1397-11-25 04:52
3942
0
61163
لزوم توجه بیشتر به ساخت سریال های تاریخی :

سریال خط تماس بازتاب زوایای تازه از غائله گنبد کاووس

سریال خط تماس که در ده قسمت شبهای دهه مبارک فجر از شبکه پخش شد ، برای اولین بار زوایای تازه ای از حوادث صدر انقلاب خصوصا غائله جنگ گنبد ارائه داد .

به گزارش گلستان ما ؛ سریال خط تماس که در ده قسمت شبهای دهه مبارک فجر از شبکه پخش شد ، برای اولین بار زوایای تازه ای از حوادث صدر انقلاب خصوصا غائله جنگ گنبد ارائه داد ، حادثه ای که باید بیش از اینها مورد توجه باشد و با درون مایه های زیبایی که دارد می تواند دستمایه نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم های جذابی باشد .

موضوعی که حدود چهل سال از آن گذشته و نسل امروز اطلاعات چندانی درباره آن ندارند اما این سریال باعث شد تا افکار و ذهن ها بیشتر در این خصوص کنکاش کند که قصه این غائله چه بود ؟

نکته مهمی که نظر نگارنده را به خود جلب کرد قسمت آخر این سریال بود که قرار بود طی نشستی بین طرف های متخاصم در غائله ، آتش بس برقرار شود ، در این جلسه دو طرف میز مذاکره از یک قماش بودند یعنی مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق و از طرف نیروهای کمیته مردمی و انقلابی کسی نبود ، جالب اینکه یکی از فئودال های منطقه که می خواستند اراضی اش را تقسیم کنند هم در جلسه بود یعنی اینکه هم فدایی ، هم مجاهد و هم فئودال هم پیاله بودند .

حتی طباطبایی استاندار وقت مازندران نیز مشکوک بود و صرفا دوست داشت غائله را بخاباند و اگر نبود سماجت "برادر مهدی" رئیس کمیته نیروهای مردمی جهت حضورش در جلسه ، طباطبایی همه شروط چریک های فدایی را پذیرفته بود ، یکی از این شروط این بود که امنیت شهر بعد از آتش بس به چریک های فدایی خلق سپرده شود .

در واقع این سکانس نشان می دهد که خیلی از مسائل پشت پرده بسته می شود و مردم عادی از آن خبر ندارند ، اتاقی که اکثر مشغول کشیدن سیگار بودند و خیلی راحت داشتند خون شهدا و مردم بیگناه ترکمن صحرا را معامله می کردند بی آنکه عاملین این غائله شناسایی و به مردم معرفی شوند .

مختصری درباره خط تماس

محسن علی اکبری وجواد شمقدری هم از چندی پیش تولید مجموعه تلویزیونی نفوذ را با موضوع انقلاب آغاز کردند و از دل این مجموعه ده قسمت با نام خط تماس درآورده اند که از شنبه 13 بهمن ساعت ۲۲ و۱۵ دقیقه روانه آنتن شبکه یك رفت .

این سریال به وقایع تاریخ انقلاب از بهمن ۵۷ تا فروردین ۵۸ می پردازد. یکی از مهم ترین اتفاقات این برهه از تاریخ انقلاب مساله پیروزی دانشجویان مسلمان درختم غائله گروهك تروریستی خلق ترکمن در گنبدکاووس است که توسط عناصر ضدانقلاب وتجزيه طلب طراحی شده بود.

البته مجموعه نفوذ ۴۰ قسمتی است و دیگر بخش های سریال سال آینده پخش میشود. نگارش این مجموعه براساس استنادهای تاریخی صورت گرفته و این مجموعه در سه فاز تولید می شود. روایت ۴۰ قسمت اول از پیش از انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی پیش میرود. فصل دوم این مجموعه به حوادث حین تسخیر لانه جاسوسی تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی می پردازد و فازسوم هشت سال دفاع مقدس را دربر می گیرد.

جواد شمقدری، کارگردان سریال خط تماس درباره شکل گیری طرح این اثر به جام جم می گوید: سالها بود که دنبال ساخت يك مجموعه با محوریت رویدادهای انقلاب بودم و شروع به تحقیق و نگارش کردم، اواسط کار با دوستان سیما فیلم صحبت کردم که از کار حمایت کنند. خوشبختانه بعد از حمایت سیما فیلم پروژه را جلو بردم. البته تحقیق و نگارش کل کار به عهده خودم بود، اما در بعضی مقاطع که نیاز بود حتما از مشاوران دوستان استفاده کرده ام.

شمقدری با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از سریال نفوذ تصویربرداری شده، می گوید: ده قسمتی که برای پخش در نظر گرفته ایم، يك سوم ابتدای کار است و فصل های بعدی سریال، مهر یا آبان ۹۸ روی آنتن می رود. در این مجموعه به وقایع انقلاب اسلامی از ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۲ فروردین ۵۸ می پردازیم.

وی ادامه می دهد: در این مقطع اتفاقات زیادی افتاده است و ما به غائله گنبدکاووس می پردازیم که البته الان از ذهن مردم محوشده و پرداخت به چنین ماجرایی، یادآوری برای نسل گذشته است و نسل جوان هم می توانند این واقعه را به شکل تصویری ببینند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.