1399-04-20 10:46
1332
0
69340
رئیس بیمارستان کلاله خبر داد؛

سِیرِ صعودی شیوع ویروس کرونا در شرق گلستان/کمبود امکانات، خستگی و تحلیلِ نیرو کادر درمانی بیمارستان ها

دکتر بابک عرب گفت: متاسفانه در استان گلستان بخصوص شرق استان بعلت عدم رعایت پروتکول ها و مسائل بهداشتی این آمار نسبت به همه جا افزایش بیشتری داشته است.

به گزارش گلستان ما، دکتر بابک عرب، رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان کلاله در گفت و گو با خبرنگار ما در گالیکش، گفت: بیمارستان کلاله به یک محدوده ای فراتر از شهرستان کلاله از جمله شهر های گالیکش و مراوه تپه و جمعیت عشایری شرق گلستان در حال سرویس دهی می باشد.

دکتر عرب در خصوص سِیر مراحل ویروس کرونا ادامه داد: ما حدودا در اواسط زمستان سال گذشته شیوع ویروس کرونا را در کشور داشته ایم ولی چون ویروس را نمی شناختیم اطلاع چندانی از آن نداشته ایم، به همین علت از اواسط اسفند ماه با سِیرِ صعودی خیلی شدید این بیماری مواجه شدیم.

وی یادآور شد بخاطر آمادگی تیم درمان، از جمله متخصصین عفونی، داخلی و بیهوشی این بیمارستان و هماهنگی خیلی خوب و همکاری نزدیک با شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلاله و مراوه تپه توانستیم برنامه آموزشی خود را جلو برده و یک سری از بیماران بستری، سرپایی و قرنطینه خانگی را آموزش دهیم.

رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) کلاله خاطرنشان کرد: مردم در مرحله قبل شیوع ویروس کرونا همکاری بسیار مطلوبی داشتند و پروتکول های بهداشتی را رعایت کردند، این قضایا همراه شد با تعطیلات نوروز و ایام ماه مبارک رمضان که باعث شد آمار مبتلایان این بیماری بشدت پایین آید، بطوریکه در سطح بین المللی عملکرد تیم بهداشت و درمان ایران بعنوان یک عملکرد خیلی خوب و قابل تمجید از آن یاد شد.

وی با بیان این مطلب که آمار بستری های این بیمارستان در مرحله اول شیوع ویروس کرونا تک رقمی شده بود، افزود: با آغاز عید فطر و با بازگشایی صنوف و مشاغل مختلف متاسفانه مردم تصور کردند که بیماری تمام شده و رعایت پروتکول ها ضعیف و شاهد سفرهای غیر ضروری و تفریحی مردم در تعطیلات بودیم و مجالس توام با اجتماعات زیادی مانند عروسی ها، میهمانی ها و برگزاری مجالس ختم در برهه ای از زمان باعث شد از یک ماه و نیم پیش مجددا سِیرِ صعودی فزاینده ای را داشته باشیم.

دکتر عرب با بیان اینکه سِیرِ بیماری در سطح کشور صعودی شده است اضافه کرد: متاسفانه در استان گلستان بخصوص شرق استان بعلت عدم رعایت پروتکول ها و مسائل بهداشتی این آمار نسبت به همه جا افزایش بیشتری داشته است.

رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) کلاله با اشاره به روند صعودی گسترش بیماری در شرق گلستان تصریح کرد: متاسفانه ما در این بیمارستان هم شاهد آلودگی و درگیری پرسنل درمانی از جمله ۳ نفر از پرسنل اورژانس و استعلاجی ۲۰ نفر از سایر کادر درمان هستیم.

وی خاطرنشان کرد به طور طبیعی کادر درمانی موجود در بیمارستان با کمبود دیگر نیروها با فشار کار بیشتری رو به رو شده که خستگی و تحلیل نیرو را در بَر دارد که این خود می تواند همچنین باعث آلودگی این عزیزان شده و منجر به فاجعه شود.

دکتر بابک عرب ادامه داد: بعلت کمبود نیرو و خستگی کادر درمان موجود، در حال اُفت کیفیت خدمات هستیم، در بخش امکانات حتی یک تخت خالی نداریم و با مشکل رو به رو شده ایم.

وی خطاب به مردم متذکر شد: آیا باید یک اتفاق برای خود و یا خانواده بیافتد که این بیماری را جدی گرفته شود، کسانی که پروتکول ها و مسایل بهداشتی را رعایت نمی کنند نه تنها خود را به خطر می اندازند، بلکه با ادامه دادن حلقه انتقال باعث می شوند دیگران هم با توجه به شرایط سنی و بیماری های زمینه ای دچار مشکلات جدی شوند و اتفاق غیر قابل جبرانی به بار آید.

دکتر عرب گفت: با توجه به اینکه مرحله دوم شیوع ویروس کرونا رنجِ سنی خاصی ندارد اضافه کرد این بیماری حتی بین کودکان و نوجوانان موارد ابتلا و بستری و در جوانان فوتی داشته است که می تواند زنگ خطر را بلند تر برای ما به صدا در بیاورد.

ایشان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این ویروس را کنترل کنیم قویا همه باید به یکدیگر کمک کنیم، ما اکنون حکایت کسانی را داریم که سوار یک کشتی هستیم، اگر حلقه انتقال کنترل نشود همه ی ما آسیب خواهیم دید.

وی توصیه کرد برای کنترل حلقه انتقال ماسک باید به صورت یک پوشش اجباری درآید، بخصوص در اماکن بسته و پُر تردد نیاز است حتما از ماسک استفاده شود، دست ها مکررا با آب و صابون شست و شو و ضد عفونی شود، دست ها به سَر و صورت زده نشود که باعث انتقال بیماری خواهد شد، فاصله اجتماعی ۲ متر را با دیگران رعایت کنیم، در اماکن شلوغ در کمترین زمان ممکن حضور داشته باشیم.

رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) کلاله تصریح کرد: با رعایت همه ی این موارد خواهیم دید که چقدر پیشگیری کردن با رعایت این چند کار ساده راحت تر از درمان است.

دکتر عرب اذعان کرد: نگرانی دیگری در این شرایط داریم درپیش بودن عید قربان است که با توجه به اجرای مراسمات مرسوم به آن در منطقه مجددا باعث طغیان این بیماری شویم و نتوانیم آن را کنترل کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با آموزش هایی که داریم و انشالله با توجهی که مردم ما خواهند کرد بتوانیم از شرّ این ویروسی که ما را وارد جنگی تمام عیار کرده است و سلامتی مردم را نشانه گرفته است رها شویم.

خبر نگار : علی قنبرپور

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.