1397-04-19 02:34
1618
3
54963
به قلم جواد عموزاد ؛

جشنواره اقوام ؛ بی قوام و بلاتکلیف !

برگزاری جشنواره دوازدهم اقوام ایران زمین به گرمترین ماه سال یعنی مردادماه منتقل شده و احتمال قطع برق ، آب و گرمای بی سابقه هوا قطعا در کاهش کیفیت جشنواره و جمعیت تاثیر گذار خواهد بود .

به گزارش گلستان ما ؛ "جشنواره اقوام ایران زمین" مهمترین رویدادهای فرهنگی – گردشگری استان گلستان است که قطار آن به ایستگاه دوازدهم رسید ، جشنواره ای بین المللی  که در بین اهالی استان گلستان جا افتاده و چند سالی است که توجه مسئولان کشوری و فعالان این عرصه را بخود جلب کرده است .

1 – چند سالی است که به دلیل تمرکز رسانه ای و حضور مشتاقان در این جشنواره ، شهرهای دیگری در سراسر کشور اقدام به برگزاری جشنواره با عنوان "اقوام ایران زمین" کرده اند و حتی برخی شهرها پا را فراتر گذشاته و خود را میزبان و پایتخت اقوام معرفی کرده و سعی داشته اند تا میزبانی این رویداد مهم را از چنگ گرگان در بیاورند اما تنها "جشنواره معتبر" اقوام ایران زمین از نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور همین جشنواره ایست که هر سال در گلستان برگزار می شود .

2- جشنواره اقوام با توجه به ماهیت ، کیفیت و جنس کارش باید در ایام و مناسبتهایی برگزار شود که متناسب با جشن و شادی باشد به همین دلیل بعضا شاهدیم که به دلیل تقارن با مناسبتهای دینی و مذهبی ، جابجایی در تاریخ برگزاری این رویداد بوجود می آید مثلا در سال 95 به دلیل برگزاری اجلاسیه 4 هزار شهید استان گلستان این رویداد مهم که همواره شهریور ماه برگزار می شد ، به دیماه منتقل شد که اتفاقا با استقبال چشمگیر مواجه شد .

3- امسال نیز با توجه به آغاز محرم و ایام الله عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) در روز 20 شهریورماه ، برگزاری جشنواره اقوام ایران زمین در حاله ای از ابهام قرار دارد ، نگارنده در یک دیدار حضوری به مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری معروض داشت، که دیماه با توجه به سابقه خوبی که داشته بهترین زمان برگزاری جشنواره است به چند دلیل .

اولا ) هوای بهاری و مطبوع استان گلستان در دیماه  دوما ) اکثر مردم استان بعد از اذان مغرب و عشا به جشنواره می روند و با توجه به اینکه اذان مغرب در دیماه ساعت 5 عصر می باشد ، تا ساعت 23 فرصت بسیار خوبی برای تماشا و استفاده از این جشنواره وجود دارد   ثالثا ) اکثر اقوام و روستاهای هدف گردشگری استان گلستان کشاورز هستند و تابستان فصل کشاورزی بوده اما دیماه اوقات فراغت بسیار خوبی برای چنین کاری است .

4- اما برگزاری این جشنواره امسال به مردادماه و همزمان با ایام هفته خبرنگار یعنی 17 مرداد موکول شد ، امری که با اعتراض بنده و سایر اهالی مطبوعات و خبرنگاران استان مواجه گردید ، انتظار این بود که مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و عوامل دست اندرکار جشنواره به احترام قشر فرهیخته خبرنگاران این جشنواره را به زمان دیگری موکول می کردند .

5- همچنین امسال با گرمای بی سابقه هوا مواجهیم و از طرفی احتمال قطع برق و آب بسیار وجود دارد .  گرمای داخل سالن از کیفیت جشنواره و حضور جمعیت قطعا خواهد کاست و باعث ناراحتی غرفه داران نیز خواهد شد و حواشی جدی در پی خواهد داشت .

6 – همچنین می طلبد با یک فکر و برنامه ریزی بهتر این جشنواره را با محوریت چهل سالگی انقلاب اسلامی در آستانه دیماه و ایام الله پیروزی انقلاب با جشن ها و نواهای بهتری برگزار کرد و تصمیم برگزاری عجولانه در مردادماه چیزی جز حاشیه های داغ در هوای گرم و خسته کننده نخواهد بود .

بنظر می رسد بعد از برگزاری 11 دروه از جشنواره اقوام هنوز این جشنواره بی قوام و بلاتکلیف است و تاریخ دقیق و زمان مناسب خود را نشناخته (که البته بخشی از آن اجباری است) و برگزار کنندگان هر ساله کلی باید وقت صرف کنند تا زمان مناسب برگزاری آن را انتخاب کنند ، بماند که چقدر باید صرف کیفیت بخشی و اثرگذاری و پربارتر نمودن این جشنواره شود .

نویسنده : جواد عموزاد خلیلی

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

شهروند

آقای جواد عموزاد ... چرا ادبیات نوشتاری شما در مورد گرگان مغرضانه هستش؟؟؟این که نوشتید "میزبانی این رویداد مهم را از چنگ گرگان در بیاورند..." چه معنا و مفهومی داره؟ مگه گرگان یک آدمه خاصیه یا دزدی و خلاف کرده که اینطور می نویسید؟یا اینکه مثلا دوست دارید 4 تا گنبدی از نوشته های شما لذت ببرندجشنوراه اقوام نیاز به یکسری زیرساختهای خاص داشت که سالهای گذشته واسه سایر شهرها فراهم نبوده و از پارسال فراهم شده است...امیدوارم پاسخ قانع کننده ایی از شما داشته باشیم...

0
0
پاسخ
1397-04-16 07:44
علیی اصغر طغرائی

سلام گوش شنوا نیست ؟؟؟؟؟

0
0
پاسخ
1397-04-17 09:22
پ ب

درستهو باید گرگان کیفیت کارش بهتر شه بخصوص واسه کسایی که از شهرهای دیگه استان میان

0
0
پاسخ
1397-04-21 04:56

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.