1399-12-13 10:39
957
0
73508
گزارشی از پروژه هایی ریز و درشت به سرانجام نرسیده نگارستان ایران؛

پروژه های نیمه تمام، استخوانی در گلوی گلستان/ کلنگ های بی فرجام، متوقف در ایستگاه وعده ها

پروژه هایی ریز و درشت در استان گلستان که به سرانجام نرسیدن آنها به بیش از 1000 مورد می رسد که برخی از آن ها دو دولت را به خود دیده، اما پیشرفتی از آن برای کمک به اقتصاد این استان محروم شمال کشور مشاهده نشده است.

به گزارش گلستان ما؛ مسیر پیشرفت و توسعه گلستان از پشت جنگل های سبز و نعمت های بی شمار طبیعی در پهنه شمال کشور می گذرد اما مرهون استفادهِ مناسب از نیروی انسانی و امکانات موجود، ایجاد صنایع تبدیلی و به کار گرفتن آن در تولید و به سرمایه تبدیل کردن آن است.

پروژه هایی ریز و درشت در استان گلستان که به سرانجام نرسیدن آنها، قصه تازه ای نیست و داستان ۹۰هزار سهام دار پتروشیمی که بیش از ۱۵ سال انتظار راه اندازی آن را می کشند موید عدم تحقق وعده ها در این استان است.

سقوط ارزش سهام پتروشیمی گلستان - همشهری آنلاین

استان گلستان از حیث موهبت های طبیعی و پدیده های خدادادی یکی از بی نظیرترین استان های کشور است اما به اذعان بسیاری از کارشناسان هنوز هیچ دولتی نتوانسته به شایستگی از آن استفاده کنند.

استانی با بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت در ظاهر قطب کشاورزی کشور محسوب می شود اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی نتواسته است سود خوبی به مردم تزریق کند و امروز طبق آمار کشور درآمد آنها از میانگین کشوری پایین تر است.

مشکلات استان گلستان در پس چهره زیبای آن پنهان شده است مردمی که فقط نظاره گر زیبایی کوه و جنگل های آن هستند و برنامه ریزی برای استفاده از آن، توسط مسئولان دیده نمی شود.

استان گلستان به واسطه این که در مسیر مشهد مقدس و حرم علی بن موسی الرضا(ع) قرار دارد اما سهم آن از گردشگران تنها اطراق یک شبه یا چند ساعته است که منفعت چندانی برای استان ندارد، هر چند طی چند سال اخیر بر سهم اقتصاد گردشگری در استان تاکید می شود اما به نظر می رسد برنامه های بلند مدتی برای آن تعریف نشده است.

سومدیریت سیاسی و بهانه های یک سال اخیر برای کرونا در ارتباط با همسایگان بخصوص ترکمنستان، صادرات استان را روز به روز کاهش داده است و مسیر ترانزیتی ایران به کشورهای مشترک المنافع با داشتن زیرساخت‌های ریلی، زمینی و هوایی هم با کمترین بازدهی در حال فعالیت هستند.

گلستان بواسطه برخورداری از بنادر ترکمن، گمیشان، بندرگز و غیره می تواند از پروژه‌های آبزی‌پروری بهره ببرد اما متاسفانه برای توسعه در این حوزه مانند پرورش میگو و انواع ماهیان همچنان دست به دامان اعتبار و پیدا کردن سرمایه گذار هستند.

در استان گلستان پروژه های زیادی وجود دارد که پیشوند "بزرگتری"، یا "قطب در کشور" و حتی "در دنیا" را یدک می کشند، اما عملا پیشرفت ظاهری در آن ها دیده نمی شود و بارها و بارها علت آن از سوی مسئولان عدم ورود سرمایه گذار به استان بیان شده و مجمع نمایندگان با برگزاری جلسات متعدد هم به دنبال سرمایه گذار رفته است.

زهکشی و لایروبی سدها که بعد از سیل ۱۳۹۸ و خسارت فراوان، بودجه هایی برای آن در نظر گرفته شد و تاکنون از ۳۰ تا ۸۰ درصد آن تحقق یافته است.

به نظر می رسد که بیان کمبود آب در گلستان واقعی به نظر نرسد اما روستاهایی داریم که حتی فصل پاییز و زمستان آب ندارند و با تانکر، آب شرب آنها تامین می شود (گوگ تپه آق قلا و...)، این مشکل در روستاهای نوار مرزی بیشتر است و نیازمند توجه و نگاه ویژه‌ای است.

همچنین در مرکز گلستان هم آب در برخی از ساعات شبانه روز قطع می شود و به گفته نمایندگان گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی این مشکل جدی است و باید برای رفع آن تدابیر اساسی اندیشیده شود.

طرح های فرهنگی و ورزشی در سایه پروژه های اقتصادی

شاید همواره پروژه های اقتصادی برای استان گلستان در اولویت قرار داشته باشد اما نباید از طرح های فرهنگی و ورزشی نیمه تمام در استان غفلت کرد که مهمترین آن نامشخص بودن ساخت تالار مرکزی گرگان به مدت ۱۴ سال است و گفته می شود اداره کل ارشاد استان نمی تواند آن را تکمیل کند و از واگذاری آن به شهرداری گرگان جهت تکمیل نیز سرباز زده است.

به گفته قاسم برزمینی مدیرکل ورزش و جوانان استان ۱۲۰ پروژه ورزشی نیمه تمام در استان وجود دارد که نیازمند ۳۵۰میلیارد تومان اعتبار است.

یکی از مهمترین این پروژه ها سالن ورزشی ۶ هزار نفری شهرستان گرگان است که در سفر ورزش و جوانان که در اواخر بهمن ماه امسال به گلستان انجام شد، قول داد شد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ردیف بودجه مستقل برای تکمیل آن اختصاص یابد تا طلسم ۱۰ ساله آن که تنها ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته، شکسته شود.

هر چند امسال در سطح استان گلستان بالغ بر سه هزار پروژه عمرانی، تولیدی و اشتغالزا افتتاح و کلنگ زنی شده است که از نظر اعتباری نیز نسبت به سال گذشته رشد خوبی را نشان می دهند اما با توجه به اینکه در سال پایانی عمر دولت یازدهم قرار داریم مردم انتظار داشتند که برخی از پروژه ها و وعده های رئیس جمهور را محقق شده ببینند و به دولت های دیگر حواله نشود.

هادی حق شناس استاندار گلستان می گوید؛ «گلستان بخش صنعتی لازم دارد که مکمل بخش کشاورزی باشد» اما برای به ثمر رسیدن آن همتی از سوی مسئولان دیده نمی شود.

عضو مجمع نمایندگان گلستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت که برای استان گلستان کوشش می کنند پروژه های نیمه تمام آن را به پایان برسانند.

ایجاد صنایع تبدیلی یک ضرورت

غلامرضا منتظری معتقد است برای به سرانجام رسیدن پروژه ها باید همتی جهادی از سوی مسئولان به کار برده شود و پیگیری های مستمر موجب رفع موانع از آنها می شود.

وی ایجاد صنایع تبدیلی در استان را یک ضرورت دانست و افزود: استان گلستان گرفتار خام فروشی است و اگر زنجیره تولید و صنایع به هم گره بخورد شاهد شکوفایی و توسعه استان خواهیم بود.

منتظری که پیش از این اعلام کرده بود لیست ۱۰ بندی از سوی مجمع نمایندگان به استاندار گلستان ارائه شد و هر دو در تلاشند آن را به جایی برسانند، گفت: این پروژه های نیمه تمام استخوانی در گلوی استان است.

مصرف کننده علوم غربی نباشیم | در گام دوم انقلاب محوریت با جوانان است -  خبرگزاری حوزه

هنوز طرح گردشگری آشوراده، احیای خلیج گرگان، منطقه آزاد اینچه برون و سد نرماب با مشکلات فراوانی روبرو هستند و با وجود پیشرفت هایی در مسیر توسعه در سد نرماب با کارشکنی ها و عدم تحقق بودجه به کندی در حال انجام است.

انتظار پانزده ساله ۹۰ هزار سهام دار پتروشیمی، ایجاد بندر خشک نامشخص بودن پروژه منطقه تجاری و وضعیت احداث مسیر ریلی گرگان- بجنورد- مشهد، رکود در پروژه تکمیل بزرگراه گرگان - ‌مشهد، هنوز به مانند یه رویا در اذهان گلستانی ها جای دارد.

طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان تاکنون ریالی برای آن اعتبار داده نشده و تاکنون یک سوم این خلیج خشک شده است و بنادر استان هم در حال از بین رفتن هستند.

سه وعده دولت روحانی برای گلستان که دولت های دیگر ندادند

نماینده ولی فقیه در گلستان هم به تازگی گفته است که دولت های قبل وعده نداده اند و این دولت سه وعده داد و باید عملی کند.
«زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان»، « طرح گردشگری آشوراده» و «نجات خلیج گرگان» از جمله وعده های حسن روحانی ریاست جمهوری بود که در سفر اول خود به استان گلستان داده شد اما تاکنون به سرانجام نرسیده است و تنها زهکشی ۱۳۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شده آن هم به واسطه حضور قرارگاه خاتم و کمک این قرارگاه سازندگی در استان و دو مورد دیگر که حتی امیدی هم برای اجرای آن در سفرهای هیئت دولت و سفر اخیر معاون رئیس جمهور به استان دیده نشده است.

سو مدیریت ها در دولت روحانی داد حامیان آنها و نماینده ولی فقیه در استان گلستان که دیدگاه نزدیکی به این دولت دارد را هم در آورده تا جایی که درباره وعده های دولت در استان اینگونه سخن گفت: زهکشی اراضی وعده ای است که باید انجام شود و موضوع به سامان رسیدن جزیره آشوراده قول دیگر ایشان بود که قول محکم دادند که این موضوع به نتیجه برسد که از دولت آقای خاتمی ما دنبال این موضوع بودیم و فراز و نشیب‌های تعجب‌آوری را طی کرد و در نهایت در آن سفر جلسه‌ای گذاشته شد و اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

معاون اول رئیس جمهور در سفر شنبه هفته جاری به گلستان از عزم جدی دولت برای به سرانجام رسیدن آن سخن گفت اما در کمال تعجب ادامه داد: در جریان چند جلسه پیگیری بوده و دیگر خبری از آن ندارد و اسلامی وزیر راه هم بیان کرد که تا برطرف مشکلات زیست محیطی آن امکان اجرای این طرح نیست و با همتی که از مسئولان شاهدیم به نظر نمی رسد که تا دولت بعدی نیز شاهد اجرای آن باشیم.

آیت الله نورمفیدی اذعان کرد: آقای روحانی به گلستان آمدند و راه آهن اینچه‌برون را افتتاح کردند و خیلی برو و بیا و بگیر و ببند بود و استان خیلی به این موضوع امیدوار شدند اما در عمل اثر چشمگیری از نظر اشتغال و اقتصاد برای گلستان نداشته است.

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم مشکلات اساسی استان را کمبود آب، کمبود سرانه‌های بیمارستانی، احیای بنادر گلستان، نجات خلیج گرگان، احداث جاده آق قلا - بندر ترکمن، آق قلا - اینچه برون و آق‌قلا - گنبدکاووس دانست و تاکید کرد: اکتشاف نفت و گاز در شمال غربی استان در حال انجام است و دکل‌های آن نصب شده و انتظار می‌رود که سرعت پروژه تسریع شود و اگر اکتشاف گاز صورت بگیرد، تحول خوبی در زندگی مردم ایجاد خواهد کرد.

در صنعت ضعیف هستیم

رمضانعلی سنگدوینی بیان کرد: شهرک های صنعتی در گلستان باید به شکل مطلوب تری و با بازدهی بالاتری فعالیت کند زیرا در زمینه صنعت ضعیف هستیم.

وی اما درباره به سرانجام رسیدن طرح گردشگری آشوراده که مصوبه دولتی هم هست، اذعان کرد: معتقدم برای حل مشکلات آن نیاز است بخش گلستان از استان مازندران انتزاع یافته و طرح اجرایی شود.

رمضانعلی سنگدوینی :: خبرگزاری خانه ملت

خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و تحریم ظالمانه در حوزه بهداشت و درمان و شیوع کرونا که گریبانگیر همه دنیا شده است، کمبودهای این حوزه بیشتر دیده شد و بودجه هایی برای ساخت و تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی و غیره اختصاص یافته و بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی شصت کلاته (شهید طاهری) پس از ۱۱ سال وقفه و تغییر پیمانکار و مشاور، با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۹ در حال ساخت است.

استان گلستان تا به امروز بیش از یک هزار پروژه نیمه تمام دارد که اتمام آن نیازمند نگاه ویژه دولتی ها و مدیریت درست هزینه ها در سطح استان است تا مردمان زحمتکش پهنه سبز شمال کشور از نعمت رفاه بهره مند شوند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.