1398-01-30 14:03
900
0
62676
قابل توجه ستاد مدیریت بحران و امور آب گلستان و فرماندار بندرترکمن:

جلوی ورود آب گرگانرود به قره‎سو گرفته شود/ با عدم ورود آب گرگانرود به قره‎سو روان‎آب‎ها در مدت کوتاهی از زمین‎های زراعی کردکوی تخلیه می‎شوند + تصاویر

ستاد مدیریت بحران شهرستان بندرترکمن اجازه هدایت آب گرگانرود به رودخانه سیجوال و اورکت حاجی را نمی دهند لذا بخاطر ورود این حجم سنگین روان آبهای رودخانه گرگانرود به رودخانه قره سو شاهد آبگرفتگی شدید زمین های زراعی گرگان، کردکوی و حتی شهرستان بندرترکمن در حاشیه رودخانه قره سو هستیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ برخی شهرستانهای استان گلستان در آستانه سال جدید به دلیل بطوفان و بارش شدید باران، دچار بحرانی بزرگ شدند و مردم این شهرستانها تا به امروز با حجم بسیار زیادی از روان آبها دست و پنجه نرم می کنند.

شهرستانها کردکوی و بندرترکمن نیز به تبع آن درگیر این روان آبها شدند و مردم دو روستای حاجی آباد در بخش شمالی شهرستان کردکوی و نیازآباد در بخش جنوبی شهرستان بندرترکمن در حاشیه رودخانه قره سو تحت تأثیر روان آبها قرار گرفتند.

به دلیل سرریز شدن رودخانه قره سو در نخستین لحظات هجوم روان آبها به بخش های شمالی شهرستان کردکوی روستای حاجی آباد و بخش زیادی از زمین های زراعی شهرستان دچار آبگرفتگی شد که با تلاش و همت مردم روستا، نیروهای بسیجی و مردمی و ستاد مدیریت بحران شهرستان کردکوی اطراف روستای حاجی آّباد خاکریزی احداث شد تا این روستا از هجوم روان آبها مصون بماند.

و اما رودخانه قره سو و ورود حجم عطیمی از روان آبهای رودخانه گرگانرود به آن:

حدود 36 تا 40 متر مکعب در ثانیه خروجی آب رودخانه قره سو است.

آب گرگانرود بین 20 تا 30 متر مکعب در ثانیه وارد رودخانه قره سو می شود، در صورتی که نباید وارد قره سو شود چرا که با ورود این حجم از آب شاهد به زیر آب رفتن روستاها و زمین های زراعی حاشیه رودخانه قره سو هستیم.

به دلیل ممانعت مردم روستاهای میرزاعلی و سقل یلقی اداره امور آب قصد دخالت و ورود به این بحران را ندارد که به همین دلیل همچنان مزراع و روستاهای حاشیه رودخانه قره سو درگیر حجم بسیار زیادی از روان آبها هستند و خسارت بسیار سنگینی به زمین های زراعی این مناطق وارد آمده است.

به نوعی حجم زیادی از آب گرگانرود وارد قره سو شده و از روستاهای شور حیات و یامپی وارد زمین های زراعی گرگان و کردکوی می شود و زمین های زراعی این دو شهرستان به زیر آب رفته است.

رودخانه قره سو گنجایش این حجم از ورودی آب رودخانه گرگانرود را ندارد که اگر این روند ادامه پیدا کند، کشاورزان قادر به انجام کشت دوم نیستند.

جلوی ورود آب گرگانرود به قره سو گرفته شود/با عدم ورود آب گرگانرود به قره سو روان آبها در مدت کوتاهی تخلیه می شوند

قابل توجه مسئولان استانی و فرماندار شهرستان بندرترکمن که اگر جلوی ورود آب گرگانرود به رودخانه قره سو گرفته شود تمام آب های زمین های زراعی گرگان و کردکوی در حاشیه رودخانه قره سو در عرض یک هفته تا 10 روز تخلیه می شود و کشاورزان قادر به انجام کشت دوم می شوند و بسیاری از مشکلات کشاورزان در این مناطق حل خواهد شد که تأکید می کنیم این موضوع بر عهده اداره امور آب است.

قابل توجه آقای هیوه چی فرماندار شهرستان بندرترکمن که چند هفته ای است که مقابل تصمیمات کارشناسی شده ستاد مدیریت بحران شهرستان کردکوی ایستادگی می کند:

ستاد مدیریت بحران شهرستان بندرترکمن اجازه هدایت آب گرگانرود به رودخانه سیجوال و اورکت حاجی را نمی دهند لذا بخاطر ورود این حجم سنگین روان آبهای رودخانه گرگانرود به رودخانه قره سو شاهد آبگرفتگی شدید زمین های زراعی گرگان، کردکوی و حتی شهرستان بندرترکمن در حاشیه رودخانه قره سو هستیم.

فرماندار شهرستان بندرترکمن فقط اجازه ورود آب های سطحی را به رودخانه سیجوال و اورکت حاجی را می دهند که شاهد خالی بودن دو سوم از ظرفیت رودخانه سیجوال هستیم.

لازم است با دستور و تدبیر شما روان آبهای گرگانرود به قره سو به سمت رودخانه سیجوال و اورکت حاجی هدایت شود.

تمام این نکات عنوان شد تا ستاد مدیریت بحران استان گلستان با تدبیر و اندیشه به حل این بحران بپردازد.

تا کی باید زمین های زراعی شهرستان کردکوی زیر آب باشد در صورتی که بسیاری از مالکان این زمین های زراعی شغلی جز کشاورزی ندارند و کشاورزی تنها منبع درآمد آنان است؟

چرا تدبیری تأثیرگذار و کارآمد برای حل این بحران در حاشیه رودخانه قره سو اتخاذ نمی شود؟

ستاد مدیریت بحران استان گلستان به ستاد مدیریت بحران شهرستان بندرترکمن دستور هدایت بخشی از آب رودخانه گرگانرود و قره سو را به رودخانه سیجوال و اورکت حاجی دهد تا از ورود بیش از حد آب به رودخانه قره سو و از سرریز شدن آن به زمین های زراعی و روستای حاجی آباد کاسته شود.

زین پس منتظر تصمیمات مدیران استانی و شهرستانی برای حل بحران در این نقطه از گلستان هستیم و همواره به ارائه گزارشات مختلف از این نقاط خواهیم پرداخت.

تصاویری از حجم زیادی از روان آبها در زمین های زراعی شهرستان کردکوی:


 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.