1394-12-09 01:49
5242
43
28238
تحلیلی بر انتخابات 7 اسفند گلستان ؛

پیروزی "تفکر قومیتی" در انتخابات 7 اسفند استان گلستان / زنگ خطر نخبه کشی در استان به صدا در آمد

یک بررسی ساده نشان می دهد علیرغم تذکرات استاندار و مسئولان استانی ؛ این تفکر قومیتی است که برنده اصلی انتخابات دیروز بوده و این تهدیدی برای آینده و توسعه استان گلستان خواهد بود.

به گزارش گلستان ما ؛ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گلستان برگزار شد و مشارکت 81 درصدی مردم استان گلستان در این انتخابات شکوه دیگری از مردم سالاری دینی و مشارکت مردمی در تعیین سرنوشت شهروندان ایرانی و هم استانی های عزیز را رقم زد.

اما آیا بواقع چقدر باور داریم مردم سالاری دینی در استان گلستان رعایت شده و چقدر از نخبگان و شایستگان واقعی توانستند در فضای انتخاباتی 7 اسفند ماه در استان گلستان با هم رقابت کرده و به مجلس بروند؟

تجربه نشان داده انتخابات در استان گلستان به دلیل اینکه این استان 72 ملت را در خود جای داده به هیچ وجه تابع مسائل سیاسی و جناح بندی های روز مانند اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست ، اگر چه رگه هایی از آن در مرکز استان دیده می شود .

تفکر قومیتی برنده انتخابات گلستان بود

نتیجه انتخابات مجلس دهم در گلستان موید این نکته ماست که تقریبا پیروز این انتخابات نه مردم و نه جناح های سیاسی بلکه قومیتها بودند ، تفکری که چند سالی است شکل مسابقه به خود گرفته و یک فضای رقابتی ناسالم بین نامزدهای ترکمن و سیستانی در برخی حوزه ها بوجود آمده که خوب نیست .

به دلیل تراکم جمعیت سیستانی ها و ترکمن ها در برخی نقاط استان گلستان بعضا شاهد رقابت فشرده نامزدهای این اقوام و حتی کسب کرسی های انتخابی مهم کشور نظیر مجلس توسط آنها هستیم که تعمیق اینگونه تفکرات قومیتی باعث شده تا استان گلستان شرکت سهامی باشد که هر گروه و دسته ای به دنبال سهم خود هستند .

قبل از انتخابات این دوره استاندار گلستان جناب آقای دکتر صادقلو ، جناب آقای طهماسبی رئیس ستاد انتخابات و معاون استاندار ، سردار صادقی فرمانده سپاه استان گلستان ، حجت الاسلام والمسلمین حقی دادستان مرکز استان ، حمیدی فرماندار ویژه گنبد کاووس و همه دلسوزان استان ، نسبت به پدیده قومیت گرایی در انتخابات پیش رو هشدار داده و آن را امری مذموم دانستند .

اما با نگاهی گذرا به نتیجه انتخابات دیروز در استان گلستان براحتی متوجه می شویم که این قومیتها هستند که برنده انتخابات شده اند نه مردم و یک تفکر حزبی سازنده و توسعه نگر .

با هم شش حوزه انتخابیه استان گلستان را مرور می کنیم :

1 - حوزه انتخابیه گنبد کاووس :

در حوزه انتخابیه گنبد کاووس قره جه طیار نامزد یاشولی های گنبد به پیروزی رسید .

یاشولی ها گروهی 600 نفره در گنبد هستند که تحت لوای شعارهای زیبا چون "تحقق منویات مقام معظم رهبری" ، "مشارکت حداکثری" ،" تحقق وعده های نظام" و ... به فکر راهی کردن گزینه ترکمن به مجلس شورای اسلامی بودند و به چیزی غیر از آن فکر نمی کردند .

این گروه در انتخابات شورای شهر گنبد در سال 92 با خارج کردن مسیر عادی انتخابات و اتخاذ شیوه ای بدعت گونه ، با هدایت آرای مردمی و گرفتن افسار آرای ترکمن های گنبد توانست هر 11 کرسی شورای شهر گنبد کاووس را بدست آورد.

 در حالیکه 37 تا 40 درصد مردم گنبد را فارس ها ، ترک ها و سیستانیها تشکیل می دهند و اگر قائل به عدالت اجتماعی و حتی شرکت سهامی باشیم می بایستی حداقل 4 نماینده شورای شهر گنبد از این طیف باشند .

2 - حوزه انتخابیه مینودشت ، کلاله ، مراوه تپه و گالیکش :

در حوزه انتخابیه شرق استان در مینودشت ، گالیکش ، کلاله و مراوه تپه باز هم شاهد رای اول یک ترکمن هستیم ، شهرا کوسه غراوی از مراوه تپه این بار توانسته بود همنام سرشناس ترکمن خود یعنی عبدالکریم رجبی را شکست دهد .

 اما سید نجیب حسینی نماینده سابق این حوزه نیز توانست با گرفتن اکثریت آرای مینودشت و بخش هایی از سه شهرستان دیگر این حوزه با کوسه غراوی به دور دوم برود .

در واقع شهرام کوسه غراوی محصول نوعی قومیت نگری ترکمن ها در منطقه شرق گلستان بود و سید نجیب حسینی اگر چه نامزد مورد حمایت اصولگرایان بود اما رای وی نیز تابع مینودشتی بودن و مقابله با آرای رجبی قلمداد می شود .

3 - حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر:

در حوزه انتخابیه رامیان و آزادشهر علی رضا ابراهیمی به مجلس دهم رفت .

ابراهیمی اگر چه در ذات خود یک اصولگرا به شمار برود اما محصول و خروجی تفکر اصولگرایی در انتخابات فعلی نیست . او یک سیستانی است و سیستانی ها در حوزه آزادشهر نفوذ زیادی داشته و توانستند او را راهی مجلس دهم بکنند.

یک ماه پیش بود که نشستی در منزل یکی از سران سیستانی در آزادشهر برگزار شد و از بین علیرضا ابراهیمی ، عباس نیاوند و زهرا نورا ، این ابراهیمی بود که کاندیدای نهایی سیستانی ها معرفی شد .

درست در 7 اسفند این علیرضا ابراهیمی است که صندوق آزادشهر و رامیان بیرون می آید .

4 - حوزه انتخابیه علی آباد کتول:

در حوزه انتخابیه علی آباد کتول نیز از یک سال پیش خطی بین کتولی بودن و شاهرودی بودن بین هواداران نماینده فعلی و نماینده سابق دنبال شد که نهایتا منجر به شکست رحمت الله نوروزی نماینده فعلی مجلس نهم شد .

نوروزی که اصالتا شاهرودی است و قره خوانی که اصالتی کتولی دارد ، تا جایی که در خود علی آباد کتول برخی از اصولگرایان ریشه دار به دلیل کتولی بودن قره خوانی ،دور او را گرفته و از او حمایت کردند و بالعکس شاهد حمایت برخی اصلاح طلبان از نوروزی بودیم .

پس با این حساب خروجی انتخابات 7 اسفند در علی آباد کتول هم طایفه ای و قبیله ای بود .

5 - حوزه انتخابیه کردکوی ، بندرگز ، بندرترکمن و گمیشان :

به حوزه غرب استان برویم ، حوزه ای که شامل شهرستانهای کردکوی ، بندرگز ، بندرترکمن و گمیشان است ، حوزه ای که نزدیک به چند ماه است  گروه های تلگرامی آن مانند صاعقه بر سر هم فرود می آیند و بحث های جنجالی شدید دارند که اکثر آن پیرامون حاج رحمت جلالی است .

خطی از چند ماه پیش در این حوزه دنبال شد که حاج رحمت جلالی به هر وضعی شده نباید به مجلس برود ، تعدد کاندیداهای حوزه کردکوی با اضافه کردن حبیب مازندرانی و مطرح کردن وی در شهرستان کردکوی برابر جلالی ، آوردن محمد طاهر ربانی و دکتر ریاحی در بندرگز اقداماتی بود که برای زمین زدن جلالی طراحی شده بود .

از آن طرف با حذف قورلی زاده و عدم اقبال عمومی ترکمن ها به عبدالجلال ایری و حاجی گلدی کر ، این رامین نورقلی پور بود که توانست همزمان با چاشنی نامزد اصلاح طلبان استان در غرب گلستان بطور ناگهانی رشد کند و خود را در اندازه های یک نماینده مجلس مطرح کند .

این حوزه انتخابیه قومیتی ترین حوزه ایست که در استان گلستان وجود دارد و چون ترکمن ها در بندرترکمن و گمیشان آراء بیشتری دارند احتمالا در دور دوم بتوانند یک گزینه ترکمن را راهی مجلس کنند مگر اینکه مردم کردکوی و بندرگز واقعا همت کنند و با اراده ای قوی پشت سر رحمت جلالی بایستند.

6 - حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا :

اما آخرین حوزه مورد بررسی ما گرگان و اق قلا است که دو نماینده دارد .

در این حوزه هم با توجه به اینکه یک شهر ترکمن یعنی آق قلا با رای بالا به شهر گرگان چسبیده همواره شاهد تفکرات قومیتی در انتخاباتهای مختلف از جمله شورای شهر و مجلس هستیم .

بازوی دیگر تفکر قومیتی در مرکز استان سیستانی ها هستند که تاکنون همواره یک پای فینال انتخاباتها در گلستان بوده اند اما در انتخابات اخیر به دلیل عدم هماهنگی و رد صلاحیت آب شناس و انتقال پرونده ناصری عملا از دور خارج شدند .

نهایتا در انتخابات 7 اسفند در کثرت کاندیداهای فارس و شکستن آرا افراد بزرگ در شهر گرگان این عبدالغفور امانزاده بود که با 47 هزار رای توانست رای اول حوزه انتخابیه گرگان و آق قلا را به خودش اختصاص دهد و باز موید این مطلب باشد که انتخابات در مرکز استان هم پیرو تفکر قومیتی است .

نتیجه بررسی های شش حوزه انتخابیه استان گلستان :

خب ؛ همانطور که مشاهده کردیم هر شش حوزه انتخابیه استان گلستان تابع تفکرات قومیتی بوده و هیچ نماینده ای چه آنهایی که انتخاب شدند و چه آنهایی که به دور دوم رفته اند برنامه خاصی ارائه نکرده و اساسا مدل توسعه ای و حل مشکلات مردمی نبودند .

با این روند استان گلستان همچنان باید درجا بزند و به این زودی ها رنگ توسعه را نخواهد دید ، چرا که نمایندگانی که از دل تفکر قومیتی بیرون بیایند در مدت زمان نمایندگی خود باید خواسته ها و مطالبات همان قومیت را پاسخ بدهند و قطعا قربانی بزرگ باز هم مردم استان گلستان هستند .

متاسفانه عیب بزرگ دیگری که این روند دارد نخبه کشی و هضم شدن نخبگان ، تحصیل کردگان و چهره های کاربلد استان در دل تفکرات قومیتی است که به هیچ وجه فرصت عرضه اندام را نخواهند یافت و این موضوع بیش از هر چیز به استان گلستان و مردمش لطمه خواهد زد .

بهتر است دولتمردان ، مجلس نشینان ، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بنشینند و فکری اساسی برای اینطور حوزه های انتخابیه بکنند چرا که این رویه انتخاباتی بدور از مسیر عدالت و حقیقت خواهی و توسعه بخشی است و از هر زاویه ای که بدان می نگریم امری مذموم است.

از لحاظ جامعه شناختی این روند موجب شکاف امنیتی شده و باعث قدرت گرفتن گروههای غیر رسمی و خارج از حاکمیت می شود که بعضا شاید بتواند به عنوان یک اهرم اجتماعی حاکمیت را تحت فشار قرار دهد و از این نظر هم می تواند تهدیدی برای استان گلستان قلمداد شود .

اینکه یک گروهی بتواند آراء یک صد هزارنفری یک شهر را بدست بگیرد به نوعی زیر سوال بردن اصل انتخابات و توهین به شعور ملت و اهالی آن شهر است .

وگرنه در قرن 21 و عصر ارتباطات و رسانه ها و پیشرفت تکنولوژی ، هر فردی قدرت تشخیص و تمیزدهی بین بد و خوب را دارد و نیاز به گروههای واسطه نیست اما بنظر می رسد هر جا پای واسطه میان آمد دلالیسم هم رشد کرده و این نکته ای است که مسئولین استان باید متوجه آن باشند .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

دریا امان زاده

اگر هدف شما از این گزارش اینه که چرا کاندیداهای اصولگرا رای نیاوردن خب اینه که گزارش شما مغضانه هست.ضمن اینکه سید نجیب اصولگرا نیست اصلاح طلب ولی در این ماراتن به صورت مستقل حضور داشت قره خانی هم همین طور او هم مستقل بود اگرچه رگ های اصلاح طلبانه اش نمود دارد و در ازادشهر نیز ابراهیمی کاملن مستقل است و نه چپ و نه راست را قبول ندارد در واقع او اعتدال گرایی است که وسط دو جناح هست و به دیگران اهمیت نمی دهد .لطفن در گزارش نویسی بی طرف باشید.ضمن اینکه نمایندگان ترکمن هم مطمئنن برای این استان کار خواهند کرد مگر در دوره ی قبل که نمایندگان اکثریت فارس بودند کار کردن که اینها بکنند

0
0
پاسخ
1394-12-08 20:01
مزیدی

این نگاه باعث شکاف بیشتر بین مردم شده است و رقابتهای کاذب شکل گرفته مثلا در یکی از حوزه ها شاهد آوردن مردم از سایر شهرها برای رای دادن بودیم.

0
0
پاسخ
1394-12-08 20:22
اسماعیلی

انتخاب شخصی مثل ابراهیمی در حوزه آزادشهر به هیچ عنوان با شرط قومگرایی نبوده و نیستایشان واقعا فرد مؤمن و ولایی و دانشگاهی هستند و نه تنها قوم سیستانی بلکه ماها که سیستانی هم نیستیم در حمایت از علم و ادب و فرهنگ ایشون قدم گذاشتیم و تبلیغ کردیم

0
0
پاسخ
1394-12-08 22:04
دلواپس

با سلامخسته نباشید .به مطلب خوبی اشاره کردید . البته یادتان رفت که از معلم ازخود گذشتگی و ایثار ، جوان آزاده آقای علی وفایی یادی کنید. حالا انتخابات تمام شد . دیگه حسابی وقت دارید ابعاد کار او را تشریح کنید.

0
0
پاسخ
1394-12-09 03:39
بابلی

هیچ ربطی به قومیت نداشت چون نفر دوم اش هم ترکمن بود چون اکثریت منطقه ترکمن هستن الان یک بابلی هم در می اومد کلمه قومیتی روش بود حالا که یه ترکمن در اومده قبلش هم بزرگانشون نشستن دو دوتا چهار تا کردن و متحد شدن که به این رای بدیم و برنده میدان شدن چه بخواهیم چه نخواهیم ترکمن ها برنده میدان هستن چون اکثریت هیتن و پراکندگی جمعیت برا ماست نه اونا اونا رای عادی خودشون رو دادن

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:03
ستار قاضوی

این یک تحلیل جامع امنیتی بود که واسه استان چشم انداز خطرناکی را روشن کرده ، خوب اسان مسئولان استانی از این تحلیل استفاده کنند.اینکه هیچکدام از نفرات و کاندیداها برنامه ندارند یک واقعیت هست

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:19
کاسب

من شاهد بودم که یکی از همین فاراد کاسبی میکرد ، یعنی بهش گفتند یک آپارتمان در گنبد بهت می دیم تو برو این رو منصرف کن ، برو فلان طایفه رو همراه کن ....این چه مسخره بازیه دیگه ....هر کی دوست داره به هر کی رای بده .اصلا دولت نباید اجازه کار و فعالیت به چنین گروههایی بده .

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:23
علی

ای جاناسخن از دل ما میگویی...

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:31
ساحل

خانم امانزاده گویا متوجه مطلب نشدن ،چرا باید یک گروهی تشکیل بشه به من بگن به فلانی رای بدهم و به فلانی رای ندهم ، چرا رای منو رو هدایت شده میخان ، بعد میرن با رای من کاسبی میکنند و میگن ما اونو آوردیم و تا چهار سال جواب سلام منو هم نمیدن.

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:34
پویا بیاتی

داداش اگه بخواین من بهتون میگم توی گنبد به کی آپارتمان دادن .

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:36
abolfazl

واقعا تحلیل جالبی است توجه بفرمائید:الف.پیروز انتخابات مردم نبودند،بلکه قومیت ها و جناح های سیاسی بودند.پاسخ:1.مقام معظم رهبری برای تودهنی به استکبارحتی رای مخالفین و منتقدین نظام را در صندوق ها خواستار شدند.2.مگر قومیت ها جدای از مردم هستند.اگر همین تنور احساسات قومی نبود،مشارکت بیش از 80 درصدی مردم تحقق می پذیرفت؟ب.نخبه کشی و هضم شدن نخبگان ، تحصیل کردگان و چهره های کاربلد استان در دل تفکرات قومیتی است.پاسخ:1.حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد برای شرایط نمایندگی،نگرانی حذف تحصیل کردگان را در انتخاب قومی و یا جناحی از بین می برد.2.جای نخبگان در مراکز علمی و پژوهشی است و نه مجلس.3.انتخاب اقوام و جناح ها نیز معمولا از بین چهره های کاربلد است.هنرمدیران و مسئولان نظام این است که انتخاب نامزد های نهایی قومی و جناحی را در قالب نیروهای دلسوز،کار آمد، متخصص و ارزشی کانالیزه کنند.

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:39
abolfazl

ث.درحالیکه 37 تا 40 درصد مردم گنبد رافارس ها، ترک ها و سیستانیها تشکیل می دهند و اگر قائل به عدالت اجتماعی و حتی شرکت سهامی باشیم می بایستی حداقل 4 نماینده شورای شهر گنبد از این طیف باشند .پاسخ:1.این تحلیل یعنی حمایت از قوم گرایی که نویسنده اصرار دارد رای دهندگان از آن بپرهیزند.2.عزیز تحلیلگر توجه نفرموده اندکه انتخابات بر اساس رای حداکثری است نه عدالت قومی.ج.این روند موجب شکاف امنیتی شده و باعث قدرت گرفتن گروههای غیر رسمی و خارج از حاکمیت می شود پاسخ:اقوام در دریای مواج ملت ایران غرق هستند ودر بهبوهه این جریان.لذا انتخاب آنان هرگز موجب قبیله گرایی،تفرقه افکنی و خروج از حاکمیت نمی گردد.انتخاب مردم ولایت مدار گلستان نشان می دهد تمامی انتخاب شدگان دارای گرایش و بینشسیاسی بوده و قبل از انتخابات توسط جناح های سیاسی حمایت گردیده اند.

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:40
لیلا

موقع پست دادن ها و مسئول انتخاب کردن ها ، نگاه ِ قومیتی فاجعه نیست اما موقع انتخابات فاجعه است ؟نمی شه یک بام و دو هوا بود .

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:49
جواب ابوالفضل

جناب خان ! 1 - مقام معظم رهبری گفتن حضور حداکثری داشته باشین برای انتخاب اصلح و نه انتخاب کردن هم طایفه ای . ایشان سفارشات جالبی دیگری هم دارند اگر دقت بفرمایید .2 - میزان رای ملت است نه میزان رای طابفه و قبیله من ، اگر قرار باشد اینجوری پیش برود افرادی که طایفه کمتری در یک شهر دارن اصلا پای صندوق نیایند چون تاثیری ندارد و اونی که قبیله اش بیشتره رای میاره دیگه !3 - خیلی تعجب کردم که گفتید جای نخبگان در مراکز پژوهشی است نه در مجلس ، فهمیدم سواد پایینی دارید ؟4 - هیچکدام از افراد انتخاب شده گرایش سیاسی محض ندارند و اگر کمی هم متمایل شده اند برای رای بود ، بعدا مواضع آنها را خواهیم دید ، عجله نکنید .

0
0
پاسخ
1394-12-09 04:58
جوان ترکمن

به نظرمن این انتخابات در بهترین سطح و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی برگزار شد. نماینده های انتخاب شده استان و به دور دوم رفته دقیقا نماینده واقعی رای دهندگان هر شهرهستند و نه حاصل جریانات سیاسی بی حاصل.نوع انتقاد شما با هدف تخریب است و در قالب بهانه های پوچ و واهی مثل قومیت گرایی سعی کرده اید اولا شکست خود را توجیه کنید و ثانیا نگرانی بیجای خود را برای مردم عادی و یا مسئولان موجه نشان دهید،

0
0
پاسخ
1394-12-09 06:32
جوان ترکمن

جناب گلستان ما " تحقق منویات مقام معظم رهبری" ، "مشارکت حداکثری" ،" تحقق وعده های نظام" اینها به نظر شما فقط شعارهای زیبا هستند؟یا این که این ها چراغ را ه ما هستند؟

0
0
پاسخ
1394-12-09 06:41
جوان ترکمن

عالی عالی عالی!

0
0
پاسخ
1394-12-09 06:46
amiy

این عملکرد مسولین استان می باشد نگاه قوم گرایی دارد

0
0
پاسخ
1394-12-09 10:06
کردکویی

واقعا حرف دل ما رو زدی..ترکمن ها میشینن و به یه نفر رای میدن اونوقت تو شهر ما کردکوی بعضی داروغه ها میخوان جلوی رفتن حاج رحمت به مجلس رو بگیرن..چرا ما مردم خودمون رو بازیچه ی دست این افراد میشیم..اگه رای تان رو میفروشید حداقل ارزون نفروشید...حاج رحمت جلالی پول نداره ولی خدا رو داره و رای میاره...حاجی تا حالا ساده زندگی کرده و اونقدر باخدا و مردمی بوده که بدون هیچ وعده وعیدی تو دل مردم جا باز کرده...انشاالله باهمت مردم بندرگز و کردوی و نوکنده و روستاهای اطراف حاج رحمت به بهارستان خواهد رفت

0
0
پاسخ
1394-12-09 10:29
مهدی مداح

واقعا واقعا واقعا اگر نظرت اینه که قومیتی نبوده باید به یه چیزایی شک کرد!

0
0
پاسخ
1394-12-10 08:12
حقگو

علاوه بر موضوع قومیت در استان ، شما در انتخابات باید با نزاعهای سیاسی . هزینه های میلیاردی . خرید ارا . حتی اموات ! هم رقابت کنی یکی فرزند مرحوم فلانی است . دیگری فرزند ..... معلوم است نخبگان واقعی راهی به مجلس نخواهند داشت . دیگر چه انتظاری از مجلس و دولت خواهید داشت . هر چه را بکارید همان را درو خواهید کرد

0
0
پاسخ
1394-12-12 08:13
ابراهیم

سلام.اگر با این دید بخواهیم نگاه کنیم باید کل کشور مسولانش عوض شوند، چون همه پست ها و مدیریت ها از طریق یکی از عوامل قومیت، حزب گرایی، رابطه به فردی واگذار شود همه این مسائل مصادیق بی عدالتی است . بنده از شما می پرسم چند درصد پست ها و مسئولیت ها استان و کشوری بر اساس لیاقت افراد هست که الان بر سر قومیت گری تنها می کوبید. بنده به عنوان جوان ... به شدت تبعیض قومیت را در این استان احساس می کنم. در استخدام ها همیشه ترس از اینکه قومیتمان است استرس داریم. دوست من، از مردم گله نکنید که به سمت قومیت گرایی رفته اند. شما از مدیران و مسولان شروع کنید تا به مردم برسید.

0
0
پاسخ
1394-12-12 09:26
علیدوست از حسین آباد

استانداری کدام پست مدیر کلی را به قومیتها داده است ؟

0
0
پاسخ
1394-12-13 16:30
علی دوست

اصل عدالت درآزادشهر رعایت شد ، نه قومیت .کدام پست را به سیستانیها داده شده است؟ استانداری محترم جواب بدهد .

0
0
پاسخ
1394-12-14 13:24
reza

قومیت فارس تو استان اکثریت قاطع رودارن ولی اتحاد ندارن

0
0
پاسخ
1395-03-16 22:51
علی استرابادی

از کی تا حالا ما گرگانی ها فارس شدیم. ما گرگانی ها شمالی و طبری تبار هستیم. اکثریت مردم گرگان علی اباد کتول کردکوی و بندرگز شمالی اند. از جعل و تحریف هویت ما گرگانی ها بپرهیزید.واقعا برای مسولان استان متاسفم.

0
0
پاسخ
1396-04-18 20:26

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.