1396-09-25 19:44
1517
0
47902
گفتگوی بی پرده با فرهنگی پژوهشگر گلستانی؛

از پاسخگو نبودن سیستم آموزشی برای حذف کنکور تا دلایل خشونت دربین دانش آموزان

فرهنگی پژوهشگر گلستانی گفت:در حال حاضر بحث این نیست که کنکور خوب است یا بد، بحث این است که این سیستمی که هم اکنون وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و باید اصلاح شود و متاسفانه در این مواقع همیشه روش‌ها یا به سوی افراط حرکت می‌کنند یا به سوی تفریط.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، نقش معلم به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت آموزشی، تربیتی و یادگیری نوجوانان برکسی پوشیده نیست، از این رو توفیق یا شکست برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی هر نظام و هر کشوری نیز به معلمان آن بستگی دارد.

معلمان بعنوان راهبران جامعه باید همواره یک قدم از مردم جلوتر و بروز باشند ، با این پیشرط معلمان همواره باید در پی تحقیق و پژوهش باشند.

بدون شک معرفی توانمندی‌های علمی، آموزشی معلمان بیش از هر چیز می‌تواند معرف جایگاه و اثربخشی این نهاد آموزشی و پرورشی باشد.

در همین راستا این پایگاه خبری به مناسب هفته پژوهش به سراغ «محبوبه اسحاقی گرجی» فرهنگی برجسته و یکی از پژوهشگران برتر کشور و استان رفته و گفتگویی را به وی ترتیب داده است. در ادامه این گفتگو را از نظر می گذرانید.

*لطفا خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید.

محبوبه اسحاقی گرجی دانشجوی دکتری در رشته کامپیوتر نرم افزار و در حال حاضر مدیر هنرستان حکمت شهرستان آزاد شهر هستم.

*چطور شد به سمت پژوهش و تحقیق رفتید؟

هدف کلی پژوهش در آموزش و پرورش بهبود فرایند یاددهی و یادگیری و اصلاح برنامه ها و روش هاست.واز آنجایی که دانشجوی دکتری هستم و هدف از دوره دکتری دستیابی به جدیدترین مبانی پژوهشی است تا بتوانم گامی در جهت خودکفایی کشور و حل مشکلات جامعه بردارم.

*از رتبه های علمی پژوهشی یتان  برایمان بگویید؟

کسب رتبه کشوری در تجربه برتر مدیران، تالیف کتاب محتوای الکترونیکی، تالیف کتاب در زمینه الگوریتم های شبکه، همکاری در تالیف سند پنج ساله استعداد های درخشان استان گلستان، کسب رتبه دوم در رشته شعر شرق استان، کسب رتبه دوم مقاله تویسی  در همایش سبک زندگی اسلامی، پذیرش مقاله در جشنواره کیفیت بخشی به علوم انسانی ملاصدرا، کسب رتبه اول پوسترسازی در همایش مصباح الهدی سبک زندگی اسلامی، همکاری در اجرای طرح موفق امام شناسی مصباح الهدی، منتخب شهرستانی در مسابقات محتوای الکترونیکی، کسب رتبه سوم مقاله نویسی در رشته ادبیلت فارسی جامعه شناسی جشنواره ملاصدرا، پذیرش دو مقاله درISI

* از پژوهشی که انجام داده اید برای ما بگویید و از اهدافی که داشتید

آموزش صحیح استفاده از اینترنت به دانش آموزان، افزایش سطح آگاهی والدین در مورد مزایا و معایب استفاده از اینترنت، آموزش خویشتن داری و تقویت فطرت نیکوی درونی دانش آموزان در مواجهه با جاذبه های منفی، تغییر نگرش منفی و سطحی والدین نسبت به فناوری های جدید، اتخاذ برنامه های مدون و قابل قبول برای فرزندان در مورد استفاده از رایانه و اینترنت، آشنایی و آموزش والدین در مورد رایانه بصورت سطحی و مورد نیاز

*ازوضعیت پژوهش در مدارس بفرمایید؟ فکر میکنید جایگاه تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و فرهنگیان کجاست وچرا؟

در زمینه گسترش فرهنگ پژوهشی، نهاد آموزش و پرورش راهکارهای متعددی را تا کنون در قالب تاسیس مراکز پژوهشی، طرح ها و برنامه هایی در سطح دانش آموزان و معلمان به اجرا در آورده است که برخی از آنها عبارتند از: تاسیس پژوهشکده های آموزش و پرورش، طرح معلم پژوهنده، پژوهشسراهای دانش آموزی، مسابقات انشا و مقاله نویسی؛ واحد درسی مطالعات پژوهشی

photo ۲۰۱۷ ۱۲ ۱۵ ۰۰ ۰۰ ۲۶

مشکل سیستم آموزشی است

*نقش پژوهش سراهای دانش آموزی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان چطور می بینید؟

پژوهش سراهای دانش آموزی مکملی برای برنامه های درسی به منظور ارتقای سطح علمی و عملی دانش آموزان در زمینه پرورش وشکوفایی استعدادهای بالقوه آنان است. و امسال فکر میکنم با مدیریت جدید پژوهش سرا مخصوصا  تشکیل نمایشگاه هایی از دست ساخته ها و نتایج پژوهشی دانش آموزان و پیگیری در زمینه مسابقات ماکارونی و.. خیلی خوش بین هستم.

*فکر می کنید چطور می شود به یک معلم پژوهنده تبدیل شد؟

مدرسه پژوهنده ،فضایی ایجاد می کند تا در آن پژوهش ، خلاقیت و نوآوری برای حل مسایل تشویق شود . این موضوع باعث می شود که مدرسه تبدیل به یک" کارخانه فکر"شود. در چنین فضایی اصل " ما می توانیم " مورد تشویق قرار می گیرد

*در خصوص کنکور بفرمایید آیا مایل به حذف کنکور هستید؟فکر می کنید کنکور میتواند آزمونی برای گزینش دانشجویان به دانشگاه ها باشد؟

در حال حاضر بحث این نیست که کنکور خوب است یا بد، بحث این است که این سیستمی که هم اکنون وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و باید اصلاح شود و متاسفانه در این مواقع همیشه روش‌ها یا به سوی افراط حرکت می‌کنند یا به سوی تفریط، در واقع زمانی بحث 100 درصد کنکور مطرح می‌شود و زمان دیگر بحث 100 درصدی حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی، که هیچکدام هم جوابگو نیست.

بحث سوابق تحصیلی به این گونه‌ای که هم‌اکنون وجود دارد، مطرح می‌شود، باید به این موضوع توجه کرد که امتحانات یک مدرسه در یک شهرستان با امتحانات مدرسه دیگر متفاوت است، بنابراین به تبع آن، نحوه نمره دهی و سیستم‌های ارزشیابی هم متفاوت است و این موضوع اصلا با عدالت آموزشی سازگار نیست.

دلایل خشونت در بیت دانش آموزان

*چند شاگرد تا به امروز تربیت کردید؟ با دانش آموزان قدیم خود در ارتباط هستید؟

 اگر روزی وقت کنم حتما تعداد دانش اموزانم را  محاسبه میکنم.البته من سه سال معاون فنی بودم و در حال حاضر مدیر هستم. بله

*دوست دارید چه آینده ای برای دانش آموزانتان رقم بخورد؟

امیدوارم تمام دانش آموزانم آینده ای شیرین و خاطره انگیز برای خود رقم بزنند و مایلم دانش آموزانم در آینده متفکر باشند، تولید مسئله کنند و راه زندگی خود را پیدا کرده و خلاق باشند.

*چند فرزند دارید؟ تفاوت معلم بودن با مادر بودن در چیست؟

دو فرزند پسر، به نظر من فرقی ندارد چون در مدرسه همه دانش آموزانمان مثل فرزندانمان عزیز هستند. معلم در پی ارضای نیاز های علمی و روحی دانش آموزان است و با چشمه های جوشان علم آنان را سیراب می کند. مادر در پی رفع نیاز های عاطفی وروانی وخانوادگی خود و فرزندش می باشد و با چشمه های جوشان محبت او را سیراب می کند

*چرا امروزه خشونت در بین دانش آموزان زیاد شده است؟و متاسفانه خودکشی هایی که دربین نوجوانان شاهد هستیم؟

دلایل مختلف می توان برای آن برشمرد که در زیر به چند مورد از آن ها می پردازم؛  بچه ها از کودکی با فیلم های خشن و کارتون های خشن مانوس هستند و فرهنگ خشونت ورزی در آن ها شکل می گیرد،  نوع تغذیه و تنقلات ی که مصرف می کنند روی تند مزاجی آن ها تاثیر دارد،  الگو های مورد پذیرش آن ها به جای شخصیت های علمی و صلح جو ،شخصیت های قدرت مند و زورمند است، رفتاری که در منزل با آن ها می شود توام با خشونت است، پایین آمدن جایگاه معلم و علم و دانش در جامعه، عدم برنامه های شاد و متنوع در مدارس.

photo ۲۰۱۷ ۱۲ ۱۴ ۲۳ ۴۲ ۲۵

به دلیل عدم استطاعت مالی ناچار به فعالیت در شغل دوم هستند

*چرا اکثر معلمین الان دو شغله هستند؟

در اصل معلم واقعی باید خودش را وقف کار تعلیم و تربیت کند اما متاسفانه معلمان ما به دلیل عدم استطاعت مالی ناچار به فعالیت در شغل دوم هستند

*معلمان قدیمی کوشاتر بودند یا معلمان امروز؟

معلمان امروز کوشاترند چون اگر چنین نباشد از قافله علم و تکنولوژی که به سرعت در حال گذر است عقب می مانند و حتی از دانش آموزان این دوره که نسبت به قبل باهوش ترند.

*بهترین خاطره شما از دوران معلمی چیست؟

تمام روزهای کاری من پر از خاطره های شیرین است که انتخاب یکی از آنها برای من دشوار است .

ارزش معلمی کاسته نشده

*نگاه مردم نسبت به شغل معلمی چیست؟
معلمان محترم در هر جامعه‌ای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه‌ای می‌باشندمردم چون معلمی را یک کار فرهنگی و آموزشی تربیتی می بینند نگاه مثبتی به شغل معلمی دارند و مشکلات اقتصادی که معلمان را تحت تاثیر قرار داده باعث نشده از ارزش این شغل کاسته شود.

نگاه مسئولین نسبت به شغل معلمی چیست؟

امیدواریم نگاه مثبتی به معلمین داشته باشند.

*بهترین هدیه ای که در روز معلم گرفته اید؟

یک تابلوی نقاشی از چهره ی خودم بود.خیلی خوشحال شدم .

*حس شما از اینکه معلم پژوهشگر شده اید؟

از اینکه معلم پژوهنده برتر کشوری شده ام، ضمن خشوع و خضوع در مقابل لطف خداوند که در کسب این عنوان شامل حالم شده، چون نتیجه تلاش وزحمات خودم را گرفته ام احساس غرور می کنم.

*حرفی که برای وزیر آموزش و پرورش دارید؟

حمایت معنوی و مادی  داشته باشند.

photo ۲۰۱۷ ۱۲ ۱۵ ۰۰ ۰۰ ۲۳
بازدید مسئولان از غرفه کتاب های "محبوبه اسحاقی گرجی "

تغییر نام درس هنر به پرورش خلاقیت

*برای شکوفایی استعداد دانش آموزان چه راهکارهایی دارید؟

استفاده صحیح و مطلوب از ساعات درس انشا، تغییر نام درس هنر به پرورش خلاقیت، اطلاعات بیشتری در مورد موضوع درس در اختیار دانش‌آموزان قرار دهییم، تکالیفی به دانش‌آموزان دهیم که به رشد آنها کمک کند

*اهل مطالعه هستید؟ چه کتابهایی می خوانید؟

بله.بیشتر کتاب های که در زمینه کامپیوتر باسشد

*خلاقیت با معلمی چه ارتباطی دارد؟

استفاده از روشهای خلاق تدریس توسط معلمان کلاس، یادگیری دانش آموزان را به سبب رغبت بیشتر آنان به کلاس، افزایش میدهد.

از نظر مادی و معیشتی و تلاش برای احقاق حقوق همکاران فعالیت بیشتری انجام می دادم

*اگرجای وزیر آموزش و پرورش بودید ؟

از نظر مادی و معیشتی و تلاش برای احقاق حقوق همکاران فعالیت بیشتری انجام می دادم. چون معلمی که دغدغه مالی داشته باشد، به خوبی نمی تواند وظیفه معلمی خود را انجام دهد.

اگر جای مدیرکل آموزش و پرورش گلستان بودید چه کاری دوست داشتید انجام دهید؟(مهترین برنامه شما چه بود)

سعی میکردم توجه بیشتری به هنرستان ها داشته باشم.، اگر می خواهیم دانش آموزان را به جهت مشکل اشتغال به سوی هنرستان ها هدایت کنیم،باید مدیران آگاه دلسوز و فنی و مطابق نظر اکثر هنرآموزان هنرستان بر سر کار بیایند.

طبق مقررات فوق، کارگاه ها باید 36 ساعت سرپرست بخش، استاد کار، انبار دار داشته باشند و باید به تمام لوازم و تجهبزات مورد نیاز برای کار عملی مجهز باشند.همچنین باید مدیریت هنرستان فنی باشد.

56454

معلم متعهد حاضر نیست لحظه ای از لحظات عمر شاگردان را در کلاس درس به بطالت بگذراند

*عدالت آموزشی از نگاه معلم به چه معناست؟

معلمی که متعهد است خود را امانت دار و شاگردان را امانت های الهی می داند. روی این اصل هیچ گاه حاضر نیست لحظه ای از لحظات عمر شاگردان را در کلاس درس به بطالت بگذراند. زیرا او معتقد است که هر چیزی را می توان جبران و تدارک کرد، ولی عمر عزیز شاگردان را نمی توان جبران کرد. بنابراین درتمام مدت یا به تدریس می پردازد یا به راهنمایی و انسان سازی اشتغال می ورزد و در عین حال استکمال و خود سازی خویش را فراموش نکرده، می کوشد علماً و عملاً هر روزش بهتر از روزهای قبلش باشد تا زیانکار نباشد

اهل ورزش هستید؟

بله. والیبال. البته الان فرصت زیادی ندارم

*در مورد کلمات زیر مطلبی که به ذهنتان می رسد بگویید:

تعطیلی ۵ شنبه ها: بسیار خوب و فرصت مناسبی برای باز پروری جسمی، روحی وعلمی
مشق شب: متناسب با وضعیت تحصیلی دانش آموز باشد بهتر است
نمره بیست : نهایت آرزوی یک دانش آموز
ارزشیابی توصیفی: ارزشیابی توصیفی دانش آموزان را از حفظ کردن مطالب به درک عمقی مطالب سوق می دهد
تنبیه بدنی: روش منسوخ تربیتی
تخته سیاه:  ما هنوز در هنرستان استفاده میکنیم
تشویق: روش مناسب برای ایجاد انگیزه
دانش آموز: دانش اموزان را دوست دارم
پژوهش: هزینه نیست سرمایه است.
مدرسه : نام مدرسه معمولاً با نام معلم گره خورده‌است
اینترنت: بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی شده است.
کلاس بیست: پایگاه خبری 
شبکه های مجازی: شبکه های اجتماعی به عنوان شبکه ای از ارتباطات انسانی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.