1399-02-13 08:14
2687
0
68449
گزارش گلستان ما از سومین سالگرد حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر:

توقف مطالبات خانواده های کشته شدگان معدن زمستان یورت در ایستگاه وعده ها/ آرزوی دیدار با رهبری به رویا تبدیل شد!

حادثه انفجار در معدن زمستان یورت جان 43 از معدن چیان استان گلستان را گرفت و تعدادی را نیز مصدوم کرد؛ امروز پای درد و دل تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان نشستیم.

  به گزارش گلستان ما،  در سومین سالگرد جان باختن ۴۳ معدنچی گلستانی در حادثه ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر، خبرنگار ما گفتگویی با خانم میردار، نماینده خانواده‌های معدنچیان حادثه دیده و همسر و‌خواهر سه معدنچی جانباخته در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر داشت و وی در پاسخ به این سوال که از ز ۱۳ اردیبهشت چه تصویری در ذهن دارید، گفت: ۱۳ اردیبهشت روزی فراموش نشدنی است و این روز در اذهان و خاطرات خانواده های معدنچی کمرنگ نمی شود.

وی ادامه داد: با گذشت ۳ سال هنوز هم اعضای خانواده های معدنچیان افسردگی دارند و هنوز هم آن وقایع وحشتناک، استرسها آن در وجود ما است.

نماینده خانواده های معدنچی در خصوص وعده های مسئولین هم گفت و تصریح کرد: قرار بود یک تندیسی در آزادشهر بنام معدنچیان درست شود ( فلکه معدنچی) و همچنین یکی از خیابانها بنام آنها نام گذاری شود؛ اما تاکنون این وعده ها در حد حرف باقی مانده است.

خانم میردار یادآور شد: آن زمان ربیعی وزیر کار در روستای وطن قول داد که هر تصمیمی برای خانواده‌های حادثه پلاسکو و سانچی گرفته شود برای جانباختگان حادثه معدن زمستان یورت نیز اعمال می شوذ؛ اما ازدست رفتگان ما را شهید محسوب نکردند.

وی اضافه کرد: وزیر کار در حضور خانواده های جانباختگان قول حضور مجدد خود در روستای وطن را داد و حتی شماره هایی جهت پیگیری به ما داده شد که نه تنها وزیر به روستای وطن نیامد؛ بلکه با شماره های خاموش مواجه شدیم.

نماینده خانواده معدنچیان گفت: یکی از آرزوهای خانواده های آسیب دیده دیدار با رهبری بود که مسئولین قول مساعد برای دیدار با رهبری را دادند؛ اما این مهم برای ما محقق نشد و آرزوی ما به رویا تبدیل شد.

وی با بیان اینکه وعده‌های زیادی به عنوان مسکن به ما داده شد؛ افزود: یکی از وعده هایی مسئولین ایجاد اشتغال برای یکی از اعضای خانواده معدنچیان بود که این هم مثل وعده های دیگر آنها، محقق نشد.

خانم میردار در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اول مسئولین زیادی به خانواده معدنچیان سر زدند، آیا از سال ۹۷ به بعد هم مسئولان به دیدار شما آمدند؛ گفت: متاسفانه مسئولان با وعده های خود رفتند و حتی الان که سالگرد نزدیک است؛ مسئولان سخنی از معدنچیان به میان نمی آورند.

وی نسبت به رسیدگی به پرونده معدنچیان و اعلام مقصران و علت این حادثه نیز گلایه داشت و گفت: رسیدگی به این پرونده از دادگاه آزادشهر به دادگاه مرکز استان واگذار شد و ما با توجه به اینکه امکان حضور در جلسات را نداشتیم؛ در آخر هم نفهمیدیم مقصر حادثه معدن چه کسی و علت حادثه چی بود.

نماینده خانواده های  معدنچیان ادامه داد: به ما اعلام کردند که مقصرین مشخص شده است. اگر مقصرین مشخص شدند؛ چه کسانی هستند؟! مگر یک طرف قضیه ما نبودیم؛ چرا هیچ کسی از خانواده‌ها را در دادگاه نخواستند تا در دادگاه حضور داشته باشند؟!.

خانم میردار در خصوص پرداخت مستمری نیز گفت: سال اول یک میلیون تومان حقوق به ما تعلق گرفت و از سال گذشته این مبلغ به یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسید و‌ جای تعجب این است که حتی حقوق یک کارگر ساده نیز به ما تعلق نگرفت.

وی با بیان اینکه در خصوص افزایش مستمری، هیچ قول ندادند؛ گفت: در همان زمان که ۱۰ میلیون به ما دادند؛  نامه ای از تامین اجتماعی آوردند تا امضا کنیم، همزمان با آن مدرک برقراری مستمری هم را در آن وضعیت بد روحی از ما امضا گرفتند و به نظر من حقوق کسانیکه در معدن کار می کنند و جزء مشاغل سخت است؛ باید بیشتر از این باشد. مسلما با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان  نمی شود زندگی را چرخاند.

خانم میردار در پایان گفت: متاسفانه دیه‌ی شوهرم را بین پدر و مادر وغیره تقسیم کردند و کمترین مبلغ یعنی ۲۶ میلیون تومان را به همسر جانباختگان دادند و با وضعیتی که من دارم؛ توانایی کار کردن را ندارم و فشار اقتصادی به اندازه است که حادثه معدن از ذهنها خارج نمی شود.

از مسئولین درخواستی نداریم/ مسئولین به جای ادعا صادق باشند

کمالی فرزند یکی از جانباختگان حادثه یورت نیز از آرزوی خود و خانواده اش برای دیدار با رهبری گفت و افزود: پیگیر دیدار با رهبری از سوی علیرضا ابراهیمی نماینده سابق آزادشهر شدیم؛ ولی متاسفانه این امر محقق نشد.

وی افزود: خانواده های معدنچیان مدافعی ندارند تا از حقوقشان  دفاع کند؛ ما نماینده و مسئول داریم و دیگر حوزه ها هم نماینده ومسئول دارند و موارد متعددی وجود دارد که می‌توان مثال زد که نمایندگان و مسئولین از حقوق مردم خود دفاع تمام قد کرده اند.

کمالی تاکید کرد: از مسئولین درخواستی نداریم؛ تنها و تنها صداقت می‌خواهیم؛ فرزندی که پدر ندارد بعد پدر، امیدش به خدا است و در وهله بعد امیدش به نماینده یا مسئولش است و در شرایطی که دست آنها از همه جا کوتاه است؛ مسئولین وعده های توخالی ندهند و مردم را چشم انتظار نگذارند.

وی در پایان گفت: سال گذشته برای برگزاری یادواره این جانباختگان، پیگیری های لازم را انجام دادیم ولی مسئولین همکاری لازم را نداشتند و تاکنون برای آنها مراسمی گرفته نشده است.

توضیحات مدیر کل کار استان گلستان در خصوص مطالبات خانواده ها

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گلستان نیز در گفت و گوی اختصاصی با گلستان ما اظهار کرد : مطالبات خانواده های معدنچی در خصوص برخی وعده های داده شده متفاوت است و همه اش در حوزه اختیارات ما نیست اما آن بخشی که مربوط به اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص معوقات ، حقوق ، بیمه و ایمنی انجام شده است .

سعید مازندرانی در خصوص انجام نشدن دیدار خانواده ها با مقام معظم رهبری گفت : این موضوع باید از طریق دستگاه های استانی پیگیری شود اما ما هم نامه نگاری کردیم و اگر سهمیه ای به مناسبت روز کارگر یا هر مناسبتی برای دیدار با رهبری داده شود قطعا این خانواده ها در اولویت خواهند بود.

مازندرانی در خصوص نامگذاری میدان یا خیابانی بام معدنچی در آزاد شهر اظهار کرد : این کار را باید شهرداری و شورای شهر این شهر پیگیر کنند و ما نمی توانیم دخالت کنیم .

وی در خصوص شهید اعلام شدن کشته شدگان زمستان یورت اضافه کرد : در این خصوص در زمان استانداری صادقلو مکاتباتی شد و بنیاد شهید هم باید پیگیر این موضوع باشد و ما هم از این کار استقبال می کنیم .

مازندرانی در خصوص بروز بودن حقوق معدنچیان گفت : حقوق کارگران معدن ذاتا دیر پرداخت می شود ولی در حال حاضر فقط یک ماه عقب ماندگی دارند اما در بحث اضافه کاری ، سنوات و عیدی هیچ معوقه ای ندارند .

رئیس بازرسی کار گلستان : زمستان یورت به دلیل نقص تهویه دو بار تعطیل شده بود

در همین رابطه رئیس بازرسی کار اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در گفت و گوی اختصاصی با گلستان ما اعلام کرد : بعد از حادثه معدن زمستان یورت مطالبات مربوط به دیه جانباختگان به 43 نفر از طریق بیمه آسیا در همان سال 97 پرداخت شد که فکر می کنم نفری 280 میلیون تومان بود .

علی اخوان مهدوی ادامه داد : در بحث مطالبات کارگری ، این افراد از سال 94 حدود 14 ماه معوقه داشتند و این به دلیل گرانی و هزینه زیاد ذغال بود و از طرفی شرکت های ذوب آهن نیز ذغال را ارزان می خریدند اما در سال 98 همه این مطالبات پرداخت شد ولی از معوقات آن 14 ماه 3 ماه باقی مانده است .

اخوان افزود : در بحث ایمنی مهمترین نقص بحث تهویه هوا بود چون کار در معدن با تراکم گاز همراه است و ما دو بار نیز این معدن را به خاطر نداشتن سیستم تهویه تعطیل کردیم تا اینکه کارفرما در سال 98 اقدام به نصب تهویه کرد و الان ایمنی تقریبا متوسطی داریم اما این نکته را در نظر بگیریم ماهیت کار معدن سخت است و با توجه به اینکه 340 نفر در این معدن کار می کنند باید ایمنی آنها لحظه ای پایش شود .

وی تاکید کرد : برخی از این کارگران مشکل بیمه داشتند و می گفتند بین بیمه های آنها فاصله افتاده که در این خصوص وزیر دستور بررسی داد و م از کارفرما خواستیم که لیست بیمه های خود را ارائه کند و بهمن ماه گذشته بود که ما از تامین اجتماعی پیگیر شدیم گفتند که در حال بررسی مدارک و اسناد کارفرما هستند.

رئیس بازرسی کار اداره کل تعاون ، کار ور فاه اجتماعی استان گلستان در پایان گفت : 11 معدن ذغال سنگ و 1100 نفر کارگر معدنچی در استان گلستان در سه شهرستان آزادشهر ، رامیان و مینودشت فعالیت می کنند .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.