1399-08-08 10:13
1853
2
71267
پیگیری گلستان ما جواب داد ؛

فاجعه ای که جلوی آن توسط رسانه گرفته شد / جداره سازی رودخانه تیمور آباد توسط مدیران معدن شن و ماسه + تصاویر

با پیگیری این رسانه و همراهی مدیران معدن شن و ماسه جداره سازی رودخانه تیمورآباد انجام شد تا از خطرات بعدی نظیر نشت پسآب معدن به داخل رودخانه جلوگیری شود .

به گزارش گلستان ما ؛ حدود سه هفته پیش تعدادی از اهالی عکس هایی برای گلستان ما فرستادند که نشان می داد فاجعه ای در حال رخ دادن است .

این عکس ها نشان می داد که پسآب معدن شن و ماسه ای در شهرستان علی آباد کتول به رودخانه می ریخت و با توجه به عبور خط لوله سراسری گاز سرخس به مازندران ، می توانست خسارتی جبران ناپذیر به بار بیاورد .

فروریختن دیواره

نمای روبرو ؛ فروریختن دیواره حوضچه های معدن

پاره شدن دیواره در اثر فشار آب و ریختن اب درون رودخانه

انتشار این تصاویر در کانال تلگرامی گلستان ما و این سایت خبری باعث واکنش متولیان امر شد و مدیران این معدن بلافاصله دست بکار شدند و اشکال وارده را رفع کردند ، طوریکه شاهدان عینی می گویند تا 5 صبح فعالیت کردند تا کار تمام شود.

مدیران این معدن بلافاصله بعد از اتمام کار تصاویری برای این پایگاه خبری ارسال کردند که با هم می بینیم.

اما مدیران گلستان ما از دیدن این تصاویر راضی نشدند و طبق رسالت خود روز دوشنبه 5 آبان ماه ، مدیر و خبرنگار این رسانه استانی ، به صورت میدانی با حضور یکی از کارشناسان این حوزه از این معدن و رودخانه بازدید کردند و طبق ارزیابی صورت گرفته توسط کارشناس اقدامات انجام شده فعلا برای رفع خطر مناسب بوده است .

البته این کارشناس به مدیران این معدن توصیه کرد هر چه زودتر حریم معدن خود را مشخص و حدفاصل رودخانه و حتی کناره های شیبدار را درخت پالانیا بکارند تا هم بتوانند جلوی خطرات سیل را بگیرند و هم از نفوذ پسآب های معدن به داخل رودخانه جلوگیری کنند .

این معدن در ابتدای روستای تیمور آباد قرار دارد ، روستایی که دقیقا بین گرگان و علی آباد قرار گرفته و با ورود به جاده این روستا شاهد معادن زیاد و البته گرد و خاک فراوانی هستیم .

بی خیالی شرکت گاز

سیل سال گذشته گلستان باعث تخریب رودخانه تیمورآباد و برداشته شدن حجم عظیمی از دیواره رودخانه تیمورآباد شد .

قسمتهایی سیاه رنگ لوله ، بعد ازسیل سال گذشته از زیر خاک بیرون آمده و نشان می دهد سیل چقدر از رودخانه را با خود برده است

دقیقا مقابل معدن و در داخل رودخانه شاهد عبور لوله فشار قوی خط سراسری گاز سرخس به مازندران هستیم ، برای ما جالب بود که قسمتهای زیادی از زیرسازی این لوله توسط سیل رفته بود و بالای لوله ها هنوز خاک وجود داشت و جالب اینکه هنوز شرکت گاز به خودش زحمت نداد که این خاک ها را از روی لوله بردارد ، البته بعدا به ما گفتند متولی نگهداری این خط لوله مازندران است .

نقش آب منطقه ای گلستان

یکی دیگر از متولیان امر شرکت آب منطقه ای گلستان می باشد . طبق قانون رودخانه ها و حریم آن در اختیار آب منطقه ایست و این شرکت بایستی برای حفظ و نگهداری آن کوشا باشد اما مسئولان این شرکت بارها از نداشتن اعتبار و عدم تخصیص بودجه می نالند .

اما مگر کاشت چند درخت و دیواره سازی با همکاری مالک معدن شن و ماسه که میلیاردها تومان درآمد حاصل از این کار دارد چقدر هزینه دارد ؟

معدن شن و ماسه متعلق به کیست ؟

این معدن در ابتدا و شاید هم الان به نام سنگ شکن منتظری معروف است که مالکان آن علی آبادی بودند ، در حال حاضر نیز فردی بنام کردکتولی مالکیت و مدیریت آن را به عهده دارد که البته خودش تهران است و توسط مدیران بومی این مکان را اداره می کند .

طبق گفته کارشناس این حوزه ، بارها به این معدن هشدار و تذکر داده شده بود که نسبت به تعیین حریم و درختکاری و جلوگیری از نشتی آب به داخل رودخانه همجوار اقدام کند اما متاسفانه جدی گرفته نشد.

انتشار تصاویر نشتی آب به داخل رودخانه توسط سایت گلستان ما تلنگری بود تا مدیران این معدن به خود بیایند و اقدامی هر چند کوچک در این راستا انجام دهند .

انتظار می رود مالک این معدن بخاطر مجموعه اقتصادی و پرسنل خودش و تداوم فعالیت ، اقدامات پیشدستانه مورد نظر که کاشت درخت پالانیا در کناره های رودخانه و حدفاصل زمین معدن با رودخانه بکارد تا هم محیط زیست حفظ شود و هم بر زیبایی این معدن افزوده شود و هم زمان سیل ، درختان باعث مقاومت جداره شده و نگذارند حریم رودخانه تخریب شود .

تصاویری که خبرنگار گلستان ما از این بازدید میدانی تهیه کرده است :

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.