1393-09-02 06:49
3685
1
6135
در آستانه حماسه ملی مردم گرگان؛

انتظار مردم و کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان

شماره جدید نشریه انقلاب با عنوان " کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان " منتشر شد.

به گزارش گلستان ما ؛ غلامرضا خارکوهی تاریخنگار گلستانی و مدیر مسئول نشریه انقلاب ، تیتر اول این شماره ( 169 و170) نشریه انقلاب را به " کوتاهی بزرگان نسبت به 5 آذر گرگان" اختصاص داده و در آن  به کوتاهی بزرگان منطقه نسبت به بزرگداشت این قیام تاریخی پرداخته و می پرسد چرا مقامات بزرگ سیاسی و مذهبی گرگان اقدام جدی برای بزرگداشت و ثبت این واقعه و نیز دیدار مردم با مقام معظم رهبری به عمل نمی آورند؟

وی مدعی است در طول سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای معرفی و ثبت واقعه تاریخی 5 آذر سال 57 گرگان به عمل آورده و کتابها و مقالات متعددی در این باره منتشر نموده است؛ همچنین با سخنرانی  ها و مصاحبه ها و جلسات و پیگیریهای مختلف از گرگان تا تهران کوشش مُجدانه ای را برای شناساندن و ثبت و درج این واقعه در تقویم کشور و کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها به عمل آورده . حتی نامه های زیادی برای مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و سایر مراکز مهم کشور در این زمینه ارسال نموده است.

19 8711060485 L600

انتظار مردم منطقه از بزرگان

گرچه این روز بنام "روزملی گرگان" در بنیاد شهید مرکز، و به عنوان "میراث معنوی" در سازمان میراث فرهنگی تهران به ثبت رسیده ، اما مردم منطقه می پرسند چرا مقامات بزرگ سیاسی و مذهبی گرگان اقدام جدی برای بزرگداشت و ثبت این واقعه و نیز دیدار مردم با مقام معظم رهبری به عمل نمی آورند؟

آنها می پرسند چرا تا کنون با گذشت 36 سال هنوز یک یادواره و مراسم آبرومندی در سطح کشور برای این واقعه و بزرگداشت شهدای آن برگزار نشده است؟!

مردم می پرسند چرا وقایع بسیارکوچک شهرستانها در تقویم کشور و در کتب درسی ثبت است و در سیمای کشور منعکس می شود ولی خبری از قیام بزرگ 5 آذر گرگان نیست؟!

مردم می پرسند چرا اهالی قم و تبریز به مناسبت سالگرد 19 دی و 29 بهمن با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و خبر آن در سراسر کشور منعکس می شود ولی مقامات گرگان و استان گلستان برای دیدار مردم گرگان و خانواده های شهدای پنجم آذر تلاش نمی کنند؟!

مردم گرگان انتظار بیشتری از همه مسئولان بویژه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان دارند تا در این راه همت و تلاش بیشتری بخرج دهند و موضوع را از طریق مسئولان کشور بویژه از طریق دفتر رهبری و ریاست جمهوری ، چه بصورت حضوری و چه تلفنی و مکاتبه ای پیگیری نمایند، و گزارش پیگیریهای خود را در این باره به اطلاع مردم شریف گرگان برسانند.

13920904000577 PhotoL

پنجم آذر 57 ، نقطه عطف تاريخ گرگان

در تاريخ 29 آبان ماه سال 1357 مأموران رژيم شاه با حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) عده‌اي از مردم انقلابي آنجا را شهيد و مجروح نمودند كه از جمله شهادت يك دانشجوي سرخنكلايي به نام محمد مقصودلوراد بود. به دنبال اين جنايت حضرت امام خميني رهبر كبير انقلاب اسلامي طي پيامي كه در تاريخ دوم آذرماه آن سال صادر فرمودند، روز يك شنبه پنجم آذر سال 1357 را- كه مصادف با هفتمين روز واقعه مشهد بود - عزاي عمومي اعلام نموده و از مردم خواستند تا با هر وسيله ممكن براي سقوط دستگاه جبار پهلوی قيام كنند.

روحانيان و انقلابيون مبارز در مساجد اعلام كردند كه امام خميني در روز يكشنبه پنجم آذر را به مناسبت واقعه دلخراش مشهد عزاي عمومي اعلام نموده‌است. اين خبر دهان به دهان به گوش امت مسلمان در شهرها و روستاهاي اطراف رسيد كه فردا صبح (پنجم آذر) از محل امام زاده عبدالله گرگان راهپيمايي اعتراض‌آميزي انجام مي‌شود. لذاروز پنجم آذر اقشار مختلف مردم گرگان و شهرها و روستاهاي منطقه از اولين ساعات صبح در جوار مرقد مطهر امام‌زاده عبدالله - آن فرزند پاك امام موسي‌بن‌جعفر(ع)- گرد ‌آمدند. جمعيت تظاهر كننده به حدود 30 هزار نفر مي‌رسيد.

4055371290796257

ناگهان شليك گلوله‌هاي آتشين ماموران شهربانی به سوي جمعيت آغاز شد. در اولين دقايق تعدادي از عزيزان به خون غلطيدند. مأموران سوار بر كاميونها فلكه را دور زده و به طرف مركز شهر به راه افتادند. در نتيجه مردم به خشم آمده بسوي پاركينگ شهرباني كه در ضلع غربي فلكه شهدا قرار داشت، حمله‌ور شدند و آنجا را با كليه وسايل و ماشين آلات آن به آتش كشيدند، آن روز مأموران شاه در كوچه‌ها و خيابانهاي شهر هر كجا مردم بي‌دفاع را مي‌يافتند به گلوله مي‌بستند.

مأموران حتي به آمبولانسها هم حمله می كردند تا از انتقال مجروحين جلوگيري نمايند، همچنین آنها به سوي مغازه‌هاي انقلابيون شهر نيز تيراندازي مي‌‌نمودند. بويژه مغازه‌هايي كه تصوير حضرت امام خميني را نصب كرده بودند. مقاومت و سرسختي انقلابيون در فضايي از آتش و خون ادامه داشت. مردم قهرمان آن روز شجاعانه به هر طريق ممكن در مسير تردد ماموران خون آشام پهلوی مانع و مشكل ايجاد مي‌كردند.

عده‌اي از مردم با هر وسيله ممكن مجروحين و شهدا را به بيمارستان انتقال دادند كه بيشتر مصدومين به بيمارستان پهلوي سابق(پنجم‌آذر فعلي) انتقال ‌يافتند. حجم زخمي‌ها و مجروحين به حدي بود كه از عهده‌ كادر درماني پر تلاش و ايثارگر بيمارستان خارج بود و به همين علت مردم داوطلبانه و مشتاقانه به ياري آنها شتاقتند. تا اينكه حدوداً ساعت يك و نيم بعدازظهر انبوه جمعيتي را كه جهت كمك به مجروحين و اهداي خون به بيمارستان آمده بودند به گلوله بستند كه در نتيجه در آنجا جواني به نام سید نظام‌الدين نبوي مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و مغزش متلاشي شد. در حالي كه حمله به بيمارستان و آمبولانسها از نظر همه قوانين بين‌المللي ممنوع مي‌باشد.  

آن روز ماموران شهربانی و گروه ضربت ژاندارمری هر كس را در خيابان‌ها مي‌ديدند به گلوله مي‌بستند. بطوری در آن روز حدود 8 هزار گلوله برای سرکوب و ارعاب مردم شلیک نمودند. به همين سبب در آن روز ، حدود 150 نفر زخمي شدند و 14 نفر نيز شربت شهادت نوشيدند.

13920904000580 PhotoL

13920904000578 PhotoL

اسامي شهداي آن واقعه تاريخي به ترتيب الفبا به اين شرح مي‌باشد:

1- حسين(چنگيز) اميرلطيفي

 2- صديقه پروانه

 3- سيد اسماعيل حسيني

 4- عباس خالداران

 5- احمد سبطي

 6- حجت‌الله عباسي

 7- ابوالقاسم(جعفر) علاءالدين

 8- نرگس قصابان

 9- غلامحسين محبي‌راد

 10- حسين مقصودلو

 11- سيد نظام‌الدين نبوي

 12- حسين علي نصيري

 13- فرامرز ويزواري

 14- ابوالحسن هادي

بدون شك بزرگداشت رويدادهاي مهمي چون « پنجم آذر سال 57 گرگان» مي تواند نقش اساسي در ماندگاري آرمانهاي متعالي حضرت امام(ره) و شهدای آن روز و استمرار انقلاب اسلامی و حفظ هویت تاریخی و مذهبی مردم منطقه داشته باشد.

خدايا خدايا تا انقلاب مهدي از نهضت خميني محافظت بفرما

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

هاشم

سلام بعضی ها چقدر از خود متشکر هستند !کسی ندونه فکر می کنی که فقط اینها همه کار کرده اند و بقیه هیچی ؟!

0
0
پاسخ
1393-09-02 07:17

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.