1398-08-13 08:26
792
0
66158
عضو هیئت علمی دانشگاه :

آبروی نظام جهانی در برجام رفت / با خروج آمریکا از برجام صلح خواهی در جهان به پایان رسید

رییس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش و رامیان گفت: به نظر می‌رسد جامعه جهانی با خروج آمریکا از برجام به پایان حرکت صلح خواهانه خود رسیده باشد و به نظامی نوین نیاز دارد اما نه بر پایه عقاید آمریکا بلکه بر اساس نیاز بشر به صلح و‌ آرامش.

به گزارش گلستان ما به نقل از پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه  ؛ علی خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه در خصوص ۱۳ آبان ماه روز استکبارستیزی گفت: نگاه منصفانه به روند دیپلماسی بین‌المللی که همواره نزدیکترین و منطقی‌ترین راه دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و بین‌الدولی در قرون اخیر بوده است، نشان می‌دهد مناسب‌ترین راه برای زندگی سالم و تنش‌زدا احترام به دیگر ملل و دول در زیر چتر دیپلماسی و گفت‌وگو میسر می‌گردد.

 

وی افزود: اکثر حکومت‌ها در سده‌های اخیر از این روش استفاده کرده و‌ به طور معمول می‌توان ادعا کرد منطقی‌ترین راهی که بشر برای ارتباطات بین‌المللی برگزیده است همین راه منطبق بر دیپلماسی و احترام دو یا چند جانبه است.

 

رییس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش و رامیان گفت: مسلما دولت جمهوری اسلامی با ارتباطات گستره سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود از مرکز دایره این منطق گریز داشته باشد. اما این دیپلماسی همانطور که گفته شد بر مبنای یک منطق چیده شده است. یعنی عناصر این دایره باید پیش فرض‌هایی را برای چیدن پازل دایره دیپلماسی در نظر بگیرند که عبارتند از؛ احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، انجام دیپلماسی برای حل مشکلات جمعی و پایبند بودن به تصمیمات جمعی که ضمانت اجرای این تصمیمات است.

 

خسروی افزود: این مجموعه می‌تواند همزیستی مسالمت‌آمیز را حول محور جهانی عاری از خشونت طراحی کند که دستاورد آن صلح جهانی است.

 

این استاد علوم سیاسی گفت: حال در نظر بگیریم یکی از عناصر و مهره‌های موثر این پازل خود گریز از مرکز دیپلماسی داشته باشد و نگاهی منحصرانه برای خود طراحی کرده و تصمیمات جمع را محترم نشمارد، آن هم عصری که از جمیع جهات دارای برتری نسبی است. با خروج او از جمع آیا می‌توان تصور صلح جمعی و بین‌المللی داشت. تکلیف سایر قدرت‌های دور میز دیپلماسی چه می‌شود. تکلیف پرونده‌های صلح خواهانه این گروه بین‌المللی چه می‌شود.

 

خسروی اضافه کرد: حال نگاهی با مصداق به این مجموعه می‌کنیم. پرونده‌ای به نام نظام هسته‌ای ایران روی میز جامعه بین‌المللی باز است. اکثر قدرت‌های بزرگ بر این عقیده‌اند که چون ممکن است ایران روزی به بمب هسته‌ای دست یابد باید برای ایران در این باره محدودیت‌هایی ایجاد شود. همه کشورهای هسته‌ای دنیا به‌علاوه اتحادیه اروپایی و قدرت درجه یک اقتصادی اروپا یعنی آلمان پای میز مذاکره آمده‌اند. چند سالی روند مذاکره و دیپلماسی طول می‌کشد سرانجام نتیجه‌ای به نام «برنامه جامع اقدام مشترک» با اختصار برجام حاصل می‌شود. همه اعضا و طرف‌ها به اتفاق آن را می‌پذیرند و سازمان ملل نیز آن را تایید می‌کند.

 

به گفته این استاد علوم سیاسی؛ یک اصل در بین کشورها وجود دارد و آن این است که « اگر رژیمی با انقلاب یا کودتا هم سرنگون شود تعهدات بین‌المللی آن کشور بر عهده رژیم جانشین است» حال در آمریکا نه کودتایی رخ داد و نه انقلابی بپا شد. تنها با روند دموکراسی چهار ساله رییس جمهوری این کشور عوض شد. آمریکا به واسطه نگاه رییس جمهور جدید تعهدات کل جامعه بین‌المللی و تلاش‌های دیپلماتیک چند ساله آن‌ها را زیر پا نهاد و از برجام خارج شد.

 

رییس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش و رامیان اظهار داشت: آیا منطق جامعه بین‌المللی می‌تواند چنین توهینی به خود را بپذیرد. مقصر پرونده برجام که تحت نظارت جامعه بین‌المللی و سازمان ملل بود کیست؟ در نظام‌های کیفری مجرم و مقصر را تنبیه می‌کنند یا حق را؟ برجام یک پرونده معمولی نبود. آبروی نظام جهانی، قدرت‌های جهانی و اتحادیه اروپایی بود.

 

خسروی تصریح کرد: به نظر می‌رسد جامعه جهانی یک‌دست و عدالت خواه و طالب صلح جهانی، با این حرکت آمریکا به پایان حرکت صلح خواهانه خود رسیده باشد و به نظامی نوین نیاز دارد اما نه بر پایه عقاید آمریکا بلکه بر اساس نیاز بشر به صلح و‌ آرامش.

 

وی با اشاره به اینکه حال از منظر دیگری به این پرونده نگاه می‌کنیم گفت: در داخل کشور گروه‌های سیاسی با نگرش‌های ملی و مذهبی نگاه‌های متفاوتی به خروج آمریکا از برجام و ادامه مذاکره دارند.

 

به گفته خسروی؛ عده‌ای آنرا بی‌احترامی به ملت و دولت ایران و جامعه جهانی دانسته و خروج آمریکا را ناعادلانه و آنرا محکوم کرده و مقاومت در برابر زیاده خواهی آمریکا را بر زبان می‌رانند. عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند بهتر است به‌طور مستقیم نیز با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شده و نهایتا با آمریکا کنار بیاییم.

 

رییس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش و رامیان تصریح کرد: هر دو طرف منطق خود را دارند اولی به دنبال حفظ ارزش‌ها و احترام به ملت و حقوق ملی و زیر بار زور و ظلم نرفتن را مد نظر دارند که معتقدند مذاکره خارج از برجام نتیجه بخش نیست و معتقد به نگاه به داخل و مقاومت دارند و گروه دوم منافع ملی و نگاه رسیدن به حداقل در منافع اقتصادی در وضعیت اقتصادی دوران تحریم مد نظر آنهاست.

 

وی افزود: این دو نگاه جدای از نظر سومی است که هیچ‌کدام را قبول نداشته و مذاکره و نهایتا پایان انزوای ایران با هر نتیجه‌ای مد نظر آنهاست با هر قیمتی و قبول هر ذلتی در جوهره نظرات اول و دوم حفظ نظام و در کنه نظر سوم اضمحلال نظام نهفته است.

 

خسروی گفت: اما بهتر است برای نتیجه‌گیری از این بحث نگاهی به وقایع تاریخی از سیاست خارجی ایران و آمریکا بیندازیم شاید نتیجه بهتری عایدمان شود. تا ببینیم اصولا آیا می‌توان با چنین شخصیتی باب مذاکره را باز کرد؟ قضاوت هم با مردمی که با جان و مال خود تا این زمان موضوع را درک کرده‌اند.

 

وی بیان داشت: کسی نمی‌تواند سقوط حکومت قانونی دکتر محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را از خاطره‌ها محو کند. زمانی که استعمار پیر انگلیس جای خود را به آمریکایی‌ها در سیاست ایران سپرد و با نقشه راه انگلیسی‌ها، ایالات متحده توانست لگام سیاست داخلی و خارجی و روابط خارجی ایران را بدست گیرد.

 

این استاد علوم سیاسی گفت: ۲۵ سال تسلط بی‌قید و شرط بر منافع ملی ایران تا انقلاب اسلامی به محض پیروزی انقلاب و ناکامی از دست دادن منافع خاورمیانه‌ای خود، بارها سعی در براندازی این نظام کرد که هر بار با هیمنه و ابرقدرتی خود خوار و خفیف گشت.

 

خسروی جاسوسی در پناه سفارت، کودتای نوژه، حمله مستقیم به ایران و شکست در طبس، حمایت از صدام و تامین مادی و معنوی صدام در جنگ تحمیلی ۸ ساله و بسیج همه قدرت‌ها علیه ایران، ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران با ناو جنگی، حمایت مادی و تبلیغاتی از اختشاشات داخلی ایران، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سال ۱۳۶۶ تاکنون که ملت با این فرایند از بقیه آشناترند، تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی ایران و حتی خارجی که مبادرت  تبادل مالی و اقتصادی با ایران دارند، تروریسم خواندن نظامیان و خالص ترین  نظامیانی که عمل آنها منجر به اضمحلال تروریسم در منطقه شد نمونه تاریخی فهرست وار ارتباط آمریکا با ایران در طول تاریخ ۷۰ ساله اخیر بوده است که می‌توان ده‌ها مورد به آن اضافه کرد.

 

وی افزود: حال تکلیف را باید با خودمان روشن کنیم. حداقل جواب منطقی به وجدان خودمان بدهیم که: اگر خصمی حرمت حریم شما را ظالمانه شکست و پس از مدتی صلحی برقرار شد و دوباره صلحنامه را  زیر پا نهاد و حمله کرد و هدفش جز شکست حریم شما نبود تکلیفتان چیست؟ پذیرش ظلم ظالم یا مقابله با ظلم ...

 

رییس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: پاسخ به این سوالات می‌تواند راه را روشن کند. آیا باید با دولت جدید ایالات متحده خارج از برجام که توافقی بین المللی با مشارکت جدی دولت سابق آمریکا بوده است، مذاکره جدای از برجام کرد؟ چه تضمینی وجود دارد تصمیم جدید توسط همین دولت یا دولت بعدی آمریکا محترم شمرده شود؟ آیا آزاد مردان جهان، طرفداران دموکراسی و حریت و آزادگی در جامعه بین المللی مدرن امروز این گردنکشی و سرکشی را باید بپذیرند؟ اصولا آیا ایالات متحده دنبال تحدید هسته ای ماست یا تحدیدات دیگری از جمله حقوق بشر، تسلیحات موشکی و بومی ما و ده ها موارد دیگر را به آن اضافه خواهد کرد؟

 

به گفته وی راه حل دو مورد بیشتر نیست: یا باید تسلیم در مقابل زورگویی امریکا و سرسپردگی او را داشته باشیم و دریافت مدال ژندارمی منطقه نصیبمان شود که در این صورت چهل سال  ارمانها، اهداف و  منافع ملت را به هدر داده ایم و بیهوده جان عزیرانمان را در مقابل ظلم هدر داده ایم و یا مقابله با زورگویی آمریکا و مجاب کردن جامعه بین المللی و مقاومت ملی و اتکا به درون و همگام شدن با همه ازادگانی که نظام خودخواهانه امریکا را نمی پذیرند.

 

خسروی تصریح کرد: نظام خود ساخته آمریکا بر پایه ظلم است و هیچ ظالمی در طول تاریخ ماندگار نبوده است. خداوند گِل بشر را با عقل و منطق و عدالت سرشته است و فردا همان درو می‌کند که امروز کِشته است.

 

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.