1399-08-24 09:30
1732
0
71573
گزارش گلستان ما از 15 سال بلاتکلیفی یک پروژه بزرگ ؛

خواجه نفس؛ شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای CIS/ تنها بندر خصوصی ایران نفس های تازه دولتی ها را می طلبد

با شروع دهه ۹۰ مسئولان استان از ساخت «بندر سبز» در ساحل گمیشان خبر دادند و همین موضوع ساخت بندر خواجه نفس را ره حالت تعلیق درآورد؛ حالا پس از ۹ سال بلاتکلیفی، اراده استان بر احیاء تجارت دریایی گلستان از طریق ساخت بندر در خواجه نفس قرار گرفته است.

هادی احمدی- به گزارش گلستان ما، گلستان به سبب برخورداری از شرایط منحصر به‌فرد جغرافیایی دارای ظرفیت‌در حوزه‌های مختلف طبیعی است که بخشی از این پتانسیل در بخش گردشگری مورد استفاده قرار گرفته و بخشی دیگر مانند حوزه دریایی سال هاست مغفول مانده و در انتظار توجه بیشتر است.

در گذشته بنادر فعالی مانند گز و ترکمن داشت اما در حال حاضر کاربری این بنادر اغلب گردشگری، توریستی و تفریحی است و به دلیل نوسان مداوم آب، از آن ها برای مقاصد دریایی استفاده نمی شود.

در صنعت اقتصاد این روزها از بندرسازی به عنوان پرهزینه ترین و پر در آمدترین صنعت ها نامبرده می شود که با احداث آن ها می توان اقتصاد منطقه را زیر و رو کرد.

در سال ۱۳۸۴ و با هدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چند منظوره خواجه نفس در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار با دریافت مجوز دو ساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد، این بندر می تواند شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای حوزه CIS باشد ، شایان ذکر است اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS) در سال ۱۹۹۱ توسط روسیه و ۱۱ جمهوری دیگر که درگذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند تشکیل شد و مرکز اداری آن در بلاروس قرار دارد و در سالیان گذشته ارتباطات خوبی از طریق استان گلستان با ایران داشته اند.

اما صدور مجوز، پایان راه رونق دریایی گلستان نبود و با شروع دهه ۹۰ مسئولان استان از ساخت «بندر سبز» در ساحل گمیشان خبر دادند و همین موضوع ساخت بندر خواجه نفس را ره حالت تعلیق درآورد؛ حالا پس از ۹ سال بلاتکلیفی، اراده استان بر احیاء تجارت دریایی گلستان از طریق ساخت بندر در خواجه نفس قرار گرفته است.

خواجه نفس گزینه ای مناسب برای واردات چوب 

هادی حق‌شناس در مراسم افتتاح ساختمان گمرک استان گلستان با اشاره به دسترسی جمهوری اسلامی از طریق استان گلستان به کشورهای آسیای میانه گفت: موقعیت جغرافیایی در تجارت به عنوان مزیت نسبی شناخته می‌شود و باید از آن به درستی استفاده کنیم.

استاندار گلستان افزود: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کاهش بروکراسی‌های اداری در افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه موثر است.

وی با بیان اینکه گلستان می‌تواند نقش موثری در زمینه توسعه ارتباطات و مبادلات تجاری با منطقه اوراسیا داشته باشد، اظهارکرد: با توجه به پیوستن ایران به بلوک اقتصادی اوراسیا و امکان صادرات 500 قلم کالا و واردات 380 قلم کالا با تعرفه صفر و یا حداقل تعرفه، گلستان می‌تواند 92 قلم محصول کشاورزی و دیگر تولیدات و نیازهای خود را از این طریق در واردات و صادرات وارد کند.

حق‌شناس با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندرتجاری خواجه نفس گفت: تلاش ما این است با راه‌اندازی بندر خواجه نفس از آن برای واردات چوب و خوراک  طیور استفاده کنیم.

اجازه دهید کار خودمان را کنیم

مدیرعامل شرکت توسعه بندر خواجه نفس در گفت و گو با این پایگاه خبری، اظهار کرد: از نیمه آذر سال گذشته پس از اینکه مطالعات بندر را از طریق مشاوران دریایی ذی صلاح به روزرسانی کردیم بعد از توقف 8ساله این پروژه به این نتیجه رسیدیم بندر خواجه نفس بهترین نقطه برای سرمایه گذاری است.

محمدعلی مازندرانی با بیان اینکه 6ماه بر روی اطلاعات تخصصی بندر کار کردیم، خاطرنشان کرد: اطلاعات به دست آمده را برای سازمان بنادر فرستادیم که مورد تایید آن ها نیز قرار گرفت و مجوز تمدید فعالیت را برای ما صادر کردند.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه احداث جاده دسترسی، لایروبی افزود: بیش از 300هزار متر مکعب لایه روبی و عملیات اجرایی را شروع کردیم که در این 10 ماه 36 میلیارد تومان سرمایه وارد پروژه کردیم و با وجود بیماری و شرایط جوی نامساعد حتی در روزهای تعطیل نیز کار خود را انجام دادیم.

مدیرعامل بندر خصوصی خواجه نفس با انتقاد از برخی تبلیغات منفی نسبت به فعالیت های عمرانی، اذعان کرد: هشت سال کار نمی کردند می گفتند کار نمی کنیم الان که به صورت روزانه در حال فعالیت هستیم باز هم می گویند که فعال نیستیم.

قانون علیه قانون

مازندرانی ابراز کرد: 22 آذر سال جاری تمدید یک ساله ما تمام می شود، زمزمه هایی برای عدم تمدید وجود دارد اما برخی تصمیم ها منصفانه نیست چرا که پروژه ای که در حال انجام کار است را از داخل خود استان در حال سنگ اندازی هستند.

وی با تاکید بر تمایل بخش خصوصی نسبت به ادامه پروژه، عنوان کرد: اما برخی دوست دارند ما نباشیم ولی دوستان با پروژه نامهربان نباشند چرا که بازنده اصلی مردم منطقه هستند.

مدیرعامل بندر خصوصی خواجه نفس یادآورشد: دستگاه های تخصصی گاهی ما کاری انجام می دهیم باید 25درصد ما را ارزیابی کنند با وجود اینکه ما 90درصد کار را انجام داده ایم به ما 3 درصد پیشرفت می دهند به همین جهت احساس می شود می خواهند با اختیارات قانونی ما را کم کار جلوه دهند.

مازندرانی اظهار کرد: به جای این که موانع را از سر راه بردارند گاهی حتی ما را با دستگاه های درگیر هم می کنند، کدام بخش خصوصی ظرف 7 روز 20 میلیارد تومان بدون یک ریال تسهیلات وارد پروژه می کند؟ وقتی می گویم بسته های حمایتی شما چیست جواب های دیگری به ما می دهند.

وی ادامه داد: اگر واقعا جای کسی را گرفته ایم به ما اعلام کنند که ما برویم، در بنادر رسم است زیرساخت ها را دولت می سازد و پس کرانه ها را سرمایه گذار ایجاد می کند در صورتی که ما در بندر خواجه نفس پذیرفتیم وظایف دولت مانند لایروبی و اسکله سازی را انجام دهیم.

خواجه نفس بهترین گزینه برای واردات چوب

مدیرعامل بندر خصوصی خواجه نفس متذکرشد: وقتی ما تعهدات دولت را بدون دریافت یک ریال تسهیلات انجام می دهیم باید ما را حمایت کند.

مازندرانی گفت: اعلام آمادگی کردیم از لحاظ مجوزها و مطالعات شورای عالی محیط زیست را داریم که بندر چوب بزنیم اما برخی به دنبال این هستند بخش خصوصی را از دور خارج کنند تا به مقصد خود برسند.

وی افزود: به استاندار و دستگاه های متولی اعلام کردیم حاضریم حوضچه خود را به واردات چوب اختصاص دهیم و 10 هکتار زمین را برای انبارچوب اختصاص دهیم چرا که تمام مجوزهای لازم را در دست داریم.

مدیرعامل بندر خصوصی خواجه نفس با اشاره به امتیازهای احداث تنها بندر خصوص ایران، بیان کرد: هزینه های تمام شده صادرات و واردات در بندر خصوصی با توجه به توانایی انعطاف در تعرفه ها برای تاجر به مراتب به صرفه تر از بندرهای دولتی است ضمن اینکه احداث این بندر می تواند عامل اشتغال منطقه و غرب استان شود.

مازندرانی تصریح کرد: بر اساس نظرات فنی ما اگر به صورت همه جانبه حمایت شویم برنامه ما برای پایان فاز اول پروژه سه ماهه چهارم سال1401 است که کشتی می تواند در خواجه نفس پهلو بگیرد.

بندر خواجه نفس نیازمند حمایت های ویژه دولت

الله یار اسعدی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این بندر تنها بندر خصوصی کشور است، اظهار کرد: سال گذشته بعد از سال های بسیار مجوز فعالیت مجدد را به این سرمایه گذار دادیم.

مدیر سازمان بنادر و دریانوردی گلستان خاطرنشان کرد: زمانی که ما مجوز را دادیم این موضوع همزمان شد با باران های فصلی و بیماری کرونا که تعطیلی تمام پروژه های عمرانی کشور را به همراه داشت.

وی افزود: کارگاه بندر خصوصی خواجه نفس فعال اما ضعیف کار می کند و آورده مالی چشم گیری را برای این پروژه سنگین ندارند.

اسعدی با اشاره به پایان زمان مجوز یک ساله در ماه آینده، تصریح کرد: ماه آینده برای ارزیابی وارد می شویم که پس از ارزیابی ها به این نتیجه می رسیم که آیا مجوز تمدید بشود یا نشود اما با توجه به اینکه تنها مکان برای واردات چوب همین خواجه نفس است نگاه سازمان بنادر حمایتی خواهد بود.

مدیر سازمان بنادر و دریانوردی گلستان یادآورشد: اگر بخواهیم بر روی بندر جدیدی متمرکز شویم پروسه چندین ساله ای را طی می کند اما این بندر شرایط لازم را دارد ولی نیاز به حمایت های مالی جدی تری دارد.

وی ادامه داد: باید سهم ها در این پروژه مشخص شود سرمایه گذار با توجه به شرایط اقتصادی سهمی را از آورده های خود به پروژه تزریق کرده اما دولت باید زیرساخت های لازم را برای بندر خواجه نفس اختصاص دهد.

اسعدی گفت: باید از فرصت پیش آمده استفاده کرد و سرمایه گذار را تقویت کرد تاکنون ریالی تسهیلات دولتی به این پروژه تزریق نشده اما با توجه به افزایش قیمت ها خواجه نفس نیازمند حمایت های مالی ویژه تری است.

مدیر سازمان بنادر و دریانوردی گلستان در خصوص حمایت های دولتی و سازمانی از بندر خواجه نفس خاطرنشان کرد: قوانین داخلی داریم که سرمایه گذار باید چهارچوب هایی را برای حمایت شدن داشته باشد، سرمایه گذار این پروژه این ویژگی ها را برخوردار است به همین جهت برنامه هایی برای حمایت های مادی و معنوی از این پروژه داریم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.