1397-12-28 12:34
875
0
61984
گزارشی از آخرین وضعیت سیلاب در گلستان؛

استاندار گلستان: 150 میلیارد تومان خسارت اولیه از سیلاب در گلستان

برآورد اولیه از میزان خسارت سیلاب ناشی از سر ریز شدن سدهای بوستان ، گلستان و طغیان رودخانه اترک در شرق گلستان حدود 150 میلیارد تومان اعلام شد.

به گزارش گلستان ما ؛ سید مناف هاشمی استاندار گلستان با اعلام این خبر گفت : در ارتباط تلفنی با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای جبران خسارت قول مساعدت گرفتیم.

هاشمی همچنین با بیان اینکه با توقف بارندگی و ایجاد راههای فرعی برای هدایت سیلاب اوضاع بهتر شده است افزود : افرادی که در حاشیه رودخانه گرگانرود و سدها هستند بنا بر احتیاط منطقه را ترک کنند اما در گنبد کاووس در صورت ورود سیلاب ، آب از 40 تا 50 سانتی متر بیشتر ارتفاع نخواهد داشت.

گفتنی است استاندار گلستان ساعت 14 امروز پس از شرکت در جلسه اضطراری ستاد بحران استان در گنبدکاووس به بازدید سدهای بوستان و گلستان رفت.

 

سپاه نینوا استان گلستان در جهت امدادرسانی به گرفتار شدگان در منطقه خوش ییلاق نیروی انسانی و تجهیزات لجستیکی به منطقه اعزام کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری بسیج؛ با توجه به شدت بارشها، ریزش کوه و رانش زمین در محور خوش ییلاق، راه ارتباطی مسیر آزادشهر به شاهرود بسته شده و تعدادی از هموطنان ما در آن گرفتار شده اند، در همین خصوص مدیریت بحران استان گلستان از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخواست کمک کرد.

سپاه نینوا گلستان نیز بلافاصله با ابلاغ فرمانده سپاه نینوا وارد عمل شد و نیروی انسانی و تجهیزات لجستیکی خود را برای کمک اعزام نموده است.

در همین رابطه بولدزر تیپ ۴۵ مهندسی جوادالائمه، لودر تیپ یکم سپاه نینوا و نفربر یگان مستقل عمار یاسر گنبد کاووس سپاه به یاری راهداری و مدیریت بحران آزادشهر شتافتند.

همچنین ناحیه مقاومت سپاه آزادشهر از همان دقایق اولیه با فرخوان پرسنل و نیروهای بسیجی در منطقه حاضر و به خدمات رسانی مشغول شد.

امید است با ورود سپاه و تجهیزات لجستیکی آن، محور خوشیلاق هرچه سریعتر بازگشایی شود و گرفتار شدگان در برف و بوران نجات پیدا کنند.

q1

q2

q3

q4

آبگرفتگی شهرستان گنبد کاووس به علت سر ریز شدن سدهای بوستان و گلستان دور از انتظار نیست و ستاد بحران برای کاهش خسارات حوادث احتمالی هم اکنون در حال بررسی موضوع است.

به گزارش گلستان ما ؛ علی نظری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت : حجم ذخیره آب در سد بوستان 37 میلیون مترمکعب و در سد گلستان 48 میلیون متر مکعب است که هم اکنون در سد بوستان بیش از ظرفیت و در سد گلستان حدود دو برابر آب وارد شده است و در حال ورود به شهر گنبد هستند.

نظری افزود: برای پخش سیلاب در دشت هم اکنون استاندار گلستان در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان در گنبد کاووس مجوز ایجاد فیوز یا همان راههای فرعی انتقال آب را صادر کرده است.

مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم اعلام کرد : برای اینکه سرعت خروجی آب بالا رود مشکلی نداریم تا آب وارد زمین های کشاورزی شود.

 بر اساس تصمیم ستاد بحران استان 13 سالن ورزشی و یک مدرسه برای اسکان اضطراری مردم در نظر گرفته شده است .

هم اکنون نیز 100 خانوار از اهالی روستای سرپل در مسجد حضرت ابوالفضلیه شهرک بهشتی گنبد اسکان موقت داده شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان از سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان در شرق استان خبر داد و گفت: روستاهای پایین دست این دو سد تخلیه خواهند شد.

میرمحمد غراوی صبح سه شنبه در خصوص سرریز شدن سدهای گلستان و بوستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حجم دبی آب های ورودی که از حوزه های آبریز مختلف وارد سد گلستان و بوستان در شرق استان شده باعث سرریز آب این سدها شده است.

وی با بیان اینکه ساکنان روستاهای پائین دست سدها و حاشیه گرگان رود و پل چای بوئین گنبدکاووس باید آمادگی مواجه با شرایط را داشته باشند، افزود: بخشی از آب این سدها باید تخلیه شده و به سمت دریا هدایت شود بنابراین لازم است تا روستاهای پایین دست تخلیه شود.

غراوی ادامه داد: با تخلیه شدن این سدها در ۲۰ ساعت آینده این حجم از آب به شهرستان‌های آق‌قلا، بندرترکمن و سیمین شهر می‌رسد اما نگرانی هایی مبنی بر خسارت به روستاها و شهرهایی که در این مسیر قرار دارند وجود دارد چون حجم آب بالا است.

وی گفت: تلاش می‌کنیم در مسیر رودخانه‌ها شکاف ایجاد کرده تا آب به جای ورود به شهرها و روستاها وارد زمین‌های کشاورزی شود تا خسارت‌ها به حداقل برسد.

غراوی بیان کرد: در پل ورودی گنبدکاووس به آزادشهر حجم آب رودخانه چای بوئین تقریباً هم سطح محور مواصلاتی شده لذا احتمال آبگرفتگی در نقاط شمالی و حاشیه رودخانه گرگان رود هم در ساعات آینده وجود دارد بنابراین مردم از حاشیه رودخانه ها فاصله بگیرند.

غراوی تأکید کرد: با توجه به اخطارهای متعددی که در این زمینه داده شده است، انتظار داریم تا مردم از ترددهای غیرضروری به ویژه در راه‌های روستایی خودداری و به توصیه مدیران و مسئولان و رسانه‌ها توجه کنند.

گفتنی است که سد گلستان در شهرستان گنبدکاووس در حدود ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهر گنبد کاووس بر رودخانه گرگان رود احداث شده است و از نوع سدهای خاکی همگن است و شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد.

سد بوستان هم در شهرستان کلاله در شمال غربی شهر روی آبراهه اصلی حوضه آبریز گرگان‌رود احداث شده و از نوع سدهای خاکی همگن است و مخزن سد حدود ۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره دارد./مهر

فرماندار کردکوی گفت: در پی وزش باد و بارش شدید باران از شب گذشته تاکنون، سبب طغیات رودخانه های سطح شهرستان گردید.

در پی وزش باد و بارش شدید باران از شبهای گذشته تاکنون، سبب طغیات رودخانه های سطح شهرستان گردید.

ابراهیم قدمنان رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان کردکوی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تاکنون 95 درصد حوضچه های رودخانه قاضی محله پر شد و با ادامه بارش باران احتمال سرریز شدن آن می رفت که درحال حاضر از حجم آن کاسته شده است.
 
فرماندارکردکوی در ادامه افزود: بارش شدید باران و جاری شدن سیل سبب تخریب دیواره رودخانه سالیکنده در پایین دست بزرگراه (گرگان به سمت بندرگز) و آبگرفتگی شدید و خسارت به اراضی کشاورزی این منطقه شده است که کارشناسان کشاورزی به مناطق آسیب دیده جهت برآورد خسارات اعزام شده اند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این حدود 99 درصد از پل گرجی محله شهرستان نیز به علت شدت بارش دچار آبگرفتگی شده است.

گفتنی است؛ پس از بارندگی شدید روز گذشته مقدار 55 میلیمتر باران در شهر و 53 میلیمتر در روستاهای شهرستان اعلام شده است.

تصاویر:

فرماندار شهرستان مراوه‌تپه گفت: روستاهای «شورجه» و «قره‌قاشلی» مراوه تپه در محاصره طغیان رودخانه اترک قرار گرفته‌اند و ارتباط آن ها با دیگر نقاط قطع شده است.

یازمراد غراوی ظهر سه شنبه در خصوص سیلاب مراوه تپه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براثر شدت بارش باران، رودخانه اترک در شهرستان مراوه‌تپه طغیان کرده و تاکنون دو روستا قره قاشلی و شورجه در محاصره کامل آب رودخانه قرار گرفته‌اند و ارتباط آن ها با دیگر نقاط قطع شده است.

غراوی بیان کرد: پل مسیر گنبدکاووس به مراوه‌تپه از طرف روستای کُرند تخریب شده و ارتباط و تردد از این مسیر مقدور نیست.

وی ادامه داد: مسیر گلیداغ از توابع مراوه‌تپه به استان خراسان شمالی و آشخانه به علت برف و کولاک مسدود شده است و همچنان تلاش می کنیم تا مسیر فرعی برای رهاسازی مسافران گرفتار در این مسیر ایجاد کنیم.

غراوی گفت: با توجه به این که شهرستان مراوه‌تپه در محدوده رودخانه اترک قرار دارد بیشتر روستاها در معرض محاصره سیلاب قرار دارند و اکنون ارتباط ۲۰ روستا قطع شده است.

وی یادآور شد: همچنین حاشیه شهر مراوه‌تپه که در محاصره رودخانه اترک بود، برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی تخلیه شد.

 

فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: با توجه به اینکه آب سد گلستان سرریز شده است، مردم روستاهای پایین دست سد به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش گلستان ما، عبدالقدیر کریمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از ساعتی پیش مطلع شدیم که سد گلستان سرریز خواهد کرد و تنها چیزی که در حال حاضر برای فرمانداری مهم است آماده باش مردم روستاهای پایین دست سد بوده که در این زمینه اطلاع‌رسانی انجام شده است.

وی افزود: روستاهای پایین دست سد گلستان در معرض محاصره و آب‌گرفتگی هستند. براثر بارندگی‌های دو روز گذشته تعدادی از روستاها و بخشی از شهر دچار آب‌گرفتگی شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس بیان داشت: برق برخی مناطق نیز قطع شده است تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با هشدار هواشناسی قبل از بارندگی، چندین بار جلسه ستاد بحران برای آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی بموقع به مردم تشکیل شده است.

کریمی گفت: جلسه ستاد بحران استان گلستان با محوریت مشکلات گنبدکاووس  ساعت 11 امروز با حضور استاندار و همه مدیران کل استان در گنبدکاووس با هدفمدیریت، ساماندهی و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی و اقدامات لازم تشکیل می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از نگرانی ما پل ورودی گنبدکاووس از طرف آزادشهر است که از روز گذشته آب رودخانه تا بالای پل رسیده است و پیش‌بینی می‌شود آب از روی پل عبور کند اما تخریب پل صددرصد منتفی است.

به دلیل طوفان و شدت بارش باران؛

امروز 28 اسفندماه کلیه مدارس استان گلستان به دلیل بارش شدید باران و طوفان تعطیل اعلام شد.

به گزارش گلستان ما؛  روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان همه مدارس استان گلستان را در دو نوبت صبح و عصر سه شنبه، آخرین روز تحصیلی دانش آموزان در سال 97 به دلیل طوفان و شدت بارش باران و آب‌ گرفتگی معابر تعطیل اعلام کرد.

در اطلاعیه اداره روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان آمده است: " بنا به درخواست ستاد مدیریت بحران شهرستان های استان گلستان وبه منظور جلوگیری از خطرات احتمالی با توجه به بارش برف در مناطق کوهستانی و تداوم بارندگی و همچنین آب گرفتگی معابر، سه شنبه ۲۸ اسفند۹۷ کلیه مدارس استان گلستان در دو نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل اعلام می گردد."

گفتنی است؛ لیه مدارس بندرترکمن و گمیشان نیز به دلیل شدت طوفان و بارش باران تعطیل بود.

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

مجتبی جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش باران شدید که از روز گذشته در استان آغاز شده سبب آبگرفتگی معابر مخصوصاً در غرب و مرکز استان شده است.

وی افزود: این بارش ها اراضی کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و به زمین های کشاورزی خسارت زده است.

جمالی گفت: آبگرفتگی معابر و خسارات کشاورزی در غرب و مرکز استان بیش تر است و نیروهای امدادی در تلاش هستند تا این مشکلات را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: در جاده خوش ییلاق و توسکستان هم بارش برف را شاهد هستیم و جاده به دلیل کولاک بسته شده است.

جمالی افزود: همچنین در جاده آزادشهر یک کامیون چپ کرده و سبب مسدودی جاده شده و نیروهای امدادی در تلاش هستند تا جاده باز شود.

وی گفت: همچنین در بزرگراه نوکنده قبل از پلیس راه در ورودی غرب استان آبگرفتگی را شاهد هستیم که سبب مسدودی جاده شده و رانندگان باید از جاده قدیم تردد کنند.

جمالی همچنین از خاموشی برق در برخی از مناطق استان به دلیل سقوط درختان و آسیب رسیدن به پست ها برق خبر داد و گفت: اکیپ ها در تلاش هستند تا این نواقص را برطرف کنند.

وی بیان کرد: همچنین آبگرفتگی برخی از منازل و نشت آب از سقف را شاهد هستیم که بیشتر در غرب استان روی داده است.

رئیس پلیس راه گلستان:

Image result for ‫محور خوش ییلاق مسدود شد‬‎

سرهنگ علی عبدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: محورهای توسکستان و خوش ییلاق به علت کولاک و طوفان شدید تا اطلاع ثانوی مسدود است.

عبدی افزود: با توجه به شرایط نامساعد جوی و باد شدید رانندگان احتیاط کرده و از تردد غیر ضروری در جاده ها پرهیز کنند.

وی گفت: در اکثر جاده های استان بارش باران را شاهد هستیم و جاده لغزنده است بنابراین رانندگان باید فاصله طولی را رعایت کرده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

استاندار گلستان عنوان کرد؛

متن کامل دستور سید مناف هاشمی استاندار و رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با عنایت به اخطاریه 115 سازمان مدیریت بحران کشور و اخطاریه جوی 23 اداره کل هواشناسی استان مبنی بر ورود توده هوای سرد و تغییرات جوی قابل ملاحظه، شامل بارش باران و باد شدید و رعد و برق در مناطق مختلف استان و برف و تگرگ در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و احتمال طغیان رودخانه ها و بروز سیلاب و همچنین ابگرفتگی معابر شهری و روستائی از اواخر روز جاری (یکشنبه 26 اسفند) ، کلیه فرمانداریها و دستگاههای اجرائی موظفند پیرو اخطاریه صادره و جلسه فوق العاده روز جاری شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ، ضمن اعلام آماده باش کلیه عوامل، ماشین الات و تجهیزات مدیریت بحران و هماهنگی های بین بخشی، با تاکید بر موارد ذیل در جهت مقابله و مدیریت موثر حوادث احتمالی و کاهش خسارات اقدام نمایند :

1) اطلاع رسانی مناسب از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها به شهروندان و مسافرین محترم, بویژه هشدار در خصوص حاشیه و مسیر رودخانه ها و مناطق کوهستانی

بعلاوه اطلاع رسانی منطقه ای و محلی توسط فرمانداری ها و ادارات شهرستانی از طریق رسانه ها و فضای مجازی و نصب بنر و ...

2)پیش بینی و اماده سازی اماکن اسکان اضطراری در شهرستانها برای اسکان موقت در صورت ضرورت(بویژه برای مسافران) , توسط فرمانداری ها

3) آماده بکار نمودن ماشین آلات ، تجیهزات و عوامل مدیریت بحران کلیه دستگاههای اجرائی، سازمانها و پیمانکاران بخش خصوصی، بمنظور بکارگیری در صورت نیاز

4) استقرار ماشین آلات و تجهیزات مقابله با حوادث احتمالی در نقاط پرخطر براساس سابقه حادثه خیزی مناطق, بویژه توسط شرکت آب منطقه ای و اداره کل راهداری

5) آماده باش ، حضور فعال و هماهنگی دستگاههای امدادی ، ترافیکی و انتظامی

و استفاده از ظرفیت کمپ ها، عوامل و امکانات طرح نوروزی

6) شهرداریها و دهیاریها با امادگی کامل نسبت به رفع ابگرفتگی معابر و سیلاب اقدام نمایند.

7)کلیه دستگاههای خدمات رسان آمادگی لازم را برای شرایط احتمالی وقوع حوادث و اقدام سریع برقراری مجدد و پایداری خدمات بعمل آورند.

8) از هم استانی های محترم نیز تقاضا داریم همچون گذشته، ضمن توجه به اخطاریه های صادره و رعایت نکات ایمنی , با دستگاههای متولی مدیریت بحران همراهی و همکاری نموده و از ترددهای غیر ضروری تا زمان شرایط جوی عادی (حدود 48 ساعت آینده) بویژه در حاشیه رودخانه ها و مناطق کوهستانی خودداری نمایند .

9)کلیه دستگاههای اجرایی و شهرداریها، در صورت وقوع هرگونه حادثه احتمالی ، ضمن انجام فوری اقدامات مورد نیاز ، مراتب را بلافاصله به دبیرخانه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستانها و استان (فرمانداریها و اداره کل مدیریت بحران استانداری) گزارش نمایند.

http://golestanema.com/images/1397/12/27/82087844-70750076-340x240.jpg

فعالیت سامانه سرد و بارشی در گلستان با وزش باد شدید همرا با بارش بی امان باران شب گذشته از غرب به شرق این استان آغاز شد  که در اکثر نقاط استان گلستان شاهد وزش باد شدید همراه با بارش باران بودیم که در برخی دقایق سرعت وزش بیش از  ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

از خسارت های احتمالی هنوز گزارشی نشده است.

پیش از این هواشناسی گلستان در اطلاعیه ای از ناپایداری هوای این استان از اواخر  روز گذشته خبر داده بود.

پیرو اطلاعیه شماره ۴۶ به استحضار می رساند. امواج سامانه سرد بارشی بتدریج از یکشنبه شب مورخه  ۱۲/۲۶ از سمت شمالغرب  نفوذ کرده و باعث " بارندگی متناوب ، رعد و برق، درنواحی کوهستانی ریزش برف، احتمال تگرگ ، مه غلیظ ، وزش باد شدید( بویژه درروز دوشنبه ) ، طوفانی شدن دریا وکاهش قابل ملاحظه دما بین ۱۴ الی ۱۶ درجه سلسیوس " خواهد شد.

اوجج فعالیت بارشی این سامانه روز دوشنبه می باشد این سامانه  اواخر وقت چهارشنبه ۱۲/۲۹ ازفراز استان عبور میکند.

طی این مدت به سبب وقوع باران شدید و مداوم ، سیلابی شدن رودخانه ها (اترک ، گرگانرود و قره سو) وهمچنین  آبگرفتگی برخی از معابر و با برودت هوا ، ریزش برف درنواحی کوهستانی و پدیده مه غلیظ ، اختلال در تردد جاده های این مناطق پیش بینی می شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.