتی با سخنان آخر لاریجانی بنظر می آمد به ابقاء وزیر بیانجامد .

حتی درباره منطقی بودن و اهمیت داشتن یا نداشتن دلایل استیضاح کنندگان هم نمی خواهم ورود کنم. اما از زمانی که موضوع استیضاح طرح شد برخی از رسانه ها استیضاح کنندگان را متهم کردند بدلیل آنکه وزیرعلوم بر روی بورسیه های غیر قانونی و موضوعاتی از این قبیل دست گذاشته است، قصد استیضاح وزیر را دارند و بر همین اساس هم انتقاد به استیضاح کنندگان از سوی بسیاری وارد شد.

البته تلاشهای زیادی هم شد تا جلسه استیضاح برگزار نگردد، اما بهرحال روز استیضاح فرا رسید. اگر چه از نگاه بخش زیادی از دانشگاهیان دست نمایندگان از دلایل مستدل،عمیق و قابل توجه که در حد استیضاح یک وزیر باشد خالی بود، اما گمان می رود فضای جلسه استیضاح بویژه در دقایق پایانی به سمتی رفت که نتیجه را به سود مجلس تمام کرد و بسیاری از نمایندگانی که در جلسه استیضاح درباره رای نهایی خود مردد بودند بعد از سخنان الیاس نادران و دفاع آشفته وزیر در بخش دوم که ناشی از سنگینی فضای جلسه پس از سخنان نادران بود تصمیم شان را به دادن رای عدم اعتماد گرفتند.

از طرف دیگر وزیرعلوم در بخشی از دفاعیاتش گفت که اعتراض به بورسیه های غیر قانونی نه از زمان وی که از یکسال و نیم قبل آغاز شده بود، اما او تلاش کرده تا قانون را اجرا کند، اگر حرف استیضاح کنندگان در زمینه بورسیه ها و برکناری معاونان ومشاوران وزیر درست بود، چرا از ابتدا تمکین نشد و اگر حرفشان درست نبود نباید شب قبل از استیضاح و روز استیضاح به آن تمکین می کردند، اگرچه شاید این آخرین تلاش های دولت بود برای وزیری که رئیس جمهور او را فرهیخته و دانشمند خطاب کرده بود و شاید هم غیبت رئیس جمهور، تدبیر وزیر و تیم قدر همراهش در جلسه استیضاح را ضعیف کرده بود.

ضعف معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در این جریان مشهود بود بویژه وقتی به وزن نمایندگان مخالف و موافق استیضاح نگاهی می اندازیم. اما بنظر می رسد دولت تدبیر و امید تدبیر مناسبی برای عبور مناسب از این جلسه و حفظ دکتر رضا فرجی دانا نداشت. وزیری که با احترام به حق مجلس و رای نمایندگان اگر می ماند بهتر بود. / وبلاگ شخصی مرتضی قندهاری

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.