1401-03-05 08:49
630
0
80183
به دلیل بارش‌های اردیبهشت ماه؛

همزمانی برداشت محصولات کشاورزی کار را برای مسئولان سخت کرد/ میقانی؛ دغدغه ای برای حمل محصولات کشاورزی نداریم

عباسی گفت: امسال شرایط همزمان برداشت محصولات کشاورزی را در استان گلستان شاهد هستیم و این در حالی است که سال گذشته کلزا ۱۵ روز زودتر از جو برداشت شده است.

به گزارش گلستان ما-محمد رمدانی ؛ زمان برداشت دسترنج برداشت محصولات کشاورزی شروع شده و مسئولان در تکاپو هستند با توجه به شرایط جهانی بتوانند به بهترین شکل محصولات کشاورزی را خریداری و از امنیت غذایی کشور صیانت کنند.

پیش بینی برداشت ۹۲۰ هزار تنی گندم از مزارع گلستان
محمدرضا عباسی، معاون جهاد کشاورزی گلستان در این باره می‌گوید: ۳۷۵ هزار هکتار گندم در سطح استان کشت شده و ۹۲۰ هزار تن پیش‌بینی می‌کنیم از این اراضی گندم برداشت کنیم.

عباسی یادآور شد: همچنین ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان گلستان به کشت جو اختصاص یافته که پیش‌بینی ما برداشت ۱۰۷ هزار تنی از این اراضی است و در محصول کلزا نیز پیش‌بینی می‌کنیم از سطح ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ۷۵ تا ۸۰ تن کلزا تولید شود.

وی افزود: دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان گندم، ۱۵ هزار تومان کلزا را به قیمت تضمینی خریداری می‌کند و با توجه به آزادسازی ارز ترجیحی و مذاکرات بخش خصوصی از کشاورزان کلزا به قیمت ۲۳ هزار تومان توسط ۶ کارخانه خریداری می‌شود و ۳۰ هزار و ۸۰۰ تن با قیمت توافقی تاکنون کلزا از کشاورزان خریداری شده و ۱۵۳ میلیارد تومان نیز به کشاورزان پرداخت شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: بین پنج تا ۶ درصد در گندم، ۴۵ درصد کلزا تاکنون برداشت شده و همچنین دو هزار و ۷۷۱ دستگاه کمباین نیز معاینه فنی برای برداشت این محصولات کشاورزی صورت گرفته که از این تعداد یک هزار و ۷۱ دستگاه برای برداشت کلزا به هد مخصوص مجهز شده است.

عباسی ابراز داشت: استفاده از این هد تا ۱۵ درصد ریزش محصول را کاهش می‌دهد و در این راستا دولت کشاورزان را مورد حمایت قرار دارد و تسهیلات برای خریداری هد مخصوص برداشت کلزا را در استان در نظر گرفتیم.

وی افزود: امسال شرایط همزمان برداشت محصولات کشاورزی را شاهد هستیم، سال گذشته کلزا ۱۵ روز زودتر از جو برداشت شد، امسال با توجه به بازدید‌های می‌دانی که داریم و بارندگی‌های اردیبهشت ماه مدیریت تغذیه خوبی کشاورزان داشتند متوسط برداشت ما ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت و همچنین علف‌های هرز کمتری را نیز شاهد هستیم.

پیش بینی ۹۰ مرکز خرید محصولات کشاورزی در گلستان
محمدرضا افشار، سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان می‌گوید: یکی از سیاست‌های اصلی ما فراهم آوردن حداکثر رضایتمندی است و با پیش‌بینی سازمان کشاورزی و سطوح کشاورزی ۹۰ مرکز خرید را پیش‌بینی کردیم و از ۲۷ اردیبهشت خرید گندم شروع شده و تا امروز ۳۰ هزار تن گندم را از کشاورزان خریداری کردیم.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: امسال نیز کشت قرارداد شالی نیز به ما واگذار شده و کشاورزان بیش از ۱۰ هزار هکتار شالی با ما انعقاد قرارداد کردند.

افشار متذکر شد: موضوع کشت قراردادی در دستور کار قرار گرفته و باید کشاورزان دغدغه نهاده نداشته باشند و سال گذشته ۲۷ هزار هکتار کشت قراردادی گندم داشتیم و کود مورد نیاز نیز تحویل این کشاورزان شد و محصولات آن‌ها نیز بیمه کردیم.

وی یادآور شد: امسال در صدد هستیم که کل محصول گندم بیمه کنیم و در کشت قراردادی علاوه بر کود سم نیز برای کشاورزان تأمین شده و همچنین حمایت از هزینه پرداخت حمل نیز در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول افزود: از ۱۴ فروردین ما گندم مازاد کشاورزان را خریداری کردیم و مطالباتشان به روز پرداخت شده و دغدغه دولتمردان این است که در کوتاه‌ترین زمان پول کشاورزان پرداخت شود، پرداخت این مطالبات بستگی به میزان خرید دارد و تأمین نقدینگی از سوی دولت به چه شکلی باشد.
دغدغه ما هدر رفت محصولات کشاورزی در زمان حمل است
مهدی میقانی، مدیرکل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای استان گلستان می‌گوید: در فصل برداشت محصولات کشاورزی هستیم و یک میلیون و۵۰۰ هزار تن انواع محصولات که عمدتاً غلات به شمار می‌رود برداشت می‌شود.

میقانی بیان کرد: ۱۱ هزار انواع ناوگان حمل و نقل در سطح استان داریم و این مقدار کفایت کار ما را در این ایام پیک نمی‌کند و ناوگان دیگر استان‌ها را در این ایام فراخوان کردیم و در خصوص غلات در جلسات مستمری که در هفته‌های گذشته با بنیاد ملی گندم کاران و همکاران در غله و جهاد کشاورزی داشتیم هماهنگی انجام شده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: دغدغه‌ای برای حمل محصولات کشاورزی نداریم و یکی از دغدغه ما هدر رفت محصولات کشاورزی در زمان حمل است و درخواست داریم که مراقبت کنیم و در درجه نخست کشاورز و دست اندرکاران ریزش و هدر رفتی نداشتنه باشیم و برای حق این امر سقف مجاز جابه جایی بار در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.