1393-09-24 08:59
3688
1
7253
گزارشی از تنها بنای تاریخی رامیان در ویرانه های فراموشی!؛

حمام ایلخانی رامیان، میراثی گرانبها که در حال تخریب است + تصاویر

حمام اروج از جمله آثار تاريخي راميان است که در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار احداث شد. اين حمام که جزو بناهاي تاريخي درون شهري محسوب مي شود در حال تخريب است که توجه بيشتر مسئولين ميراث فرهنگي را مي طلبد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، میراث تاریخی یک شهر بعنوان سرمایه فرهنگی و تاریخی و به نوعی شناسنامه و بیان کننده تاریخ و قدمت آن شهر به حساب می آید .

یک مسافر و یا گردشگر و توریست با توجه به آثار تاریخی و صنایع دستی و مفاخر گردشگری و اماکن مذهبی آن محل به آنجا سفر کرده و این مسافرتها منبع درآمد برای شهر و همچنین معرفی شهر به حساب می آید.

بنای تاریخی حمام رامیان به حمام عروج شهرت دارد.وقتی از افراد پیشکسوت از این حمام سوال می شود به یاد خاطرات گذشته که توسط پدران و پدربزرگ هایشان در خصوص رسم عروس و داماد را به حمام بردن صحبت می کنند که نسل به نسل شنیده شده و از خاطرات بسیار شیرین آنها می باشد.

این بنای تاریخی بعنوان یک عضوی در زندگی در کنار مردم مثل یک دوست خاطره تعریف میکند و هر زمان که آنرا می بینیم بیان خاطرات شیرین گذشته می باشد و از بزرگان بسیار تکرار کلمه "یادش بخیر" شنیده می شود، پس باید در حفظ آن کوشید.

orojj23

بر اساس این گزارش ، این اثر تاریخی با این پیشینه تاریخی مورد بی توجهی و بی مهری مسئولین قرار گرفته است و اکنون محل بازی برای کودکان و نیز محل تخلیه و جمع آوری زباله های آن محله شده است.

یکی از همسایگان این بنا در گفتگو با خبرنگار گل رامیان خواستار جدی از مسئولین در مرمت این اثر تاریخی شد و اظهار کرد: در تابستان و روزهایی که هوا مساعد است اینجا به نوعی پارک و تفریح برای کودکان تبدیل می شود و از سروصدای آنها آرامش نداریم.

orojj21

به گزارش خبرنگار گل رامیان، رویش درختچه بر روی سقف این بنا،تخریب دیواره های این بنا نشانه های بی توجهی مسئولین به این بنای با ارزش و تاریخی می باشد.

 محل کوره این حمام که عکس آن در ذیل آورده شده است به محل جمع آوری زباله تبدیل شده و تمام آبهای باران در این مدت در این محل نفوذ می کند و معلوم نیست که عاقبت نفوذ این همه آب در این مکان با این بنای تاریخی چه خواهد کرد.

حمام اروج ( عروج ) تنها اثرتاریخی شهررامیان

عبدالحمید جعفریان محقق و پژوهشگر در خصوص پیشینه این اثر تاریخی به خبرنگار ما گفت: حمام اروج در محله قدیمی کهنه بازار شهر رامیان واقع شده است. پلان این بنا به شکل مربع و مصالح بکار رفته در این بنا آجرهای 25×25 سانتیمتر، سنگ لاشه و ملاط ساروج است.

وی بیان کرد: حمام اروج یک بنای درون شهری در اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار بوسیله حاکم استرآباد ‹‹ امیر سعدالله خان میرفندرسکی ›› احداث شد و تنها بنای تاریخی شهر رامیان است.

جعفریان افزود: حمام اروج از سه سالن رختکن، استحمام و خزینه تشکیل شده و دارای 12 طاق جناقی زیبا و سقف گنبدی ( 8 گنبد بصورت نورگیر ) ساخته شده است. همچنین بنای مذکور دارای دو خزینه آب سرد و گرم، حوض، پاشوره و گرمخانه است. این بنا متعلق به اواخر دوره قاجاریه است.

orojj22

محقق و پژوهشگر عنوان کرد: نام دیگر این گرمابه به علت هم جوار بودن با محله آق اوایلی در ضلع غربی شهر به حمام آق اوایلی نیز شهرت یافته است.بنای این حمام شامل ورودی، رختکن، خزینه آبگرم، خزینه آبسرد، گرمخانه، تون یا آتشخانه و سرویسهاست.

وی گفت: این بنا دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است . ورودی اصلی بنا ، در ضلع جنوبی قرار دارد و ورودی شمالی بنا، نیز الحاقی است . ورودی پس ازچند پله به پایین فضای رختکن منتهی می‌شود. ارتباط رختکن با گرمخانه به وسیله دالانی کم عرض صورت می‌گیرد که دارای قوس هلالی است.

وی تصریح کرد: آب حمام از چشمه ای که در بالای شهر رامیان قرار داشت تامین می‌شده است و بوسیله تنپوشه‌های سفالی به داخل حوض وخزانه آبگرم وارد می‌شد. فضای داخلی حمام توسط عبور هوای گرم از کانالهایی که در زیر کف حمام قرار دارد گرم می‌شد این کانالها به اندازه 40×40 و به عمق 60 سانتیمتر است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: پوشش گنبدی بنا از آجر و به صورت پالانه اجرا شده است و در بالای آن نورگیرهای حمام تعبیه شده است.

جعفریان محقق و پژوهشگر در ادامه افزود: مرمت‌های این بنا از سال 1381 زیر نظر مدیریت میراث فرهنگی سابق شروع شد .

وی گفت: از جمله اقدامات مرمتی آن شامل برداشت اندودها و کاشی‌های فرسوده و آسیب دیده قدیمی، حذف الحاقات، مرمت‌های جزرهای داخلی و خارجی و نیز ایزولاسیون پوشش بنا، مرمت پوشش آجری بنای حمام و اندود کاری داخلی بنا بوده است.اهمیت ویژه این بنا به خاطر تاریخی بودن آن در بافت جدید شهر رامیان است.

محمد شاهی پودینه رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های رامیان و ازادشهر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص قدمت این آثار تاریخی گفت: حمام رامیان یک حمام سنتی مربوط به دوره قاجاریه و در آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: وقتی یک بنایی در حال ثبت است یا پیشنهاد ثبت داده می شود باید دارای ارزشهای تاریخی فرهنگی و منحصر به فرد باشد یا بیانگر اداب و سننی باشد که تمامی این ارزشها را این بنا دارد و در فرهنگ مردم رسوخ پیدا کرده و با مردم زندگی کرده و تا به امروز هم پویاست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به سوال خبرنگار ما در برنامه های آن سازمان برای حفظ و پابرجایی این بنا بیان کرد: برای ثبت این بنا و انجام طرح حفاظتی آن بالغ بر 600 میلیون ریال هزینه شده است .

پودینه در خصوص سازه این بنا که در عمق زمین ساخته شده است، عنوان کرد: با توجه به رطوبت مناطق شمالی، رطوبت بزرگترین خطری که این سازه را تهدید و روز به روز تخریب می کند .

وی افزود: اولین کارباید طی یک پژوهشی توسط مرمت کاران و معماران آثار تاریخی رطوبت از اطراف این بنا دور شود و نفس کشیدن را دوباره به این بنا بازگردانند تا بتواند پویا و زنده شود.

پودینه در پاسخ به سوال دیگرخبرنگار ما که تبدیل این مکان به موزه صحت دارد؟ تصریح کرد: در چند سال گذشته مرمت این بنا انجام شد ولی ناقص بود و با برپایی نمایشگاه صنایع دستی در این بنا به علت رطوبت بالا این نمایشگاه جمع شد و دوباره درب این بنا بسته شد .

احتمال تبدیل حمام به خانه ابریشم یا چایخانه

وی با بیان اینکه شورای و شهرداری هر نوع کاربری پیشنهاد دهند استقبال میکینم، گفت: با توجه به منحصر به فردبودن ابریشم بافی رامیان و 90 درصد افراد آن مشغول این فعالیت هنری هستند، در آخرین جلسه ای که با شورای شهر و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان برگزار شد مقرر شد که این مکان با حمایت میراث فرهنگی بعنوان خانه ابریشم راه اندازی شود تاهنرمندان محصولات خود را در یک مکان مشخص گسترش دهند و با اتحادیه ها در ارتباط باشند.

این مسئول گفت: از بخش خصوصی نیز جهت مرمت و بازسازی این مکان تاریخی برای راه اندازی چایخانه سنتی استقبال می شود و میراث فرهنگی نیز در این اقدام حمایت خواهد کرد.


رئیس میراث فرهنگی شهرستانهای رامیان و آزادشهر در پاسخ به انتقاد مردم از ربوده شدن درب و ورود زباله ها در راهروی ورودی این مکان تاریخی، بیان کرد: معمولا درب این مکان قفل است ولی متاسفانه چندین بار درب این مکان به سرقت رفته که هم سازمان و هم شهرداری در جایگزینی درب و یا قفل اقدام شده است.

وی در ادامه سخنان خود با ابراز گلایه از سرقت قفل و یا درب این بنای تاریخی افزود: همه شهروندان از این مکان در یادآوری خاطرات شیرین گذشته عام المنفعه هستند لذا باید در نگهداری آن کوشا باشند .

بر اساس این گزارش، چرا باید این چنین میراث تاریخی گذشتگان ما در معرض نابودی قرار گیرد ؟!

چرا باید این بنای تاریخی بجای اینکه محلی برای جذب گردشگر و رفت و آمد توریست باشد محلی برای جمع زباله و بازی کودکان شود؟!

حمام تاریخی رامیان، میراثی است که اکنون زیر پاهای کودکان ما در حال تخریب است و در ویرانه های خاموشی و فراموشی، به زحمت نفس می کشد.و باید مسئولین در این زمینه هر چه زودتر تدابیر اساسی را بیاندیشند.

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

رجبلو

اکر برای مدیریت ارشد شهرستان و استان ، صرف داشته باشد بهش می رسن.البته منظورم اعتبار چند صد میلیارد تومانی است.چون با یک حساب سر انگشتی :حدود 20 میلیون تومان هزینه تعمیر و مرمت کامل بنای ساختمان میشود.بقیه اعتبار هم قرار است صرف ( و غیره ) شود .پس واقعا اعتبار سنگین نیاز دارد.

0
0
پاسخ
1393-09-29 19:08

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.