1396-10-26 19:34
724
0
49184
چرا رامبد‌جوان برنامه ابرام‌اطلاعاتی در خندوانه را پخش‌نکرد؟

"ابرام اطلاعاتی" موزه زنده تاریخ مطبوعات کشور/ خاطره تیتر‌ مشهور "شاه رفت" از زبان قدیمی ترین‌روزنامه فروش‌ ایران

آنچه در ادامه می خوانید گفتگو خبرنگار شبکه خبری تحلیلی تیتریک با محمد ابراهیم رنجبر، موزه زنده مطبوعات کشور است که پس از 80 سال روزنامه فروشی این روزها در گوشه ای از شهر کرج زندگی می کند.

به گزارش گلستان ما، این روزها در گوشه ای از شهر کرج موزه تاریخی مطبوعات ایران سال های بازنشستگی خود را با خاطراتی که از روزنامه فروشی از کودکی تا کنون در دل خویش دارد سپری می کند. 

محمد ابراهیم رنجبر پیرمردی که به "ابرام اطلاعاتی" مشهور است در آستانه 26 دیماه سالروز فرار شاه با حضور در دفتر شبکه خبری تحلیلی تیتریک گفت: 9 ساله بودم که شاگرد دو روزنامه فروش شدم و شبها روزنامه ها را مقابل سینماها می فروختم و بعضا از استامبول تا پا منار تهران که منزل ما بود داد می زدم «اطلاعات، آخرین خبر»، و زمانیکه که برخی همسایه ها به فرزندشان می گفتند زمان خواب است آنها پاسخ می دادند که هنوز ابرام اطلاعاتی نیامده و ساعت 9 شب نشده است.

رنجبر با اشاره به اینکه سال 64 از تهران به کرج نقل مکان کرده است اظهار داشت: همزمان با روزنامه فروشی 20 سال کارمند دارایی بودم و سال 1360 بازنشسته شدم که البته دو ماه پیش از آن خواهر و مادرم به رحمت خدا رفتند و به درخواست همسرم در عظیمیه کرج یک واحد مسکونی خریداری کردیم.  

وی اظهار داشت: پس از سکونت در کرج روزی برای خرید روزنامه به یکی از کیوسک های میدان مهران کنونی مراجعه کردم و توجهم به این جمله که "این کیوسک واگذار می شود" جلب شد و 4 سال آن را اجاره کرده و سپس خریدم.

چرا رامبد جوان برنامه ابرام اطلاعاتی در خندوانه را پخش نکرد/ روایت 80 سال خاطره از استالین شکنی تا فروش تیتر مشهور

رنجبر به بیماری قلبی همسرش در سال 83 اشاره و تصریح کرد: همسرم را به بیمارستان فلکه سوم تهران پارس انتقال دادیم و زمان عمل اگر چه بیمه تکمیلی داشتیم دکتر به ما گفت که اگر می خواهید خوب عمل کنم و چاقو در دست بگیرم باید 5 میلیون تومان بدون خرج بیمارستان به من زیرمیزی بدهید و البته ما هم آن مبلغ را دادیم. 

وی با اشاره به اینکه از 350 روزنامه فروش قدیمی پیش از انقلاب 183 نفر از آنها را به یاد دارم گفت: آن زمان من از همه کوچکتر بودم و توانستم خودم را علی رغم اینکه 9 ساله بودم بین آنها تثبیت کنم و با این سن جز روسای اتحادیه شوم.

رنجبر به معرفی شدنش به عنوان موزه زنده مطبوعات ایران اشاره کرد و در راستای مقایسه روزنامه فروشی گذشته و امروز افزود: ما روزنامه ها را درب منازل، ایستگاه اتوبوس و ... می فروختیم و یک روزنامه اطلاعات آن زمان به ترتیب با گذشت چند سال 4 شاهی، یک قران، سی شاهی و دو ریال به فروش می رفت. 

وی با اشاره به اینکه قیمت روزنامه اطلاعات پس از انقلاب 5 ریال و سپس دو تومان بود و امروز 200 تومان به فروش می رسد اظهار داشت: با همه روزنامه ها کار می کردم و به قول روزنامه فروش های قدیمی ما مرده شور بودیم و احزاب برای ما تفاوتی نداشت. 

وی با اشاره به اینکه هنوز روزنامه فروشی می کنم اظهار داشت: دکه ندارم اما کار توزیع را همچنان انجام می دهم و حتی سه کتاب "خاطرات یک روزنامه فروش" نوشتار خودم را نیز به فروش می رسانم که البته از 6 هزار نسخه چاپ شده کتابم 2 هزار نسخه آن در منزل است. 

رنجبر تصریح کرد: اولین درآمد من روزی یک ریال در سال 1316 بود که 9 ساله بودم و آن را به مادرم دادم و بعضا مواقعی که یک شاهی، سنار، 10 شاهی و 5 شاهی انعام داشتم روزهای جمعه با آن به سینما می رفتم چرا که زمان ما تفریح دیگری نبود.

چرا رامبد جوان برنامه ابرام اطلاعاتی در خندوانه را پخش نکرد/ روایت 80 سال خاطره از استالین شکنی تا فروش تیتر مشهور

وی گفت: نام کتابی تاریخی که در حال نوشتن آن هستم خان گزیده ها است و به آذیت و آزار خان های آن زمان نسبت به مردم اشاره دارد و در واقع لغت خان گزیده را شهید آوینی در روزنامه جمهوری اسلامی در سال 64 ذکر کرد.

رنجبر با اشاره به توزیع 600 عنوان روزنامه در زمان فعالیت خود به نام های نیشخند، هور، نهنگ، نوید آزادی، هنرپیشگان، هالیوود، یزدان، ایمان، یویو، کی به کیه، کبوتر، کیهان، اطلاعات و ... افزود: 19 دی دو سال پیش با همسر، فرزندان و نوه ام در برنامه خندوانه رامبد جوان شرکت کردم و با دوچرخه ای قدیمی وارد برنامه شدم و دو کارت ایرانسل به عنوان جایزه نقدی به من دادند اما پخش نشد و علت عدم پخش آن را نیز نمی دانم. 

وی با تاکید بر اینکه در برنامه خندوانه بنا بود یک گوی با حکاکی نام خودم به من داده شود که آن را نیز به من تحویل ندادند اظهار داشت: 3 کتاب من پشت پرده سیاست آن روز بود و پس از حضور در برنامه حالا خورشید نیز رضا رشیدپور زمانی که خواستم بگویم اوایل زمان محمدرضا پهلوی مردم را 6 ماه با کنسرسیوم سرگرم کرده بودند تا با کشورهای خارجی قرارداد نفت ببندند به من گفت: اینجا را سانسور کن.

چرا رامبد جوان برنامه ابرام اطلاعاتی در خندوانه را پخش نکرد/ روایت 80 سال خاطره از استالین شکنی تا فروش تیتر مشهور

این روزنامه فروش اظهار داشت: پس از اینکه برنامه خنداونه پخش نشد دیگر به دعوت دورهمی پاسخ ندادم، از اینکه برنامه خندوانه پخش نشد ناراحت نیستم و ناراحتی من صرفا به واسطه بدقولی آنهاست که چرا از همان ابتدا مرا دعوت کردند.

رنجبر به ماجرای فرار 40 ماهه اش به آبادان و زندانی شدنش در سال 1331 در زندان شاه اشاره و تصریح کرد: عده ای با مصدق اداره اطلاعات شوروی و مجارستان را در 30 تیر آن زمان شکستند و من نیز به واسطه توزیع روزنامه همراه آنها بودم و زمانیکه غنیمت های شوری را جمع می کردند مجسمه استالین را می خواستم به آنها بدهم که به مجسمه لنین برخورد کرد و هر دو شکستند و پس از آن روز به استالین شکن معروف شدم. 

رنجبر تصریح کرد: خرداد سال 1330 مدرک ششم ابتدایی را اخذ کردم و همزمان با ادامه تحصیل به واسطه ماموریت مالیاتی و حاضر نشدن در جلسه ریاضی نتوانستم دیپلم بگیرم.

وی گفت: پا برهنه روزنامه فروشی می کردم و سال 1336 زمانیکه روزنامه اطلاعات به تیراژ بالای 50 هزار رسید جشن گرفتند و زمان سخنرانی مسئول آن اعلام کرد با وجود اینکه به این تیراژ رسیده ایم اما هنوز ضرر می کنیم چرا که سود آن را روزنامه فروشها و کاغذ فروش ها می برند. 

رنجبر افزود: من در آن جلسه حاضر بودم و گیوه 15 هزاری لق لقو داشتم، آن را برداشتم و گفتم اگر ما سود می بریم چرا تا کنون نتوانسته ام این گیوه را با یک کفش دو تومانی تعویض کنم درحالیکه هر روز ساختمان های شما بالاتر می رود. 

وی با اشاره به اینکه 21 اردیبهشت سال 1339 ازدواج کردم اظهار داشت: 6 فرزند، 7 نوه و دو نتیجه دارم و یکی از پسرانم تحصیلات میکرو بیولوژی دارد و پسر دیگرم پزشک قلب و عروق در کشور آلمان است و فرزندانم را ترغیب به روزنامه فروشی نکرده و آنها را به تحصیل سوق می دادم. 

چرا رامبد جوان برنامه ابرام اطلاعاتی در خندوانه را پخش نکرد/ روایت 80 سال خاطره از استالین شکنی تا فروش تیتر مشهور

رنجبر با اشاره به اینکه عکس نوجوانی اش مرتبط با سال ۱۳۲۵ و موتور - دوچرخه پژو و زمان قوام السلطنه روزنامه دموکرات به سردبیری مظفر فیروز بود تصریح کرد: آن زمان 30 نفر بودیم و ماهی 50 تومان به ما حقوق می دادند. 

وی گفت: طی هفته های گذشته در خانه مطبوعات البرز پیشنهاد شد که که با وزیر ارشاد در راستای اعطای دکترای افتخاری به من صحبت شود و در صورت تحقق این مهم یک روزنامه فروش در دنیا دکترای افتخاری خواهد داشت. 

رنجبر افزود: قشنگ ترین تیترهایی که طول فعالیت مطبوعاتی دیدم "تسلیم بلاشرط آلمان" در جنگ جهانی دوم و تلخ ترین تیترها دستگیری دکتر مصدق، اعدام دکتر فاطمی و آتش زدن مدیر روزنامه شورش است. 

وی با اشاره به اینکه سیاسی بودنم باعث شده است از زندگی عقب بمانم اظهار داشت: در بحبوحه انقلاب زمانیکه کارمند دارایی بودم، روزنامه اطلاعات و تیتر شاه رفت ۲۶ دی ۵۷ را فروختم و البته آن زمان روزنامه کیهان نیز خوب به فروش می رفت. 

چرا رامبد جوان برنامه ابرام اطلاعاتی در خندوانه را پخش نکرد/ روایت 80 سال خاطره از استالین شکنی تا فروش تیتر مشهور

رنجبر تصریح کرد: اخرین حکمم در دارایی مامور تعقیب در راستای فرار مالیاتی بود و حداقل حقوق را به واسطه نداشتن دیپلم دارم.

وی درباره آرزوهایش با خنده گفت: دوست داشتم صاحب پلاسکو بودم اما زمانیکه دیدم القانیان را اعدام کردند و پلاسکو را از وی بازپس گرفتند خوشحال شدم که به جای وی نبودم. 

موزه زنده مطبوعات ایران در خاتمه خاطر نشان داشت: دعای همیشگی مادرم عاقبت به خیری من بود و امروز احساس می کنم دعای وی در حق من مستجاب شده است چرا که فرزندانم به عرصه رسیده و زندگی آرامی دارم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.