1397-05-22 16:10
2178
7
55968
از خلف وعده استاندار تا دخالتهای ارشاد ؛

توضیحات نایب رئیس خانه مطبوعات استان گلستان به نقدهای مراسم هفته خبرنگار

 برگزاری چندین نشست تخصصی در این نمایشگاه نیز از نقاط امید بخش بود ، کجای این استان فرصت نقد و بررسی تعطیلی 32 نشریه می توانست با حضور سلایق سیاسی مختلف اتفاق بیفتد اما نمایشگاه مطبوعات این کار مهم را انجام داد.

به گزارش گلستان ما؛ جواد عموزاد خلیلی نایب رئیس خانه مطبوعات استان گلستان پیرو انتقاداتی که در خصوص برنامه های هفته خبرنگار رخ داد نکاتی را به این پایگاه خبری تحلیلی توضیح داد .

** در تمامی برنامه ها ، همایش ها و جشنواره هایی که در سطح استان گلستان برگزار شده انتقاداتی وجود داشته و این امری بدیهی است و سابقه نداشته مراسمی صفر تا صد مورد قبول واقع شود لذا باید از نقدها استقبال شده تا کیفیت مراسمات آتی بهتر شود ، سالهای گذشته اکثر رسانه ها منتقد جشن روز خبرنگار بودند اما امسال یک خبرگزاری ، یک کانال تلگرامی همیشه منتقد ، چند نشریه همسو و یک عضو شکست خورده انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات صف منتقدین را تشکیل دادند که خود این یک دستاورد بزرگ به شمار می رود چه اینکه خیلی از خبرنگاران و رسانه ها نیز از برگزاری این مراسم تشکر کردند.

** برای اولین بار درسطح استان گلستان مراسم روز خبرنگار به صورت هفتگی برگزار شد که این هفته از روز 11 مرداد ماه با مراسم عطرافشانی مزار شهدا در امامزاده عبدالله گرگان شروع و در روز دوم یعنی جمعه 12 مرداد ماه همایش پیاده روی خانوادگی خبرنگاران برای اولین بار ادامه یافت . همچنین عصر همین روز مسابقات سه جانبه فوتبال بین تیم های رسانه ورزش ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان برگزار شد .

** برای اولین بار در "هفته خبرنگار" نمایشگاه مطبوعات و رسانه ها با بیش از 34 خبرگزاری ، پایگاه خبری و مطبوعات استان برگزار شد .

** نمایشگاه مطبوعات دستاورد بزرگ هفته خبرنگار استان گلستان در سال 97 بود هر چند 11 مدیر مسئول نشریه در استان سعی داشتند از برگزاری آن به دلایلی همچون گرمای هوا ، احتمال خاموشی برق ، نداشتن نیرو و کمبود منابع مالی ، تعطیل بودن دانشگاه ها و مدارس و ... ممانعت کنند و البته مدیرکل ارشاد نیز با برگزاری جلسه شبانه در آخرین ساعات شروع بکار این نمایشگاه به نوعی با آنها همراهی کرد اما ایستادگی خانه مطبوعات برای برگزاری نمایشگاه به دلایل مختلف همچون برگزاری همزمان در دیگر استانها و پیشرفت بخش عمده ای از کار نمایشگاه باعث شد تا این رویداد بزرگ در استان برگزار شود.

** این کار باعث شد تا ارشاد گلستان که هیچ رزومه و عملکردی در هفته خبرنگار نداشت سرش را بالا بگیرد و با افتتاح این نمایشگاه در صدر اخبار رسانه ها قرار بگیرد و از این جهت باید ممنون خانه مطبوعات باشند که زحمت برگزاری این نمایشگاه را کشید.

** انتقاد عدم حضور مردم در نمایشگاه مطبوعات واقعا بی انصافی و تاحدودی سیاسی بود، سالهاست که برخی ها مطالبات شخصی و سیاسی خود را از زبان مردم بیان می کنند و ادعای نمایندگی مردم را دارند، اگر دوستان منتقد چشمهایشان را می شستند و جور دیگر می دیدند ، حتما حضور مردم را حس می کردند ، برای اولین بار بود که مردم عادی مطالبات خود را از طریق نمایشگاه پیگیری کردند ، رانندگان تاکسی که شاید تا سالها نمی توانستند رئیس کل دادگستری و رئیس پلیس استان را از نزدیک ببینند این فرصت را در نمایشگاه یافتند تا به حضور اسنپ در گرگان اعتراض کنند ، یا حضور دهیاران و شوراهای بخش مرکزی گرگان به صورت دسته جمعی در غرفه های نمایشگاه و بیان مشکلات روستاها و نحوه ارتباط گیری با رسانه ها، حضور بچه های عضو کانون پرورش فکری و بازدید از غرفه های نمایشگاه واقعا دستاورد بزرگی بود که به چشم این دوستان نیامد.

** حضور مدیرانی که سال در سال نشست خبری نمی گذاشتند و رسانه ها نیز به آنها دسترسی نداشتند در نمایشگاه یک موفقیت بود . همچنین حضور غرفه ای بنام کوثر نیوز متعلق به حوزه علمیه خواهران نیز توانست با استقبال عمومی مواجه شود.

** نمایشگاه مطبوعات یک نمایشگاه تخصصی است و مخاطبین خاص خود را دارد و اینکه در هفته خبرنگار همه مدیران به همه رسانه ها در عرض چند ساعت سرک کشیدند و به آنها خسته نباشید گفتند ، یک دستاورد به شمار می آید . در استان ما شاید جشنواره اقوام ایران زمین به دلایل چندین سال برگزاری و هزینه تبلیغاتی و .... و کنسرت به دلیل وجود ساز و تنبک از اقبال خوبی بین برخی ها برخورداراست و گرنه سایر نمایشگاه ها همچون الکامپ ، مبلمان ، مکانیزاسیون و ... خیلی معمولی برگزار می شوند .

** برگزاری چندین نشست تخصصی در این نمایشگاه نیز از نقاط امید بخش بود ، کجای این استان فرصت نقد و بررسی تعطیلی 32 نشریه می توانست با حضور سلایق سیاسی مختلف اتفاق بیفتد اما نمایشگاه مطبوعات این کار مهم را انجام داد.

** نشست تخصصی اخلاق و نقد توسط روح الله کلانتری مدیرمسئول هفته نامه آفتاب گلستان ، نشستهای تخصصی توسط غرفه کوثر نیوز حوزه علمیه خواهران ،نشست تخصصی اخلاق در رسانه با حضور آیت الله قدمی استاد حوزه و دانشگاه نشست تخصصی بافت تاریخی در خبرگزاری مهر ، نشست تخصصی رسانه با حضور استاد فاطمی منش کارشناس شبکه 2 سیما و شبکه پویا ، نشست صمیمی مدیر کل ارشاد در نمایشگاه ، نقد و بررسی نشریات استان ، گفت و گوی صریح و بی پرده با معاون سیاسی امنیتی استاندار و حضور چهره های ورزشی متعدد و ... دستاوردهایی است که نادیده گرفتن آن یا نشان از نادانی یا غرض است .

** جشن روز خبرنگار از قالب و فرمتی مورد انتظار خانه مطبوعات خارج شد و علت آن دخالت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بود . اگر بواقع صفر تا صد برگزاری جشن روزخبرنگار با خانه مطبوعات استان بود ، این اداره کل نباید در فرایند برگزاری و سین برنامه ها دخالت می کرد اما اینکار انجام شد و متاسفانه آسیب آن به خانه مطبوعات رسید ، متاسفانه دخالت ها تا جزئیاتی مانند پکیج فرهنگی و نوع میوه و پذیرایی و ... نیز کشیده شده بود .

** قرار بود فقط اعضای خانه مطبوعات، روز خبرنگار طبق قولی که استاندار روز اول تیرماه در نشست با هیات مدیره خانه مطبوعات و مدیر کل ارشاد داشت ، مراسم تقدیرصمیمی در هتلی به صرف شام داشته باشند اما ارشاد استان با بیان اینکه 400 خبرنگار دارد و بقیه را چکار کند، تصمیم استاندار را بهم زد و طی جلسه ای که در استانداری با چند مدیر میانی برگزار شد نهایتا پیشنهاد شام تبدیل به عصرانه را داد و مکان هم تالار شد .

** معتقد بودم مدیر و رئیس خانه باید این تصمیم را قبول نمی کردند و همان پیشنهاد استاندار را عملی می کردند چرا که برای یک بار هم شده باید این وضعیت وخیم در استان جراحی شود که ما واقعا چند تا خبرنگار داریم ؟ باید برای همیشه خانه مطبوعات و اعضای آن به عنوان ملاک قرار بگیرند و اگر ارشاد احساس می کند فرد ذیحقی در این حوزه وجود دارد ولی نمی تواند عضو خانه مطبوعات بشود ، زحمت تقدیرش را خودش بکشد.

** کسی محتاج دو لقمه شام نبود و نیست ، اصرار ما اولا برای خلف وعده استاندار و ثانیا برای این بود که شان خبرنگاران در یک مکان مجلل و یک برنامه خوب حفظ شود ، وانگهی اگر شام داده نمی شد همین دوستان منتقد می نوشتند تا نیمه شب ما را نگه داشتند و یک شام ندادند ، بهانه همیشه وجود دارد .

** انتقاد برخی دوستان گلشن مهر و همشهری در خصوص عدم تقدیر از مطبوعات و خبرنگاران استان در روز خبرنگار بجا بود ، توقع داشتم حداقل 10 مطبوعه و خبرنگار استانی مورد تجلیل قرار بگیرند بعد 3 خبرنگار صدا و سیما ، البته در دیدار اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و مدیرکل صدا و سیما قرار بود یک نفر و نهایتا فقط دو خبرنگار مورد تجلیل واقع شوند اما نفر سوم صدا و سیما سهمیه ای بود که ارشاد به صدا و سیمای گلستان داد و به این مراسم اضافه کرد و مورد انتقاد شدید اعضای خانه مطبوعات استان قرار گرفت.

** بر این باورم تا خانه مطبوعات به عنوان تشکلی صنفی و غیردولتی دستش در جیب ارشاد باشد ، نمی تواند برنامه ای مستقل داشته باشد و همه کسانی که به این برنامه انتقاد می کنند اگر خودشان بودند هم نمی توانستند کاری بکنند. هر کدام از منتقدین اگر عصر روز 13 مرداد و در فاصله 3 روز مانده به روز خبرنگار ، پول به حسابش آن واریز می شد واقعا چکار می توانستند بکنند ؟

** متاسفانه ارشاد گلستان به صورت قطره چکانی و در لحظات آخر پول را به خانه مطبوعات داد اما سعی کرد در همه مراحل در امور خانه مطبوعات و برنامه ها دخالت کند و همین امر باعث شد تا مراسم روز خبرنگار با کیفیت کمتری برگزار شود .

** تقدیر از ابوالفضل نسایی پیشنهاد بنده از یک ماه پیش بود که دوستان هیات مدیره گفتند روز خبرنگار از وی تجلیل می کنیم و به جز یکی دو نفر، بقیه را اداره فرهنگ و ارشاد استان لیست کرد و خانه مطبوعات در انتخاب آنها نقشی نداشت.

** نباید تمام تقصیرها را به گردن کشمیری انداخت ، فردی که در این حوزه هیچ فعالیتی نداشته و از یک سازمان دیگری آمده ، ظرف یک ماه چکار باید می کرد ، به نظر من مقصر استاندار و آن تیم ده نفره ای بودند که ایشان را برای مدیر کلی انتخاب کردند و پیش بینی خوب برگزار نشدن مراسم روز خبرنگار به دلیل تغییر مدیریت در ارشاد کاملا درست از آب در آمد.

** متاسفانه دوستان رسانه ای گنبدی ما ذهنیتی دارند که "مرکز استان همیشه حق ما را می خورد" و تا این پیش فرض ذهنیت این دوستان را اشغال کرده هیچ کاری نمی توان کرد ، البته بر برخی از این دوستان جوان که با این انتقادات جویای نام هستند حرجی نیست اما از پیشکسوتان و ریش سفیدان این شهر انتظار بیشتری می رفت. مگر به خبرنگاران مرکز استان چه چیزی بیشتر داده شد که به دوستان گنبدی ما داده نشد ؟ مرکز استانیها که بیشتر انتقاد داشتند ؟ وانگهی جوری قلم زدند و گفتند از عملکرد تبعیض آمیز خانه مطبوعات به ستوه آمده ایم که یک لحظه فکر کردم تحریم ها و وضعیت بد اقتصادی کشور ناشی از عملکرد ضعیف خانه مطبوعات طی شش ماه گذشته بوده است . بماند که برخی از آنها حتی عضو خانه مطبوعات استان گلستان هم نیستند .

** خانه مطبوعات یک تشکل صنفی و غیردولتی است و هیچ مقام مسئولی اعم از استاندار، مدیرکل ارشاد و یا فرماندار ویژه گنبد کاووس نمی تواند برای آن تعیین تکلیف کند.

** از همه این انتقادات بگذریم ، توهین عضو سابق هیات مدیره خانه مطبوعات را کجای دلمان بگذاریم ، فردی که یک سال است سایتش بروز نشده و مجله اش هم خوابیده ، پیمانکار رسانه ای که ردش در ادارت و نهادها جهت بستن قراردادهای میلیونی دیده شده و در توهینی عجیب به خبرنگاران استان و اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات ، آنها را ناتوان از نوشتن یک خبر فرض کرده است ، البته سایت گلستان 24 جوابش را قبل از ما داده است !!

 انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

حجازی

با سلامتشکر می کنم از هیات مدیره خانه مطبوعات که در این مدت کارهای خوبی انجام دادن مثل ساماندهی آگهی هابهر حال هر کار کنیم برخی ها نقد دارند مهم اینه که سال به سال این مراسم داره بهتر میشه

0
0
پاسخ
1397-05-22 16:46
آذر

* خانه مطبوعات مبالغ دریافتی و هزینه‌های مراسم روز خبرنگار را اعلام کند"مهدی باقریان با بیان اینکه متاسفانه خانه مطبوعات استان گلستان محلی برای جولان تبعیض های مرکزنشینیان شده است، ادامه داد: امیدواریم در کمال شفافیت خانه مطبوعات دریافتی‌ها و پرداختی‌های خود را که به بهانه روز خبرنگار دریافت و هزینه کرده است منتشر کرده و سهم شرق استان را نیز در هزینه‌ها و برنامه‌ها اعلام کند."همش دنبال سهم !!!این اقا تا الان کجا بودند ؟ ایشون اصلا عضو خانه مطبوعات نیستند پس لازم نیست افاضه فضل نمایند

0
0
پاسخ
1397-05-22 17:44
اکبری

مراسم بیخودی بود امسال مخصوصا قارنلی با حرفهای ...

0
0
پاسخ
1397-05-22 17:46
رضی

اطلاع موثق دارم که خانه مطبوعات استان می خواست برای اعضایش در هتل عجم ازادشهر برای بچه های شرق گلستان برنامه بیگرد اما گنبدی ها مخالفت کردند و گفتند باید توی شهر گنبد باشد ، اینقدر خودخواهی باعث شده تا خبرنگاران گالیکش ، مینودشت ، آزادشهر ، رامیان ، مراوه تپه و کلاله دیده نشوند .واقعا چه اشکالی داشت همه هتل عجم جمع می شدند ، اینقدر انحصارگرا نباشید .

0
0
پاسخ
1397-05-22 17:49
فراهی

اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات لطفا شفاف سازی !!

0
0
پاسخ
1397-05-22 17:51
محمد اسماعیلی

به شما خبرنگارا دنیایی از پول هم بدن بازم بهانه میارین.ببینین مثل ما کارگرها باشین. هیچی نمیگیم. چقدر خوبیم. حتی موقعی که از مشکلاتمونم نمیگید ما چیزی نمیگیم.راستی گلستان ما نظراتی که به نفعش باشه رو زود منتشر میکنه جدیدا. یه سری از خبرها نظر داره اما منتشر نشده بعد از چندین روز

0
0
پاسخ
1397-05-23 03:06
علی

با سلامامسال برنامه روز خبرنگار با حضور افراد بسیجی و جهادی که بسیجی وار و بدون چشم داشتی کار کردند عالی بود.برخی نقدهای دوستان سازنده و قابل تامل است اما برخی بدلیل بغضی که از ناکامیهای خودشان دارند منتقد هستند.کار برای خدا دلسردی ندارهحق نگهدارتان

0
0
پاسخ
1397-05-23 03:41

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.