1394-05-04 20:30
3870
3
18045
تاملی بر یک خبر :

آیا کنسرت "پری ملکی" در گرگان برگزار می شود؟ / کلاه "ارشاد" بر سر "فرهنگ" / مجوز همخوانی می گیرند ، تکخوانی می کنند

قرار است تقریبا یک ماه دیگر پری ملکی کنسرت خود را در گرگان برگزار کند ؛ آیا با برگزاری کنسرت پری ملکی در گرگان موافقت خواهد شد ؟

به گزارش گلستان ما ؛بعد از انتقادات گسترده ای که به برگزاری کنسرتها در شهرهای مختلف کشور انجام شد که در این بین برگزار کنندگان کنسرت ها نیز با مظلوم نمایی از آب گل الود ماهی می گرفتند اما موجی دیگر از هجمه ها به فرهنگ این بار با آواز خوانی زنان در راه است .

در همین راستا قرار است پری ملکی حدود یک ماه بعد یعنی 5 شهریور در گرگان کنسرت برگزار کند .

البته گفته شده که وی قرار است برای بانوان اجرای آواز داشته باشد اما وقتی نفس کار غلط است اینطور کارها چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

این در حالیست که برخی ائمه جمعه و فرهنگیان و دوستداران هنر انتقادات خود را به برگزاری کنسرتها در شهرهای استان گلستان اعلام و نسبت به برگزاری آن احساس خطر کردند .

اما آیا در حال حاضر بزرگترین کمبود کشور برگزاری کنسرت است ؟ آیا با برگزاری کنسرت ها دیگر مشکلی نخواهیم داشت؟

اما پری ملکی کیست؟

به نقل از پایگاه شهدای ایران ؛ بعد از روی کار آمدن «علی جنتی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تک خوانی زنان در رأس توجه این وزارتخانه قرار گرفت تا جایی که وزیر ارشاد در کنسرتی با تک خوانی خواننده زن اظهار داشت: «خوانندگی زنان اشکالی ندارد.» این در حالی بود که پیش از این اخباری در خصوص خوانندگی زنان مطرح نبود و صرفا کنسرت هایی ویزه بانوان و بدون حاشیه برگزار می شد.

 پایگاه خبری شهدای ایران، خبری با موضوع  تک خوانی پری ملکی در جدول برنامه جشنواره موسیقی فجر منتشر کرد که به مذاق دفتر موسیقی وزارت ارشاد خوش نیامد. این معاونت تا کنون ترفندهای ویژه ای برای اعطای مجوز ارائه کرده است و به عنوان نمونه می توان به خبر رسانه های ارزشی در خصوص اعطای مجوز به موسیقی رپ را نام برد که به سرعت توسط دفتر موسیقی وزارت ارشاد تکذیب شد در حالی که صرفا نام "رپ" به "گفتآواز" تغییر پیدا کرده بود و مجوز گرفته بود و در واقع اصل خبر صحیح بود و این ترفند جدید مسئولین فرهنگی کشور بوده است.

اما خبر تک خوانی پری ملکی به سرعت توسط جشنواره موسیقی فجر تکذیب شد و روابط عمومی جشنواره در این تکذیبه اظهار داشت: خانم پری ملکی همخوان خانم و آقا داشته و مجوز تک خوانی ندارند بلکه همخوانی می کنند و خانم پروین بهمنی هم لالایی می خواند و لالایی اشکالی ندارد.

حال نگاهی به کنسرت های برگزار شده پری ملکی در تالار وحدت که گویا بسیار خوشایند مسئولین فرهنگی بوده است نشان می دهد که وزارت ارشاد به اسم مجوز هم خوانی اجازه تک خوانی را به خوانندگان زن می دهد.

سبک خواندن تصنیف های پری ملکی در کنسرت های مختلط  آنگونه که در فیلم زیر می بینید اینگونه است که ابتدا پری ملکی به تنهایی می خواند و بعد از چند دقیقه یک یا دو خانم در پس صدای پری ملکی با وی همراه می شوند و در اواسط صدای بسیار کمی از یک آقا (مثلا همخوان) شنیده می شود در حالی که صدای غالب کنسرت صدای پری ملکی است و تمام حضاری که این کنسرت را انتخاب می کنند به ویژه آقایان برای صدای پری ملکی به کنسرت می روند.

حال آنکه دفتر موسیقی وزارت ارشاد همان کلاهی که با تغییر نام رپ به گفتآواز بر سر ملت گذاشته است را در تک خوانی نیز می گذارد. در حالی که باید یادآور شد همخوانی موسیقی را می توان در سرودهای انقلابی مشاهده کرد و یا گروه های کر که همگی با هم کلمات را ادا می کنند و صدای کسی بر کسی غالب نیست.

پایگاه خبری شهدای ایران فیلم زیر را منتشر می کند تا روشن شود چگونه به اسم همخوانی مجوز  داده می شود و آنچه مشاهده می شود چیزی جز تک خوانی نیست:

بنا بر این گزارش نگاهی به فتاوای مراجع عالیقدر در خصوص موضوع خوانندگی زنان نشان می دهد که عمده مراجع از خوانندگی زنان حتی اگر به واقع همخوانی هم صورت بگیرد اشکال وارد دانسته و آن را جایز نمی دانند.علی الخصوص که بسیاری از خوانندگان زن که حتی در تالار وحدت و با مجوز وزارت ارشاد خوانندگی می کنند حرکات موزون دست و پا را هم همراه دارند.

حضرت آیت الله گرامی

«هرگونه صدای زن که محرّک شهوانی باشد یا به قصد تحریک و عشوه باشد در محضر مردان جایز نیست و مردان نباید به آن گوش کنند که فرقی هم بین تک خوانی و همخوانی زن و مرد نیست و اگر صدای زن به قصد تحریک نباشد و مفسده ای نداشته باشد اشکالی ندارد ، اما اگر احتمال بدهیم که این کار، راهی را هموار کند که انواع صداهای خوانندگان زن در جامعه پخش شود ، فساد است و جایز نیست.»

حضرت آیت الله سیستانی

سؤال: آيا گوش دادن به صداى خوانندگى زن در حالى كه محتواى آن اصلا فاسد نيست مثلا اشعار مولوى و يا حافظ ويا ...كه كاملا از نظر فساد در امان هستند و فقط خواننده آن زن است چه اشكالى دارد؟ پاسخ: اگر با تلذذ شهوى باشد حرام است و اگر بدون آن و آهنگ همراه آن مناسب مجالس عياشى و خوشگذرانى باشد باز هم حرام است."

حضرت آیت الله بهجت 

 گوش دادن به آواز زن خواننده بنابر احتياط واجب جايز نيست، هرچند قصد ريبه و لذت نباشد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی

«گوش فرا دادن به خواننده زن، جايز نيست»

باید گفت وزارت ارشاد در طول یک و سال و نیم از فعالیت خود دائما با تکذیب اخبار تک خوانی زنان  تلش کرده تا بگوید هیچ مجوزی به تک خوانی نداده است در حالی که این ادعا هر چند لفظا صحیح است اما همان حکایت تغییر نام رپ را دارد که تلاش شده است تا با تغییر نام تک خوانی به هم نوازی و هم آوایی و همراه کردن یک آقا با خواننده زن که شاید در پاره ای از قسمت های کنسرت اندکی از صدای مرد هم شنیده شود کلاه گشادی را بر سر دلسوزان فرهنگی بگذارد.

انتظار می رود مسئولین فرهنگی به حرمت امام راحل در دهه فجر و در جشنواره موسیقی فجر از بر پایی چنین برنامه هایی خودداری کنند.

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جواد

پناه برخدا وامان از مجازات عمومی اش -همه مسولیم جلوی مفسده رابگیریم پس اقایان مدعی پاسبانی دین ومذهب که خودکاروپول اداره باانهاست کجایند؟

0
0
پاسخ
1394-05-04 20:38
هم استانی

سلام ایرانی وگلستانیتعجب است که چراهمه در کار فرهنگ وارشاد دخالت می کنند.چرا هنرمند همیشه زیر سوال است.برای فیلم رساخیز دم در وزارت ارشاد دست به اعتراض می زنند.ولی برای سه هزارمیلیارد هیچ تجمع اعتراض آميزی ندارند:اگه اون سه هزار میلیاردبه برخی خانواده های کم بضاعت داده می شدشایدتن فروشی نمی کردند.شاید مریضشان از بی پولی نمی مرد:برخی مهندسین دکترا و ورزشکار که الگوی جامعه هستند تیپهای خاص وعکسهای مبتذل از خودبه نمایش می گذارند بازهم صدایی در نمی آید.اشکال کار این که کسانی از بیرون به دولت نگاه می کنندیا بیرون گودیها ها عیبی از دولت پیدا نمی کنندوبا اعتراض به موضوعات فرهنگی می خواهند دل هواداراشون بدست بیاورند.

0
0
پاسخ
1394-05-05 02:51
گلستانی

اگر برگزار شود جای بسی تاسف است برای مسوولین فرهنگی استان...

0
0
پاسخ
1394-05-06 07:52

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.