1393-07-09 17:59
1152
0
3644
پس از برداشت محصول؛

آتش زدن بقایای محصولات، بالاخره خوب است یا بد؟

پس از برداشت محصول، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، بالاخره خوب است یا بد؟

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه ، سال‌هاست مردم عوام، کارشناسان و متخصصان امر از افزایش روزافزون آلودگی هوا نگران و همواره به دنبال یافتن راهی برای جلوگیری از آلودگی هوا، ممانعت از هدر رفتن قوه نامیه زمین، افزایش رطوبت خاک و ده‌ها امر خیر دیگر هستند.

درحالی‌که سالیان سال است که در فواصل زمانی معین، حداقل در استان زیبای گلستان به ساده‌ترین روش ممکن و بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای با آتش زدن صدها هزار هکتار زمین پس از دروی گندم، شالی و ... در حفاظت از محیط‌زیست اراده و عزم خود را نشان می‌دهند و زیباتر از آن، همت چندین ساله سکوت و بی‌تفاوتی دستگاه‌های مسئول و ذیصلاح در برخورد با چنین پدیده ناهنجار ما را به حفظ بی کم و کاست از محیط‌زیست بیشتر امیدوار می‌کند.

امری که تاکنون همگان بر زیانبار بودن آن بر هوا، خاک تاکید داشته و آتش زدن زمین بعد از دروی محصولی مانند گندم یا کلش باقی‌مانده پس از برداشت شالی را برای زمین مناسب نمی‌دانند و آن را موجب خسارت شمرده‌اند.

adgandomzar 1

حال چگونه جهاد کشاورزی باسیاست های ترویجی خود تاکنون نتوانسته گامی در این زمینه بردارد و یا محیط‌زیست با طرح موضوع و پیگیری به حداقل نتیجه ممکن دست یابد را باید در عزم و اراده لازم برای مقابله با چنین معضلی جستجو کرد و یا شاید هم از بیخ و بن چنین امری را متناقض سلامت هوا و حفظ خاک نمی‌دانند و ما بر طبل ناآگاهی خود از زیانبار بودن آتش زدن کاه و کلش در زمین هم چنان می‌کوبیم تا استکبار جهانی خوشش بیاید. ما که دیگر چشمان کم سوی مان به دیدن زمین سوخته عادتی دیرینه دارد.

حال برای بررسی راه‌های امکان جلوگیری از آتش زدن اراضی درو شده که هم باعث آلودگی هوا، از بین رفتن قدرت و رطوبت زمین و از سوی دیگر اسباب اذیت و آزار مردم به‌ویژه کهن‌سالان و بیماران تنفسی می‌شود که خود حق‌الناس و تضییع حقوق شهروندی است به نظر می‌رسد می‌توان کاری کرد که حقیر آن را به زبانی واگویه می‌کنم تا شاید قابل‌درک باشد.

سازمان جهاد کشاورزی همه‌ساله قبل از کشت با کشاورزان قرارداد کشت امضاء نموده که به‌موجب آن فعالیت‌هایی مانند تحویل نهاده‌های زراعی، بیمه محصولات بر اساس آن انجام می‌شود. به راستی چه ایرادی دارد در بخشی از این قرارداد به عدم آتش زدن زمین پس از برداشت محصول اشاره‌شده و تخلف از آن را موجب پیگیری قید کنند.

سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی حفظ و صیانت از محیط‌زیست می‌تواند با تشکیل کارگروه و تعیین و تقسیم وظایف به‌عنوان یک گام عملی در این زمینه پیشگام شده و این مهم را به سرانجامی مطلوب برساند.

adgandomzar 1

در این کارگروه استانی می‌توان از نهادهای مدنی به‌تناسب مأموریت خود در جامعه به بهترین وجه ممکن سود جست مثلاً:

- دادستان محترم استان به‌عنوان ضمانت حسن اجرای توافقات معمول یکی از اعضای این کارگروه باشد.

- شورای اسلامی استان به‌عنوان گسترده‌ترین تشکل اجتماعی استان در سطح روستاها و شهرهای استان می‌تواند بازوی رابط شایسته‌ای بین کارگروه و پایین‌ترین لایه و دورترین روستای استان باشد و بر حسن اجرای مفاد این توافق‌نامه علاوه بر همکاری، ارشاد، نظارت هم داشته باشد. با ابلاغ مفاد پیمان به شوراهای پایه ( شهرستان، شهر، بخش، روستاها ) مشارکت آنان را برای اجرای دقیق این پیمان جلب نماید.

- بسیج نیز با گستردگی دامنه فعالیت اجتماعی خود و فراوانی نیروهای آماده در هر مسجد اداره و نهاد مدنی می‌تواند بازوی محکمی بر ارائه کمک در اجرای مطلوب مفاد این پیمان باشد.

adgandomzar 1

- جهاد کشاورزی به‌عنوان سیاست‌گذار و متولی کشت با تدوین قراردادی که در محتوای آن بر پیشگیری مشوقانه تاکید شده و جرائمی نیز برای تخلف از آن منظور شده را گنجانده و به‌عنوان سند محفوظ دارد. در ادامه نیز با به‌کارگیری از مروجانی علاقمند به توجیه و آموزش کشاورزان در این زمینه بپردازند.

- سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی نیز با به‌کارگیری همه توش‌وتوان خود به‌عنوان بخشی از جامعه تحصیل‌کرده مرتبط با کشاورزی و علاقمند به اعتلای این دانش، سهم خود را در انجام چنین امر خیری تعیین و ادا نماید.

- ستاد نماز جمعه استان نیز با ایجاد هماهنگی بین ائمه محترم جمعه و جماعت می‌تواند از طریق خطبه‌های نماز جمعه بر اهمیت امر تاکید داشته و آگاهی لازم را به مردم ارائه دهند.

- صداوسیمای استانی نیز با پخش آگهی تلویزیونی‌های تبلیغی، انجام مصاحبه‌ها، تهیه گزارش و ساخت برنامه‌های مرتبط با این امر نقش مثبت و سازنده خود را در انجام این فریضه به خوبی ایفا کند یقیناً توصیه به حفاظت از محیط‌زیست امربه‌معروف و نهی از منکر است که اشاعه فرهنگ آن یکی از رسالت های صداوسیما است.

adgandomzar 1

- بدون شک معاونت عمرانی استانداری نیز به‌واسطه نقش محوری خود در مناسبات اداری بین واحد های ذی‌ربط می‌تواند بازوی محکمی بر حسن اجرای این پیمان و کارایی آن باشد.

دراین‌بین محیط‌زیست می‌تواند مفاد این پیمان استانی را در جزء کوچک‌تر به پیمانی شهرستانی تبدیل ساخته و بر حسن اجرای آن تاکید و نظارت داشته باشد.

بنابراین با توجه به نزدیکی فصل کاشت گندم انتظار دارد اگر بر حساسیت این امر و وجوب توجه به آن باور داریم آستین‌ها را بالا بزنیم. ما همچنان منتظر هستیم تا قابلیت‌ها را ببینیم.

نویسنده: علی اصغر مؤذنی فرهنگی اداره آموزش و پرورش شهرستان گالیکش

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.