1399-12-20 08:13
648
0
73627
گزارشی از وعده بی سرانجام دولت برای توسعه صنعت گردشگری در گلستان؛

اقتصاد گردشگری زیر بنای اقتصاد بدون نفت/ انتظار 16 ساله آشوراده؛ عاقبت بی توجهی به اقتصاد گردشگری

با نگاهی اقتصادی به کشورهای منطقه می توان به این مهم دست یافت که کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشوری مثل ترکیه با بهره گیری از صنعت توریسم توانسته اند نامی برای خود در کره خاکی دست و پا کند.

به گزارش گلستان ما، با توجه به شرایط اقلیمی کشور و طبیعت چهار فصل در تمام روزهای سال، کشور ما طبیعت بخصوصی نسبت به بیشتر کشورهای جهان دارد.

امروزه صنعت توریسم و زیر شاخه های آن به یکی از دغدغه های اصلی دولت ها تبدیل شده است چرا که در این قالب، کشورها علاوه بر در آمدزایی می توانند به تبادل فرهنگ و نزدیکی عقاید بپردازند.

ایران کشور چهار فصل - نظاره

با نگاهی اقتصادی به کشورهای منطقه می توان به این مهم دست یافت، کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشوری مثل ترکیه با بهره گیری از صنعت توریسم توانسته اند نامی برای خود در کره خاکی دست و پا کنند.

کشورهایی که شاید یک صدم منابع طبیعی و جذابیت های گردشگری ایران را نداشته باشند اما به دلیل توجه به صنعت گردشگری توانسته اند در سال درآمدهای بسیار زیادی را از طریق جذب گردشگر کسب کنند.

صنعت گردشگری عاملی برای توسعه‌ی همه ‌جانبه

برای پایه ریزی اقتصاد غیر نفتی می توان این استدلال را بیان کرد که از مهم ترین راه های ورود ارز به کشور و تعامل با کشورهای دیگر در شرایط تحریمی جذب گردشگر، توسعه جذابیت های گردشگری و تعامل با کشورهای همسایه است.

این روزها وقتی سخن از گردشگری می شود دیگر ذهن ها معطوف به جذابیت های طبیعی ختم نمی شود بلکه توریسم تجاری، توریسم صنعتی، توریسم پزشکی با توجه به پیشرفت های سال های اخیر می تواند به نقطه اتکا کشور برای جذب گردشگر تبدیل شود.

لیست شهرک ها و نواحی صنعتی - پرتال صنایع گلستان

در همین خطه خاکی نیز نگارستان و ایران کوچکی قرار گرفته که از شرقی ترین نقطه گلستان که به جهت طبیعت خشکی که دارد تا غربی ترین نقطه گلستان اگر بخواهیم گلستان را رنگ آمیزی کنیم باید از سه رنگ زرد، سبز و آبی استفاده کنیم.

بخشیدن عطای صنعت به دولتی ها 

اگر گلستانی نباشید قطعا طعم تلخ محرومیت را حس نمی کنید چرا که درختان سرسبز گلستان، شما را به این فکر وا می دارد که گلستان چه ظرفیت شگرف آوری در جذب صنعت توریسم داشته باشد.

از شعار دولتی ها برای حضور صنعت های مختلف در گلستان سال های سال می گذرد و تقریبا گلستانی ها بیخیال حضور صنایع تبدیلی در کنار کشاورزان شده اند اما انتظاری که دارند حداقل بتوانند از ظرفیت های طبیعی خود استفاده کنند.

استان گلستان مهد تمدن 7 هزار ساله و سرزمین آبشارهای هزاره+ فیلم- اخبار  استانها تسنیم | Tasnim

تشکیل وزارت میراث فرهنگی در بدنه دولت برای گلستانی ها این امید را بوجود آورد که دولت برنامه های گسترده ای برای گلستان دارد تا غفلت بوجود صنعت این بهره را ببرند اما وعده دولت برای ایجاد منطقه گردشگری آشوراده همچنان منتظر شنبه از راه نرسیده است و به جرات می توان گفت با روند کنونی، آینده صنعت گردشگری در گلستان مبهم است.

 دولت آمادگی اجرای طرح گردشگری همسو با طبیعت در آشوراده را دارد

علی اصغر مونسان در سفر دو روزه خود به گلستان در خصوص طرح گردشگری آشوراده در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در این قسمت نگرانی‌های محیط زیستی وجود داشته و شخص بنده معتقد و ملزم به این هستنم که گردشگری باید پایبند به مسائل زیست محیطی باشد.

مونسان: توجه جوانان به معماری ایرانی - اسلامی بازگشته است - ایسنا

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، خاطرنشان کرد: با این وجود، نگرانی‌هایی به واسطه شرایط ویژه جزیره آشوراده وجود دارد و ما با ارائه طرح‌هایی مبتنی بر حفظ طبیعت و با هماهنگی محیط زیست کار را آغاز کردیم.

وی افزود: اخیراً دستگاه‌های نظارتی ورود داشته و مشکلات خارج از دولتی وجود دارد که اگر این موانع برداشته شود در دولت این آمادگی وجود دارد که آشوراده با طرح‌های مبتنی بر حفاظت محیط زیست زمینه جذب بیشتر گردشگر را فراهم کند.

انتقاد نماینده ولی فقیه از بی‌عملی دولت در اجرای طرح گردشگری آشوراده

طبق گفته آیت الله سید کاظم نورمفیدی، گردشگری به همراه خود، توسعه اقتصادی به وجود می‌آورد و برخی از کشورها از حوزه گردشگری به اندازه درآمدهای نفتی ما درآمد به دست می‌آورند.

نماینده ولی فقیه در گلستان، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه عنوان می ‌شد گلستان قطب کشاورزی است اما درآمدهای بخش کشاورزی در استان قابل توجه نبود و از نظر صنعتی نیز این استان جایگاهی در بین استان‌های کشور نداشت و لذا باید به موضوعات گردشگری مثل آشوراده توجه می‌شد.

وزیر گردشگری: تعداد تخت‌های اقامتی کشور ۲ برابر شد - ایرنا

وی افزود: از طرح گردشگری جزیره آشوراده بالغ بر 16 سال می‌گذرد ولی هنوز به جایی نرسیده است و در سفر معاون اول رئیس جمهور این مهم تاکید کردم که رئیس جمهور در سفر نخست خود به استان این وعده را داد که نسبت به اجرای طرح گردشگری آشوراده اقدام کند.

آیت‌الله نورمفیدی، یادآور شد: از نظر اقتصادی آن چیزی که می‌ تواند منجر به تحول استان شود، موضوع گردشگری است و موضوع بعدی توجه به دیوار دفاعی گرگان است که اگر احیا شود می‌تواند در اقتصاد گردشگری استان بسیار موثر باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان، تصریح کرد: از نظر اقتصادی توجه به موضوعات گردشگری می‌تواند به توسعه اقتصادی گلستان کمک کند، کشور ما می‌ تواند از گردشگری اقتصاد کشور را تامین کند و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم و بتوانیم اقتصاد بدون نفت را توسعه دهیم.

جاذبه‌های گردشگری گلستان به درستی تببین نشد

هادی حق شناس در سفری که به منطقه آشوراده و دیدار با اهالی منطقه داشته، اظهار کرد: امروز گردشگران علاقه خاصی به طبیعت گردی و حضور در بافت های تاریخی دارند که مهیا ساختن این فضا در گرگان می تواند موجب رشد و توسعه صنعت گردشگری در گلستان شود.

استاندار گلستان، خاطرنشان کرد: گردشگران ایران باید نگاه جدیدی نسبت به گلستان داشته باشند و با این تغییر نگاه مشکل گردشگری استان حل خواهد شد.

«هادی حق شناس» استاندار گلستان شد - ایرنا

وی افزود: در ایام تعطیل بخش عمده‌ای از مسافران مسیر ساری به رشت و بالعکس را انتخاب می‌کنند و به مسیر ساری به گرگان که فقط یک ساعت زمان می‌برد توجهی ندارند.

حق شناس، تصریح کرد: گردشگران ایرانی با یک ساعت سفر از ساری به گلستان، دست کم سه اقلیم را می‌بینند و اگر این موضوع به خوبی تبیین شود اثر مثبتی بر رونق گردشگری در استان خواهد گذاشت.

استاندار گلستان با بیان اینکه اطلاعات گردشگری استان به درستی به مردم ایران منتقل نشده است، گفت: گلستان دارای جاذبه‌های طبیعی و میراث فرهنگی گوناگونی مانند دیوار دفاعی و جزیره آشوراده است و نیازمند کار فرهنگی بوده تا ظرفیت‌های فرهنگی و طبیعی استان را معرفی کنیم.

حق شناس تصریح کرد: پارک ملی گلستان به دلیل تنوع گیاهی و جانوری در ایران بی‌نظیر است و اگر این جاذبه‌ها درست تببین شود اثرگذار خواهد بود.

به گفته وی، در مرز اینچه برون که صادرات، واردات و ترانزیت کالا انجام می‌شود هم باید تاسیسات اقامتی ایجاد کنیم، بی شک با توجه به هم مرز بودن گلستان با کشورهای همجوار و قرار داشتن در مسیر زیارتی و تفریحی که خط ریل مناسبی را ایجاد می کند می تواند این ظرفیت دو چندان کند.

اقتصاد گردشگری زیر بنای اقتصاد بدون نفت

در جهان امروز کشورهای در حال توسعه نگاه خود را از بهره برداری از انرژی های طبیعی و خام فروشی برداشته شده و نگاه ها معطوف به بهره برداری از جاذبه های طبیعی شده است.

رشد گردشگری بین‌المللی و تبدیل شدن آن به یكی از مهم‌ترین منابع درآمدی، بسیاری از كشورهای در حال توسعه را به اتخاذ استراتژی توسعه‌ی گردشگری به‌عنوان یک رویكرد مهم تشویق كرده است.

⭕️اقتصاد بدون نفت هم اداره می‌شود – مشاوران سیستم

كاركردهای اثرگذاری چون اشتغال‌ زایی، ایجاد درآمد ارزی، توسعه‌ی منطقه‌ ای، كمک به توزیع عادلانه ‌تر ثروت و زمینه‌سازی برای رشد و توسعه‌ ی فرهنگی و اجتماعی جوامع، از دلایل مهم تمایل دولت‌ها به سیاست‌گذاری در حوزه‌ی گردشگری است.

دولت در 8 سال گذشته نتوانست نگاه ویژه ای به بخش گردشگری داشته باشد و حوزه اقتصادی گردشگری را در کشور فعال کند و با توجه به روزهای پایانی دولت به نظر نمی رسد رییس جمهور بتواند به این وعده هشت ساله خود جامه عمل بپوشاند و از جزیره آشوراده بهره برداری اقتصادی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.