1399-08-26 16:19
531
0
71600
عباسی:

تقاضا برای بذر گندم کاذب است/ اختلاف قیمت خرید تضمینی و بازار باعث هجوم کشاورزان شد/گلستانی ها کلزا بکارند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال چون قیمت گندم زود و به ملبغ 4هزار تومان اعلام شد، کشاورز به سمت بذر دولتی 3هزار و 700 تومانی می آید حتی اگر بذر مصرفی خود را  داشته باشد به قیمت 4 تا 5هزار تومان در بازار آزاد می فروشد.

به گزارش گلستان ما، محمدرضا عباسی  امروز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری در خصوص کمبود بذر گندم اظهار کرد: 37 هزار تن بذر گندم برای امسال تدارک دیدیم تا الان 22 هزار تن توزیع شده و الباقی روزانه 500 تا 600 تن فرآوری و توزیع می شود.

وی افزود: طبق قانون همه ساله باید یک سوم بذر آبی و یک چهارم بذر دیم برای کشاورزان تدارک دیده شود ولی هرسال 50 درصد نیاز بذر استان پیش بینی می شود. در سال گذشته 31 هزار تن بذر تامین شد که 16 هزارتن توزیع و 15 هزار تن به کارخانه آرد رفت. دو سال گذشته نیز 19 هزارتن بذر توزیع شد و نزدیک 10 هزار تن به کارخانه آرد رفته بود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان درباره علت گرانی و کمبود بذر گندم در استان گلستان تصریح کرد: طی ده سال اخیر سابقه نداشت بذر تهیه شده و فراوری شده زیر قیمت تضمینی و بازار باشد، سال گذشته قیمت تضمینی گندم 2 هزار و 500 تومان بود و فروش ما 3 هزار 300 تومان، اما امسال قیمت تضمینی 4 هزار تومان و بذر ما 3هزار و 700 تومان است که این اختلاف قیمت موجب تقاضای زیاد کشاورزان شد.

اختلاف قیمت خرید تضمینی و بازار باعث هجوم کشاورزان شد

وی با بیان اینکه ما گندم را به قیمت 2هزار و 500 تومان میخریم و با هزینه نگهداری، بوجاری، ضدعفونی، سود بانکی و... نزدیک به 4 هزار تومان می شود، ادامه داد: امسال چون قیمت گندم زود و 4 هزار تومان اعلام شد و بذر دولتی هم 3هزار و 700 تومان است کشاورز به خودی خود گرایش پیدا می کند به سمت ما بیاید حتی اگر بذر مصرفی خود را  داشته باشد، به قیمت 4 تا 5هزار تومان در بازار آزاد می فروشد.

عباسی همچنین از کمبود ذرت و سویا طی دوماه اخیر خبرداد و بیان کرد: به علت نبود این دو محصول در بازار صنایع دام و طیور مرغداران برای تامین خوراک مرغ مجبور به تقاضا از کشاورزان شدند و با مراجعه شرکت های بزرگ، گندم کشاورز به قیمت 4هزار و 500 تا 4هزار و 700 تومان به مرغ داران فروخته شد و چون جهاد کشاورزی همیشه بذر استان را تامین می کرد آنها نگرانی از این بابت نداشتند.

وی اضافه کرد: ما طبق برنامه عقب نیستیم، الان 22 هزارتن توزیع شده، پارسال تا دیماه بذر ما توزیع شد، تاریخ کشت ما اول آذر است و در توزیع بذر جلو هستیم.

عباسی خشکسالی را دلیل دیگر تغییر تقاضا از کلزار و جو به سمت گندم برشمرد و اذعان کرد: البته الان تعادل کشت در حال برقرار شدن است و توصیه ما این است که کشاورزان عزیز به جای اینکه به سمت کشت گندم فشار بیاورند به کشت کلزا بپردازند که تا 15 آذر وقت داریم و بذر هم به اندازه کافی وجود دارد.

به گفته وی؛ قیمت تضمینی سویا 3هزار و 800 تومان بود که 12 تا 13 هزار تومان تومان در بازار فروخته شد، کلزا هم پیش بینی ما این است که حداقل به 13 هزار تومان برسد .

عباسی برای تامین بذر گندم در استان هم تاکید کرد: از  چند تن از کشاورزان بزرگ در کلاله 500 تن بذر بوجاری خود مصرفی و 300 تن بذر جو تامین کرده ایم. به شهرستان ها دیگر نیز اعلام کرده ایم اما  متقاضی کم داریم .

بخشی از درخواست ها کاذب است

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی ما بخشی از درخواست ها کاذب است و بخشی هم دنبال بذر 3 هزار 700 تومانی هستند، الان بذر دانه مرغی هر کیلو 4هزار و 700 تومان موجود است اما همه به سمت بذر 3 هزار 700 تومانی هجوم آورده اند. ما شرکت های بزرگ را معرفی کرده ایم تحت عنوان فروش آزاد به کشاورزان خدمات بدهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در خاتمه گفت: برای 14 مدیر شهرستانی مجوزهای لازم را گرفتیم هر کشاورزی که بذرمصرفی دارد بوجاری کند، می تواند با قیمت توافقی بین خود و مشتری که تا 4 هزار 700 تا 5 هزار تومان پیش بینی می شود، به فروش برساند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.