1393-09-04 12:14
3410
0
6284
گزارش مردمی از سطح شهر گرگان؛

حماسه ۵ آذر گرگان ، مظلوم واقع شده / ۵ آذر گنجینه ای بس بزرگ برای این استان و کشور محسوب می شود

در کمتر از چند ساعت دیگر تاریخ 5 آذر فرا می رسد و برخی از شهروندان گرگان در خصوص قیام بزرگ و تاریخی 5 آذر مردم گرگان از مسئولیت شهری و استانی گلایه مند هستند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین ، سید محمد تقی موسوی یکی از شهروندان گرگانی در خصوص حماسه ۵ آذر سال ۵۷ مردم گرگان به خبرنگار ما گفت : حماسه ۵ آذر در تاریخ ایران مظلوم واقع شده است و این در حالی است که اگر در دیگر استانها ، حادثه ای کوچک در تاریخ روی داده است به عنوان یک رویداد بزرگ از سوی مسئولین آن شهرها قلمداد می شود.

وی گفت: اگر مسئولین شهری و استانی ما و همچنین مسئولین کشوری ، در قبال برنامه ها و طرح هایی را که انجام میدهند ، نامی از شهدای ۵ آذر گرگان بر زبان جاری نکنند ، در حق این شهدا ، و قیام مردم گرگان و همچنین این انقلاب ، جفا کرده اند.

رسول خادمی ، یکی دیگر از شهروندان گرگانی در خصوص قیام مردم گرگان در تاریخ ۵ آذر سال ۵۷ گفت : ۵ آذر گنجینه ای بس بزرگ برای این استان و کشور محسوب می شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت : این قیام آنچنان مهم بود که رژیم طاغوت برای سرنگونی این قیام، اقدام به تیراندازی و کشتن ۱۴ تن از مردان و زنان این شهر در سال ۵۷ کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در باب عملکرد مسئولان در زنده نگاه داشتن قیام ۵ آذر مردم گرگان گفت : مسئولین شهری و استانی ما بهتر بود حماسه بزرگ ۵ آذر را بزرگ جلوه می دادند اما شاهد هستیم که قیام مردم گرگان برای انقلاب، مظلوم واقع شده و بسیاری از مردم ایران این قیام را نه شنیده اند و نه مباحثی در پیرامون آن خوانده اند.

مازیار احمدی ، یکی دیگر از شهروندان گرگان ساکن در شهرک امام گرگان در خصوص این اتفاق بزرگ در سال ۵۷ گفت : واقعه بزرگ ۵ آذر در شهر کوچک گرگان در قبل از انقلاب، روحیه انقلابی و مذهبی و ولایتمداری مردم دیار دارالمومنین را بیشتر نمایان کرد و ثابت کرد که مردم این دیار نظام و انقلاب خود را به راحتی بدست نیاورده اند که به راحتی آن را از دست بدهند.

مردم گرگان بعد از قیام ۵ آذر، در سال ۸۸ و بعد از فتنه ، نشان دادند که یک گام جلوتر از کشور در امر ولایت و رهبری قدم بر میدارند و شاهد آن بودیم که بازاریان گرگان یک روز قبل تر از حماسه ۹ دی ۸۸ ، دست به اعتصاب و تظاهرات علیه بدخواهان و منافقان انقلاب و دشمنان این نهضت اسلامی در سال ۸۸ زدند.

وی تصریح کرد : مردم گرگان در سال ۸۸ هم ثابت کردند که از آرمانها و خون شهدای خود و همچنین ولایت فقیه ، دست برنخواهند کشید و تا آخرین قطره خون خود ، از این دستاوردهای ارزشی حمایت خواهند کرد.

باید بدانیم که یکی از رویداد های بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی در قبل از پیروزی، واقعه خونین پنجم آذر گرگان است، واقعه ای که باید آن را در ردیف وقایع ۱۹ دی قم و ۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ تبریز به شمار آورد.

پس از آنکه در ۲۹ آبان سال ۱۳۵۷ رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند ، حضرت امام خمینی(ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند، لذا به منظور اطاعت از فرمان امام (ره) صبح روز پنجم آذر سال ۱۳۵۷ مردم مسلمان گرگان و شهر ها و روستاهای اطراف اعم از زن و مرد در صحن مطهر امامزاده عبدالله و میدان شهدا که در کنار هم گرد آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیر اندازی کردند و آنها را به خاک و خون کشیدند که در این حادثه ۱۴ تن شهید و ده ها نفر مجروح شدند.

در ۱۲ دی همان سال مردم گالیکش نیز در حمایت از از خون شهدای حادثه ۵ آذر گرگان و در مبارزه با رژیم پهلوی قیام قیام کردند که در این حادثه تاریخی نیز ۷ تن به شهادت رسیده و ۲۵ مجروح شدند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.