1396-07-04 19:03
4410
0
44549
علل گرایش جوانان به تکیه ها؛

"تکیه و جایگاه آن"(بخش دوم)

امروزه تکیه ها و گرایش جوانان و نوجوانان به آن از واقعیت هایی است که باید به آن توجه نمود و با عنایت به ناامن بودن فضای تکیه ها به دلیل عدم حضور گسترده ی روحانی و القای انحرافات که بستری مناسب برای نفوذ دشمنان آماده می شود ، ضرورت دارد با چاره اندیشی و جهت دهی مناسب زمینه های انحراف و نفوذ دشمنان را ازبین ببریم .

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، امروزه تکیه ها و گرایش جوانان و نوجوانان به آن از واقعیت هایی است که باید به آن توجه نمود و با توجه به وضعیت تکیه ها و آموزش هایی که از طریق آن به نوجوانان و کودکان ما داده می شود و با عنایت به ناامن بودن فضای تکیه ها به دلیل عدم حضور گسترده ی  روحانی و القای انحرافات که بستری مناسب برای نفوذ دشمنان آماده می شود ، ضرورت دارد با چاره اندیشی و جهت دهی مناسب زمینه های انحراف و نفوذ دشمنان را ازبین ببریم .

جهت آسیب شناسی جایگاه تکیه طی چند روز گذشته بخش اول تکیه و جایگاه آن با محوریت شهر رامیان به قلم دکتر نصرت الله صادقلو محقق و استاد دانشگاه در این پایگاه خبری منتشر شد و امروز بخش دوم آن مبحث در این پایگاه خبری تحلیلی منتشر می شود که در ذیل آورده شده است.

الف : علل گرایش جوانان به تکیه ها

1)    ضعف برخوردها و عملکردها و فقدان مدیریت کارآمد داخلی در مساجد

شكي نيست كه مساجد بايد داراي مديريتي قوي و توانمند باشند، يعني ائمه‌ي جماعات بايد خود اوّلين برنامه‌ريز باشند تا بتوانند مساجد را هم به منظور تقويت بنيه‌ي ديني و مذهبي و هم به منظور بهره‌برداري مسائل سياسي، ‌اجتماعي و ارتقاي ميزان آگاهي آحاد مردم مهيا سازند، بنا به تعريف علمي مديريت:‌ «مديريت، ‌علم و هنر هماهنگي،‌ برنامه‌ريزي سازماندهي،‌كنترل و نظارت، ابزار، ‌افراد و منابع، به منظور نيل به هدف است».

جوانان مي گويند: برنامه ريزان برنامه هاي مساجد بيشتر ميانسالان و سالخوردگاني هستند که شايد کمتر با نيازهاي و خواسته هاي جوانان و سير تحولات اجتماع آشناهستند.

2) سخنرانان مبلغین و مداحان باید از برنامه هایی بهره ببرند که با سلیقه و روح جوانان سازگار باشد

لازم است مداحان گرامى و ذاكران اهل بيت (ع) از خسته كردن افراد بپرهيزند و حال و موقعيت مجلس را درك نمايند. برخى در مجالس مذهبى آنقدر مى خوانند و آنقدر سينه مى زنند كه آخرالامر همه خسته و كوفته شده و ديگر ناى صحبت و حركت ندارند.

3 ) برای انجام اعمال و حرکاتی که در بین عزاداران مساجد امکان انجام آن ها نیست و گسترش فرهنگ خودنمایی در مراسم محرم و برخی اعمال عبادی که در جوانان نیز زمینه ی بروز یافته است .

4) اختلافات محله ای در مراسم عاشورا که مختص شهر ماست

به رخ کشیدن حجم و تعداد دسته عزاداری محله ها ، شدت صدای بلند گوها ، گاهی اظهار تقابل های ، استفاده ازطبل و سنج با صدای بلند و .... که از روح معنوی فرهنگ عاشورایی به دور است .که البته نسبت به گذشته ها کاهش یافته است .

5 ) تهاجم فرهنگی دشمنان خارجی

پیچیده ترین و خطرناک ترین حرکت تهدید کنندة انقلاب و دین و ارزش های معنوی، تهاجم فرهنگی است. دشمن برای نیل به این هدف شوم از همة فرصت های داخلی و خارجی استفاده می کند.

از جمله ترفندهاي استعمار و دشمنان داخلي و خارجي براي محو اسلام، خاموش كردن چراغ و رونق مساجد بوده است كه اين حيله خائنانه در رژيم گذشته تا حد زيادي مؤثر افتاد، و الان نيز تمام سعي و تلاش دشمنان در خلوت كردن مساجد به عنوان پايگاه ضداستكباري است.

امام خمینی ( ره )  با تأكيد بر نقش محوري مسجد در خنثي كردن نقشه‌هاي دشمنان اسلام مي‌فرمايد:

«اينها از مسجد مي‌ترسند، من تكليفم را بايد ادا كنم به شما بگويم، شما دانشگاهي‌ها شما دانشجوها، همه‌تان مساجد را برويد پر كنيد، سنگر هست اينجا، سنگرها را بايد پر كرد». (صحيفه امام ج 12، ص 393.)

از آن جا که مسجد خنثي‌كننده نقشه‌هاي دشمن است ،دشمنان برای کم فروغ کردن مساجد ممکن است گرایش به تکیه ها را تبلیغ کنند که حیاط خلوتی برای فعالیت های آنان باشد .

6 ) عدم جذب درست جوانان به مساجد

متأسفانه یکی از نکاتی که در گرایش جوانان به تکیه ها و دور شدن از مساجد دیده می شود جذاب نبودن مساجد برای جوانان است نکته ای که اسلام به آن بسیار تأکید دارد .

 امروزه جوانانی که به تکیه ها می روند عقيده دارند که بسياري  از برنامه هاي مساجد با سليقه و روح شادي طلب شان کم تر سازگاری دارد . 
امام خمینی ( ره ) در اهمیت حضور جوانان  در مساجد می فرمایند :

«مساجد بايد مجتمع بشود از جوانها، اگر ما بفهميم كه اين اجتماعات چه فوائدي دارد و اگر بفهميم كه اجتماعاتي كه اسلام براي ما دستور داده و فراهم كرده است، چه مسائل سياسي را حل مي‌كند، چه گرفتاري‌ها را حل مي‌كند، اين‌طور بي‌حال نبوديم كه مساجدمان مركز بشود براي چند پيرزن و پيرمرد.».( صحيفه امام، ج 13، ص 325.)

ادامه دارد...

نصرت الله صادقلو از رامیان - محقق و استاد دانشگاه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.