1397-08-01 04:14
1321
0
58087
آیت‌الله مقدم قوچانی تبیین کرد:

اسناد موثق فراوان در تایید اهمیت پیاده روی اربعین حسینی/ پیام مهم اربعین به وهابیت/ ایرانیان، توطئه وحدت شکن دشمنان را خنثی خواهند کرد

آیت‌الله مقدم قوچانی، استاد اخلاق حوزه علمیه اظهار کرد: دشمن می کوشد ایرانیان را علیه عراقی ها تحریک کنند و از سوی دیگر، مردم عراق را علیه ایرانی ها تحریک کنند تا یک درگیری و نزاع قومیتی شروع شود و نتوانند حرکت عظیم پیاده روی اربعین حسینی را ادامه دهند، بنابراین در چنین شرایطی، شیعیان باید بیدار و متوجه خطرات و دشمنی ها باشند و از هرگونه اختلافات پرهیز کنند.

به گزارش گلستان ما، آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی تبیین، نماینده مراجع معظم تقلید، استاد اخلاق حوزه علمیه و نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه و تحصیل کرده حوزه های علمیه نجف اشرف، قم و مشهد، درباره تلاش دشمنان اسلام و تشیع برای ایجاد اختلاف میان شیعیان و پیروان سایر گروه های مذهبی، و همچنین میان ایرانیان و عراقی ها، گفت: حرکت اربعین حسینی باعث می شود تا همه شیعیان جهان در یک حرکت نمادین، وحدت آفرین و منسجم نشان دهند که شیعه فارغ از مرزهای سیاسی چه قدرت و عظمت و مسایلی دارد که می تواند حول محور آنها اتحاد داشته باشد؛ دشمنان متوجه این قدرت شیعه شدند و همه ساله تلاش می کنند با اختلاف اندازی بین ملت ایران و عراق و ترفندهای شیطنت آمیزی که انجام می دهند به حرکت اربعین یا پیاده روی اربعین خدشه ای وارد کنند و عظمت شیعه را کاهش دهند.

امام جماعت مسجد علوی محله صد دستگاه تهران، و نویسنده و پژوهشگر حوزوی، خاطرنشان کرد: دشمن می کوشد ایرانی ها را علیه عراقی ها تحریک کنند و از سوی دیگر عراقی ها را علیه ایرانی ها تحریک کنند تا یک درگیری و نزاع قومیتی شروع شود و نتوانند آن حرکت را ادامه دهند، بنابراین در چنین شرایطی شیعیان باید بیدار و متوجه خطرات و دشمنی ها باشند و از این اختلافات پرهیز کنند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در مورد دلایل تداوم پیاده روی اربعین حسینی پس از قرن ها، اظهار کرد: گاهی یکسری حرکت ها باعث عظمت شعائر اهل بیت(ع) و شعائر دینی می شود؛ بزرگداشت شعائر دینی یا توجه به بزرگداشت مراسمات اهل بیت(ع) چه در ولادت های حضرات و چه در شهادت های معصومین، برمی گردد به اراده ای که خود پیروان و محبین دارند. یک وقت هایی ممکن است به خاطر غفلتی که دارند از بعضی ابعاد این شعائر و آیین ها و رسوم ضعیف و کمرنگ شود، ولی برخی از مواقع می بینیم که این اصل پر رنگ می شود یا اهمیتی که پیدا می کند باعث برجسته شدن آن می گردد.

آیت‌الله مقدم قوچانی ادامه داد: پیاده روی اربعین حسینی براساس سنتی است که در عراق از گذشته ها وجود داشته و عراقی ها در ایام اربعین پیاده به کربلا می رفتند و سعی می کردند که با عمل خود یاد امام حسین(ع) را زنده نگاه دارند و توجه ها را به حرکت امام حسین(ع) جلب کنند، ولی در سال ها و دوره ای که هستیم به خاطر دشمنی هایی که علیه شیعه و به تعبیر درست تر پیروان اهل بیت(ع) صورت می گیرد و سعی می کنند که پیروان اهل بیت(ع) تضعیف شوند و شیعه را به خاطر حرکت و جریان سازی که دارد و می تواند در جهان امروز تأثیرگذار باشد، و همچنین به خاطر اینکه حرکت ها و آموزه های شیعی می تواند باعث جذابیت در جهان شود و آنها را جلب کنند و امروز رسانه های جمعی این آموزه ها را در سطح وسیعی منتقل می کند، با شیعه دشمنی می شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در مورد ویژگی ها و تأثیرات مهم پیاده روی بزرگ اربعین، اظهار کرد: حرکت اربعین یک حرکت پیاده روی مسالمت آمیز است و در راستای بزرگداشت جایگاه امامی است که زمانی برای استواری دین و زنده ماندن دین اسلام جان خود و عزیزان خود را فدا کرده و اکنون شیعیان برای بزرگداشت این حرکت و زنده نگاه داشتن نام امام خود یک حرکت مسالمت آمیز و یک پیاده روی عظیمی را راه انداختند و این مساله می تواند باعث جلب توجه جهانیان شود.

امام جماعت مسجد علوی در پاسخ به اینکه به چه علت پیاده روی اربعین حسینی قرن هاست با استقبال پر شوری تداوم دارد؟ گفت: نکته اصلی وجود مبارک امام حسین(ع)  است که با حرکتی که کردند شیعه را برای همیشه تاریخ مدیون جان نثاری خود کردند و کسانی که هوادار و پیرو اهل بیت(ع) هستند، قدر حرکت امام حسین را می دانند و تلاش می کنند که همیشه نام و یاد امام حسین را زنده نگاه دارند و ذیل حرکت امام حسین آیین های خود را برگزار کنند. یکی از این آیین ها هم همین پیاده روی است که تاکنون به آن کمتر توجه می شد عمدتاً در ایام محرم و صفر دهه گرفته می شد، اما اکنون متوجه شدند که می شود یک آیین دیگری را هم به آن افزود و آن پیاده روی اربعین هست که یک حرکت جمعی است.

اسناد موثق در تایید اهمیت پیاده روی اربعین حسینی، فراوان هستند

آیت‌الله مقدم قوچانی در پاسخ به این پرسش که «آیا سندی شرعی برای تایید پیاده روی اربعین وجود دارد؟» گفت: در کتاب کامل الزیارات که یکی از کتاب های معتبر شیعه است چند روایت راجع به ثواب پیاده رفتن به زیارت امام حسین ع است و در برخی از این روایات آمده است که برای هر قدمی که زائر برمی دارد  ثوابی نوشته می شود و گناهی از گناهان او بخشیده می شود.

این تحصیل کرده حوزه  های علمیه نجف اشرف، قم و مشهد ادامه داد: به عنوان نمونه در روایت ابان بن تغلب از امام صادق(ع) آمده است که امام از ابان سوال می کند " آخرین باری که به زیارت رفتی چه زمانی بود" و ابان می گوید من مدتها است که به زیارت نرفته ام. حضرت می فرمایند «سبحان الله العظیم و انت من روساء الشیعه. تترک زیارة الحسین علیه السلام؟ لا تزوره؟ من زار الحسین (ع) کتب الله له بکل خطوة حسنة و محی عنه بکل خطوة سیئة و غفر له ما تقدم من ذنبه و ما تاخر». در این روایت می فرماید برای هر قدمی ثوابی می نویسد و گناهی را  محو می کند و گناهان گذشته دور و نزدیک او را می بخشد. همچنین در روایتی دیگر می فرماید «کتب الله له لکل خطوه الف حسنة و محو عنه الف سیئة و رفع له الف درجة: برای هر قدمی هزار ثواب می نویسند و هزار گناه را از او محو می کنند و هزار درجه مقام او را بالا می برند.»

امام جماعت مسجد علوی درباره آثار پیاده روی اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: آنچه که تا کنون شیعه را نگهداشته است همین حب و عشق به اهل بیت (ع) است. اینکه مرحوم امام خمینی فرمودند محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است یک واقعیت است. همین عزاداری ها و این حرکت ها است که دین مردم را حفظ کرده است. افرادی هستند که اطلاعشان از دین در حد همین عزاداری ها است و چه بسا اگر شرکت در مراسم عزاداری نباشد، عملا ارتباط آنها با دین قطع می شود و چه بسا در همین پیاده روی ها بسیاری از افراد از نظر روحی و معنوی نسبت به گذشته خود تغییر می کنند.

آیت‌الله مقدم قوچانی افزود: تاثیری که در پیاده روی اربعین حسینی وجود دارد در زیارت های معمولی وجود ندارد و انسان حال و هوای ویژه ای پیدا می کند که تا زمانی که فرد در این جمع حاضر نشودف این حال را درک نخواهد کرد.

پیام امام حسین در آخرین لحظات روز عاشورا، از لابه لای تاریخ به گوش ما رسید

این استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: پیام امام حسین(ع) در آخرین لحظات روز عاشورا پس از شهادت یارانش که فرمود "«آیا کسی از شما نیست که من را یاری کند»، از لابه لای تاریخ به گوش ما رسید تا در اربعین خود را به کربلا برسانیم و بگوییم «لبیک یا حسین (ع).» این لبیک یعنی همه ما در صحنه ایم و برای یاری امام آماده ایم. در واقع زمانی که دشمنان دین و فرهنگ امام حسین(ع) می خواهند در قالب اسلام آمریکایی، صهیونیسم، داعش و سایر گروه های تروریستی، اساس اسلام را بر باد دهند، مردم در کربلا حضور می یابند تا بگویند «ما چون حسین (ع) هیهات من الذله می گوییم.»

آیت‌الله مقدم قوچانی؛ تحصیل کرده حوزه  های علمیه نجف اشرف، قم و مشهد اظهار کرد: مراسم اربعین حسینی، مهم ترین پیام را برای شیعه به همراه دارد که وحدت و همبستگی است. در روایات آمده که اهل بیت(ع) را شهر به شهر از کربلا به کوفه و از کوفه به شام آوردند و در مسیر برگشت این بزرگواران را از راه بیابان به کربلا آوردند؛ پیاده روی زائران اربعین حسینی در حقیقت، تداعی گر بازگشت اهل بیت(ع) به منظور زیارت قبور شهدا در روز اربعین است به گونه ای که هر مسلمانی که این صحنه را می بیند منقلب می شود.

امام جماعت مسجد علوی خاطرنشان کرد: در این روزها که خرافات در میان سنی ها، مسیحی ها و یهودی ها بسیار است و متاسفانه تسنن وهابی، شیعه را به خرافات نسبت می دهد؛ ما اگر بتوانیم در مراسم اربعین حسینی از هرگونه حرکت اضافی و غیر سنتی شیعه پرهیز کنیم، در حقیقت به یاوه گویی های وهابیون پشت کردیم و می توانم بگویم این امر مهم، یکی دیگر از پیام های مراسم اربعین حسینی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.