1394-02-05 15:56
2918
0
13768
یادداشتی به قلم علی اصغر مؤذنی؛

امانت‌دار زیبایی طبيعت باشيم

پس از آغاز سال نو که با سرسبزی و طراوت طبیعت و گرما و اعتدال هوا همراه است بسیاری از دوستداران طبیعت تلاش دارند تا ساعات پایانی روز را در دامن طبیعت بگذرانند گروهی نیز دل‌خوش به این هستند که این اوقات را با پیاده‌روی در دامن طبیعت بگذرانند و ایام تعطیلی آخر هفته نیز عمده خانواده‌های دوستدار طبیعت گذراندن یک روز خوش و پرخاطره در دامن طبیعت، در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌سارها را دوست دارند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، طبیعت زیبای استان گلستان، تفرجگاه‌های طبیعی، آبشارها و پارک‌های جنگلی در طول ایام بهار و تابستان پذیرای خیل علاقه‌مندان و گردشگران خواهد بود مضاف بر اینکه روزهای پایانی سال تحصیلی نیز اردوهای فراوان دانش‌آموزی را به‌سوی تفرجگاه‌های جنگلی، پارک‌ها و آبشارهای طبیعت می‌کشاند.

خیل عظیم جمعیتی گاه هم‌سن و گاه هم‌خانواده عرصه مناسبی برای ثبت خاطرات خوش و به‌یادماندنی است عرصه‌ای که می‌تواند با اندک هوشیاری بزرگان میدانی برای آموزش ارزش‌های حفاظت از محیط‌زیست نیز باشد.

مربیان اردویی، مدیران محترم مدارس، پدران و بزرگان خانواده با عمل به افعالی که متضمن حفظ گیاهان و عرصه‌های نورسته جنگلی است این امر را به نسل نو نیز بیاموزید و آنان را در میدان عمل به این ارزش یاری کنند.

حضور در طبیعت آن‌هم در فصل بهار مستلزم هوشیاری در مراقبت از نورسته هائی است که از دل خاک سر برآورده‌اند تا احیاء گر جنگلی باشند که انسان آن را تخریب می‌کند.

شکستن شاخه درختان سبز به بهانه بازی کردن و یا چیدن میوه‌های نارس جنگلی مانند آلوچه، روشن کردم آتش‌پای درختان و یا معدوم نکردن بقایای آتش پس از پایان کباب پختن و آب جوشاندن و سرخ کردن زغال قلیان ازیک‌طرف و ریختن انواع زباله فسادناپذیر مانند ظروف یک‌بارمصرف، قوطی‌های پلاستیکی در دامن طبیعت به‌ویژه در دامنه رودخانه‌ها، نهرها، چشمه‌سارها، و زباله‌های فسادپذیر در دل جنگل علاوه بر حذف زیبایی چهره طبیعت، باعث آلودگی آن می‌شود.

ای‌کاش همان اندازه که دغدغه و هزینه برای خوش گذراندن این ایام در طبیعت داریم به همان اندازه نیز مراقب طبیعت باشیم. همراه داشتن یک کیسه نایلونی زباله برای جمع‌کردن آنچه در آن روز قراره بیرون بریزیم کار چندان سختی نیست. سلیقه می‌طلبد و نگاه ظریف به آینده این سرزمین.

یقین دارم همکاران فرهنگی‌ام در ابتدای زمان اردوهایی که در دامن طبیعت برگزار می‌کنند توصیه‌های لازم را به دانش آموزان گوشزد خواهند کرد و همان اندازه که در نظافت محیط مدرسه دغدغه و تلاش دارند در تمیز نگه‌داشتن محیط طبیعت و جنگلی که در آن اردو برگزار کرده‌اند نیز تلاش داشته باشند.

بکوشیم تا فرزندان امروز ما از همین امروز و پابه‌پای ما با الگو گیری از رفتار ما و با الهام از نگاه‌های ما و با پند گرفتن از کلام ما حفاظت از محیط‌زیست را بیاموزند و نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

البته انتظار می‌رود مسئولین ذی‌ربط در این زمینه تمهیدات و برنامه‌های خود را تقویت کنند تا حداقل ره‌توشه ممکن در این بهار اردویی برای نسل نوی ما، عشق به طبیعت و دغدغه حفاظت از طبیعت باشد. طبیعتی که مظلومانه، آرام‌آرام در بی‌تدبیری‌ها و زیاده‌طلبی‌ها جان می‌بازد.

علی اصغر مؤذنی: فرهنگی آموزش و پرورش گالیکش

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.