1399-11-13 13:07
683
0
72957
مسیر 42 ساله انقلاب در حوزه بهداشت و درمان؛

بهداشت و درمان شگفتی ساز حوزه علمی انقلاب اسلامی / از ارتقا شاخص امید به زندگی و ریشه کنی بیماریها تا تحول سلامت

تحول بی نظیر بهداشت و سلامت با افزایش نرخ امید به زندگی،ارتقای پوشش بهداشتی وسطح سلامت و بهداشت در شهرها و روستاها، كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، واکسیناسیون و کنترل و ریشه كنی بیماری های واگیردار، افزایش تعداد بیمارستان و پزشكان و غیره بعد از انقلاب قابل مشاهده است.

به گزارش گلستان ما؛ جمهوری اسلامی ایران در مراقبت های اولیه بهداشتی در منطقه و دنیا پیشتازبوده و الگو و سرمشق بسیاری ازکشورهای جهان است.

انقلاب شكوهمند اسلامی ایران امروز در حالی با صلابت وارد چهل و سومین سالروز جشن های دهه فجر خود رسیده است که دشمنان این مرز و بوم قبل از چهل سالگی می خواستند جشن کریسمس خود را در تهران برگزار کنند.

اما حالا همان دشمنان با وجود تحریم های ظالمانه که بیش از 40 سال بر ایران جاودان اسلامی منحمل کردند شاهد پیشرفت های شگرفی درحوزه های مختلف بخصوص علمی، تکنولوژی و بهداشت و درمان هستند .

نظام پزشكی و سلامت كشور پیش از انقلاب اسلامی با محرومیت و كاستی های فراوانی روبرو بود اما توسعه و پیشرفت در این حوزه طی چهار دهه اخیر سبب شد تا ایران به یكی از قطب های علمی و پزشكی در منطقه و جهان تبدیل شود.

پیشرفت هایی که بر شمردن آنها در این مقال نمی گنجد اما در حوزه سلامت و آنهم در استان گلستان غیر قابل انکار است که شاید بتوان گفت در این روزهای کرونایی لبخند غرور انگیز پیشرفت پزشکی و تکنولوژی را بر لبان هر ایرانی می نشاند .

تحول بهداشت وسلامت در استان گلستان با ارتقای سطح سلامت و بهداشت در شهرها و روستاها، كاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، واکسیناسیون و کنترل و ریشه كنی بیماری های واگیردار، افزایش تعداد پزشكان، توسعه صنعت داروسازی ، دسترسی به آب آشامیدنی سالم و توسعه زیرساخت های فاضلاب، افزایش امید به زندگی ، پوشش همگانی خدمات درمانی و پزشكی ، پوشش گسترده طرح های پزشک خانواده وغیره میسر شده است.

پیشرفت هایی که در سایه انقلاب اسلامی و به برکت مدیریت جهادی  مدیران  برای خدمت به مردم در حوزه سلامت انجام شده است .

افزایش تعداد تخت های بیمارستانی از ۵۶ هزار تخت به ١٢٨ هزار و ١٤٢ تخت، طی  سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی | وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

افزایش سرانه فضاهای بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلسستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص خدمات چهل و دوساله انقلاب اسلامی در گلستان اظهار کرد : تعداد بیمارستان ها از 7 عدد در قبل از انقلاب به 25 عدد رسیده است.

عبدالرضا فاضل با ارائه آمارهایی از افزایش تخت های بیمارستانی ، ادامه داد:  690 تخت در قبل از انقلاب در استان وجود داشت که به 3هزار و190 تخت در سال 98 رسیده است.

وی بیان کرد: افزایش دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی از 10 درصد در قبل از انقلاب به 100 درصد در سال 98 رسیده است.

فاضل اضافه کرد: خانه های بهداشت در قبل از انقلاب19 عدد وجود داشت که به 609 عدد در سال 98 رسیده است.

وی درباره توسعه اورژانس پیش بیمارستانی هم گفت: از 2 پایگاه در قبل از انقلاب ، 56 پایگاه در سال 98 رسیده است.

به گفته فاضل؛ اوراژانس هوایی در سال 98 در استان راه اندازی شد که پیش از این موردی در استان فعالیت نمی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد کل آزمایشگاه های تشخیص طبی استان گلستان در قبل از انقلاب 12 مرکز بوده، ابراز کرد: 122 مرکز در استان تا پایان سال 98 فعالیت می کند .

فاضل ادامه داد: تعداد آزمایشگاه های دولتی هم 6 مرکز بود که به 40مرکز افزایش یافت ، تعداد آزمایشگاه های خصوصی هم از 5 مرکز به 65 مرکز رسیده استو تعداد آزمایشگاه های وابسته به سایر ارگان ها یک مرکز بود که به 17 مرکز رسیده است.

به گفته این مقام مسئول ؛ آزمایشگاه های  پاتولوژی و تخصصی استان گلستان در قبل از انقلاب وجود نداشت که اکنون 43 مرکز در استان فعال هستند .

وی درباره توسعه کلینکهای ویژه در استان هم یادآورشد: از سال 1387، 800 مورد ثبت شده است که اکنون 14 هزار و 910 مورد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره افزایش سرانه فضاهای بیمارستانی هم اظهار کرد: در سال 1377 ، 2400 بود که در سال 1398  به 28هزار و 875 رسیده است.

وی اضافه کرد: احداث و توسعه فضاهای دانشکده در سال 1377 ، 19هزار و 400 بوده است  که به 26هزار و 400 متر مربع رسیده است.

وی اضافه کرد: اورژانس های جاده ای در سال 1384 به میزان 310 بود که در سال 1398 به2هزار و 50 رسیده است .

فاضل درباره نرخ امید به زندگی نیز بیان کرد: قبل از انقلاب نرخ امید به زندگی 57 سال بوده که به 75 سال در سال 1398رسیده است.

وی اذعان کرد: میزان مرگ و میز نوزادان در شبکه روستایی از هر 1000 تولد زنده90 مورد مرگ به 11.58  مورد رسیده ومیزان مرگ و میر زیر پنج سال در شبکه روستایی هم از 140 مورد به 19 مورد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در آماری بیان کرد که  پوشش زایمان ایمن در گلستان از 10 درصد به 99.98 درصد رسیده است و میزان مرگ و میر زنان باردار به دلیل عوارض حاملگی و زایمان در شبکه روستایی از 100 هزار تولد زنده 245 مورد مرگ ثبت شده است که این رقم اکنون 27.33 مورد کاهش یافته است.

زایمان طبیعی ایمن تر است یا سزارین؟ - بارداری - خانواده - سلامت نیوز

فاضل گفت: نسبت دسترسی به مراقبت های اولیه بهداشتی قبل از انقلاب 10 درصد بود و تا پایان سال 1398 به 100 درصد رسیده است

وی در ادامه اذعان کرد: نسبت خانوارهای روستایی دارای آب بهداشتی به کل خانوارها 10 درصد بود که اکنون به میزان 99 درصد رسیده است.

وی درباره پوشش انواع واکسیناسیون هم بیان کرد: هپاتیت B در نوزادن متولد شده نیز پبش از انقلاب انجام نمی شده اما اکنون همه نوزادان واکسینه می شوند و پوشش واکسیناسیون ثلاث هم از صفر در سال 5 به 100 درصد رسیده است.تعداد موارد فلج اطفال هم 20 مورد در سال بود که اکنون به صفر رسیده است . تعداد موارد هاری نیز از 5 الی 10 مورد در سال از سال 74 تاکنون موردی در استان مشاهده نشده است.

وی به تعداد خانه های بهداشت اشاره و ابراز کرد:در قبل از انقلاب 19 خانه بهداشت در استان گلستان فعالیت می کرد و این رقم تا ابتدای سال 1399 به 609 مورد رسیده است.

اختصاص 5 میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی خانه‌های بهداشت استان گلستان-  اخبار استانها تسنیم | Tasnim

به گفته فاضل؛  تعداد مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از 11 مورد به 91 مورد رسیده و تعداد پایگاه های سلامت استان هم از صفر به 123 مورد  وتعداد مراکزخدمات جامع سلامت شهری که موردی نداشتیم که اکنون به 55 مرکزرسیده است.

وی ادامه داد: تعداد شبکه و مرکز بهداشت شهرستان ها نیز از 2 عدد در قبل انقلاب به 14 مورد رسیده که همه شهرستان های استان گلستان را تحتت پوشش خود دارد

این مقام مسئول تعداد پزشک برای جمعیت روستایی را در قبل از انقلاب صفر عنوان کرد و گفت : این رقم اکنون و تا پایان سال 98 262 فر است.

وی به تعداد ماماهای شاغل در برنامه پزشک خانواده هم اشاره کرد و گفت: در قبل از انقلاب موردی در استان نداشتیم اما اکنون 240 ماما شاغل در این طرح مشغول به خدمت هستند.

وی درباره تعداد موارد سرخک را پیش از این 1000 مورد بدون موارد اپیدمی بیان کرد که اکنون موردی در استان نداریم.

پیشرفت حوزه پزشکی نسبت به قبل از انقلاب بینظیر است

 تاریخ نگار انقلاب اسلامی که سالهای زیادی از عمر خود را برای ثبت درست تاریخ استان گلستان سپری کرده است در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: پیشرفت حوزه  بهداشتی در کشور به تبع آن در استان در مقایسه با قبل از انقلاب بی نظیر است.

غلامرضا خارکوهی افزود: در قبل از انقلاب در استان گلستان  تنها یک آموزشگاه پرستاری «بویه» گرگان با 76 دانشجو فعالیت می کرد ولی الان 11 دانشکده با حدود 4 هزار و 500 دانشجو در حوزه پزشکی و بهداشت  و درمان در استان فعالیت می کنند .

خارکوهی  ادامه داد: اکنون 105 دانشجوی خارجی  در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و تخصصی رادیولوژی در حال تحصیل هستند در حالی که در قبل از انقلاب چنین چیزی نداشتیم.

بیمارستان صیادشیرازی گرگان برای درمان بیماران کرونا قرنطینه شد - ایرنا

وی تصریح کرد: الان 19 مرکز تحقیقات علوم پزشکی  در استان گلستان و جود دارد  که  پیش از انقلاب حتی  یک مورد هم وجود نداشت.

به گفته خارکوهی؛ اجرا برنامه ملی ایمن سازی سلامت در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چنان با قدرت و ماهرانه انجام شد که منجر به ریشه کنی بیماری فلج اطفال، ،مارلیا، هاری،  حذف سرخک جزام و  کزار و کزار نوزادی در استان گلستان شد  در حالی که در زمان پهلوی بسیار  کوتاهی میشد و کودکان زیادی برااثر این بیماری ها فوت می کردند.

خارکوهی ادامه داد: قبل ازانقلاب تعداد شبکه و مراکز بهداشت 2 مرکز در استان وجود اشت  که اکنون 14 شبکه و مرکز بهداشت در سطح استان فعالیت می کنند .

این تاریخ نگار گلستانی بیان کرد: قبل از انقلاب در استان گلستان 9 بیمارستان با 600 تخت وجود داشت اکنون 25 بیمارستان با 2600 تخت وجود دارد.

وی اذعان کرد: قبل از انقلاب هیچ تخت  ویژه بیماران خاص مثل سی سی یو، آی سی یو، اطفال و نوزان ایزوله تنفسی ،LDR زایمان ویژه شیمی درمانی، دیالیز و غیره وجود نداشت اکنون 793 تخت ویژه برای بیماران خاص وجود دارد.

این تاریخنگار گلستانی گفت: درزمان حکومت پهلوی مرکز جراحی قلب در گلستان وجود نداشت اکنون 2 مرکز مشغول به فعالیت هستند

خارکوهی اضافه کرد: تعداد پایگاه های اورژانس در قبل از انقلاب 2 عدد بود اکنون به 52 پایگاه افزایش یافت در آن زمان پایگاه امداد و نجات بین شهری و جود نداشت اما بعد از انقلاب 13 پایگاه بین شهری و علاوه برآن 4 پایگاه کوهستانی ، دریایی و هوایی  وجود دارد.

وی یادآورشد: قبل از انقلاب 10 تا آمبولانس وجود داشت اکنون 128 امبولانس در خدمت سلامت مردم هستند .

۱۱ دستگاه آمبولانس گلستان مجهز به دستگاه الکتروشوک شد ، اخبار گلستان ، خبر  داغ گرگان ، اخبار روز گلستان

خارکوهی با بیان اینکه قبل از انقلاب 32 داروخانه در شهرهای استان گلستان فعال بودند اکنون 241 داروخانه فعالیت دارند، اذعان کرد:  در آن زمان هیچ روستایی دارخانه نداشت اما اکنون 63 روستای استان  دارای داروخانه هستند .

وی گفت: قبل از انقلاب در استان کارخانه داروسازی وجود نداشت اکنون 2 کارخانه داروسازی فعالیت می کنند.

این مورخ گلستانی بیان کرد: قبل از انقلاب حدود 50 پزشک در رشته های مختلف استان فعالیت داشتند ولی اکنون حداقل 12 هزار نفر از عمومی تا فوق تخصص فعالیت می کنندنشانگر بخشی از پیشرفت های استان گلستان در حوزه بهداشت و درمان قرار دادر که بی. اکنون برخی از فعالیت ها و همه رو زه مورد استفاده مردم است.

اما در طول این سالها بسیج هم پابه پای جامعه پزشکی  در زمان جنگ و بعد از آن به خدمت رسانی به مردم پرداخته است و با شکل گیری بسیج 22 گانه اقشار به صورت تخصصی کل مردم ایران را تحت پوشش خدمات خود دارد و بدون منت به مناطق آسیب پذیر رفته به اقشار کم در آمد و کم برخوردار کمک رسانی می کند .

بسیجیان همواره در کنار کادر درمان قرار داشتند چه آن زمان که برای واکسیناسیون های همگانی وارد عرصه شدند و چه در زمان سیل و بلایای طبیعی و جنگ و چه اکنون در زمان شیوع ویرورس کرونا پا به پای جامعه پزشکی به میدان آمدند.

9 بیمارستان صحرایی و یک نقاهتگاه از سال 92 تاکنون

غلام رسول کریمی جانشین بسیج جامعه پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گلساتان ما، اظهار کرد: از سال 1392 سالی یک بیمارستان صحرایی برای خدمات به مردم محروم و مرزی استان گلستان برپا می شود که در سال 98 این بیمارستان به دلیل وقوع سیل سه بار دایر شده است که همه نوع خدمات بهداشتی و درمانی از تزریقات و پرستری گرفته تا تخصص های مختلف  و آزمایشگاهی و .. را ارائه کرده است.

اقدامات نیروی دریایی سپاه در مقابله با کرونا؛ از برپایی ۳ بیمارستان صحرایی  تا ضدعفونی معابر شهری - پایگاه خبری تحلیلی پسین هرمزگان

1320 اعزام پزشک بسیجی در سالهای اخیر و ارائه خدمات رایگان سلامت

وی ادامه داد: از سال هر سال 93 تاکنون در هر اعزام 220 پزشک به مناطق محروم و مرزی اعزام می شوند که این رقم از سال 95 13ر ماهی 20 اعزام شده است و قبل از 95 ماهی دوبار بوده  و تعداد خدمات در هر اعزام بیش از 50 نفر  ویزیت و 20 نفر خدمات دارویی بوده است.

وی اضافه کرد: اتوبوس دندان پزشکی هم  از سال 96 تجهیز شده و شروع به خدمات کرده است که تاکنون یک هزار و 436 نفر خدمت رسانی شده و در  سال 97 ، یک هزار و 515 و در   و سال1398 4 هزار و 707 نفر دانپزشکان بسیجی خدمات ارائه کردند.

کریمی با بیان اینکه  سال 1399تمرکز بر ارائه خدمت در حوزه کرونا بود، یادآورشد: در سال 1399 نقاهتگاهی در هتل ورزش گرگان دایر شد که  بخش نقاهتگاه از تاریخ 23 اسفند 98 تا 12 فروردین 1399، 105 نفر بستری بودند،یک هزار و 600 نفر غربال گری ( 140 نفرعکس رادیولوژی ، 186 آزمایش تشخیص کرونا و 28 نفر ارجاع به بیمارستان شدند) شدند..

وی با بیان اینکه پس ازفرمان مقام معظم رهبری  در کمک به وزارت بهداشت، طرح شهیدسلیمانی از ابتدای دیماه غربالگری های دوباره آغاز شد  وتاکنون حدود 500 هزار نفر غربال گری شدند و به همین میزان هم آموزش دیدند.

برپایی نمایشگاه عکس و خدمات درمانی بسیج پزشکان در آستارا - ایرنا

جانشین بسیج جامعه پزشکی گلستان ادامه داد: در  این طرح 820 تیم رصد و شناسایی 82 تیم مراقبتی و 505 تیم حمایتی و 512 هم تیم نظارتی و این تیم ها در 850 پایگاه فعال سلامت  در استان مستقر هستند  و هم اکنون نیز در حال فعالیت هستند و در کل جمعیت کل استان نزدیک یکم میلیون 985 هزار نفر  را تحت پوشش قرار دادند که گلستان را از وضعیت قرمز خارج کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.