1399-10-22 14:44
712
0
72595
گلستان ما گزارش می دهد :

وقف یکی از ستون های اقتصاد مقاومتی/ لزوم توجه به توانمندی داخلی

به همت اوقاف گلستان دامداری 2500 راسی که سال 94 به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شده بود دوباره احیا شد، که این اقدام نشان می دهد با تکیه بر توانمندی داخلی ، وقف یکی از ستون های اقتصاد مقاومتی می باشد.

به گزارش گلستان ما؛ کم‌کردن هزینه‌ها و بهتراستفاده‌کردن از تجهیزات و ظرفیت‌های موجود گامی در راستای پیاده‌کردن اهداف اقتصاد مقاومتی است و در این راستا احیای هر چه بیشتر موقوفات و به‌خصوص زمین‌های موقوفه و بهره‌برداری بهینه از آنها می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

 وقف یک نهاد ممتاز دینی است و ظرفیت های بسیاری درون خود دارد، با به‌کارگیری نیروهای متخصص در احیای وقف در راستای اقتصاد مقاومتی بسیاری از مشکلات کشور قابل حل می باشد و می توان اشتغالزایی ور نق تولید را بهبود بخشید.

وظایف سه گانه اوقاف در زمینه موقوفات، بقاع و اماکن متبرکه و مباحث فرهنگی مشخص است چه اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه توانسته است در چند سال اخیر فعالیت‌های بسیار مفیدی در راستای آبادانی موقوفات و افزایش بهروری آنها به عمل آورد ، طی سال‌های اخیر تغییر و تحول عمده‌ای در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص در افزایش کارایی نیروی انسانی در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است.

وقف افزون بر آثار نیک و ماندگار و عملی که از آن به عنوان باقیات صالحات یاد شده در حقیقت جاودانه کردن مال و اختصاص بهره آن در مسیر خدمت به خلق، نیازمندان و محرومان است که این خود قطعا به توانمندی اقتصاد داخلی و تکیه بر سرمایه ‌های درونی می ‌افزاید.

یکی از اولویت های اوقاف احیا وقف است

در همین رابطه مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد : وقف یکی از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی به شمار می رود، بیش از 450 مرکز آموزشی موقوفه در استان گلستان از مقطع ابتدای تا سطح عالی آموزشی وجود دارد.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد افزود : یکی از برنامه ها و ماموریت اصلی اوقاف احیاء وقف است و باید در راستای نیات واقف بتوانیم بهره برداری از آن را افزایش دهیم.

موقوفه‌های گلستان به بخش خصوصی واگذار می‌شود - ایرنا

وی بیان کرد : یک واحد دام سنگین دو هزار و 500 راسی که به دلیل مشکلات مالی و حقوقی در پنج ساله گذشته تعطیل شده بود با همت اوقاف و امور خیریه و همکاری دستگاه های اجرایی و پیگیری های انجام شده در دست احیاء است ، 113 میلیارد تومان ارزش این مجموعه اقتصادی برآورد می شود و سازمان اوقاف و امور خیریه در این پروژه دام سنگین 58 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد کرد و به زودی این پروژه به بهره برداری می رسد.

حجت الاسلام سلیمانی فرد از وجود 3 هزار و 585 مکان مذهبی در استان گلستان خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 985 مسجد، 350 حسینیه و تکیه، 160 فاطمیه و 123 زینبیه وجود دارد که اگر با همراهی هیئت امناء و مسئولان 10 درصد از این اماکن مذهبی با رعایت شئونات اسلامی به کارگاه های مشاغل خانگی ویژه جوانان و بانوان به ویژه بانوان سرپرست خانوار تبدیل شود به پایدارسازی کسب و کارهای کوچک، تقویت سبد اقتصادی خانوار و کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند.

این مقام مسئول وقف را یکی از مؤلفه های اصلی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی درون زا و با تکیه بر توان داخلی است و وقف می تواند از تجمع ثروت در مراکز قدرت و اشخاص خاص پیشگیری کرده و به توزیع عادلانه ثروت کمک می کند و رفع فقر و محرومیت مادی و فرهنگی را رقم می زند.

رونق دوباره بزرگترین دامداری صنعتی گلستان با کمک دستگاه قضایی 

مدیر کل دادگستری استان گلستان گفت : بزرگترین گاوداری صنعتی گلستان پس از 4 سال وقفه ، از امروز تولید را از سر گرفت .

هادی هاشمیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد : این گاوداری که بزرگترین واحد پرورش گله مولد با تکنولوژی انتقال جنین در کشور و خاورمیانه بود ، چهار سال پیش به علت مشکلات مالی به یکباره تعطیل شد .

رئیس کل دادگستری گلستان خبرداد: تخریب ۱۲ بنای غیرمجاز در زیارت گرگان –  پایگاه خبری سبز البرز

وی تصریح کرد : پرونده این واحد تولیدی در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان دنبال و در جلسه های متعددی که با بانک ها و اداره کل اوقاف و امورخیریه استان داشتیم بخشی از مشکلات بانکی رفع و با تامین بخشی از سرمایه از سوی اوقاف ، این واحد تولیدی دوباره سرپاشد .

هاشمیان ادامه داد: هم اکنون تولید با 550 راس گاو در این دامداری صنعتی آغاز شده است و 26 جوان تحصیلکرده و متخصص در رشته هایی مانند دامپزشکی و مهندسی امور دام در این گاوداری صنعتی مشغول به کارند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برنامه این واحد تولیدی رسیدن به هزار و 500 راس دام در سال آینده و تولید سالانه 10 هزار تن شیر و 1500راس گوساله نژاد جرسی و اشتغال 70 نفر است .

هادی هاشمیان افزود: بخشی از مشکلات بانکی این واحد تولیدی همچنان پابرجاست که به دنبال رفع آن نیز هستیم.

هاشمیان ادامه داد: این واحد، ششمین واحد تولیدی تعطیل استان است که امسال با تلاش ستاد اقتصاد مقاومتی به چرخه تولید بازگشته است .

موقوفات به اشتغالزایی و تولید کمک کنند

استاندار گلستان نیز درباره احیا موقوفات گفت : 150 هکتار در گرگان و 50 هکتار در گمیشان بافت های تاریخی و با ارزش وجود دارد و بخشی از این بافت های تاریحی موقوفه هستند ، هر دو اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه تلاش زیادی برای مرمت و بازسازی بافت تاریخی انجام دادند.

هادی حق شناس استاندار گلستان شد

هادی حق شناس عنوان کرد : آثار تاریخی بسیار چشم نواز هستند و تمام تلاش ما این است که موقوفات و بافت تاریخی در دسترس عموم قرار بگیرد و شرط تحقق این مهم حل مسائل اداری برای بازسازی و مرمت این بناهای تاریخی است.

وی افزود: هر بنای تاریخی با مشکلاتی برای احیاء و بازسازی رو به رو است و تلاش می کنیم از ظرفیت های ملی در این راستا استفاده کنیم لذا در یک ماه گذشته معاون سازمان اوقاف و امور خیریه از چند بنای تاریخی در گلستان بازدید کرد و اعتباراتی نیز برای احیای این بافت های تاریخی در نظر گرفت.

استاندار گلستان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای رفع موانع تولید اظهار کرد: دامداری ۲۵۰۰ راسی که در سال ۹۴ تعطیل شده بود با پیگیری تیم اقتصادی دولت در استان دوباره فعال شد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.