1399-08-12 08:05
1220
0
71337
گزارش/

کار جهادی، کلید گمشده مدیریت کشور/ نیروهای مسلح کشور نمونه بارز موفقیت با کار جهادی هستند/ کار جهادی راهکار برون رفت از مشکلات

مدیریت کلان کشور نیازمند کار جهادی است تا به واسطه آن بسیاری از معضلات و مشکلات مرتفع شود؛ اما در حال حاضر و وضعیت موجود، می توان کار جهادی را کلید گمشده مدیریت کشور دانست.

به گزارش گلستان ما، عبارت کار جهادی را زیاد شنیده ایم مخصوصا در لسان مقام معظم رهبری که در مواقع مختلف در تعبیر های متنوعی از این عبارت استفاده کرده اند مثلا در جایی فرموده اند که: در زمینه‌ی خدمت، کار را باید جهادی کرد؛ یا اینکه می فرمایند: ما از اول انقلاب، هر کار بزرگی که توانسته‌ایم انجام بدهیم، به برکت اعتماد به نفس و بلندپروازی و کار جهادی بوده است.

اما مقام معظم رهبری، امام خامنه ای، در فرمایشی به جای تعریف مستقیم معنی کار جهادی با بکار بردن نقطه مقابل کار جهادی، تعریفی را بیان می کنند و ایشان می فرمایند: کار جهادی ضد تنبلی است، ضد بی‌تفاوتی است، ضد امروز را به فردا انداختن است.

تجربه دهه اول انقلاب و دفاع مقدس و دوران کرونا، بر همگان ثابت کرده است که با تفکر بروکراتیک و لیبرال، جامعه به پیش نخواهد رفت و با روحیه و کار جهادی مردمی، در سازمان بسیج، جهاد سازندگی و بسیج سازندگی بوده است که بسیاری از مشکلات مردم در بحرانها و موقعیتهای سخت، حل شده است. رزمایش مواسات مردمی در دوران کرونا نیز، تهدید بسیار بزرگ این ویروس فراگیر را تبدیل به فرصت بی نظیری جهت نمایش تأثیر کار جهادی کرد.

آخرین دستاوردهای تولید واکسن ایرانی کرونا

 تولید واکسن کرونا در ایران، نشان‌دهنده پتانسیل ژرف ایران برای حلّ معضلات جهانی و آنهم به پشتوانه کار جهادی است. 

 

رسول دیناورند؛ رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی با اشاره به فراهم بودن زیرساختهای ساخت واکسن در ایران گفت: ایرانیها روش قدیمی ساخت واکسن برای کرونا را که همان استفاده از ویروس ضعیف شده است در پیش گرفته‌اند.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران نیز درباره فرآیند ساخت واکسن کرونا در ایران توضیح داد: تمرکز کشور برای تولید واکسن کرونا، ژنوم ویروس است که با تزریق به بدن موجب تولید آنتی ژن می‌شود و فرد را واکسینه می‌کند؛ روش دیگری هم که برای تولید واکسن در جهان مورد استفاده قرار گرفته است استفاده از RNA‌ها است که برای نخستن بار در تولید واکسن مورد استفاده قرار گرفته است.

ساخت دستگاه تنفس مصنوعی در ایران، اقدامی جهادی و سیلی محکمی به تحریم ها بود

توانمندی تبدیل تهدید به فرصت، هنری است که ایرانیان طی دهه‌های گذشته فعل آن را صرف و به همه ثابت کرده‌اند، این بار نیز در سال "جهش تولید" توانمندی دانش‌پژوهان و فناوران مشهدی و مازندارنی تهدید کرونا را به فرصتی برای نمایش چندین باره توان فنی و تکنولوژیکی جمهوری اسلامی ایران بدل کردند.

در همین راستا شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خراسان و مازندارن در یک حرکت جهادی اقدام به تولید دستگاه تنفس مصنوعی ونتیلاتور برای بیماران کرونایی با صرف هزینه بسیار پایین‌تر از هزینه خرید نمونه خارجی کردند.

 

دستگاه تنفس مصنوعی یا وِنتیلاتور( Medical ventilator) دستگاهی است که کار تنفس را برای بیمارانی که به‌ طور موقت یا دائم دچار مشکلات تنفسی هستند انجام می‌دهد به عبارت دیگر در ریه می‌دمد و درنگ می‌کند و بازدم، خود به خود انجام می‌شود.

این دستگاه و وجود آن برای نجات جان بیماران مبتلا به بیماری‌های حاد تنفسی از جمله کرونا به منظور کمک به ریه‌ها برای نفس کشیدن، نقش حیاتی ایفا می‌کند و در شرایطی که دنیا به واسطه درگیری با بحران کرونا برای نجات جان انسان‌ها به آن نیازمند است این دستگاه توسط فناوران داخلی کشور در حال تولید است.

صنعت خودروی ایران نیازمند کار جهادی است

یکی از سوالاتی که ذهن هر ایرانی را به خود مشغول کرده این است که چگونه می شود کشوری که موشک دوربرد می سازد، در تکنولوژی های نوین پیشرفت می کند، موشک به فضا می فرستد و پیشرفته ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مهندسی معکوس می کند؛ اما نمی تواند خودروی مورد نیازش را بسازد.

در حال حاضر و به گفته مسئولین، ۸۰ درصد قطعات خودرو وارداتی است و برای تولید آن در ایران عزمی وجود ندارد و این موضوع زمانی بغرنج می شود که جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری اظهار کرد که رئیس جمهوری هم زورش به مافیای خودرو نمی رسد. این حرف پر معنایی است.

یعنی یک مافیا در راس کار هست که به دلیل درآمد های چندین هزار میلیارد تومانی در حال بازی کردن با سلامت مردم است. 

اگر (طبق آمار موسسات مالی و اقتصادی) به ماجرای سود 102.5 هزار میلیارد تومانی این مافیا که بر اثر تصمیم اخیر دولت در مورد واردات خودرو کسب کرده اند، توجه کنیم می توانیم متوجه شویم که این مافیا چه قدر قدرت مند است.

شاید نیاز نباشد صدها دلیل دیگر را بیان شود تا متوجه شویم که چرا تولید خودرو در ایران پیشرفت نمی کند.

با این اوصاف شاید اگر ورود خودرو به ایران مانند ورود فناوری های نوین و همچنین موشکی و یا هسته ای ممنوع بود و ایران در این زمینه ها تحریم بود آن وقت ایرانی ها خودروهای آمریکایی و اروپایی را مهندسی معکوس کرده و بهتر از آنها را تولید می کردند؛ لذا می طلبد در صنعت خودرو نیز کار جهادی انجام شود تا مردم برای خودرویی با کیفیت هزینه کنند، نه برای خودروهای بی کیفیت چینی.

ورود سپاه به صنعت خودرو سازی

آبان ماه ۹۷ بود که خودروی طوفان یک خودروی ۴ در ۴ با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی توسط وزارت دفاع رونمایی شد و همان موقع پویش های مختلفی برای ورود نیروهای مسلح به عرصه خودرو سازی در شبکه های اجتماعی مطرح شد.

 

طی سال های گذشته نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که به طور رسمی قصد ورود به عرصه خودروسازی کشور را داشته و می‌خواهد تجربیات متخصصان حوزه هوا و فضا را در اختیار خودروسازان کشور قرار دهد.

بحران کرونا فرصتی برای کار جهادی بود

رزمایش کمک مومنانه سبب تقویت روحیه ایمان و نوع دوستی در کشور و ایجاد فضای خوب کمک به همنوع خواهد بود. علاوه بر این لزوم انجام کارها از طریق بروکراسی اداری را نفی و این مطلب مهم را به جامعه القا ماچی کند که برای حلّ مسائل فقط نباید نگاهها به نظام و دولت باشد بلکه هر مسلمانی با توجه به معتقدات دینی و الز امات ایمانی باید به اندازه تاوانش در راستای حلّ معضلات جامعه اسلامی، اقدام کند.

بحران کرونا باعث ضرر برخی از اقشار جامعه شد که قشر متوسط به پایین جامعه نسبت به دیگران آسیب بیشتری دیدند.

 

اگر دست بالای دست گذاشته می شد و اگر نبود تدابیر مقام معظم رهبری و تنها در حوزه بهداشت و درمان به مردم خدمات رسانی می شد؛ شاید علاوه بر مشکلات موجود، شاهد مشکلات عدیده دیگری نیز می‌بودیم.

رزمایش کمک مومنانه مستلزم کار جهادی بود که با در کنار هم قرار گرفتن مسئولین، بسیج، سپاه و مردم توانست بخشی از مشکلات مردم مستضعف را در حوزه اقتصادی مرتفع کند.

اما آنچه که نمی توان انکار کرد؛ حضور و در صحنه بودن گروه های جهادی در شرایط بحرانی کشور و مردم است که در زلزله، سیل در کنار مردم آسیب دیده به کمک آنها می آیند.

گروه های جهادی ظرفیتی بالقوه هستند که در صورت بالفعل شدن می‌توان در حوزه های مختلف از توانایی ها و ظرفیت‌های آنها بهره برد.

امام جمعه شهرستان مینودشت:

کشور نیازمند تفکر و اقدامات جهادی است

 

حجت الاسلام رضا کشیری، امام جمعه شهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: دشمنی استکبار با ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران سابقه دیرینه دارد و خوش بین بودن به دشمنان، کاری عبث است.

وی افزود: جنگ تحمیلی و مقاومت جبهه مقاومت در مقابل داعش و هم پیمانان آن، نشان داد که با وجود تمام تحریم ها و در بدترین شرایط هم می‌توان با کار جهادی به موفقیت های بزرگ دست یافت.

امام جمعه شهرستان مینودشت ادامه داد: شاید اگر کار جهادی و شبانه روزی شهدای گرانقدری چون محسن حججی، بلباسی و حاج قاسم سلیمانی در جبهه های مقاومت نبود؛ کشورهای اسلامی و در راس آنها ایران با غده سرطانی جدیدی بنام داعش دست و پنجه نرم می کردند و کشور ما نیز مانند عراق و سوریه به ویرانه ای تبدیل می شد.

 

حجت الاسلام کشیری تاکید کرد: جهاد نظامی مدافعان حرم و شهدای یاد شده نشان داد که به جای تسلیم شدن به استکبار و ایادی آن، می توان با جانفشانی و تلاش، بر مشکلاتی مختلف در حوزه جنگ سخت هم فایق آمد.

وی تصریح کرد: در شرایطی کنونی کشور، کشور همانند جنگ تحمیلی نیازمند مدیرانی با روحیه و تفکر جهادی است تا با اقدامات مناسب مشکلات کشور را برطرف کنند.

فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران

نیروهای مسلح کشور نمونه بارز موفقیت با کار جهادی هستند/ لزوم توجه به ظرفیت های درونی

 

امیر سرتیپ آذریان، فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: تجربه نشان داد که اعتماد به دشمنان این انقلاب و نظام جز عقب ماندگی در حوزه های مختلف برای کشور در برنخواهد داشت و مسلما اگر نیروهای مسلح ایران نیز دلخوش اعتماد به غربی ها و استکبار می‌بودند؛ در حال حاضر شاهد پیشرفت های نظامی در کشور نبودیم.

امیر سرتیپ آذریان با بیان اینکه نیروهای مسلح کشور نمونه بارز موفقیت با کار جهادی هستند؛ تاکید کرد: براساس منویات فرمانده کل قوا و با توجه و اتکا به ظرفیت های انسانی و مادی کشور و کار جهادی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظامی و ساخت انواع سلاح های مدرن و موشک های دور برد و کوتاه برد به موفقیت های بزرگی دست یافته اند که به واسطه آن کیلومترها خارج از خاک ایران تحت کنترل نیروهای ما است.

وی تصریح کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات، توجه به درون و ظرفیت های داخلی است؛ لذا بی جهت نیست که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند؛ چرا که پیشرفت در حوزه نظامی و علمی نشان داد که محدودیت ها نه تنها باعث پس رفت نمی شود؛ بلکه با نگاه به درون می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

نماینده شرق گلستان:

کار جهادی راهکار برون رفت از مشکلات است

 

رضا آریانپور نماینده شرق گلستان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: در حال حاضر کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند ، که همچون زمان دفاع مقدس فقط با همدلی و همیاری مردم و مسئولین می توان آنها را مرتفع کرد.

وی افزود: تجربه نشان داد که اعتماد به غرب و سراب آمریکا نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند؛ بلکه در بسیاری از حوزه ها سبب غفلت از توانمندیهای داخلی و فرصت سوزی می‌شود. 

نماینده مردم شهرستانهای مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه تاکید کرد: در حوادثی مثل سیل، زلزله، کرونا مردم با تمام توان و با احساس مسئولیت دینی و اجتماعی ورود کردند و اگر این بسیج همگانی تحت رهبری مدبرانه رهبری معظم انقلاب نبود؛ دولت و دستگاههای مختلف ذیربط به تنهایی توان کنترل این بحرانها را نداشتند.

آریان پور تاکید کرد: با کار جهادی در حوزه های نظامی و امنیتی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم؛ مسلما با تعمیم دادن آن به حوزه های دیگر همچون اقتصاد می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

با این تفاسیر، مدیریت کلان کشور نیازمند کار جهادی است تا به واسطه آن بسیاری از معضلات و مشکلات مرتفع شود؛ اما در حال حاضر و وضعیت موجود، می توان کار جهادی را کلید گمشده مدیریت کشور دانست.

گزارش: حمید دلدار

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.