1399-03-16 09:44
1157
0
68885
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان خبرداد؛

اجرای ۲۸ هزار هکتار زهکشی اراضی اولویت دار استان توسط شرکت آب منطقه ای گلستان

داود گیلک گفت: اجرای ۲۸ هزار هکتار زهکشی اراضی اولویت دار استان توسط شرکت آب منطقه ای گلستان در قالب سه قرارداد در شهرستان های ترکمن و آق قلا در حال انجام است.

به گزارش گلستان ما، معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که سهم آب منطقه ای از ۲۸۰ هزار  هکتار زهکشی اراضی استان چه مقدار است، اظهار داشت : سهم خاصی برای شرکت تعريف نشده است و با توجه به تصمیمات بالادستی ، بخشهایی توسط سازمان جهاد کشاورزی و بخشهایی توسط شرکت آب منطقه ای انجام می شود.

مهندس داود گیلک بیان کرد: در حال حاضر عمليات زهكش های درجه ۱ و ۲  توسط شرکت آب منطقه ای در قالب سه قرارداد در سطحي در حدود ٢٨٠٠٠هكتار در دست اقدام است، ۱۰ هزار هكتار به بهره برداري رسيده ، ۱۲ هزار هكتار با پيشرفت ٦٥درصد و ۶ هزارهکتار با پيشرفت ٢٤ درصد در دست اجرا است و از کل عمليات انجام شده و در حال اجرا  توسط شرکت آب منطقه ای،  ۲۵ هزار هکتار در شهرستان تركمن و ٣ هزار هكتار در شهرستان آق قلا است. 

وی افزود: هدف از عملیات احداث زهكش هاي درجه ۱و ۲ در حال انجام توسط شركت اب منطقه اي در شهرستانهای ترکمن و آق قلا ، رفع آبگرفتگي اراضي و تسريع در تخليه رواناب از اراضي است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: کنترل و جلوگیری از ماندابی و شور شدن اراضی، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی شمال استان گلستان است.

مهندس گیلک در پاسخ به این سوال که بهره وری اراضی بعد از زهکشی چه مقدار بوده است، گفت: اقدامات زهکشی توسط سازمان جهاد كشاورزي با هدف اصلاح خاك در حال انجام است و براساس آمار سال ٩٥سازمان جهاد كشاورزي، در شهرستان گمیشان ميزان افزایش توليد گندم ديم از ١٥٠٠كيلو به ٣٦٠٠كيلو، ميزان توليد جو از ١٤٠٠كيلو در هكتار به ٢٤٠٠ كيلو و كلزا از ١٠٠٠ كيلو به ١٣٠٠كيلو و پنبه از ١٠٠٠كيلو به ١٤٠٠كيلوگرم در هكتار صورت گرفته است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان نوع تامین اعتبار این طرح را  طرح ملي استاني عنوان کرد و گفت:  محل تامين اعتبار طرح در قالب اسناد خزانه اسلامي است.

وی  افزود: متوسط هزينه زهكشهای درجه ۱ و ۲ توسط شرکت آب منطقه ای، ١٢٤ميليون ريال در هكتار است که شامل: لايروبي زهكش های اصلي موجود در منطقه، استملاك اراضی، احداث زهكش های درجه يك و دو در ابعاد بزرگتر، احداث جاده سرويس در دو سمت زهكش های درجه یک، احداث جاده سرويس در يكطرف زهكش های درجه دو، احداث چند فقره رسوبگير و اشغالگير، احداث ايستگاه پمپاژ تخلیه آب، احداث ابنيه بر روی زهكشهای درجه يك و دو در ابعاد خيلي بزرگتر در مقايسه با ابنيه زهكشهاي درجه ٣،٤ و احداث چند دستگاه پل در تقاطع جاده ها با زهكشها می شود که این هزینه ها بر مساحت منطقه تحت زهکشی تقسیم و هزینه واحد سطح محاسبه مي گردد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.