1399-06-15 09:27
1005
0
70208
گزارش گلستان ما از تحقق اقتصاد مقاومتی با تولید میگو در شمال کشور ؛

میگو کانالی برای تحقق اقتصاد بدون نفت / ارزآوری 100 میلیون دلاری سایت میگو گمیشان برای کشور

سایت میگو گمیشان بزرگترین سایت پرورش میگو در شمال کشور با افق تولید 17 هزار تن میگو و ارزآوری 100 میلیون دلاری در افق 1404 نوید بخش رهایی از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی به دستان توانمند جوانان ایرانی است.

به گزارش گلستان ما ؛ کسی فکرش را نمی کرد روزی بتوان شوره زارهای گمیشان در نوار شمالی استان گلستان همجوار با دریای خزر را بتوان به کانال صادراتی و محلی برای یکی از مهمترین تجارتهای جهانی یعنی صادرات میگو تبدیل کرد اما دستان پرتوان جوانان ایرانی و مسئولان استان گلستان توانست از تهدید ریزگردهای این شوره زارها ، فرصتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به نفت بسازد.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در 5 کیلومتری ساحل گمیشان قرار داشته و از یک دهه پیش با هدایت آب دریا امروز چیزی در حدود 1000 هکتار از اراضی این منطقه به استخرهایی جهت پرورش میگو تبدیل شده است اما در افق 1404 قرار است این میزان به 10 هزار هکتار برسد که بزرگترین سایت پرورش میگو جهان خواهد شد.

میگوی وانامی یا سفید میگوی برند استان گلستان است که به دلیل کیفیت خیلی خوب ۸۰ درصد آن روانه بازار‌های جهانی می‌شود ، کشورهای عربی نظیر لبنان و امارات و کشورهایی چون چین ، ویتنام، ترکیه ، هنگ کنگ و اروپا مقصد صادرات میگو استان گلستان است و سفره های آنان را رنگین نموده است .

سایت میگو گمیشان برای رفع محرومیت منطقه الزامی است

استاندار گلستان که تحصیل کرده رشته اقتصاد بوده و سابقه طولانی در بخش دریایی و بنادر و دریانوردی دارد ، معتقد است که سایت میگو گمیشان می تواند در کاهش نرخ بیکاری و رفع محرومیت زدایی این شهرستان و شهرهای اطراف تاثیر گذار باشد .

هادی حق شناس در گفت و گو با گلستان ما اظهار کرد : در مزارع پرورش و بخش فرآوری میگو به طور مستقیم در هر مزرعه ۲۰ هکتاری ده نفر به صورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: در حال حاضر که ۴۰ درصد مزارع زیرکشت این محصول رفته در مجموع ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند که اگر تمام مزارع فعالیت کنند ۷۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت و انشاالله با اضافه شدن ۶ هزار هکتاری که ۲۵۰ مزرعه خواهد بود ۲۵۰۰ نفر مشغول به کار به کار خواهند شد ، در سال ۹۷ میزان برداشت میگو از این مزارع به دو هزار تن رسیده بود اما سال گذشته به دلیل بیماری لک سفید، میزان برداشت به زیر ۵۰۰ تن رسید و تصور نمی شد که در سال جاری بتوان میگو پرورش داد؛ اما با تلاش های صورت گرفته ۴۰ درصد مزارع به پرورش میگو اختصاص یافت .

حق شناس در خصوص آماده سازی شش هزار هکتار باقیمانده اراضی این منطقه گفت : با بانک صادرات ایران مذاکراتی صورت گرفته تا در قالب ۲۵۰ مزرعه طی یک سال آینده این کار مهم به سرانجام برسد ، همچنین ما در بندرترکمن به صورت پایلوت پرورش میگو را به صورت گلخانه ای داریم یعنی در شرایط محیطی و عادی ما تنها سالی یک بار فرصت برداشت میگو داریم اما در گلخانه می توان سالی سه بار هم برداشت کرد که این امر ارزش افزوده خوبی ربای استان دارد .

اما اجرای طرح پرورش میگو در گمیشان نه تنها این نقطه حساس مرزی را از خطر ریزگردها و بیابان شدن نجات داد  ، یک فرصت اقتصادی بزرگ نیز برای استان ایجاد کرد تا بتواند با تکیه بر مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه بتواند صادرات این محصول را با تکیه بر ارزآوری و اشتغالزایی ایجاد نماید .

ارزآوری 100 میلیون دلاری میگو برای کشور

در همین رابطه مدیر کل اداره شیلات استان گلستان، اجرایی شدن فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان را یکی از چهار طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی استان گلستان اعلام کرد.

سید جواد قدس علوی با بیان اینکه ۸۰ درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر خواهد شد، بیان کرد : با توجه به توسعه تولید و صادرات میگوی پرورشی، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار ارز آوری برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه حفظ تالاب گمیشان مورد توجه جدی شیلات است، گفت: این آمادگی وجود دارد تا با همکاری کارشناسان محیط زیست، موضوع کانال های آبرسان در مجتمع پرورش میگو گمیشان را بررسی کنیم ، توسعه سایت پرورش میگوی گمیشان بدون شک با حفظ ظرفیت های محیط زیستی تالاب بین المللی گمیشان انجام خواهد شد.

تولید 17 میلیون میگو در افق 1404

بر اساس مطالعات صورت گرفته، در مجموع دو فاز، به مساحت ۱۰ هزار هکتار است که طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴ با بهره برداری از این مساحت، تولیدی بالغ بر سالانه ۱۷ هزار تن میگو در استان خواهیم داشت.

حال با افتتاح اولین پروژه پایلوت پرورش متراکم میگو (بایوفلاک)،  این پروژه که زیر نظر واحد تحقیق و توسعه شرکت آبزی فرآور صدر گلستان است و با اعتباری حدود ۱۰ میلیارد ریال و با هدف توسعه اشتغال پایدار و تکمیل زنجیره تولید میگو در کشور در شهرک صنعتی پنج پیکر شهرستان بندرترکمن راه اندازی شده است ، متواند افق بسیار خوبی در تحول اقتصادی و رهایی از اقتصاد نفتی را برای جمهوری اسلامی رقم بزند.

طبق برآوردها هدفگذاری تولید تحقیقاتی در پرورش متراکم هردوره ۲ تن و سه دوره است و در سیستم بایوفلاک، تولید میگو ۶ برابر ظرفیت سایتهای پرورش متداول کشور خواهد بود.

راه اندازی مرکز فرآوری میگو

اما یکی کمبودهای استان در زمینه توزیع میگو تولیدی این استان بحث فرآوری آن بود که با تلاش های انجام شده در سالهای اخیر ، مرکز فرآوری نیز در استان ایجاد شد ، تنها مرکز فرآوری میگو استان در کارخانه بهمن گستر کردکوی قرار دارد .

ابراهیم قدمنان فرماندار کردکوی در همین رابطه به خبرنگار ما اظهار کرد : این واحد تولیدی با فرآوری و بسته بندی سالانه ۱۵۰ تن میگو از مزرعه های منطقه گمیشان تنها واحد تولیدی استان در نوع خود است که تولیداتش به کشورهای خارجی از جمله آسیای میانه و کشورهای همسایه صادر می شود.

قدمنان اضافه کرد : این شهرستان ۱۸ آبندان دارد که بسترهای خوبی برای پرورش انواع ماهیان گرم آبی محسوب می شوند و امسال نیز برای توسعه آبندان ها و لایروبی رودخانه ها تا کنون ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه شده است و همچنین تسهیلاتی برای احداث آبندان جدید برای ایجاد پرورش ماهی در سال جدید پرداخت شده است.

مشکل فارغ التحصیلان هم بررسی شود

برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كه اگر از ظرفيت سايت ميگوي گميشان به درستي استفاده شود مي تواند نقش بسزايي در افزايش توليد و صادرات ميگو و ماهي استان و در نهايت رونق اقتصادي و توسعه استان و حتی اشتغالزایی بیکاران و فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه کشاورزی و شیلات به همراه داشته باشد.

در همین رابطه فارغ التحصیلانی که در سالهای گذشته با اميد بسيار شركت هاي تعاوني را تشكيل داده اند معتقدند اختصاص بخشي از اعتبارات اشتغال زايي استان و درایت استانداری و مدیر کل شیلات استان می توانست براي جوانان اشتغال پايدار ايجاد نمايند.

علی ایحال بر اساس برآورد کارشناسان در مجموع برای تکمیل مجتمع های پرورش میگو در استان گلستان  ۵۷۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی نیاز است ، البته تقاضاهایی از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گرفته و حدود ۳۰۰ شخص حقیقی و حقوقی سرمایه گذار بخش خصوصی در این مورد اقدام کرده اند و این استقبال نشان می دهد طرح های پرورش میگو و خاویار توجیه دارد چون برگشت سرمایه آن ۳.۵ تا ۴ سال است ، حتی در صنعت پرورش میگو، در همان سالی که حوضه ها آبگیری و در آن بچه میگو ریخته می شود، محصول برای عرضه به بازار آماده خواهد شد که زمان بازدهی سرمایه را بسیار کوتاه می کند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.