1401-04-06 08:24
755
0
80595
تولید مرغ کشور کجدار و مریز پیش می‌رود؛

دست لرزان مرغداران برای جوجه‌ریزی/ کاهش ۳۰ درصدی تولید جوجه یک روزه

پس از اجرای اصلاحات اقتصادی مرغداران از زیان انباشته بازار و نخریدن مرغ نگران هستند و این مسئله باعث کاهش تولید جوجه یک روزه شده است.

به گزارش گلستان ما-داود خاندوزی؛ با آزادسازی قیمت نهاده ها به نظر می رسد که دولت نباید مرغداران را به حال خود رها کند و با سرمایه گذاری خطر پذیر شرایط را برای کاهش ریسک بازار برای پرورش دهندگان مرغ به وجود بیاورد.

پرورش دهندگان مرغ و زنجیره پرورش طیور نخستین گروهی بودند که بعد از اجرای طرح عادلانه سازی و مردمی سازی یارانه با مشکل رو به رو شدند، علت آن این بود که با افزایش قیمت مرغ میزان تقاضا برای خرید کاهش یافت و مرغداران مجبور شدند با قیمت پایین تر از قیمت مصوبه محصول خود را عرضه کنند.

این مسئله باعث شد که برای خرید نهاده ها و سرمایه گذاری چنته پرورش دهندگان مرغ خالی بماند و از سویی نوسان در بازار نیز باعث شده که قدرت ریسک این مرغداران برای جوجه ریزی کمتر شود، چرا که مرغداران پیش بینی می کنند که زیان نخریدن مرغ با توجه به افزایش قیمت ها باعث خواهد شد که کمر آنها در تولید بشکند و به مرز ورشکستگی برسند.

* نوسان قیمت مرغ پاشنه آشیل جدیدی برای طرح اقتصادی دولت

به نظر می رسد که در اجرای طرح اقتصادی دولت پازل ناتمامی در مرغداری ها وجود دارد و این مسئله باعث شده که مرغداران در شوک نخریدن مرغ ۲۳ درصد جوجه ریزی را در سطح کشور کاهش دهند.

این مسئله همانطور که پیش از این پیش بینی می شد باعث افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش عرضه خواهد شد و ممکن است این افزایش قیمت پاشنه آشیل جدیدی برای طرح اقتصادی دولت سیزدهم باشد.

* کاهش 23 درصدی جوجه ریزی در کشور/ مرغداران به فکر مدیریت ریسک افتادند

رضا مبصری، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مرکز گلستان  در این باره می گوید: در کل کشور ۱۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی ابتدای سال به ۱۰۸ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در خرداد کاهش یافته است و آمارها بیانگر آن است که در سطح کشور بیش از ۲۳ درصد کاهش جوجه ریزی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: البته به این آمار باید انحراف ۱۰ تا ۱۵ میلیون قطع جوجه ریزی را نیز بیفزاییم چرا که در این شرایط مرغداران به فکر مدیریت ریسک هستند.

مبصری معتقد است؛ در ابتدای سال و در هفته نخست فروردین ۳۲ میلیون جوجه ریزی انحام شده و در هفته نوزدهم یعنی انتهای خرداد این میزان به ۲۲ میلیون جوجه ریزی رسیده است و این مهم وخامت شرایط را نشان میدهد، همچنین میزان تولید جوجه یک روزه  نیز ۳۰ درصد کاهش یافته است  که بخشی از آن دائمی(حذف مرغ مادر) و یا موقت (تو لک بردن مرغ مادر) است.

وی یادآور شد: با افزایش قیمت مرغ کاهش تقاضا را نیز در سطح بازار شاهد بودیم و این مسئله باعث شده که در تابستان با کاهش تدریجی عرضه رو به رو شویم و این مهم باعث خواهد شد که قیمت عرضه با قیمت بازار به یک تعادلی برسد.

* مشکل مرغداران در تامین نهاده دامی

این فعال اقتصادی معتقد است که دیگر هیچ نهاده ای یارانه ای در اختیار تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مرغ قرار ندارد چرا که شرکتی نزدیک به ۸۰۰ هزار تن نهاده را در هشت فروردین به پرورش دهندگان فروخته ولی تا به امروز چیزی تحویل نداده است و نحوه عرضه نهاده در اسفند و بهمن سال گذشته نیز مطلوب نبوده است.

مبصری یادآور شد: در حال حاضر هم نهاده ها از سوی مرغداران خریداری نمی شود چرا که پول کافی برای این کار ندارد و زنجیره تولید بعد از گذشت دوره ۴۵ روزه جوجه ریزی را به تعویق می اندازند، حتی مرغدارانی که از نهاده های جدید استفاده کردند مجبور شدند مرغ را به قیمت پایین تر از قیمت مصوب بفروش برسانند.

وی خاطرنشان کرد: درر روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ و رسیدن به قیمت مصوب بودیم و مشخص بود که در ابتدای طرح اقتصادی دولت قیمت در نظر گرفته شده جذب نمی شود و در ادامه با افزایش قیمت تدریجی مرغ  رو به رو بودیم، در حال حاضر قیمت مرغ زنده ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است و قیمت عرضه نیز ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده ولی پیش بینی ما این است که قیمت تمام شده مرغ برای پرورش دهندگان به ۴۶ هزار تومان خواهد رسید.

این فعال اقتصادی می گوید: محاسبه این قیمت نیز بسیار آسان است در هر کیلو مرغ ما نزدیک به ۳۳ هزار تومان باید نهاده مصرف کنیم و چهار هزار تومان قیمت جوجه یک روزه است که این هزینه ها شامل ۸۰ درصد هزینه تولید گوشت مرغ می شود و با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو و یک هزار و ۸۰۰ تومان هزینه کشتار قیمت تمام شده مرغ ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

مبصری تاکید کرد: اگر برای اصناف سود ۱۰ درصد در نظر بگیریم قیمت مرغ ۷۱ هزار تومان و اگر ۱۳ درصد سود در نظر بگیریم قیمت مرغ برای مصرف کننده به ۷۳ هزار تومان می رسد.

* ضرورت پیش بینی تهسهیلات خطرپذیر برای مرغداران

پیش از این مجموعه گلستان ما در گزارشی تاکید داشت دولت با ارائه تسهیلات خطر پذیر برای پرورش دهندگان مرغ می تواند در این روزهای سخت مانع از فروپاشی و ورشکستگی بسیاری از مرغداران شود.

گفتنی است بیش از یک هزار و ۱۵۰ واحد تولیدی  و کارخانجات وابسته به مرغ در استان مشغول فعالیت هستند که بالغ بر ۱۳ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و استان گلستان ۱۰ درصد مرغ کشور را تامین می کند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.