1393-09-05 15:54
1361
0
6310
کارشناس مسائل سیاسی؛

اگر در مذاکرات به همه اهداف صلح‌آمیز خود نرسیم بیهوده برای ملتمان سختی و تحریم خریده‌ایم

کارشناس سیاسی و رئیس دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: اگر در مذاکرات به همه اهداف صلح‌آمیز خود نرسیم بیهوده برای ملتمان سختی و تحریم خریده‌ایم.

به گزارش گلستان ما ، دکتر قربان خسروی در گفتگو با خبرنگار نیلکوه گفت: دیپلماسی فعال هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با غرب از دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی با سرپرستی حسن روحانی و هدایت تیم مذاکره کننده آغاز شد.

وی افزود: در این دوران غرب، ایران را مجاب کرد تا تأسیسات و سیستم غنی‌سازی خود را برچیده و پلمپ کند. در دوران ریاست جمهوری 8 ساله محمود احمدی‌نژاد پلمپ تأسیسات فک شده و پژوهش‌های جدیدی در این عرصه انجام گرفت که منجر به دو پدیده پیوستن ایران به باشگاه اتمی جهان و در پی آن تحریم های همه‌جانبه ایران از سوی غرب به رهبری ایالات‌متحده گردید.

رئیس دانشگاه پیام نور گالیکش با اشاره به این مطلب که دوره جدید در عرصه دیپلماسی هسته‌ای ایران دوره‌ای است که سرپرست تیم مذاکره کننده دور اول مجدداً به عرصه دیپلماسی بازگشت اما در قامت ریاست جمهوری گفت: تفاوت این دوره با دوران قبل این است که در دوران قبل تیم مذاکره کننده از طرف شورای امنیت ملی هدایت می‌شد و در این دوره هدایت این کار با دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه و در رأس آنها وزیر امور خارجه است.

وی افزود: طرف‌های دیگر میز عریض و طویل مذاکرات هسته‌ای ایران شامل: ایالات‌متحده، انگلستان، فرانسه، روسیه و چین به‌عنوان پنج کشور هسته‌ای شورای امنیت و آلمان به‌عنوان یک عضو غیرهسته‌ای اروپایی با هدایت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌باشند.
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان ساخت: عضو غیرهسته‌ای اروپایی با هدایت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی می‌باشند.

وی عمیق‌ترین اختلاف‌های ایران و این گروه را خداحافظی ایران با تعداد سانتریفیوژهای موجود، عدم تحقیق و توسعه این فناوری و باقی ماندن در همین نسل از تجهیزات، غنی‌سازی در سطح پنج درصد، کم کردن میزان اورانیوم های غنی‌شده، بررسی ابعاد احتمالی فعالیت‌های نظامی ایران، تدوین رژیم بازرسی ویژه و موارد جزئی دیگر است که مذاکره کنندگان دیپلمات ما با آن روبرو هستند.

به گفته رییس دانشگاه پیام نور گالیکش مهم‌ترین مسئله تحریم های وضع‌شده توسط کنگره آمریکا و تمدید سالانه رئیس‌جمهوری آن کشور است که وضع دولت نفتی رانتیر ایران را دچار دردسر کرده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با بی‌انصافی تمام به جهت عدم اطمینان به تعهدات احتمالی ایران حاضر به لغو همه‌جانبه تحریم‌ها نیستند.

دکتر خسروی افزود: این مسئله و عوامل یادشده بالا مهم‌ترین موارد عدم حصول به یک توافق جمعی همه‌جانبه هستند. 10 تیرماه 94 شاید آخرین تلاشی باشد که باید طرفین به نتیجه برسند. اگر چه با ترسیم خطوط قرمزی که طرفین اعلام شده است و ورود بی‌ربط دیگر عناصر خارجی از جمله عربستان و اسرائیل کار را دشوارتر نموده است.

به گفته دکتر خسروی به نظر می‌رسد تنها راه رسیدن به توافق هسته‌ای همه‌جانبه عدول از خطوط قرمز یادشده برای طرفین باشد.

وی اظهار داشت: دراین‌بین خود غربی‌ها هم واقف‌اند که خطوط قرمز اعلام‌شده از طرف ایران کاملاً حق طبیعی و فشار آنها زورگویانه و از نگاه واقعی اگر چه اعلام و نگاه عمومی بازی با حاصل جمع متغیر است ولی در واقع بازی با حاصل جمع صفر است.

وی تأکید کرد: یعنی اگر به همه اهداف صلح‌آمیز خود نرسیم بیهوده برای ملتمان سختی و تحریم خریده‌ایم. تلاش دولت تدبیر و امید و تیم ارشد دیپلماسی هسته‌ای می‌تواند این مجاهدت ملت را به ثمر بنشاند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.