1399-12-19 09:18
644
0
73606
استاد جامعه المصطفی گلستان:

ادبیات فارسی پایه تمدن نوین اسلامی است / انتقاد از بیگانگی فلاسفه با هنر و شاعران با حکمت

مجتبی طالبی با بیان اینکه ادبیات فارسی نقش مهمی در تمدن نوین اسلامی دارد، گفت: البته قدری پیوند ادبیات و حکمت در دوران ما کمرنگ شده ، یعنی شاعران با فلسفه و حکمت و فلاسفه با هنر بیگانه اند.

به گزارش گلستان ما ؛ "مجتبی طالبی" صبح امروز سه شنبه در نشست علمی جامعه المصطفی گرگان با موضوع ادبیات و فلسفه اظهار داشت :  دو پایه  اصلی شعر و ادبیات در اسلام اول "ایمان"  است بر اساس آیات پایانی سوره شعراء و دوم بر اساس روایات اسلامی "حکمت" می باشد .

طالبی افزود : در طول تاریخ زبان و ادبیات فارسی، بزرگترین ادبا و شعرا که کلامشان ماندگار شده است ، اهل حکمت بوده اند و خود را در فسلفه و عرفان قوی ساختند.

وی با اشاره به اینکه  نزدیکترین ساحت برای بیان هنرمندانه اندیشه شعر است ، تصریح کرد : درست است که بخاطر جهانی بودن زبان اسلام و زبان علم در دوران تمدن اسلامی،زبان اصلی عربی بوده است اما قطعا دومین زبان هنر و اندیشه درجهان اسلام بلکه حتی از جهاتی زبان اول زبان و ادبیات فارسی بوده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد : هم ابن سینا ، هم فارابی ، هم شیخ اشراق، هم ملاصدرا و ... هم کتاب عربی دارند و هم کتاب و حتی شعر به زبان فارسی ، که در آنها ادب و هنر موج می زند، این وجهی است که کمتر به آن توجه شده است.

طالبی گفت: سیر فلسفه درجهان اسلام حرکت از فلسفه ی یونانی به سوی حکمت قرآنی بوده است.

وی تاکید کرد : زبان و ادبیات فارسی،دومین زبان مهم جهان اسلام است ، بزرگان تمام مکتب های مهم فلسفی جهان اسلام نظیر مشائی.اشراقی و حکمت متعالیه در تبیین هنرمندانه نظرات خود خصوصا دیدگاه های عرفانی و اشراقی و تعلیمی و گاهی حتی فلسفی  از شعر فارسی و عربی استفاده کردند.

طالبی با بیان اینکه حتی نثر فلاسفه ی بزرگ ما(در سه مکتب بزرگ فلسفی ) نثری هنرمندانه و ادبی است (چه در نثر عربی و چه در نثر فارسی) ادامه داد : ادبیات ،سخنگوی خوبی برای حکمت( فلسفه و عرفان ) بوده است و فلسفه و عرفان ( حکمت ) برغنای ادبیات افزوده است.

استاد جامعه المصطفی استان گلستان یادآور شد : در مسیر تمدن نوین اسلامی و در بیان فلسفه و عرفان ، باید بازهم به طرف ادبیات برویم ، مخصوصا گونه های مثل داستان کوتاه , رمان , نمایشنامه , فیلم نامه , تکست های خلاقانه , ادبیات کودک و نوجوان و ... که نیاز ماست.

طالبی افزود : پیوند حکمت ( فلسفه و عرفان ) با ادبیات ( نظم و نثر )در تمام دوران برکات بسیاری داشته است البته قدری در روزگار ما این مسئله کم رنگ شده . یعنی شاعران با فلسفه و حکمت و فلاسفه با هنر بیگانه اند .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.