1394-10-12 19:51
1604
0
25437
کارشناسی حقوق پاسخ می دهد؛

چک کیفری چیست و چه قوانینی دارد؟

به چک هایی کیفری گفته می شود که تاریخ صدور و وصول آن در یک روز باشد، چک های کیفری قوانین خاص خود را دارند که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، برای تعریف  بهتر قانون چک های کیفری، آن را با مثالی توضیح می دهم: شما معامله ای را به عنوان فروشنده در مورخ پنج شنبه 10 دیماه 94 انجام داده اید و چکی را به تاریخ روز شنبه 12 دیماه 94 از خریدار دریافت کرده اید و روز شنبه به محض مراجعه به بانک متوجه می شوید که چک بی محل است و بلافاصله و بی درنگ نسبت به برگشت زدن چک اقدام می  کنید و از بانک، گواهی عدم پرداخت را دریافت می نمائید و جهت احقاق حق و حقوق خود به دادسرا مراجعه می کنید و ضمن اقدام حقوقی، جهت شکایت کیفری هم دوست دارید اقدام کنید که متأسفانه فقط جهت دادخواست حقوقی می توانید اقدام نمائید و در بحث شکایت کیفری موضوع منتفی است.

چرا که چک شما، "چک روز" نیست چون همانطور که عرض کردم تاریخ صدور و تاریخ وصول آن باید یک روز باشد تا شما بتوانید شکایت کیفری هم انجام دهید. مثلاً همانطور که عرض کردم 10 دیماه 94 معامله کرده اید و باید چک هم برای 10 دیماه 94 صادر شده باشد. چنانچه چک شما چک روز باشد، تا 6 ماه فرصت دارید تا چک را برگشت زده و گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت نمائید و بعد از گواهی عدم پرداخت باز تا 6 ماه دیگر فرصت دارید تا نسبت به شکایت کیفری هم اقدام کنید.

چنانچه بعد از اینکه گواهی عدم پرداخت از بانک دریافت نمودید و181 روز بعد خواستید جهت شکایت کیفری اقدام نمائید، دیگر نمی توانید بدلیل آنکه قانونگذار مهلت 180 روزه یعنی 6 ماهه را برای شما در نظر گرفته است.

شکایت کیفری هزینه ای کمتر نسبت به دادخواست حقوقی دارد و لذا هزینه دادرسی آن نسبت به دادخواست حقوقی کمتر و همچنین سرعت رسیدگی بیشتر و احتمال نتیجه گیری سریعتر است.

مورد دیگر اینکه محل شکایت چک کیفری دادسرا است یعنی محل وقوع جرم یا همان دادگاه حوزه قضائی محلی که در آنجا چک برگشت خورده است. به عنوان مثال شما چکی را از شخصی در گرگان می گیرید و در علی آباد کتول برگشت می زنید، جهت شکایت کیفری هم در همین علی آباد کتول می توانید شکایت کیفری بدهید و حضور صادر کننده چک بلامحل را به علی آباد بخواهید.

گرد آورنده: علی محمد غلامی دانشجوی کارشناسی حقوق

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.