1400-12-04 18:16
742
0
78807
گفتگو با مرد شماره یک امور خارجه در گلستان؛ 

از دستاوردهای سفر رئیسی به قطر تا حاشیه های سفر به روسیه/ موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تنش‌های اوکراین و روسیه

امیرشاهی گفت: طبیعی است افرادی که در راستای منافع و امنیت آن کشور عمل نمی کنند پروتو گاندا و تبلیغات منفی ایجاد کنند و لذا در سفر رئیس جمهور به روسیه برخی از شیطنت های مجازی و حاشیه های ناروا و غیرمنطقی در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش گلستان ما، بسیاری از رسانه ها از سفر رئیس جمهور به کشور قطر را مذاکراتی به نفع ثبات منطقه یاد کردند، رئیس جمهور پس از بازگشت از قطر بیان کرد که در این سفر ۱۴ توافق‌نامه با قطر امضا کردیم که سریعا کار اجرای آن‌ها دنبال خواهد شد و بیان کرد که مقررشد که موانع گمرکی دو کشور به سرعت برطرف شود.

رسانه‌های قطری با نگاه ویژه به سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه، انجام این سفر در سایه شرایط و تحولات پرشتاب منطقه‌ای را حائز اهمیت توصیف کردند و همچنین این سفر بازخورد مختلفی در رسانه های دنیا و همچنین رسانه های داخلی داشت.

یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه رسانه ها به ویژه رسانه های خارجی در این سفر قرار گرفت موضوع رفع تحریم های آمریکایی بود، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پی ملاقات با امیر قطر در دوحه در یک کنفرانس خبری مشترک خواستار رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.

برای بررسی بیشتر این سفر و آگاهی از دستاوردهای آن به سراغ  «ذوالفقار امیر شاهی»، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان که از سال ۹۸ این مسئولیت را برعهده گرفته رفتیم، وی که نزدیک به ۳۱ سال به عنوان دیپلمات در داخل و خارج از کشور فعالیت دارد و سابقه فعالیت به عنوان وابسته اقتصادی در کشورهای شمال آفریقا، رایزن فرهنگی و رسانه ای، معاون سفیر ایران در عشق آباد، سرپرست کنسولگری در قندهار افغانستان را داشته رفتیم مشروح این گفتگوی اختصاصی تقدیم نگاه مخاطبان این رسانه می‌شود.

اهمیت سفر رئیس جمهور به کشورهای همسایه

امیرشاهی؛ کشور ما در شرایط بسیار حساسی به سر می برد و دو موضوع تحریم از سوی دنیای غرب و پدیده منحوس کرونا کشور ما را زنجر می دهد و آسیب های جبران ناپذیری را وارد کرده است.

در دولت سیزدهم رویکرد بسیار جدیدی را آیت الله رئیسی در راستای توسعه مناسبات به ویژه با همسایگان اتخاذ کرده است، در راستای تامین امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران که دارای ۱۵ همسایه است این مسئله از اولویت بسیار مهمی برخوردار است.

اگر بخواهیم کشور ما ارتباط خود را با کشورهای خارجی گسترش دهد باید در این مناسبات کشورهای همسایه را در اولویت قرار دهد و بتواند از ظرفیت های گوناگون کشورهای همسایه استفاده کند.

اهمیت سفر رئیس جمهور به به قطر و مهمترین دستاوردهای آن

امیرشاهی؛ کشور قطر که دکتر رئیسی به آن سفر کرده یکی از کشورهای همسایه مهم و استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و از دیرباز مناسبات ما با امیر قطر حسنه بوده و از یک سابقه خوبی در روابط برخوردار هستیم.

در دورانی که کشور قطر با همسایه ها مثل عربستان مشکلاتی داشت تنها کشوری که راه های هوایی و دریایی خود را به سوی کشور همسایه قطر باز نگاه داشت و مساعدت کرد جمهوری اسلامی ایران بود که باعث شد این کشور از این تنگناه خارج شود.

جمهوری اسلامی ایران رابطه ممتازی با کشور قطر دارد و دولت قطر مشتاق بود که یکی از مقامات عالی رتبه ما به آنجا سفر کند و با توجه به شرایط منطقه رئیس جمهور به این منطقه سفر کردند.

خوشبختانه در این سفر ۱۴ سند مهم اقتصادی و فرهنگی که می تواند مناسبات با کشور قطر را افزایش دهد  در دیدار رئیس جمهور با امیر قطر به امضاء رسید که می تواند باعث روابط گرم و صمیمانه جمهوری اسلامی ایران با این کشور شود، این مسئله می تواند یک جهش اقتصادی را با کشور قطر ایجاد کند و لذا این سفر را مهم می دانم و نقطه عطفی با کشورهای همسایه های ما از جمله قطر است.

پیامدهای مثبت و منفی از سفر رئیس جمهور در روسیه در فضای مجازی شاهد بودیم، ریشه این پیامده ها و اینکه مسائل حاشیه ای بطن کار قرار می گیرد چیست؟

امیرشاهی؛ هر سفر ممکن است حاشیه هایی به همراه داشته باشد واین حاشیه ها ممکن است برای هر مقام پیش بیاد؛ طبیعی است افرادی که در راستای منافع و امنیت آن کشور عمل نمی کنند پروتو گاندا و تبلیغات منفی ایجاد کنند و لذا در سفر رئیس جمهور به روسیه برخی از شیطنت های مجازی و حاشیه های ناروا و غیرمنطقی در فضای مجازی منتشر شد و در محتوای سفر اتفاق خوبی افتاده است.

همه مسائل سفر مقامات به کشورهای دیگر را نمی توانیم در معرض افکار عمومی قرار داد، دشمنان زیادی داریم که مناسبات سیاسی ما را رصد می کنند و تلاش می کنند این روابط را به خطر بیندازند ولی با وجود این تبلیغات منفی سفر رئیس جمهور به تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه دستاوردهای خوب و ارزشمندی در راستای توسعه روابط خارجی ما به همراه داشته است.

در سفر رئیس جمهور به قطر دستاوردهای بزرگی وجود دارد، طبیعی است سطح روابط ما با کشورها متفاوت است ممکن است با کشوری مثل قطر مسئولان ما از یک استقبال گرم و بالایی برخوردار باشد و کشورهایی که روابط متعادل و معمولی داریم در سطح خود این دیدارها برگزار شود.

سفر رئیسی به روسیه یک سفر تشریفاتی نبود و کاری بود و از این سفر رئیس جمهور به خوبی استفاده کرد و امکانات خوبی در حوزه سیاسی و اقتصادی در این سفر رئیس جمهور فراهم کردند.

انگشت تاکید می گذارم که باید با همسایگان خود ارتباط درستی برقرار کنیم و اگر مناسبات خود را با کشورهای همسایه توسعه دهیم با کشورهای خارج از دایره همسایگی نیز می توانیم موفقیت بیشتری داشته باشیم.

علتی که امروز با برخی از کشورهای غربی و برخی کشورها از نظر سیاسی و اقتصادی چالش داریم آرمان های انقلاب اسلامی است، کشور ما یک کشور اسلامی است و مسئولان ما باید تلاش دو چندان داشته باشند و آرمان های انقلاب و منافع و امنیت ملی کشور را حفظ کنند.

تاکید می کنم برای  اینکه بتوانیم از این تنگناها خارج شویم باید درهای ارتباط با همسایگان باز کنیم و روابط خود را با همسایگان متوازن نگاه داریم و در سایه ارتباط با همسایگان ارتباط با سایر کشورها نیز افزایش پیدا می کند.

تحولات اوکراین و روسیه چه تاثیری بر جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و موضع مقامات ایران چیست؟

امیرشاهی؛ کشور جمهوری اسلامی ایران یک کشور صلح دوست با  تمدن بزرگ هفت هزار ساله است و لذا با فرهنگ بالایی با کشور دنیا برخورد می کند.

با روی کار آمدن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران این رویکرد تمدن ساز ایرانی دوچندان در دنیا می درخشد و مواضع ما با کشورها مشخص است ما کشوری هستیم که خواهان صلح و ثبات و امنیت منطقه ای هستیم و خواهان امنیت بین المللی هستیم و هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران خواهان این نیست که تنشی چه در سطح بین المللی و چه در سطح همسایگان رخ دهد.

کشور اوکراین و روسیه کشور مهم است و روسیه همسایه ما در دریایی خزر به شمار می رود و جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که هر چه زودتر این روابط به شکل اول خود برگردد  و این تنش ها و چالش ها فروکش کند، طبیعی است هر اتفاقی در گوشه و کنار منطقه و همسایگی ما رخ دهد قطعا اثرات منفی برای کشورها در پی خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران نیز از این دایره مستثنا نیست.

اگر این تنش ها افزایش پیدا کند قطعا این تنش ها به همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران تاثیر می گذارد ولی جمهوری اسلامی ایران به صلح و ثبات منطقه ای کمک می کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.