1399-09-05 13:28
973
0
71762
گزارش گلستان ما از یک رویداد تاریخی ؛

شهدای 5 آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم / بهترین روز برای نامگذاری روز گرگان

کارشناسان و مورخین بر این باورند بعد از شهدای 17 شهریور تهران ، تبریز و قم واقعه 5 آذر گرگان مهمترین واقعه تاریخی کشور است ، تا جایی که مردم گرگان بر این باورند که بهترین روز برای انتخاب روز گرگان می باشد.

به گزارش گلستان ما ؛ 5 آذر گرگان سال 57 را باید نقطه عطفی در تاریخ مردم شمال و استان گلستان دانست ، به گواه تقویم انقلاب اسلامی قیام ۵ آذر گرگان پس از واقعه ۱۷ شهریور تهران خونین‌ترین جنایت رژیم شاهنشاهی علیه مردمی بود که استقلال و آزادی خود را فریاد زدند و طی آن 14 نفر به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با دست اندر کاران اولین اجلاسیه ملی چهار هزار شهید استان گلستان به این واقعه اشاره کردند و فرمودند :

... بعد هم قضایای دوران انقلاب ، همین مسئله‌ی پنجم آذر ــ که آقایان اشاره کردید ــ روز مهمّی در قضایای گرگان است. مردم در گرگان، قضایای حمله‌ی به حرم امام رضا در مشهد را شنیدند و بهطور خودجوش به حرکت درآمدند؛ نه کسی دعوت کرد، نه کسی پذیرایی کرد، آمدند وسط میدان که خب به آنها حمله شد. یکی دو هفته بعد در گنبدقابوس هم این اتّفاق افتاد، در گالیکِش هم این اتّفاق افتاد؛ یعنی مردم وسط میدان آمدند. ( آذر 95 – اولین اجلاسیه ملی شهدای گلستان)

ماجرا از کجا شروع شد ؟

در ۲۹ آبان سال ۵۷ مأموران پهلوی به حرم امام رضا (ع) حمله کرده و مردم را به خاک خون کشیدند و این واقعه دل مردم را به درد آورد و در همین راستا امام راحل پیامی صادر کرده و روز پنجم آذر را عزای عمومی اعلام کردند ، این خبر شاید بیش از همه جا در گرگان بازتاب داشت و مردم کسب و کارها را تعطیل کرده و از همه شهرها و روستاهای اطراف جمع شدند تا در راهپیمایی شرکت کنند.

مأموران جنایتکار رژیم طاغوت در روز 5 آذر در شهر گرگان مردم را گلوله باران کرده و عده‌ای را مجروح و ۱۴ نفر را به شهادت رساندند ، سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سید نظام‌الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد و صدیقه پروانه و نرگس قصابان شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان هستند.

نگذاریم تاریخ گرگان توسط غربگرایان نوشته یا تحریف شود

حجت الاسلام سید محسن طاهری در میزگرد تخصصی 5 آذر گرگان که که به همت پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما برگزارشد، اظهار کرد: از مظلومیت های 5 آذر این است که تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و آنچه می تواند برای دغدغه مسائل روز ما مهم باشد نگاهی است که مقام معظم رهبری درباره تقویت روحیه انقلابی مردم دارند که می فرمایند، مردم ما مدیران و نظام ما باید انقلابی بمانند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) گرگان اذعان کرد: نامگذاری روز  5 آذر برای روزی بنام گرگان ، مناسبتش قیام خونین مردم گرگان است ، این نامگذاری از این جهت می تواند موثر باشد که هم روحیه انقلابی را تقویت بکند که فراموش نکنند این انقلاب و نظام با چه هزینه هایی بدست آمده و بهترین جوان ها و نیروهای ما به شهادت رسیدند لذا از این جهت روز 5 آذر برای منطقه و شهر ما برای نامگذاری مناسب است.

طاهری  یادآورشد: سابقه گرگان یک سابقه تاریخی است و شهر گرگان هم در ادوار مختلف تاریح نقش برجسته ای داشته است اینطور نیست جزشهرهای تازه به دروان رسیده باشد  ،گرگان از قدیم الایام بعنوان یک شهر فرهنگی  مورد توجه بوده تا به دوران معاصر و در مشروطه نقش برجسته داشته است  و از شهرهای معدودی بود که درگیریهای بحث مشروطه  خودش را نشان داده و از قبل و بعد از انقلاب در مقاطع مختلف مبارزات حضور داشته و شخصیت های برجسته از آن ورود  کردند و اگر قرار باشد یک نامگذاری صورت بگیرد باید روزی را را بعنوان روز گرگان ثبت کنیم باید روزی را ثبت کنیم که بتواند نقش سیاسی فرهنگی تاریخی این شهر را ب در خود رجسته داشته باشدکه هم به مردم خودش و سایر نقاط کشور معرفی کند.

فرزند نماینده فقید استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت: متاسفانه در منطقه ما دست های پشت پرده ای درکار بوده برای اینکه جایگاه انقلابی این منطقه نادیده گرفته شود و تاریخ انقلاب تحریف شود، برخی از واقعیات یا حذف شود یا دگرگون جلوه داده شود لذا واقعا کسانی که با مسائل انقلاب آشنایی دارند و اسناد ومدارک خوبی در اختیار دارند  ورود پیدا کنند تا خدایی نخواسته شبیه آنچه که  ر تاریخ مشروطه اتفاق افتاده  که اغلب به دست غربگرایان نگاشته شده انقلاب ما نیز برای نسل ج.ان مجهول بماند.

قیام 5 آذر گرگان رنگی به انقلاب داد

یک استاد دانشگاه نیز در این میزگرد گفت : قدر مسلم نقش مردم در 5 آذر 57تجلی حضور پرمعنا اعتقادی انقلابی مردم گرگان بوده پس می تواند به عنوان انتخاب روز گرگان معنا بگیرد  ، 5 آذر از بعد مردمی بودن که سر انجام آن اعتراض به 14 شهید ختم شد هم مقدمه پرمعنا دارد هم نتیجه غم انگیز بود ولی رنگی به انقلاب داد و  ارج نهادن به شهید  وشهادت نیزهست.

مصیب عباسی با بیان اینکه تقارن هفته بسیج و 5 آذر در نظام دانشگاهی ما باید ارج نهادشود، بیان کرد: استان پژوهی و گرگان پژوهی ما در ابعاد مختلف باید روز افزون باشد و اگر درتاریخ و اسناد بالادستی قرار بگیرد و به مسئولین بقبولاند که این استان محل سرمایه گذاری و تولید  ثروت است و محل رشد فرهنگی اجتماعی و سیاسی است و این وظیفه  محققان و نویسندگان این سرزمین است تا قامت گرگان و استان بیش از این  شناسانده شود.

وی با اشاره به بعد تاریخی این روز هم ابراز کرد: مردم به صحنه آمدند در هنگامه ای که ترس از رژیم حکمفرما بود . اگر اطلس شهدای انقلاب را دربیاوریم رتبه شهدای انقلاب گرگان در کدام ردیف قرار میگرد،  14 شهید عدد بالایی است  و حتما در  رتبه یکم تا  بیستم قرار میگرد،این جایگاه نباید مورد توجه قرار بگیرد؟

عض هیئت علمی دانشگاه گلستان ادامه داد: اینکه مردم با چه اعتقادی به صحنه آمدند دو دلیل سیاسی ، فرهنگی-مذهبی دارد که مردم را از خانه به خیابان کشانده  است و اینکه به چها راه میدان و یا میدان شهرداری  به امام زاده عبدالله  رفتند اطاعت از ولی فقیه  است که مقام دینی اعتقادی حرکت دهنده مردم بوده، این خیلی عظمت دارد  و استمرار آن را در جنگ تحمیلی، دفاع از حرم اهل بیت و یوم الله ها می بینیم.

5 آذر گرگان هنوز جا نیفتاده است

تاریخ نگار انقلاب اسلامی استان گلستان نیز در این میزگرد اظهار کرد : واقعیت این است ۵آذر در گرگان هنوز جا نیفتاده و نیاز است نخبگان فرهنگی و مذهبی شهر بیشتر بپردازند ، این تاریخ نگار گرگانی با بیان اینکه دستگاه های مختلف رژیم پهلوی سعی داشته اند در طول سال های مبارزه انقلابی ها تاریخ مبارزه پاک شود، خاطرنشان کرد: نزدیک به هزار صفحه کتاب در خصوص واقعه یک روزه پنج آذر گرگان به رشته تحریر در آمده است.

غلامرضا خارکوهی افزود: هیچ واقعه ای مانند پنج آذر گرگان رخ نداده که از قشرها و مذاهب گوناگون از شهر و روستا در آن دخیل باشند و پنج آذر در هیچ کجای کشور مانند گرگان به قیام خونین تبدیل نشد ، شب قبل از قیام فرماندار وقت به علمای شهر مانند آیت الله طاهری تماس گرفت تا مانع تظاهرات شوند اما علما در این قیام در صف اول حضور داشتند.

تاریخ نگار گرگانی با اشاره به اینکه به اعتقاد وی شهدای پنجم آذر گرگان اولین شهدای مدافع حرم هستند، تصریح کرد: علت تظاهرات مردم گرگان دفاع از حریم ولایت و اطاعت از دستور ولی امر زمان بود ، این قیام در ادامه واقعه مشهد رخ داد در جایی که امام خمینی (ره)دستور به عزای عمومی دادند و مردم گرگان به دلیل اینکه امام زاده عبدالله را جزو منتسبین به حضرت رضا(ع)می دانستند مکان تجمع را امام زاده گرگان مشخص کردند.

خارکوهی تصریح کرد: حضور ۵۰هزار نفر از شهر روستا در سال ۵۷بی سابقه بود و از طرف دیگر با وجود اینکه همه مردم بدون سلاح آمده بودند ۸هزار گلوله در آن روز طبق شواهد تاریخی استفاده شد ، ماموران بعد از این که گاز اشک آور زدند بلافاصله شروع به تیراندازی کردند که باعث شد تا گرگان در این روز بیش از ۲۰۰شهید و مجروح تقدیم انقلاب کند.

وی گفت: کسانی که غیر از پنجم آذر را روز گرگان می دانند به تاریخ این شهر خیانت می کنند و وجهه سیاسی را پر رنگ تر تاریخ و فرهنگ می کنند ، ظرفیت پنج آذر ظرفیتی ملی است اما نمی دانم چرا عده ای نمی خواهند یک روز این شهر به انقلاب منتسب باشد ، برخی از سیاسی ها با غرض ورزی سعی دارند پنج آذر را روز گرگان ندانند اما رییس جمهور منتخب مردم این روز را ثبت ملی کرده مگر آن ها همین رییس جمهور را قبول ندارند؟

5 آذر مناسب ترین روز برای روز گرگان است

در ابتدای این میزگرد نماینده مردم گرگان و اق قلا در مجلس و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در ارتابط تلفنی اظهار داشت : در تاریخ انقلاب اسلامی روزهایی هستند که نقش تعیین کننده و ویژه ای دارند ، یکی از ویژگی های پنجم آذر انسجام بزرگان شهر در هدایت فرهنگی شهر بود و با توجه به ویژگی هایی که پنجم آذر دارد مناسب ترین روز برای قراردادن روزی در تقویم است.

غلامرضا منتظری افزود: در این روز پرچم عزت گرگان در تاریخ به اهتزاز در آمد و جلوه بعدی این روز نقش آفرینی ویژه جوانان در این قیام است ، لازم است در مراکز علمی و آموزشی با ادبیات های مختلف برای نسل جدید این دست از وقایع را تعریف کند ، در طول سال باید به این وقایع پرداخته شود و تنها در روزهای خاص آن هم به صورت محدود نباید به وقایعی مانند پنج آذر پرداخت.

شورای فرهنگ عمومی استان باید 5 آذر را به عنوان روز گرگان مصوب کند

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان نیز در این نشست رسانه ای با بیان اینکه در کشور این رسم وجود دارد که روزی به نام شهری نامگذاری شود، اذعان کرد: همه شهرهای کشور برگرفته از تاریخ و فرهنگ خود این نامگذاری را انجام می دهند.

محمدعلی طالع زاری گفت : یکی از دلایلی که برخی دوست دارند ۲۰شهریور روز گرگان باشد این است که رضا خان در این تاریخ نام گرگان را تغییر داده، آیا این مسئله افتخار است؟ در گذشته شورای فرهنگ عمومی استان مسئله این دو تاریخ را بررسی کرد که ۲۰شهریور برای نام گذاری گرگان در این شورا رد شد.

طالع زاری با اشاره به لزوم نامگذاری ۵آذر به نام روز گرگان، تصریح کرد: درست است بزرگان تاریخی بسیاری در این شهر زندگی کردند اما مهم ترین واقعه تاریخی این شهر در ۵ آذر رخ داده است ، این فعال فرهنگی گرگان با اشاره به عناد ورزی گروهی خاص در  شورای فرهنگ عمومی گلستان بیان کرد: نمی دانم برخی برای تصویب ۵آذر در شورای فرهنگ عمومی تعلل می کنند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون نامگذاری روزهای خاص باید ویژگی های مشخصی داشته باشد در صورتی که ۲۰شهریور که مد نظر گروهی است هیچ کدام از ویژگی های مدنظر آقایان را ندارد ، نامگذاری شهر باید عامل وحدت نخبگان شهر بشود در صورتی که ۲۰شهریور هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.