1396-09-25 13:34
645
0
47882
بررسی ابعادی از سند دخل و خرج دولت؛

چرا لایحه بودجه ۹۷ بیکاری را افزایش خواهد داد؟

اعداد و ارقام لایحه بودجه ۹۷ حاکی از افزایش ۱۷ هزار میلیاردی سقف مالیات ها و کاهش چشمگیر بودجه عمرانی است که یکی از تبعات آن می تواند افزایش بیکاری در کشور باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، متاسفانه فرار مالیاتی از ترفندهای شایع میان کله گنده ها است که با این کار روز به روز بر ثروت بادآورده آنان نیز افزوده می شود این در حالی است که قشر در دسترس تر جامعه نظیر کارمندان و بازنشستگان دیوار کوتاه تری برای اخذ مالیات دارند. 

از سوی دیگر از آنجا که افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه به معنی رشد نرخ مالیات کشور نیست باید تدابیری اندیشیده شده تا با به کارگیری سیستم های جامع از فرار مالیاتی جلوگیری شود و این موضوع به طور جدی در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گیرد.

بودجه ۹۷ شکننده است/تشریح تبعات اخذ مالیات از سود سپرده ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه تنها ۱۵ درصد برای بودجه عمرانی در لایحه پیشنهادی دولت دیده شده است، گفت: اخذ مالیات از سود سپرده ها به فرار پول از شبکه بانکی منجر می شود. 

محمود بهمنی با اشاره به ارایه لایحه بودجه 97 کل کشور به مجلس، گفت: هزار و 100 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور است که از این میزان حدود 800 هزار میلیارد تومان آن برای امور جاری در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در لایحه پیشنهادی دولت 15 الی16 درصد برای هزینه های عمرانی دیده شد است، افزود: بودجه پیشنهادی بسیار شکننده است از این رو دولت باید اعتبارات عمرانی کشور را افزایش دهد در غیر این صورت تبعات آن برای اقتصاد بسیار خواهد بود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر دولت خواهان ایجاد اشتغال است باید طرح های نیمه تمام عمرانی را تکمیل کند، تصریح کرد: با افزایش هزینه های جاری سهم بودجه عمرانی کاهش می یابد از این رو دولت باید سهم اعتبارات جاری را در بودجه های سنواتی کم کند.

غالب درآمدهای کشور صرف هزینه های جاری می شود 

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از درآمدهای های کشور صرف هزینه های جاری می شود از این رو کشور باید از فربه بودن خود را برهاند.

وی با بیان اینکه هنوز حتی نیمی از بودجه عمرانی سال گذشته کشور در امور عمرانی محقق نشده است، تصریح کرد: اگر بودجه عمرانی تحقق نیابد همه طرح ها راکد شده و پیمانکارا و طلبکار با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که در نتیجه آن باید منتظر کاهش اشتغال و تعدیل نیرو باشیم.

20 هزار نفر به جمعیت بیکار از ابتدای امسال افزوده شده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در خصوص ایجاد 955هزار شغل جدید و همچنین سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره ایجاد سالانه یک میلیون و 250 هزار شغل، افزود: با روند فعلی تحقق این میزان شغل ممکن نیست با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 20 هزار نفر نیز به جمعیت بیکارانمان افزوده شده است.

بهمنی گفت: دولت برای تحقق رشد 8 درصدی باید سازوکار لازم را ایجاد کرده و با جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی مشکلات اقتصادی را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران ما گرفتار نرخ های 24 درصد و بالاتر سیستم بانکی هستند، افزود: باید موانع پیش روی سرمایه گذاری برداشته شود تا بهبود اوضاع نمود پیدا کند.

خروج پول از شبکه بانکی نخستین پیامد اخذ مالیات از سود سپرده ها

بهمنی همچنین با اشاره به موضوع اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی، گفت: اخذ مالیات از سود سپرده ها به خروج پول از سیستم بانکی منجر می شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تفکر اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی با هدف هدایت نقدینگی به سمت تولید اشتباه است، افزود: شاید ارقام و سپرده های درشت با اجرایی شدن این تصمیم به سمت تولید هدایت شوند اما ارقام خرد با این شیوه از سیستم بانکی خارج می شوند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اجرایی شدن اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی آن هم در حد خرد آن به مصلحت نیست، می گوید: با اجرایی شدن این تصمیم کاهش ارزش سپرده های مردم رخ می دهد.

افزایش درآمدهای مالیاتی بودجه به معنی رشد نرخ مالیات نیست 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه به معنی رشد نرخ مالیات کشور نیست بلکه تلاش می شود با سیستم های جامع از فرار مالیاتی جلوگیری شود. 

محمدرضا پورابراهیمی داورانی ، درخصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 97 گفت:علی رغم شرایط رکودی در اقتصاد کشور، درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده روند رو به رشدی دارد اما این موضوع به معنی افزایش نرخ مالیات نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:بخشی از افزایش درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، مربوط به مهار فرارهای مالیاتی است تا با انجام این مهم، درآمد حاصل شود.

وصول 5 هزار میلیارد تومان مالیات از فرارکنندگان مالیاتی 

 پورابراهیمی داورانی افزود: سازمان مالیاتی در بررسی چند مورد پرونده مالیاتی در ماه های ابتدایی سال 96 و با بررسی تراکنش های بانکی،5هزار میلیارد تومان مالیات وصول کرده است که عملا این میزان مالیات مربوط به اشخاصی است تاکنون یک ریال مالیات پرداخت نکرده اند. 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، افزود:روند شناسایی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بصورت جدی آغاز شده و دولت قصد دارد انجام این مهم را در سال آینده ادامه دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی می شود معادل 40 الی 50 درصد میزان مالیات قابل وصول مربوط به فرار مالیات در اقتصاد کشور بوده که این موضوع بیانگر این است افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه به معنی رشد نرخ مالیات کشور نیست و به مفهوم افزایش فشار مالیاتی واحدهای اقتصادی و کارمندان نیست بلکه تلاش می شود با سیستم های جامع اقتصادی از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

سقف مالیاتی ۱۷هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس گفت: سقف درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۹۷ به ۱۳۱هزار میلیارد تومان افزایش یافته که حدود ۱۷هزار میلیارد تومان به این سقف مالیاتی افزوده شده است. 

حمیدرضا فولادگر، با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال 97 به مجلس، گفت:سقف درآمدهای مالیاتی در بودجه سال 97 بالا برده شده و به 131هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که دولت نسبت به سال گذشته حدود 17هزار میلیارد تومان به این سقف مالیاتی اضافه کرده است.

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، افزود: اگر به صورت کلی به این موضوع نگاه شود که بتوان درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی و نفت خام کرد، خوب است، اما این اتفاق باید به شرطی رخ دهد که از رکود خارج شویم و درآمدی ایجاد شود که بتوان مالیات آن را گرفت.

 تحقق درآمدهای مالیاتی در دو سال گذشته به 80 درصد کاهش یافته است

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته که سقف درآمدهای مالیاتی بالا برده شده تحقق آن کاهش یافته است، ادامه داد: در دو سال اخیر حدود 80 درصد تحقق مالیاتی داشتیم، در حالی که در سال های پیش از این تا 97 درصد تحقق مالیاتی وجود داشته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این سقف که بالا برده شده به شرطی قابل تحقق است که رکود حل و شرایط رونقی حاکم شود، یادآور شد: اگر می خواهیم خام فروشی نفت نداشته باشیم و به جای آن به درآمدهای مالیاتی اضافه می کنیم، سرمایه گذاری در حوزه نفت باید افزایش یابد و زنجیره ارزش افزوده تکمیل شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.