1397-01-03 06:48
4097
0
51878
معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان علی آباد کتول؛

از آبشار تمام خزه ای کبودوال تا راهی به روستایی در دل جنگل های چند هزار ساله

استان گلستان یکی از محبوب ترین مکان ها جهت استراحت و گذراندن اوقات فراغت می باشد. این استان سالانه گردشگران داخلی و خارجی بی شماری به خود جذب می کند.یکی از شهرستان های این استان علی آباد کتول است که با داشتن جاذبه های بکر و رویایی و همچنین با فراهم شدن زیرساخت های گردشگری در سال های اخیر به اکوتوریسم گردشگری گلستان معروف شده است .

به گزارش گلستان ما ؛ در حال حاضر کمتر مسافر و گردشگری است که به گلستان سفر کند و به علی آباد کتول نرود و از جاذبه های مختلف شهرستان مانند آبشار کبودوال دیدن نکند.

شهرستان علی آباد کتول در 30 کیلومتری شرق مرکز استان گلستان قرار دارد و بیشتر مردم آن محلی بوده و به گویش کتولی تکلم دارند و با وجود جاذبه های طبیعی و تاریخ و صنایع دستی متنوع از جمله مراکز عمده گردشگری در استان گلستان است.

علی آباد این روزها میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این شهرستان و جاذبه های آن را انتخاب کرده اند.
از مراکز مهم باستانی و گردشگری این شهرستان می توان به آبشار و پارک جنگلی کبودوال، دهکده های ییلاقی 'افراتخته، زرین گل و سیاه مرزکوه'، رودخانه زرین گل، دهنه محمد آباد، امام زاده الازمن، معصوم آباد، نرگس تپه و نوران گلین تپه اشاره نمود که در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان علی آباد کتول را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

 تفرجگاه و آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در ۵ کیلومتری استان گلستان قرار دارد و آب این رودخانه از چشمه های جنوبی سرچشمه می گیرد و قابلیت شرب دارد.

نکته قابل توجه برای مسافران این منطقه این است که در مسیر آبشار سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب وجود دارد. این منطقه در ایام نوروز همینطور سایر ایام تعطیل سال علاقمندان به طبیعت را به خود جذب می کند.

آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی در امتداد رودخانه‌ی کبودوال خودنمایی می ‌کنند که در زیر هر آبشار حوضچه های جالبی بوجود آمده که برخی جوانان منطقه از آن برای شنا و آبتنی استفاده می­‌کنند.

آبشار کبودوال به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهرستان بشمار میرود، آب آن زلال و شفاف بوده، زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل، بهترین وسیله‌ی تسکین و آرامش انسان است.

از جمله امکانات رفاهی در منطقه آبشار کبودوال می توان به سرویس های بهداشتی همراه با نگهبانی ,سنگ فرش بودن مسیر دسترسی به آبشار و امکان پیاده روی راحت ,نمازخانه ,وجود  آلاچیق و سکوی استراحت به همراه تاسیسات مکانیکی و برقی محوطه و محوطه سازی, و پارکینگ مناسب در ابتدای مسیر جنگلی اشاره کرد.

پارک طبیعی کبودوال با تنوع و تراکم پوشش گیاهی یکی از زیستگاه های گیاهی با ارزش محسوب می شود. این تفرجگاه با داشتن منظره‌ی بسیار بدیعی و امکاناتی برای جلب گردشگر از نقاط مهم تفریحی استان گلستان محسوب می­‌شود.

لازم به ذکر است کبودوال در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول قرار دارد. از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی زمان می‌برد.

محور گردشگری دهنه محمد آباد کتول

محمد آباد کتول یکی از روستاهای شهرستان علی آباد کتول بوده که از شرق به روستای عباس آباد و علی آباد کتولُ از غرب به روستای الامن و شهر گرگان از شمال وصل به روستای رحمت آباد و شهر فاضل آباد و از جنوب به جنگلهای سرسبز رشته کوه البرز که در امتداد آن دوازده روستای ییلاقی وصل بوده که گذرگاه اصلی دوازده روستای ییلاقی از داخل روستای محمد آباد کتول می باشد.

روستای محمد آباد کتول از جمله روستاهای قدیمی است که به خاطر مسائل اقلیمی بارها تغییر مکان داده ولی با توجه به بقایای بدست آمده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد.

محور گردشگری دهنه زرین گل

زرين گل روستايي بسيار زيبا و سر سبز با جنگل هايي بكر و دست نخورده كه چهار فصل آن واقعا ديدنيست.مردم آن غالبا كشاورز هستند و محصول اصلي آنها برنج مي باشد.

روستای کوهستانی زرین‌گل، در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول در استان گلستان قرار دارد و از چهار طرف توسط كوههاي سر سبز احاطه شده كه مهمترين آنها قلعه ميران است كه در شرق قراردارد. داخل روستا دو چشمه بزرگ و همچنين دو رودخانه دارد كه يكي از شمال وديگري از غرب روستا مي گذرد.

دهنه زرين گل از 8 آبادي تشكيل شده است که زرين گل بزگترين روستاي دهنه و در كوهپايه قرار دارد بقيه روستاها كوه نشين هستند با مردمي خونگرم و مهربان كه اكثرا به دامداري و كشاورزي اشتغال دارند.

چشمه  زرین گل درست در وسط روستا قرار دارد. روستا هم، به سبب وجود آن زرین‌گل نام گرفته است؛ زرین‌گل، هم به معنی گل زیباست و هم در گویش مازنی، از کلمه زرین به معنی زر و کلمه گل به معنی چشمه تشکیل شده و در مجموع، به معنی چشمه‌ای است که همچون زر ارزشمند و گرانبهاست.

در گذشته، چشمه روستای زرین‌گل بسیار بزرگ بوده و در حدود 10 متر وسعت و 3 تا 5.2 متر عمق داشته است. این چشمه، در تابستان‌ها آبی سرد و در زمستان‌ها، آبی گرم همرا با بخار داشته است؛ آب این چشمه، هم برای استفاده مردم و حیوانات بوده و هم برای کشاورزی و شالیکاری.

آبشار چلی

آبشار چلی در شهرستان علی آباد در روستای چلی سفلی پایین استان گلستان قرار گرفته است. دو روستا به نام چلی وجود دارد که در نامگذاری به نام‌های چلی علیا ( بالا چلی ) و چلی سفلی ( پایین چلی ) معروف شده است.

آبشار زیبای چلی ،از جمله جاذبه های گردشگری این منطقه است که دیدن آن خالی از لطف نیست. راه دسترسی به آن از جاده خاکی قبل از روستا می باشد.

ارتفاع این آبشار ۶۰ مترو ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۰۰ متر می باشد. چلی به معنای مکان و گودی کم عمق و گذرگاه می باشد. فاصله آبشار تا روستای چلی در حدود ۱ کیلومتر همراه با شیب ملایم می باشد که برای دیدن آن می بایست از دل جنگل عبور کرد.

بغیر از این آبشار می توان به آبشارهای کوچک آن مثل آبشار کپوکی اشاره کرد و جنگل و منطقه گردشگری جذابی هم دارد که می تواند باعث جذب مهمانان و حتی همشهریان عزیز که تا به حال به آنجا نرفته اند باشد.

این روستای خوش آب و هوا با دارا بودن آب و هوای خنک و دلنشین جایگاه مناسبی برای ییلاق کسانی که می خواهند از گرمای تابستان در امان باشند و همینطور گردشگرانی که می خواهند چند روزی را به دور از آلودگی های شهری سپری کنند.

آبشار اوترانه

آبشار آلامن که به آبشار اوترنه نیز شناخته می شود در غرب روستایی به همین نام و در دل جنگلهای کبودوال شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار در حدود 7 متر است و از یک دیواره صخره ای به پایین میریزد. در پایین آبشار حوضچه ای به عمق 1 متر ایجاد شده است.

روستای آلامن در غرب جاده ارتباطی فاضل آباد به محمدآباد کتول قرار دارد. این روستا از مناظره طبیعی فوقالعاده ای برخوردار است.که ازجمله آنها میتوان به آبشار اوترنه و جنگل ازداری و دره آبدوان  و  دره چلم  و دره چوبکش  و اردوگافه  پاماضی و…اشاره کرد. اقوام روستا  غالبا دیلم ،دیلم کتولی،دوستی دیلمی و حسینی هستند .

مردم روستا اغلب کشاوز هستند که در کنار آن نیز دامداری انجام میدهند. محصولات کشاورزی ودامداری روستا عبارتند از سویا،گندم،برنج،کلزا و جو والبته در قدیم کاشت پنبه و توتون رواج داشته است و محصولات دامداری آن از جمله شیر ،پنیر،ماست،کره،دوغ و چکیده است. آبشارهای زیاد و جنگل‌های زیبایی نیز در منطقه وجود دارد که دره بیزاران و جنگل ادان از آن جمله است.

حمام خزینه ای غریب

اگرچه نسل حمام های خزینه ای در مناطق مختلف کشور و گلستان به شماره افتاده اما هنوز می توان، شمار معدودی از آن را در روستاهای کوهستانی و تاریخی علی آبادکتول مشاهده کرد.

این حمام تاریخی در دهنه ی گردشگری محمدآباد کتول واقع شده است ودر روستای غریب آباد می باشدودر فاصله ی 18کیلومتری شهر فاضل آباد قرارگرفته است 

امام زاده شیخان

این بقعه شریف واقع در روستای محمد آباد از توابع شهر فاضل آباد و بخش کمالان شهرستان علی آباد کتول است که در دل طبیعت سر سبز و جنگلهای با طراوت دهنه محمد آباد(کفشگیری) کیلومتر ۷ شهر فاضل آباد قرار داردکه از طرف شرق به جنگل عباس آرام و از سمت غرب به رودخانه محمد آباد(کفشگیری) و دره آبدوان(ادوان) منتهی می شود.
در برخی کتب تاریخی منطقه از امامزاده شیخان ذکر به میان آمده که این خود نشان از سندیت امامزاده دارد. در کتاب از آستارا تا استرآباد در جلد ۵ در قسمت بناهای تاریخی منطقه کتول چنین آورده شده: «هشتم امامزاده شیخان در محمد آبادکتول قشلاق طایفه دیلم»
در کتاب" تاریخ کتول" نویسنده ، در صفحاتی از کتاب خود، مطالبی در باره امامزاده شیخان آورده است. این کتاب وقتی از اسامی امامزادگان واقع در دهنه کتول ذکر می کند امامزاده شیخان را هم یکی از آنها محسوب کرده و در بخش وقفنامه ها به مناسبت ذکر وقفنامه مورخ ۱۲۶۰ه.ق مربوط به مزرعه جهانکلاته واقع در شیخان کتول که توسط میرزا حسن کتولی(مستوفی) وقف گردیده چنین آورده: «مرحوم میرزا حسن کتولی(مستوفی) را حسب الوصیه خودش بعد از وفات در امامزاده شیخان دفن کردند»
این امامزاده اخیراً تجدید بنا شده و با داشتن جاده آسفالته، آب، برق، سرویسهای بهداشتی، مکانهای ویژه استراحتگاهی ، پارک وسایل نقلیه، یکی از بهترین جایگاهها برای استراحت و تفریح زائرین و مسافرین بشمار می رود.

امامزاده هارون بن موسی بن جعفر

آستان مقدس امامزاده هارون بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده الازمن در ۸۰۰ متری جاده بین المللی ودر نزدیکی شهرستان علی آبادکتول و همچنین روستای الازمن قرار دارد و در جوار این امامزاده واجب التعظیم قبرستان مومنین ۱۶ روستا و شهرستان علی آبادکتول و شهر فاضل آباد و بخش کمالان واقع شده است. 
روستاهای مجاور این امامزاده عبارتند از الازمن، پیچک محله، نوده کتول، نصرت آباد، برفتان، رحمت آباد، عباس آباد، گلستان، خارکلاته، محله علی آباد، اسماعیل آباد، باقرآباد، شیرنگ اولیا، شیرنگ سفلی، مارانکلاته و کردآباد که گلزار شهدای گنجینه هشت سال دفاع مقدس در جوار این امامزاده می باشد و امامزاده از نظر جغرافیایی در جای بسیار بکری قرار گرفته که در طول سال بویژه ایام نوروزی میزبان مسافران و میهمانان و زائرین آقا علی بن موسی الرضا(ع) می باشد و وسعت این امامزاده بسیار زیاد بوده تاحدی که کوهی در روبروی جنوبی بنام این امامزاده یعنی کوه هارون بن موسی بن جعفر(ع) قرار گرفته است .

امام زاده عبدالله فندرسک

بقعه امامزاده عبدالله فندرسک در کیلومتر یک روستای معصوم آباد و روستای امیر آباد فندرسک واقع شده و فاصله آن تا شهرستان علی آبادکتول ۱۲ کیلومتر است و از سه محور ارتباطی به نامهای جاده سد وشمگیر، جاده بی بی شیروان وجاده ای که به شهرستان علی آباد متصل می شود . 
ساختمان جدید در سال ۱۳۶۰ توسط خیرین و دوستداران ائمه معصومین به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع ساخته شده که دارای گنبد کاشیکاری و دو گلدسته وهر گلدسته به ارتفاع ۳۴ متر بنا شده است . 
ضریح جدید این امامزاده توسط هنرمندان اصفهانی در حال ساخت است که به همت خیرین ، بخش اعظمی از هزینه های آن پرداخت شده است.
این بقعه متبرکه دارای چهار هکتار قبرستان قدیمی، فضای سبز و درختان تنومند چنار و بلوط و کاج و سرو و گردو صنوبر است و همچنین دارای دو بلوار دوطرفه به مساحت چهار هزار متر مربع که از دو راه به امامزاده ختم می شود. 
از موارد منحصر بفرد این امامزاده قرار گرفتن بین بیست روستا از بخش مرکزی شهرستان علی آبادکتول می باشد و از موارد دیگر باید به مزار شهدا و ۸۰ شهید دفاع مقدس اشاره کرد که موجب شده ارادتمندان کثیری از قومیت ها و روستاهای دور و نزدیک به زیارت این بقعه شرفیاب شوند. 
این بقعه دارای لوله کشی آب شرب ، گاز کشی ،وضوخانه وسرویس بهداشتی مخصوص آقایان و بانوان و بازارچه برای خرید ضروریات زائران می باشد 
در مجاورت بقعه متبرکه تپه ای باستانی به نام چغندر تپه قرار گرفته است.

امام زاده ساور کلاته علی آباد

این امام زاده در فاصله 2کیلومتری شهرستان علی آباد کتول ودر روستای ساورکلاته قرار گرفته است

روستای سیاه مرزکوه

روستاي ییلاقی سياه مرزکوه از توابع بخش کمالان شهرستان علي آباد می باشد.

سياه مرز کوه با ارتفاع 1900 متر از سطح دريا، از شمال شرقي به کوه کلاري و از جنوب شرقي به کوه شترپا محدود مي شود. گورستان قديمي با سنگ قبرهاي کهن و منحصر به فرد نشانگر قدمت کهن روستاي سياه مرز کوه است. مردم روستاي سياه مرزکوه به زبان محلي کتولي سخن مي گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

جمعيت روستا عمدتاً در فصول بهار و تابستان در روستا مستقر مي‏شوند. بيشتر فعاليت مردم روستا بر رمه‏گرداني استوار است و فعاليت‏هاي باغداري و توليد صنايع دستي نيز رواج دارد.

اکثر اهالی این روستا را قومیت تجری، صفرخانی، صفرخان موذنی و مقسم تشکیل می دهند.

روستای چینو

چینو دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با مناظر سرسبز بوده جزو ده های ییلاقی به شمار می آید که دور تا دور روستا جنگل است .

روستای چینو دارای 2 آبشار زیبامی باشد1-آبشار سه طبقه چگل عینی 2-آبشار چلمدره  و هر ساله در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی است.

به لحاظ واقع شدن زمینهای کشاورزی این روستا در دهانه زرین گل و برخورداری از منطقه نیمه مرطوب کوهستانی و نیز برخورداری از آبهای جاری شده از کوههای سمنان (که بسیار مغذی است) و همچنین وزش بادهای مناسب در طول شبانه روز از کوههای ابر و ملک سلیمان ، مخصوصاً در هنگام گرده افشانی برنج و نیزکم آفت بودن این منطقه ، موقعیت مناسبی را برای کاشت برنج در این زمینها فراهم آورده است و برنج تولید شده آن زبانزد خاص و عام در منطقه علی آباد است و از انواع برنج آن می توان سنگ تارم،گرم تارم ،دم سیاه و هاشمی را نام برد.

آثاری مانند " دنگ آسیو" پیر گلدس " پیر چهارشنبه " و" پیر غلامرضا " از دیرینگی منطقه حکایت می کند ، حمام مخروبه وقدیمی روستا شاهدی دیگر است برای آنکه ساکنان روستای چینو روزگاران پر امیدی را پشت سر نهاده اند . از دیگر آثار قدیم می توان از تپه ای نام برد که در ضلع جنوبی چینو واقع شده و بنا به روایات بزرگان آبادی در زمان فردی به نام مهدی شاه که از خوانین قدیم بوده و به دست مردم ساخته شده است.

روستای افراتخته

افراتَخته روستایی با جنگل های انبوه چند هزار ساله در جنوب شرقی شهر علی آباد کتول از روستاهای جنگلی استان گلستان است که یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناظر بکر طبیعت رو در خود جای داده است.

برای دیدن زیبایی افراتخته باید حتما به این دهکده سفر کنید. جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل های ۱۹۰ میلیون ساله ست. این روستا که در آن گونه های جانوری منحصر به فردی زیست می کنند در منطقه شکار ممنوع قرار دارد.

این روستای کوهستانی در ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، زمستان‏ های سرد و تابستان ‏های معتدل دارد.

در این روستا همچنین چشمه ‏های آب معدنی و آبشارهای طبیعی زیبایی با ارتفاع ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متر وجود داد.

در دو کیلومتری این روستا چاه سنگی و باستانی پیرآلا و گورستان گبری و حمام قدیمی روستا معروف به کهنه حمام قرار دارد که همه بیانگر قدمت زیاد این روستا هستند. در فاصله نیم کیلومتری روستا، یکی از جنگل‏ های کمیاب درختان سرخدار (از گونه ‏های نادر جنگلی) نیز واقع شده است.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.