1399-10-16 14:12
2094
0
72483
اساتید دانشگاه در میدان عمل؛

خیز بلند اراده ها برای فتح آرزوها/ مهربانویی که «ماهوت» گلستان را با امید می بافد+ تصاویر

این روزها اساتیدی کارآفرین، در حال بافتن تار و پود امید پنبه کاران گلستان هستند تا با اراده محکم خود به آرزوی چندین ساله آن ها در سرزمین طلای سپید رنگ واقعیت بدهند.

 به گزارش گلستان ما، روزی در لباس دانشجو، روزگاری در قالب استاد و امروز در قامت کارآفرین، همچنان به علی آباد کتول، جایی که همیشه حالش را خوب می کند، عشق می ورزد.

تهرانی است، اما خودش را علی آبادی می داند و از 10 سال پیش که به این شهر آمده هنوز نتوانسته از آن دل بکند. این احساس خوب به دیار کتول نه فقط برای خودش، بلکه برای خانواده اش هم هست.

این روزها دکتر نسرین حمایتکار به همراه همسرش دکتر علیرضا لادن مقدم از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، مشغول ساخت کارخانه ریسندگی در شهرک صنعتی این شهرستان هستند. کارخانه ای که به گفته خودشان اگر حمایت مسئولین به موقع انجام شود، در شهریور سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و آن وقت است که می شود امید پنبه کارانی که یک روز استانشان را در کشور به سرزمین طلای سفید می شناختند.

حمایتکار می گوید: کارخانه ریسندگی بافندگی ماهوت شمال در زمینی به متراژ 50 هزار متر مربع، با سوله خطی به متراژ 20 هزار متر مربع، استخر آتشنشانی و ... در حال ساخت است.

این متخصص کارآفرینی که سابقه ای 20 ساله در حوزه نخ، نساجی و فرش دارد و نساجی شغل پدری اش محسوب می شود، اظهار می کند: استان گلستان ظرفیت بالایی در تولید پنبه با کیفیت دارد که تاسیس این کارخانه می تواند زمینه احیای دوباره این محصول ارزشمند را در استان فراهم سازد و سبب ایجاد استغال پایدار شود.

وی از پیشرفت 23 درصدی کار ساخت و ساز این کارخانه خبر داد و گفت: قرارداد ساخت دستگاه های مورد نیاز ما نیز با شرکت های مورد نظر بسته شده و آن ها نیز در حال ساخت هستند که درآن بخش نیز حدود 20 درصد پیشرفت داشته ایم و در حال حاضر مهم ترین چالش ما، تسهیلات بانکی است که علیرغم وعده ها، هنوز پرداخت نشده است.

حمایتکار با بیان اینکه با بهره برداری از فاز اول این کارخانه، برای حدود 250 نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود، گفت: تلاش ما جذب نیروهای مورد نیاز کارخانه از میان افراد بومی همین منطقه است. رشته های نیاز در این کارخانه نیز نساجی، مکانیک و الکترونیک است که خودمان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، به آن ها آموزش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه کارخانه ماهوت شمال در فاز توسعه شهرکت صنعتی قرار گرفته است، اظهار می کند: کار دولتی با کار خصوصی خیلی متفاوت است. روزی که ما کلنگ زنی کردیم، قرار بود زیرساخت ها همچون آسفالت جاده دسترسی، آب، برق و سیستم فاضلاب هم به سرعت انجام شود. اما بعد از گذشت 4 ماه، هنوز این کارها به طور کامل انجام نشده است.

حمایتکار همچنین با اشاره به دیگر مشکلاتی که سبب کند شدن مسیر حرکت وی و تیمش شده می گوید: این روزها کرونا بهانه ای برای کار نکردن برخی ادارات شده،. در حالی که در دل این تهدید فرصتی برای تسریع در امور نهفته است. جای اینکه به طور مثال برای یک امضاء چندین بار ما را به اداره بکشانند، بهتر این بود که در یک مرحله همه ی این کارها انجام شود. یا برای برخی بازرسی ها که شاید پیش از این یک هفته انتظار نیاز داشت، حداقل یک ماه باید منتظر بمانیم به بهانه اینکه کرونا است و اداره تعطیل است.

در بخش دیگری از این گفت و گو، گریزی به مادرانه های این بانوی کارآفرین می زنم و درباره چگونگی ایجاد تعادل میان کار و زندگی و وظایف مادرانه اش می پرسم.

حمایتکار در پاسخ می گوید: برخی می گویند خانم ها احساسی هستند و نمی توانند از عهده کارهای سخت بربیایند. اما معتقدم اگر خانم ها وارد عرصه کار و اجتماع شوند، می توانند با برنامه ریزی و هدف گذاری درست، هم در امور خانواده و هم در کار موفق باشند. آن ها بسیار قوی هستند و در شرایط سخت معمولاً بهتر تصمیم می گیرند و از عهده کارها بر می آیند.

من حدود 20 سال است که شاغل هستم و با پشتیبانی همسرم و برنامه ریزی درست، سعی کرده ام از امور خانواده نیز غافل نشوم. بعد از ظهرها که از محل کار به منزل می روم، سعی می کنم فکر کردن به کار بیرون را رها و فقط برای همسرم، همسر و برای فرزندانم مادر باشم و به نیازهای آن ها توجه کنم و کار و زندگی ام به یکدیگر لطمه نزنند.

این بانوی کارآفرین در ادامه از نگاه خود به مردم و ظرفیت های نفهته در این شهرستان می گوید.

وی می گوید: مردم علی آباد کتول بسیار مهربان و خونگرم هستند و هر وقت حال من مناسبت نباشد، همسرم اولین گزینه ای که پیشنهاد می دهد، سفر به استان گلستان و شهرستان علی آباد کتول است.

حمایتکار معتقد است: استان گلستان پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلفی همچون کشاورزی و گردشگری دارد، اما هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.

ورود نیروهای غیربومی در استان و شهرستان به عنوان مسئول یا حداقل مشاور می تواند سبب تولید ایده ها و اندیشه های جدید شود و در کنار نیروهای بومی، می تواند زمینه رشد استان و شهرستان را فراهم سازند.

در بسیاری از کشورها و حتی استان های دیگر با پتانسیل و طبیعت بسیار کمتر از گلستان، رشد و درآمدزایی بسیار بیشتری دارند و این به سبب افکار جدیدی است که توسط نیروهای غیربومی با خود به ارمغان آورده اند و اراده ای که مردم بومی برای بهره برداری از ظرفیت های منطقه خود استوار کرده اند.

گفتنی است؛ مسیر دسترسی به کارخانه ماهوت شمال جاده آن هنوز خاکی و فاضلاب شهرک صنعتی در آن رها شده؛ نیاز است مسئولین شهرک صنعتی مشکلات این مسیر را هرچه سریعتر مرتفع کنند.

گزارش و تصاویر: نرگس تجری

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.